Конспект до уроку "Роль адміністративного права у регулюванні відносин у сфері державного управління"

Про матеріал
Запропонований матеріал можна використовувати як для роботи на уроці, так і для самостійного опрацювання та виконання домашніх завдань. Контрольні запитання дозволять сформувати системні знання і допоможуть перевірити рівень засвоєння знань учнів, які вивчають предмет «Основи правознавства».
Перегляд файлу

Конспект до уроку №14

 

Тема уроку.   Роль адміністративного права у регулюванні відносин

у сфері державного управління

 

Управління – це організуюча, цілеспрямована діяльність людей для досягнення поставлених цілей та завдань.

Управління носить соціальний характер і є однією з умов розвитку людського суспільства. Суб’єктами управління виступають люди, їх об’єднання та суспільство в цілому. Соціальне управління ділиться на державне і громадське.

Державне управління – це виконавчо-розпорядча діяльність органів державного управління, що охоплює всі сторони життя суспільства. В якості безпосередніх об’єктів виступають всі галузі господарського, соціально-культурного, адміністративного будівництва.

Державному управлінню властиві такі риси:

  • діяльність з реалізації завдань і функцій держави;
  • воно здійснюється спеціально створеними для цього державними органами й посадовими особами;
  • останні діють за дорученням держави, від її імені і мають державно-владні повноваження;
  • форми та методи роботи управлінських органів регламентуються правом.

Діяльність виконавчо-розпорядчих органів є ціленаправленою і активною, здійснюється безперервно і оперативно, наповнена організаційним змістом, постійно вдосконалюється. Виконавчо-розпорядчі органи виробляють програми управління (управлінські рішення), реалізують їх, направляють, організують і контролюють діяльність підпорядкованих об’єктів, забезпечують їх взаємодію.

Виконавчо-розпорядча діяльність характеризується юридично-владними, розпорядчими аспектами. Це адміністративна діяльність, що виражається в повному підпорядкуванні об’єкта управління його суб’єкту.

Держава наділяє суб’єктів управління певним об’ємом повноважень, можливістю прийняття і реалізації нормативних та індивідуальних актів, які містять в собі обов’язкові приписи; здійснення контролю і перевірки виконання; надає цим суб’єктам право застосовувати адміністративний примус. В зв’язку з цим управлінські відносини є владно-організаційними, субординаційними, розпорядчими.

Одна з важливих особливостей виконавчо-розпорядчої діяльності полягає в тому, що вона завжди підзаконна. Закони визначають її направленість, засоби досягнення поставлених цілей, компетенцію органів управління, форми та методи їх роботи. Суб’єкти управління застосовують норми законодавчих актів до конкретних обставин, що виникають в управлінні. Їх реалізація здійснюється через правотворчу діяльність, тобто видання обов’язкових правил поведінки, що деталізують, конкретизують вимоги відповідного закону.

Принципами державного управління є:

  • Законність.
  • Участь громадян в управлінні.
  • Творчий, науковий підхід до прийняття управлінських рішень.
  • Гласність, врахування громадської думки.
  • Колегіальність та одноособовість.

 Таким чином, державне управління (у вузькому розумінні) – це підзаконна виконавчо-розпорядча діяльність органів державної виконавчої влади, спрямована на практичне виконання законів у процесі повсякденного й безпосереднього керівництва господарським, соціально-культурним та адміністративно-політичним будівництвом.

Суб’єктами адміністративного права є:

  •            органи державного управління;
  •            державні службовці;
  •            громадські організації;
  •            трудові колективи;
  •            фізичні особи (громадяни України, іноземці та особи без громадянства).

Усі вони наділені конкретним об’ємом прав і обов’язків у сфері державного управління.

Орган державного управлінняце частина державного апарату, що має певну структуру, компетенцію (включаючи адміністративно-владні повноваження), штат службовців, яка створена державою для безперервного та безпосереднього здійснення виконавчої та розпорядчої діяльності.

У залежності від територіальних меж діяльності органи управління         поділяються на:

1.  Вищі органи державного управління, виконавчо-розпорядча   діяльність яких поширюється на всю територію України (Кабінет Міністрів України).

2.  Центральні органи державного управління, які здійснюють управління підпорядкованими галузями (міністерства, державні комітети, відомства).

3.  Місцеві органи державного управління, виконавчо-розпорядча   діяльність яких поширюється в межах адміністративно-територіальних одиниць (державні адміністрації).

4. Органи управління державними підприємствами, об’єднаннями, установами і організаціями, які керують безпосередньо даним виробничим або соціально-культурним об’єктом (адміністрація заводу, навчального закладу, лікувальної установи).

Фізичні особи, як суб’єкти адміністративного права повинні мати адміністративну правоздатність та адміністративну дієздатність.

Адміністративна правоздатність – це здатність особи бути носієм суб’єктивних прав та обов’язків у сфері державного управління. Вона виникає з моменту народження і припиняється зі смертю особи.

Адміністративна дієздатність – це визнана державою спроможність своїми власними діями реалізувати права та набувати нових особистих прав, виконувати обов’язки у сфері державного управління.

У повному обсязі вона виникає з 18 років, в окремих випадках з 16. Конкретний обсяг прав і обов’язків залежить від віку, освіти, стану здоров’я, статі тощо.

 

 

Контрольні   запитання

  1.  Які  риси властиві  державному управлінню?
  2.  Назвіть принципи державного управління.
  3.  Пригадайте органи державного управління.
  4.  Як  у залежності від територіальних меж діяльності поділяються органи управління?

 

 

 

 

docx
Додано
2 листопада 2020
Переглядів
1094
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку