Посібник "STEM теми для уроків образотворчого мистецтва"

Про матеріал
Результативність STEM говорить про те, що його повне введення в освітній простір лише проблема часу. STEM спонукає дитину розвивати свої здібності, а не зазубрювати інформацію. Це технологія практики та досліджень. Практично будь-яку тему програми образотворчого мистецтва можна розвивати у STEM напрям. І цей наочний посібник складений для модератора STEM, початківця на допомогу організувати STEM процес спочатку як досвід інших, а потім власний.


Перегляд файлу



 

Затверджено науково-методичною радою Житомирської міської гуманітарної гімназії

№ 23 ім.М.Й. Очерета. Протокол № 4 від 04.01.2017

 

Голова науково-методичної ради: В.А. Гуменюк, заступник директора з науковометодичної роботи Житомирської міської гуманітарної гімназії № 23 ім. М. Й. Очерета.

Члени науково-методичної ради,експерти: 

1.      В.А. Гуменюк, заступник директора з науково-методичної роботи ЖМГГ № 23.

2.      Н.М.Кирик, заступник директора з навчально-виховної роботи, вчитель-методист української мови і літератури ЖМГГ № 23.

 

Рецензент:

І.О.Вишневецька, мистецтвознавець, науковий співробітник Музею космонавтики ім. С.П. Корольова

 

Г.М. Касянчук

STEM теми гімназиста. Образотворче мистецтво

 

 

Анотація

В посібнику викладені STEM теми, наочні матеріали розроблені для уроків образотворчого мистецтва. Призначений для вчителів образотворчого мистецтва, які вводять STEM напрямок у навчальний процес.

 

 

 

                        ©Г.Касянчук , 2017 Житомирська міська гуманітарна гімназія № 23

STEM- освіта – від уроку до інновації

 

 

 

 

Посібник: STEM теми гімназиста. Образотворче мистецтво

 

 

 

 

                        Автор:

Касянчук Галина Миколаївна викладач образотворчого мистецтва

Житомирської міської гімназії № 23

вчитель I категорії 

 

 

 

 

 

 

Життомир 2017

 

ВСТУП

Небо блакитне, сонце жовте, трава зелена. А чи так? Чому трава зелена, допомагають відповісти на це запитання шкільні науки. Хімія нам пояснює: під дією сонця на листя активується процес фотосинтезу, велику роль в якому відіграє зелений пігмент. Фізика пояснює це тим, що сонячне світло складається із семи складових спектру. Трава приймає на себе всі складові спектру, а віддзеркалює тільки зелений. Чому хлорофіл віддзеркалює зелений спектр? Тому, що для процесу фотосинтезу зелений промені, які виходять від сонця, не потрібні. Червоні та фіолетові поглинаються для енергії клітини. А зелені не потрібні…

А як же бачить навколишній світ художник?

Художник майже ніколи не буде малювати небо блакитним, сонце жовтим, траву зеленою, тому що постійно спостерігає за кольором, вивчає його характер, поведінку, властивості. Жовтий на сонці та жовтий у  яєшні має велику відмінність, і якщо йому потрібно для картини, то може поміняти їх місцями. І на небі може з’явитись яєшня, а в тарілці – сонце. Він може, навіть, без жовтого пігмента намалювати сяюче сонце! Поняття «симультанний контраст» позначає явище, при якому наше око при сприйнятті будь-якого кольору негайно ж вимагає появи його додаткового кольору, і якщо такого немає, то симультанно, тобто одночасно, породжує його сам.

STEM ОСВІТА

STEMосвіта майбутнього. Навчанняце не просто передача знань від учителя до учня, а усвідомлення та уміння інтегрувати їх у життєвий простір. Це напрям в освіті, який дає цілісне сприйняття світу, підсилює в навчальних програмах природничо-науковий компонент та інноваційні технології.

STEM освіта розвивається разом з Arts  дисциплінами, що сприяє розвитку творчого мислення. Але й окремі заняття з образотворчого мистецтва в напрямку STEM дають нові можливості розвитку образотворчого мистецтва.

STEM спонукає до мислення, до самостійного пошуку не тільки інформації ззовні, а несподіваних власних висновків. Для тих, хто збирається ввести STEM, можна порадити безліч освітніх ресурсів , але друкувати їх у збірнику немає сенсу, оскільки постійно з’являються нові. Чим STEM напрямок відрізняється від бінарних уроків? На мою думку, STEM не зберігає рамки окремого предмета, чим збільшує простір знання , але найголовніше  інтегрує знання в цей же простір за допомогою  творчого елементу, який генерується завдяки власному пошуку та рішенню. І цим створює новий вимір. А як бути з рамками, до яких ми так звикли? В образотворчому мистецтві є цікавий феномен. Якщо твір не має установлених автором рамок, споглядач сприймає саме той фрагмент, який найкраще відповідає його внутрішньому замовленню, його потребам. Це фізіологічні властивості ока створювати рамки там,  де ми їх хочемо побачити, здатність відокремлювати фрагмент від цілого. Так вже Природа вирішила, що творчість необхідна людині для будь-якого розвитку, для будь-якого руху вперед.

ПРО STEM-ТЕМИ ТА ЕКСПРЕС-ЛИСТИ

Для тих, хто збирається ввести STEM напрямок на уроках образотворчого мистецтва, пропонуються теми та форми до тем. Листки-форми можуть використовуватись як для проекту, так і для домашнього завдання. А можуть бути «експрес-листками» лише для уроку.

Практично будь-яку тему програми образотворчого мистецтва можна розвивати у STEM напрям. І цей наочний посібник складений для модератора STEM, початківця на допомогу організувати STEM процес спочатку як досвід інших, а потім власний. Весь матеріал використовувався на уроках образотворчого мистецтва Житомирської гуманітарної гімназії № 23 в рамках навчальної програми з предмета та як самостійна програма «Історія матеріалу художника від печери до сучасного живопису» в «Міжнародній Зеленій школі»  громадської організації «Фонду «Відкрита політика», заснованої у 2012 році з метою впровадження STEM освіти. Всі малюнки, світлини, проекти представлені в посібнику, виконані учнями ЖМГГ № 23 та учасниками Міжнародної Зеленої школи (2017).

STEM тема оформлена як тема, пояснення до теми, фото результату  чи фото процесу, зазначення напряму STEM (S-science, T-technology,  E-engineering, Mmathematics) у вигляді літери із акроніму, форми до теми, форми до самостійних досліджень, «експрес-листка». Форми до тем можна використовувати  як допомогу у домашньому завданні, підготовці самостійного проекту. Вони потребують більше часу на формування. «Експрес-листки» найкраще підходять для роботи на уроці разом з модератором.

 

 

STEM ТЕМИ

1.Колір у природі.

Як пояснюють колір фізики, хіміки, художники. Створення власної композиції зеленкою та йодом.

2.   Мистецтво кольору.

Практичне заняття «Кольоровий диктант». Вивчення практик   В. Кандинського, Й. Іттена.

3.   Форми в архітектурі.

Практичне заняття. Знайомство з основними формами в архітектурі.

4.   Колір як фізичне явище. 

Кольоровий спектр. Створення кольорових вітражів для тіньового театру.

5.   Печери Ласко та Альтаміра. 

Практичне заняття. Знайомство з першими фарбами: різнокольоровими глинами, вугіллям, крейдою.

6.   Створюємо фарбу. 

Як створити темперну фарбу? Як створити олійну фарбу? Як поводить себе фарба в інших умовах? Практичне заняття.

7.   Колір та фарба.

Коли живопис темнішає та світлішає. Як дізнатися світлостійкість фарби.

Взаємодія фарби з поверхнею. Майстер-клас акварелі. Монотипія.

8.   Фарба для друку. 

Практичне заняття з друкарства. Природні та штучні пігменти.

9.   Урок у музеї.

 



 

STEM ТЕМА 1

Колір у природі.  Як пояснюють колір фізики, хіміки, художники.

Створення власної композиції зеленкою та йодом.

Що таке колір у природі? Як він вивчається та ким пояснюється? Чому ми бачимо та сприймаємо колір одного і того ж предмета по різному? Чому змінюється колір предмета й тоді, коли сам предмет не змінюється?

Чому два листки берези – один, який виріс у тіні, інший на сонці – розрізняються за кольором? Запитань може бути безліч для власного дослідження. Пропонуємо розглянути цю тему з позиції хімічного аналізу, фізичного спостереження. Учитель створює лабораторію дослідження.

Дослідити процес фотосинтезу, дослідити ефект веселки, дослідити хімічні реакції в практичній роботі з розчином крохмалю та йоду. Для останнього досліду рекомендується спеціальні умови: праця на свіжому повітрі та рукавички. З обладнання: одна ємність з розчином крохмалю для хімічної реакції, а друга ємність з водою, палітру, папір для акварелі, медичний йод.

Для створення спільної презентації про колір можна створити команди різних напрямків. Експрес-лист «Колір у природі» перевіряють, обговорюють з учителем, але не оцінюють.

Листок-форма може оцінюватись. Обговорюють морський пейзаж як жанр образотворчого мистецтва, композицію твору, створений автором образ.

Доречно вивчити формули хімічних сполук, хімічних елементів, зробити виставку малюнків.

 

 

 

 

 

 

 

 

Листок-форма 

як пояснюють колір фізики Ко лір  суб'єктивна характеристика сприйняття світлової хвилі, яка ґрунтується на здатності людського зору розрізняти електромагнітне випромінювання з довжиною хвиль в області видимого діапазону 

як пояснюють колір  художники

Колір залежить від освітлення, спостереження художника, від властивостей кольору та кольорових сполук, фізичних та оптичних. Колір має психологічне сприйняття(символ, асоціацію,емоцію, образ). Впливає на психічний стан.

 

 

як пояснюють колір хіміки  На прикладі фотосинтезу: Листя рослин пофарбовані в зелений колір тому, що містять хлорофіл – пігмент, який присутній в рослинних клітинах. Пігментом називається будь-яка речовина, що поглинає видиме світло. Хлорофіл поглинає сонячне світло і використовує його енергію для синтезу поживних речовин. Коли енергія запасених поживних речовин вичерпується, синтез хлорофілу припиняється. Залишився в листі хлорофіл частково розпадається, при цьому утворюються пігменти іншого кольору.  Під впливом осіннього холоду в листі починаються хімічні реакції, що перетворюють хлорофіл в червоно-жовті з’єднання. Колір осіннього листя, як колір волосся

у людини, обумовлений генетично в кожного виду рослини. А ось чи буде цей колір тьмяним або яскравим, залежить від погоди.

 

 

Опиши процес хімічних реакцій під час створення композиції водою, крохмалем, йодом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Експрес-лист

Колір у природі

 

Учень: Клас:

Пейзаж 

 

    

 

Інформація яка потрібна

 

Якого кольору море, якщо море – вода;  відображення неба у воді ; теплі спогади

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Як взаємодіє крохмаль з йодом

 

 

 

 

 

 

 

 

Як найкраще приготуватись до створення  композиції «Море»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



STEM ТЕМА 2

Мистецтво кольору. Практичне заняття «Кольоровий диктант». Вивчення практик В. Кандинського, Й. Іттена

Як музика, так і живопис існують без того, хто їх відтворює. Час формує суб’єктивно-об’єктивні ставлення до художньо-живописних задач та їх рішень. Згадаємо словесні бої, які вели між собою художники та живописці початку двадцятого століття. Пошук об’єктивності в суб’єктивних взаєминах привів до вивчення непростої художньої категорії. Колір як фізичне, психоемоційне та метафізичне явище.

     Колір є найважливішим зображальним та емоційним засобом живопису. З вивченням кольору, його властивостями зустрічаються в кожній, навіть миттєвій практичній спробі, як звичайний учень, так і визнаний художник. Неоціненним вкладом  для цієї практики є теорія Василя Кандинського про колір, теорія  Йоганнеса Іттена «Основи кольору» (курс в Баухауз), художні задачі супрематистів, Казимира Малевича, аналіз творчості художників минулого та сучасності.

У вивченні теми рекомендуються невеликі вправи на сприйняття кольору: колір та контрасти, симультація кольору, зміна кольору в просторі, форма кольору, рух, гармонія та дисгармонія, психоемоційне сприйняття кольору. Можна робити приклади взаємодії кольорів. Малювати чи клеїти із кольорового паперу. Бажано створити сталі приклади контрастів: за кольором, світлого і темного, холодного і теплого, додаткових кольорів, симультанний, за насиченістю, за площею кольорової плями. Будь-які кольорові характеристики вивчаються у порівнянні.

Доречним буде виконання вправ зі створення композицій у кольорі після прослуховування фрагментів музичних творів, обговорення результатів.

Робота з кольоровими прикладами не повинна оцінюватися вчителем, оскільки для учня і для вчителя ці умови вивчення кольору рівні – умови пошуку. 

Основна задача у вивченні цієї теми – створити  умови для постійного пошуку та власних відкриттів.

 

 

 

Експрес-лист

 Мистецтво кольору

 

 

 

Учень: Клас:

 

Висновок 1:

Висновок 2:

Висновок 3:

Кольоровий диктант

 

 

Змішуємо кольори:

Жовтий – синій; жовтий – червоний; жовтий – чорний ; жовтий – фіолетовий

 

 

 

 

 

Передайте в кольорі:

Солодкий; солоний; кислий; легкий; важкий; чистий; брудний

 

 

 

 

 

Відтворіть:

Радість; сум; силу; рівновагу; звуки барабану, скрипки, органу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Експрес-лист

 Кольоровий спектр

 

 

 

Учень:

Клас:

1.

 

2.

3.

 

 

Опиши свої відчуття, що до зміни  та впливу кольорів

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

Листок-форма 

Психо - емоційне сприйняття кольору  

 

Учень: Клас:

«Плюс» чи «мінус»

      

 

Намалюй інтер’єр кімнати для відпочинку. Поясни свій вибір кольорів.

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 



STEM ТЕМА 3

Форми в архітектурі. Практичне заняття. Знайомство з основними формами в архітектурі.

Краса будь-якої споруди залежить від пропорцій, які мають гармонійно співвідноситись. Вміння вимірювати пропорції – спільне для математика та художника. Навчання практики малюнку з натури для художника завжди починається з навчання вимірювати пропорції олівцем, оком, рукою. Для математика – це теж початок, але в інший спосіб. Без художника і математика навряд чи вийде побудувати міцний та красивий будинок, храм, аеропорт, міст.

Тема знайомить нас із гармонійними математичними співвідношеннями в природі, науці, мистецтві. Водночас, макетування геометричних форм допомагає краще їх відчути в абстрактно-математичному просторі предмета «геометрія». Доцільно створити колективні  презентації «Золотий переріз: в математиці, природі, мистецтві» . І продовжувати ці пошуки як груспостереження, в навколишньому просторі. 

Тема знайомить  нас із архітектурою та архітекторами, з поняттями «міць», «краса», «функціональність». Практичною роботою може бути створення макету моста із модулів одного розміру, новорічного «павука» із соломи, Можливо, спланувати певний час для обговорення сучасної архітектури, минулого та архітектури майбутнього.

Листок-форма може оцінюватись. Вона допомагає бачити об’єкт у цілому, вивчити основні форми в будівництві, використовувати математичні уміння на практиці. Практична робота оцінюється з точки зору «міцності», «краси» та «функціональності».

    

 

 

Експрес-лист

 Форми будівель

 

Учень: Клас:

Архітектура 

 

Пропорції 

 

Стилі в архітектурі

 

 

Інформація яка потрібна для створення макетів

 

Прості геометричні фігури

 

 

 

 

 

 

 

Відомі архітектурні споруди

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Які фігури використовували для проектування будівель

Що потрібно для власного макета 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Листок - форма 

 

 

Учень: : Клас:  

 

Піраміди на плато Гіза. 

 малюнок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

макет

 

 

Піраміда-споруда у формі правильної геометричної піраміди. Основа може бути трикутною, чотирикутною, багатокутною.

 

Храм Воїнів Чичен-Іца. малюнок

 

 

 

 

 

 

 

 

макет

 

 

Зикурат – східчаста культова споруда. Башта з розміщених  одна на одній звужених догори платформ.

 

 

 

Акрополь. Афіни. 

малюнок

 

 

 

 

 

макет

 

 

Базиліка – прямокутна у плані споруда, розділена у середині рядами колон. 

STEM ТЕМА 4

Колір як фізичне явище. Кольоровий спектр. Створення кольорових вітражів для тіньового театру. 

Вивчати кольоровий спектр набагато ефективніше, створюючи фізичну лабораторію на уроці. 

Бажано дослідити спочатку явища «світло» та «колір» на прикладі конкретних фізичних ситуацій, а саме: дослід з кольоровою призмою; дослід зі світловим ліхтариком у темній кімнаті; як змінюється колір білого та кольорового аркуша під дією кольорового світла. А потім спостерігати за зміною конкретних кольорів у створенні театру тіней.

Важливим у вивчені теми є знайомство з кольоровим спектром. Зображення кольорового спектру можна «осучаснити» грою зі спінером. 

Необхідністю є знайомство з поняттям «оптична палітра». Вивчення інших кольорових просторів зумовлено часом та майбутніми професіями. Варто вивчити різницю між палітрами RGB та CMYK. 

Захопливим простором для творчості є створення тіньового театру «Парад планет». Кольорова феєрія вітражу – найкраща демонстрація цієї теми.

А виготовлення театру своїми руками найефективніше дає дослідити фізичні властивості кольору.

Тему театру можна присвятити вивченню планет нашої Сонячної системи. Для створення ескізів доречно використати лист-розмальовку. Така робота може бути самостійним домашнім завданням , а може бути представлена як презентація. На завершення цієї теми можна створити самостійне відео або анімацію.

Що потрібно для тіньового театру: проектор, прозору білу тканину, цупкі прозорі файли, водорозчинну акрилову фарбу для розпису скла. Механізми та тримачі для планет розробляються залежно від фантазії авторів.

 

 

 

 


 Кольоровий спектр.  

 

 

Учень: Клас:

 

Завдання

             

Намалюй спектральне коло                              познач теплі та холодні кольори

 

 

 

 

 

 

 

Основні кольори 

 

 

 

 

 

 

 

Контрастні  пари

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Колірні простори. Оптична палітра.

 

        Учень: Клас:                      

 

  

      Де застосовується палітра RGB

      Чому така назва

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Де використовується  палітра CMYK

      Чому така назва

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Кольорова палітра будується таким чином, щоб будь-який колір був представлений точкою, що має певні координати.

Як це  можна записати

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тіньовий театр «Планети».

 

Учень: Клас:

 

Завдання

  

Як отримати ефект вітражу

Що потрібно для створення демонстрації тіньового театру

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Як змінювався колір під час демонстрації тіньового театру

Які характеристики кольору ти можеш визначити

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Що можна було зробити краще в твоєму театрі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Листок-форма

STEM ТЕМА 5

Печери Ласко та Альтаміра. Практичне заняттязнайомство з першими фарбами: різнокольоровими глинами, вугіллям, крейдою.

Печера Альтаміра знаходиться за 30 км на захід від міста Сантандера. Печера довжиною 270 м складається з серії подвійних коридорів і зал. Деякий час у печері ніхто не жив, крім тварин. Малюнки представляють зображення бізонів, коней, кабанів, відбитки долонь тощо. Вони виконані вугіллям, вохрою, гематитом (червоного залізняку, «кривавий камінь») та іншими природними фарбами. 

Печера Ласко у Франції – одна з найважливіших палеолітичних пам'яток за кількістю, якістю і збереженням наскельних зображень. Ласко часом називають «Сікстинською капелою первісного живопису». Вона розташована на лівому березі річки Везе у вапняковому пагорбі. На відміну від багатьох інших печер регіону, Ласко – це «суха» печера. Шар непроникного мармуру захищає її від просочення води й перешкоджає утворенню кальцитових відкладень. Перші пошкодження виникли внаслідок надлишку вуглекислого газу, що з’явився від дихання відвідувачів. Вуглекислий газ і водяні випаровування вступили в реакцію зі склянистою шкоринкою кальцитних солей, що покривала зображення і захищала їх як шар лаку. У результаті утворився добре розчинний гідрокарбонат кальцію – Ca (HCO 3 ) 2, що роз'їдає й ушкоджує наскельні малюнки.

Історія печери Ласко та печери Альтаміра – найкраща практика для вивчення багатьох тем хімічних та інших природничих наук. Можна дослідити хімічні елементи у складі фарби первісних художників. Створити  за допомогою сухого пігменту, глини, вугілля або сухої пастелі власні копії наскельних розписів. Копії можна створити як на папері, так і, при бажанні, на камені.Обговорити художні характеристики первісних розписів. Можна дослідити хімічний процес руйнації малюнків.

Ці печери дають неосяжний простір для досліджень  юному науковцю.

 

 

 

 

Експрес-листок

 

 

 

 Печери Ласко 

 

Учень: Клас:

 

 

 

o Чим зображено

 

Інформація яка потрібна

 

Які хімічні сполуки згадували 

 

 

 

 

 

 

Чому руйнується зображення

 

 

 

 

 

Що узнати дома самостійно              Що потрібно для малюнка 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



STEM ТЕМА 6

Створюємо фарбу. Як створити темперну фарбу? Як створити олійну фарбу? Як веде себе фарба в інших умовах? Практичне заняття.

Ми працюємо фарбою з раннього дитинства. Хтось захоплюється гуашшю, інші закохані в акварель. Але чи всі знають про те, як виготовляють фарби.

Всі фарби: акварельні, гуашеві, темперні, олійні – виготовляють на одній основі протягом тисячоліть.

Основа всіх фарб – пігмент та зв’язуюча речовина. Від того, на чому замішують фарби, і залежить вийде вона акварельною чи гуашевою. А пігмент у всіх фарб один. 

Вохрами, фарбами на основі глини, червоного залізняку, сажею розписані печери. З часом у фарби почали додавати мінерали, каміння, хімічні суміші (окису, оксиди і так далі). Сьогодні для виробництва фарб використовують пігменти, отримані штучним шляхом.

Акварельні фарби замішують на основі рослинних смол, з додаванням пластифікаторів: меду, гліцерину або цукру. В гуаші  до основи  додаються білила, що надає фарбам покривну властивість. У темперні додається казеїновий клей. Олійні фарби замішують на оліях.

Пастель виготовляють шляхом пресування пігменту без додавання олій.

Під час знайомства хімічного складу олійних фарб важливо акцентувати шкідливість конкретних сполук. Та пояснити, як вони шкодять здоров’ю.

Всю історію розвитку фарби – від печери до сучасності – можна показати у практичному гала-занятті.

А експрес-листки допоможуть оцінити рівень захоплення темою.

 

 

  

 

Експрес-лист

Створюємо фарбу

 

 

 

Учень:

Клас:

 

 

Практична робота

 

 

     

 

STEM ТЕМА 7

Колір та фарба. Коли живопис темнішає   та світлішає. Як дізнатися світлостійкість фарби. Взаємодія фарби з поверхнею. Майстер-клас акварелі. Монотипія.

Знайомство з фарбою, створення її  в практичній роботі, як наслідок, породжує багато нових запитань: як змішуються кольори; чому одна фарба світлостійка, а інша ні; скільки кольорів можна змішувати; чому в акварелі відсутня біла фарба; чому біла фарба в картинах старих майстрів темна, як і самі твори; як можна створювати нові техніки , знаючи хімічні та фізичні властивості фарб.

Доречно вивчити різні техніки однієї фарби для порівняння.

Надзвичайно цікаво вивчати акварель. Різні структури аркуша дають різні результати. Бажано дослідити, як поводить себе акварель на рисовому аркуші, ватмані, акварельному та крейдованому папері. Крейдований папір – папір, вкритий шаром, що складається з каоліну (різновид білої глини), бланфікса (білого пігменту, отриманого із сірчанокислого барію) та казеїну або желатину. Та й самих технік в акварелі достатньо: по-вогкому, багатошаровий живопис, одношаровий…

Можна вводити в акварель воскові олівці, парафін, монотипію, акватипію. Головне у цій роботі дати можливість пояснити з наукової точки зору особливості механіки техніки. Адже, слово «техніка» перекладається як мистецтво, майстерність.  А основне призначення техніки –звільнення людини від виконання фізично важкої або одноманітної  роботи з метою підвищення ефективності і продуктивності праці, раціональнішого використання природних ресурсів, а також зниження ймовірності помилки людини при виконанні складних операцій.

 

 

 

 

 

 

 

Експрес-листок

Фарба

 

Учень: Клас:

o Акварель

 

 

o Гуаш

 

 

 

o Олія

 

 

 

o Акрил

 

Висновки

 

Чому олійні картини від часу темнішають

 

 

 

 

 

 

Світлостійкість фарби

 

 

 

 

 

 

 

 

Як пояснити ефект монотипії  на воді

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



STEM ТЕМА 8

Фарба для друку. Практичне заняття з друкарства.

Природні та штучні пігменти

Флешбек

Мову графіки розуміють усі. Нам не заважає захоплюватися нею навіть, кольоровий світ навколо.

Коли на білому просторі аркуша з'являється, нехай, навіть крапочка, наш мозок сприймає її серйозно. Виникають емоції, асоціації, спогади, образ чи образи. Сніг. Птах. Дерево, слід… А може це протистояння доброго та лихого?

Мова графіки асоціативна. І достатньо лінії, крапки, плями, щоб створити графічну композицію. Саме тут відіграє роль графічний матеріал. Гравюра нас відправляє в час, коли книжки друкували, коли малюнок чи букву можна було не просто споглядати, а й відчувати на дотик, а фарби довго не відмивались на руках.

Ось чітка, трохи прямолінійна, лінія лінориту,  гостра та філігранна лінія ксилографії, вільна та артистична лінія офорту. Художник як диригент має знати, як звучать всі інструменти в оркестрі. Йому слід вибрати саме той необхідний звук для своєї композиції, який зробить її неповторною. 

Знання технік дарує свободу та можливість вибирати. Це чуйне ставлення до матеріалу потрібно розвивати з дитинства. І тоді в школі не так буденно почуєте: «Я люблю малювати лише олівцем».

Фарба для друку

Справжня типографська фарба для уроку не підійде. Хіба що, це майстер-клас у приміщенні з особливими умовами. Але ж друкувати можна будь-якою безпечною фарбою. Головне зрозуміти механізм друкарства. Створити власний  естамп, а потім дослідити, яка фарба для друку підходить найкраще – справжня наукова робота.

 

 

 

 

Експрес-лист

  Фарба для друку  

 

Учень: Клас:

 

Завдання

  

Виріжте на картоплині зображення для високого друку. Надрукуйте різною фарбою, підпишіть фарбу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Проаналізуйте , якою фарбою кращий естамп . Чому?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



STEM ТЕМА 9

Урок у музеї Як навчити дитину розуміти мистецтво цікаво та, головне, результативно?

Кожен учитель має свій шлях до досягнення цієї мети.

Вивчаючи досвід навчання мистецтву в школах Великобританії та США, можна відкрити для себе цікавий метод освоєння матеріалу на прикладі тестових листів «запитання-відповідь», які допомагають учневі самостійно розібратись у вивченні матеріалу. 

Так перед походом до музею, учень отримує листок із запитаннями, які самостійно опрацьовує, споглядаючи твір мистецтв, читаючи анотації до твору та слухаючи розповідь екскурсовода.

Це дуже зручно. Теми можна звужувати до вивчення одного твору, автора, школи, матеріалів. Листи «запитання-відповіді» можуть бути універсальними, а можуть складатися індивідуально. Все залежить від творчості вчителя.

До того ж, музеї бувають різними. І дають можливість вивчати не тільки твори мистецтва, а й використовувати виставковий простір як наукову лабораторію.

Так, можна провести « пленер у музеї», «урок у музеї», «науковий квест чи пікнік».

А що робити, якщо біля вашої школи не так багато музеїв? Створюйте свої музеї в школі, або подорожуйте он-лайн . 

  

 

  

 

 

 

Листок-форма

Хто ця жінка?  

Це Діва Марія,  Мати Христа.

Що це за голуб біля Марії?

На картині зображене Благовіщення. Біблійний епізод, в якому Архангел Гавриїл сповіщає Марію про народження Сина Божого. Архангел з’явився перед Марією Святим Духом. (Іноді його зображували голубом)  

Чому голуб у лівому куті?

Якщо в уяві перенести голуба в інший кут, буде враження, що голуб залишає Марію. А наразі ми бачимо сам момент появи Святого Духа. Мабуть, тому обличчя Марії виражає стриманість та чекання. 

Чому Марія так одягнена?

Марія одягнена в красивий , але водночас простий одяг. Мабуть, художник прагнув відійти від певної документальності  і створити сучасність в  картині.

Навколо Марії звичайний інтер’єр, стіл, стілець. На столі – книга, яка зовсім не нагадує древні сувої. Все це не випадково. Художник поєднав риси італійського Відродження та демократичний реалізм Караваджо. Караваджо був кумиром Стомера.

Знайомий стільчик!

Так, такий стільчик можна побачити у багатьох художників. Мабуть, більше за всіх, його зробив знаменитим Ван Гог. Він, як і Стомер, був голландцем. Слід згадати ще одного геніального голландця – Рембрандта Ван Рейна. Рембрант був сучасником Стомера та цінував його талант. 

Матіас Стомер, «Мадонна зі сцени Благовіщеня». Житомир, краєзнавчий музей

 

 

Учень:

Клас:

 

Художник:

 

Три цікаві факти із життя:

1_____________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________ ____________________________________

______________________________________

2._____________________________________

_____________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

3.______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

Намалюй, що пам’ятаєш про художника:

Протягом якого періоду в історії мистецтв він був відомий ?

Опиши одну із його робіт та вислов свої думки:_________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

ВИВЧАЄМО  ТВОРЧІСТЬ ХУДОЖНИКА


Учень:

Клас:

 

Художник:

Назва картини:

Рік або століття створення твору:

 

Що зображено на картині?

1_____________________________________ ______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

____________________________________

_________________________________ 2.Напрям             в          мистецтві,      манера

художника:______________ _____________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________ 3. Чи відомо,  хто був його вчитель  (до якої школи належав)?

______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

______________________________________

Напиши, що пам’ятаєш про художника (де він народився, де працював): ____________________________

____________________________

____________________________

____________________________

____________________________

____________________________

____________________________

____________________________

___________________________

___________________________

___________________________

__________________________

 

 

Якими художніми матеріалами  виконана робота?_____________ _____________________________

_____________________________

____________________________

____________________________


Вислов свої думки, чим особлива картина:_________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

Учень:___________________________________________________________________ Клас:____________________________________________________________________ Художник:_______________________________________________________________ Дати життя:______________________________________________________________

 

 

Де жив художник?

________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________

Де навчався?____________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

Вислов свої думки, чим особлива картина:_________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

ВИВЧАЄМО  ТВОРЧІСТЬ ХУДОЖНИКА

 

 

На завершення

STEM як напрям в освіті, безперечно,  найпрогресивніший. 

 Результативність STEM говорить про те, що його повне введення в освітній простір лише проблема часу. STEM спонукає дитину розвивати свої здібності, а не зазубрювати інформацію. Це технологія практики та досліджень. 

Але для STEM необхідні умови. Будь-які дослідження потребують лабораторій, оснащення, техніки. STEM – це далеко не лише обладнання. Це здатність учителя задати напрям до пошуку, організувати процес навчання, надихати на працю, зацікавлювати предметом та створювати умови до самостійного пошуку. STEM для вчителя – це уміння використовувати освітні ресурси, банки ідей, програми, додатки для створення нових STEM тем.

 

 

 

 

Література:

Д. Горбачов. Малевич і Україна. — Київ, 2006. — 456 с.

Казимир Малевич. Київський період 1928—1930 / Упорядник Т. Філевська. — К., Родовід, 2016.

Франсуаза Барб-Ґалль. Як розмовляти з дітьми про мистецтво ХХ століття. — Видавництво Старого Лева,2016. — 146 с.

Електронні ресурси

http://www.sikkensprize.org/winnaar/johannes-itten/ http://www.vania-marcade.com/category/malevitch/ http://www.wassily--kandinsky.de/ http://cosmosmuseum.info/

https://ru.pinterest.com/

 




Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.5
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Задьора Тетяна
    Дуже дякую! Супер!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кострицька Зоя Анатоліївна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
pdf
Додано
3 липня 2018
Переглядів
7672
Оцінка розробки
4.5 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку