Конспект дискусійного рингу з елементами тренінгу "Як уберегти себе від насильства?"

Про матеріал
Дискусійний ринг з елементами тренінгу "Як уберегти себе від насильства?" Матеріали для проведення виховних занять у 10-11 класах
Перегляд файлу

 

Відділ  освіти, молоді та спорту  Мостиської  міської  ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Як  уберегти себе від насильства?

 

 

                                                                                                                 Дискусійний ринг з

                                                                                                               елементами тренінгу

                                                                                                             заступника директора

                                                                                          Чернівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів

                                                                                                                   ім. Т. Г. Шевченка

                                                                                          Шибуньки Богдани Михайлівни

                                                                                                  

 

Описание: C:\Documents and Settings\Иятта\Рабочий стол\ЭТО СРОЧНО\Новая папка\755ad610193c.png

 

 

 

Черневе – 2021

Мета: З’ясувати суть поняття «насильство». Спияти протистоянню різним видам насильства, формувати дружні стосунки між учнями, батьками і вчителями. Розвивати знання про відповідальність своїх дій, вчинків, уміння брати приклад з хорошої поведінки людей. Розвивати вміння протидіяти психологічному та фізичному тиску, почуття гідності, гордості та почуття честі у стосунках.  Виховувати у дітей відповідальне ставлення до свого здоров’я, до власної особи.

             Обладнання: Конституція України, Кримінальний кодекс України, Конвенція ООН про права дитини, плакати  «Правила групи», «Наші очікування», аркуші паперу, фломастери, маркери, роздатковий матеріал, ноутбук, проектор.

                Епіграф:   «Діти є громадянами нинішнього і майбутнього суспільства»

Дитина потребує вашої любові найбільше саме тоді, коли вона менш за все на неї заслуговує.

Е. Бомбек

Діти - це одна третина населення нашої країни, і все наше майбутнє. Завдяки дітям хочеться жити.

Мухаммед Алі

 Тип заняття:  дискусійний  ринг  з  елементами  тренінгу

Хід заняття:

                      Всупне слово (3 хвилини)

Учитель:   Добрий день дорогі друзі. Я рада бачити вас в нашому дружньому колі. Тема  нашого сьогоднішнього заняття три погляди на одну проблему  «Як уберегти себе від насильства» непроста і дуже актуальна.  Розпочнемо його  такими словами Олени Більської.

Я маю право жити на землі.

Творити, дихати, учитись.

Примножувать багатства всі її,

Своєю Україною гордитись.

Я маю право Україну восхвалять,

Боротися за неї, і за честь стоять.

Безкрайнії поля її любити,

І щовесни журавликів із вирію зустріти.

Я маю право на веселку й на весну,

На щедру осінь і на тепле літо,

На зиму, так безмежно чарівну.

І на лани із стиглим житом.

На золотаве сонце в небесах, що щедро Україну зігріває.

На соловейка спів в гаях,

І на любов батьків, безмежну і безкраю.

Метою  даного  заняття  є:

-  ознайомитись з  суттю поняття насильства,

-  отримати учасникам знання з права,

-  відпрацювання власної активної позиції, яка є основою реалізації своїх прав у житті.

Заняття триватиме орієнтовно 1 год. 

Вправа «Знайомство» (3 хвилини)

Мета: підвищити рівень згуртованості групи, надати можливість учасникам проявити індивідуальність.

   Учитель  пропонує  учасникам  по черзі назвати своє ім’я та своє захоплення, побажання  учасникам  заняття.  Наприклад: «Я – Андрій, люблю грати в шахи, бажаю всім удачі та взаємоповаги».

  • Вправа «Правила» (3хвилини)

Мета: повторити правила, створити доброзичливу атмосферу.

    Учитель звертає увагу учасників на слайд «Правила групи» і запитує «В чому необхідність кожного з цих правил?

  • Який зв’язок існує між поняттями «Правила», «Право», «Обов’язок»?

Висновок: правила, які є певними нормами поведінки людей, описують все те, що людина має право робити і як діяти там, де є ці правила.

                                «Правила  групи» 

  • Дотримуваність регламенту  (пунктуальність);
  • Слухати  і  чути;
  • Бути  активним;
  • Говорити  тільки  за  темою  і  тільки  від  свого  імені;
  • Не  критикувати:  кожен  має  право  на  власну  думку;
  • Конфедеційність;
  • Взаємоповага;
  • Говорити  коротко,  по  черзі;
  • Правило  піднятої  руки
  1. Вправа «Очікування»  (3 хвилини)

Мета: визначити очікування учасників  від заняття.

   Учитель пропонує учасникам записати свої очікування на маленьких клейких стрічках і по черзі зачитати і розповісти, чому їх цікавлять саме ці питання? (стрічки прикріплюються до плакату)

         По завершенню учитель проводить обговорення:

- Як на вашу думку, про що свідчать ваші очікування?

  1. Інформаційне повідомлення «Що відбувається сьогодні?»  (10 хвилин)

   Учитель:  Прояви  насильства  супроводжують  людство  з  давніх  давен.  Упродовж тисячоліть одна людина кривдить іншу людину, чинить насильство щодо неї. У світі постійно відбуваються війни, напади на людей, дискримінація, приниження. Ми вже звикли сприймати насильство, як щось неминуче. Але ж  прояви насильства порушують права людини, принципи  вільного та справедливого існування.

   І коли насильство чиниться поруч з нами, чи у нас в домі, в школі, на вулиці, ми можемо зупинити його.

     Іноді ми не усвідомлюємо, що втягнуті в коло насильства, бо можемо не знати, що певні

насильницькі акти щодо нас порушують наші права, честь та гідність, не знаємо своїх прав, як зихистити себе.

Що ж таке насильство?

 Це дії, які робить одна або кілька осіб і які:

  •                    чиняться зумисно і спрямовані на досягнення певної мети;
  •                    спричиняють шкоду (фізичну, моральну, матеріальну) іншій особі;
  •                    порушення права і свободи цієї особи;
  •                    унеможливлюють ефективний самозахист потерпілих від насильства (той, хто чинить насильство, має значні переваги: фізичні, психологічні, матеріальні, адміністративні тощо).

Насильство — це вторгнення до особистого простору людини, використання емоційної критики, маніпуляцій, фізичної сили, обмеження доступу іншої людини до будь-чого без її згоди. Основна ознака насильства, яка відрізняє його від конфлікту чи суперечок, — свідоме бажання кривдника завдати шкоди.

        Існує 4 види домашнього насильства: Фізичне, Сексуальне, Психологічне та Економічне.

  Об'єднаймося в 4 групи. Вам потрібно написати прояви одного з видів насильства:

- Перша — фізичне насильство.

- Друга — сексуальне насильство.

- Третя — психологічне насильство.

- Четверта — економічне насильство.

Вам треба написати щонайменше 3 прояви того виду насильства, який ви отримали. (3 хвилини на роботу в групах. Далі ви озвучите свої напрацювання).

Учитель: зачитайте свої записи, а тепер викинемо їх у смітник на знак того, що насильство зникло, його не існує.

Отже, Фізичне насильство — навмисне завдання фізичної шкоди іншій людині. До ознак фізичного насильства належать:

- Стусани, побої, удушення.

- Обмеження пересування (коли людину зачиняють у квартирі, забороняють користуватися засобами зв’язку). Кривдник може мати потребу в ізоляції жертви від людей, а значить і від допомоги. Також доволі поширений приклад — поставити дитину в куток або зачинити її в кімнаті, щоб покарати.

- Навмисне позбавлення медичної допомоги. Коли людині відмовляють у допомозі лікаря.

- Фізичне насильство як покарання, коли дитину лупцюють ременем або ляскають по сідницях. Це не способи виховання, а насильство. І їх не можна виправдати.

Сексуальне насильство — це будь-які дії сексуального характеру без добровільної згоди. Йдеться про:

- Примусовий статевий акт — зґвалтування. 

- Сексуальні домагання або гарасмент, коли до людини торкаються (погладжують по сідницях,

грудях, торкаються до статевих органів попри її бажання).

- Маніпулювання та погрози для схиляння до сексу (якщо людині погрожують зброєю або словесно,

також трапляється, що погрожують покинути, якщо партнер або партнерка не згодиться на секс).

- примушування до перегляду порнографії, актів онанізму, демонстрація статевого акту.

- постійні пропозиції надсилання оголених фотокарток у месенджерах і показ своїх інтимних зон іншій людині.

 Психологічне (або емоційне) насильство — це використання переваги з метою принизити та знецінити іншу людину. Насильством також є свідоме ігнорування потреб і почуттів тих членів сім'ї, які залежать від людини й потребують її догляду. Тобто дітей або людей старшого віку. Ознаки психологічного насильства:

- Постійна образлива критика, маніпулювання, контроль над життям жертви.

- Звинувачення, засудження, словесні образи.

- Обзивання нецензурними словами, приниження.

- Ігнорування як спосіб «покарання» (як серед дорослих, так і щодо дітей).

- Покарання та погрози покарання, погрози життю та здоров'ю, заборона висловлювати власну думку, вільно пересуватися поза домом і спілкуватися з близькими.

- Зняття з себе відповідальності за негативний вплив на психологічний стан жертви.

- Відмова спілкуватися, аби змусити жертву почуватися винною, принизити її.

- Ізолювання члена сім'ї від спілкування з друзями чи родиною, контроль над його спілкуванням через прочитання особистої пошти й повідомлень у соцмережах.

- Знецінення людини, цілковитий контроль над усіма сферами її життя.

Економічне насильство — це позбавлення людини житла, їжі, одягу, іншого майна, коштів чи документів, заборона працювати або навпаки примус працювати, нав’язування місця роботи або навчання, використання фінансової переваги. Економічне насильство — це й обмеження права людини працювати чи здобувати освіту. Або коли маніпуляціями, погрозами чи шантажем змушують зробити певний вибір щодо місця роботи або навчання. Наприклад, жінка змушує чоловіка працювати на трьох роботах попри його виснаженість і погрожує, що покине його та забере дитину, бо він не здатний забезпечувати родину.

Прояви домашнього насильства.

Іноді домашнє насильство складно відрізнити від звичайного конфлікту.

 Перевірмо, чи можете ви правильно визначити ситуації, у яких застосовують насильство. Я буду наводити вам приклад, а ви маєте сказати, чи є в цій ситуації прояв насильства. Потрібно також пояснити, чому це насильство або не насильство.

1. Мама Івана хоче щоб він став лікарем, але юнака цікавить дизайн відеоігор. Мама щодня влаштовує сварки й називає бажання хлопця дурницями, а останнім часом почала наголошувати, що не буде допомагати Івану грошима, якщо він піде вчитися на дизайнера. 

2. Марічка спілкується в Інстаграмі з хлопцем з паралельного класу. Він попросив її надіслати свої оголені фото. Дівчина відмовила. Хлопець почав погрожувати, що розпустить плітки в школі, що в них, мовляв, був секс.

3. 16-річна Анна силоміць зачиняє свого молодшого брата Михайла в кімнаті щотижня, коли до неї

приходять друзі. Вона робить це, щоб Микола не заважав їй проводити час з друзями.

4. Віктор і Анна вже більше року разом. Після того, як вони вступили до університету, почали рідше бачитися. Віктор запідозрив Аню в зраді. Адже в неї з’явилося багато нових друзів серед одногрупників. Він постійно зчиняє сварки, обзиває дівчину образливими словами, а коли Аня не

бачить, перевіряє її особисту переписку з іншими в соціальних мережах.   

   Відзеркалене в цих реальних фактах життя ще раз змушує задуматися: як живемо? Як ставимося один до одного? Близькі, дорогі люди, що змушує їх бути такими жорстокими? Чому любов, доброту, терпіння пускають під укіс, і навіть до дітей при цьому немає пощади – над ними знущаються, їх б’ють, вони виростають душевно пораненими, понівеченими… У дітей зникає відчуття захищенності, вони губляться в цьому світі.

  Тому проблема сімейного насильства на сьогоднішній день є дуже гострою.

    Учитель:  послухаємо думку батьків щодо цієї  проблеми  (виступ батьків, класного керівника 10 класу Федевич О. Д., запрошених учителів)

   Учитель:  Держава захищає дітей від брутального поводження з боку батьків або інших осіб, жодна дитина не може бути піддана катуванню, знущанню, незаконному арешту або позбавленню волі.

 Основним  правовим документом, що захищає дитину від жорстокої  поведінки, є Конвенція  ООН «Про права дитини», яка передбачає в своїх статтях:

ст. 6 — максимально можливе забезпечення здорового розвитку дитини;

ст. 16 — захист від свавільного або незаконного втручання в особисте життя дитини, від зазіхань на її честь та репутацію;

ст. 24 — забезпечення заходів для боротьби з хворими та недоїданням;

ст. 27 — визнання права кожної дитини на рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного, морального та соціального розвитку;

ст. 34 — захист дитини від сексуального домагання;

ст. 37 — захист дитини від інших форм жорстокої поведінки;

ст. 39 — заходи допомоги дитині, що стала жертвою жорстокої поведінки.

  1. Мозковий штурм «Хто може здійснювати насилля»

(записати на плакаті (батько, мати, учень один щодо іншого, вчителі і т.д.))

  1.  Практикум «Аналіз ситуацій».

 (Мета: формувати вміння розрізняти види насильства, агресора і жертву ситуації насильства).

 Кожній групі вручається  завдання.

 Завдання: визначити вид насильства, вказати агресора і жертву ситуації.

Ситуація 1

 Іванко, зайшовши у їдальню, і, як завжди, сів не на своє місце. До нього підійшла Галинка і попросила звільнити її стілець. Він відштовхнув дівчинку з такою силою, що вона впала на підлогу.

Ситуація 2

  Під час перерви Дем’ян бігав по класу і штовхнув Вікторію. Дівчинка, падаючи, ненароком розбила вазу на столі вчителя. В клас зайшла вчителька і побачила розбиту вазу. Вікторія намагалась пояснити, що трапилось на перерві, але вчителька не вислухала оправдань і нагримала на неї.

Ситуація 3

  Десятирічні Уляна і Ілона відпочивали на березі моря. До них підійшли незнайомі чоловіки і запропонували навчити їх плавати. Коли вони опинились у воді, незнайомці дозволили собі брутальну поведінку.

Учитель:  У конфліктній ситуації агресор завдає шкоду не тільки жертві, а й собі. Він не хоче відповідати за свої вчинки, спеціально заподіює шкоду іншим, тим самим він руйнує своє здоров’я. Адже лють, жорстокість і злість руйнують його нервову систему – і хвороби неминучі.

Відеоролик про насильство у сім’ї

Учитель: - Діти куди звертатися в таких ситуаціях?

ПАМЯТКА. «Куди звертатися по допомогу, коли порушуються твої права».

-    До дорослих, яким довіряєш.

-    До міліції за телефоном  102.

-     До психологічної служби, скориставшись телефоном довіри.

-     До опікунської ради у своєму районі.

-      До громадських організацій, що опікуються проблемами молоді.

-     Цілодобовий телефон довіри з питань допомоги жертвам насилля у сім'ї – 451-5-451;

-     Міжнародний жіночий правозахисний центр «Ла Страда Україна».

-     Національна гаряча лінія з питань запобігання насильству – 8 8005003350

Учитель:  Послухаємо інший погляд на цю проблему представників правоохоронних органів. Сьогодні на нашу зустріч ми запросили представника поліції  Лінчак Наталю Володимирівну, яка розповість  про насилля та його запобігання.

7.  Практичне завдання

    Кожна група повинна  намалювати плакат «Як запобігти насильству» та пояснити чому саме вони

зробили такі малюнки.

Учитель:  Антиподом насильства та жорстокого ставлення є толерантність, необхідна для спілкування.           

                                         (спроектовано на екран)

  • гнів,
  • прихильність до інших людей,
  • терплячість,
  • почуття гумору,
  • чуйність,
  • залякування,
  • уміння володіти собою,
  • доброзичливість,
  • постійна критика,
  • уміння слухати співрозмовника,
  • висміювання,
  • здатність до співпереживання,
  • приниження,
  • милосердя,
  • довіра,
  • людяність.  

  Завдання:  

   Із запропонованого виберіть ті риси, які, на Вашу думку, допоможуть уникнути насильства. Поясніть свою думку.

Учитель:  А тепер я хочу вручити вам пам’ятки для батьків та пам’ятки для учнів, які зможуть в майбутньому зможуть уберегти від насилля.

Пам’ятка батькам

  • Пам’ятайте,  що першим університетом життя для дитини є та сім’я  в якій народилася дитина. Завдання обох батьків полягає в тому, що створити в сім’ї атмосферу любові, довіри, духовного настрою та комфорту.
  • Не дивіться на дитину як на особисту власність. Ви дали дитині фізичне тіло, а душа її належить  світові. Сприймайте  дитину  як  особистість  єдину,  унікальну  і неповторну.
  • Не  виражайте  часто  свого  незадоволення,  критики — це тільки  породжує антагонізм в стосунках дітей і батьків.
  • Давайте дітям можливість відчувати Ваше визнання і схвалення.
  • Ніколи не старайтесь запевнити дитину в тому, що вона погана.
  • Будьте тактовними в стосунках з дітьми.
  • Давайте приклад емоційного самоконтролю і витримки.
  • Показуйте   приклад   позитивних  дій  та   вчинків   дітям   не   на  словах,   а   в конкретних справах.
  • Завжди давайте дитині шанс на право бути кращою.
  • Пам’ятайте, що в сім’ї дитина пізнає, як взаємодіяти з іншими людьми, як ставитися до себе і до оточення, як упоратися з труднощами і, за великим рахунком, що таке життя.
  • Хай ваша сім’я буде для дитини взірцем людяності, доброти, любові. І тоді нам не треба буде наголошувати на правах дитини, бо їх ніхто не буде порушувати,   а  обов’язки   батьків   по   стану  утримання   і   виховання   дітей   будуть сприйматися не як обтяжливий тягар, а як органічний прояв любові до дитини, підтримки в ній людської гідності та самоповаги.

       Поважати право дітей жити в психологічно комфортному середовищі допоможе «Пам’ятка дітям».

                                                           Пам’ятка дітям

  • Пам’ятайте, що насильство над вами, здійснене вашими   батьками, не є нормою життя. Насилля — неприпустима річ у стосунках людей.
  • У сім’ї ви маєте право на те, щоб до вас ставилися з повагою, не ображали.
  • Пам’ятайте необхідні правила безпеки: зокрема, не варто тут же кидатися на допомогу, коли тато б’є маму, особливо коли він — з небезпечними предметами в руках; ваше завдання — якомога швидше сховатися, залишити домівку взагалі — на допомогу покличте дорослих, які краще знають, як діяти за таких обставин.
  • Ви маєте право на захист, якщо навіть найрідніші люди принижують вашу гідність.
  • Поділіться  своїми  проблемами  з  учителем,  класним  керівником,  соціальним педагогом; зверніться до міліції.
  • Не вірте у погрози з боку кривдників.
  • Ви маєте право висловлювати і відстоювати свою думку. Чітко і однозначно висловлюйте осуд

щодо насильницької поведінки взагалі.

  • Знайте, коли вас постійно контролюють, принижують, примушують до чогось, використовують в спілкуванні з вами лайливі слова — це насильство.
  • Не вважайте, що ви заслужили на таке ставлення з боку дорослих. Ніхто, в тому числі ваші батьки, рідні, не має права принижувати вас, поводитися жорстоко стосовно дитини — це карається законом. В Сімейному кодексі (ст.  150, ч. 7) написано: «Забороняються  фізичні  покарання дітей  батьками  та  інші  види  покарань  які принижують людську гідність. Дитина може подати позов до суду, до громадських організацій, якщо виховання не належне».
  • Навчіться розрізняти поняття «Добро» і «Зло». Все, що принижує людську гідність — є зло, все, що звеличує гідність людини — Добро. Дитина і насильство. Любов і жорстокість. Надія і відчай. Ми всі інтуїтивно тягнемося до світлого в цьому світі.
  1. Притча «Все залишає свій слід».

       Жив-був один дуже запальний і нестриманий молодий чоловік. І ось одного разу його батько дав йому мішечок з цвяхами і сказав, щоб кожен раз, коли він не стримає свого гніву, вбити один цвях в стовп огорожі. У перший день в стовпі було декілька десятків цвяхів. Другого дня ще більше.  Наступного тижня він навчився стримувати свій гнів, і з кожним днем число забитих в стовп цвяхів стало зменшуватися. Хлопець зрозумів, що легше контролювати свій гнів, ніж забивати цвяхи. Нарешті прийшов день, коли він жодного разу не втратив контроль над своїми емоціями. Він розповів про це своєму батьку і той сказав, що цього разу кожен день, коли синові вдасться стриматися, він може витягнути зі стовпа по одному цвяху. Йшов час, і прийшов день, коли він міг повідомити батька про те, що в стовпі не залишилося жодного цвяха. Тоді батько взяв сина за руку, підвів до огорожі і сказав: «Ти непогано впорався, але ти бачиш, скільки в стовпі дірок? Він вже ніколи не буде таким як раніше. Коли говориш людині що-небудь зле, у нього залишається такий шрам, як і ці дірки. І неважливо, скільки разів після цього ти вибачишся - шрам залишиться».

  • Чого навчає нас ця притча?

       Відеоролик-соціальна реклама «Як уникнути насильства?»

  1. Коло ідей «Як зупинити насильство».

 (Мета: як уникнути ситуації насильства).

 Завдання учасникам: обговорити це питання і на долонях написати та приклеїти на дошці

 • Уникай ситуацій, які можуть призвести до насильства.

 • Говори спокійно і впевнено.

 • Дай агресору можливість зупинитися.

 • Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!

 • Не прагни помсти ворогам. Вмій просити пробачення.

 • Попроси допомоги. Це не ознака слабкості чи боягузтва!

                    Підсумок  заняття:          (Під перегляд відеоролика говорить учитель)

Учитель:                                                     Мій улюблений світ  -

Без насильства,

Без жорстокості, болі і зла,

Де народом заспівана пісня

Містить тільки хороші слова.

Мій улюблений світ – без насильства,

Де немає страждання й війни,

Де розквітла калина барвиста,

Й голосінь не почуєш сумних.

Мій улюблений світ – це не казка,

А реальне щасливе життя,

Бо звільнивши наш світ від насильства,

Можна сміло іти в майбуття.

І коли на теренах країни

Без страждань заживе кожне місто,

Скажуть люди всієї країни:

Україна – це світ без насильства

  Отже, сьогодні ми розібрали види насильства, їхні ознаки та наслідки. Як зберегти себе, щоб не стати жертвою, і як діяти, якщо ви стали свідком насильства.

   Також ви знаєте, як реагувати та що робити, якщо у вашій сім’ї є прояви домашнього насильства.

На  цьому  наше  заняття   закінчено. До  нової  зустрічі.

doc
Додано
18 лютого 2022
Переглядів
933
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку