Конспект екологічного заняття
з елементами пошуково – дослідницької
діяльності
для дітей старшого віку
«Нехай людина добро приносить ,
Бо світ навколо любові просить» .
Програмовий зміст : розширювати досвід пізнання дітьми навколишнього світу; ознайомити з проблемою забруднення навколишнього середовища ; підвести до розуміння необхідності охорони довкілля ; закріпити знання про рослин , тварин , птахів , комах ; учити групувати предмети за певними ознаками ; виховувати любов до природи ; екологічну свідомість вихованців ; нестерпність до забруднення навколишнього середовища ; уміння піклуватися про навколишній світ природи .
Матеріал : ілюстрації з краєвидам України ; декорація квітника зі сміттям ; наголівники квітів ; поливальниця ; предметні картки із зображенням рослин , тварин , птахів; фотографії «Забруднення довкілля»; для дослідів - таця ; склянка брудної води ; 3 пластикових стаканів з дірками в дні ; камінці ; пісок ; бинт ; олія ; піпетка; пір’я птахів ; свічка ; блюдечко .
Хід заняття
І.Організаційний момент.
Вихователь читає вірш Д.Павличка «Де найкраще місце на землі»
Де зелені хмари яворів
Заступили неба синій став ,
На стежині сонце я зустрів ,
Привітав його і запитав :
Всі народи бачиш з висоти ,
Всі долини і гірські шпилі .
Де ж найбільший на землі народ ?
Де найкраще місце на землі ?
Сонце усміхнулося здаля :
Правда , все я бачу з висоти .
Всі народи рівні . А земля
Там найкраща , де вродився ти !
Ти рости дитино , й пам’ятай :
Батьківщина - то наш рідний край !
Вихователь. Діти , погляньте , світ навколо нас прекрасний . (Діти розглядають ілюстрації краєвидів України )
Вихователь. Сьогодні ми поведемо розмову про природу . Що ж таке природа ?
Вихователь. Так діти , природою ми називаємо весь світ , що нас оточує . А що ж відноситься до природи ? (Відповіді дітей)
Вихователь. Якого кольору може бути природа взимку ? (восени , влітку , навесні)
Вихователь. Природа шкідлива чи корисна ?
Вихователь. Хто і що найголовніше в природі ?
Вихователь. У природі немає головного і другорядного . Все взаємопов’язане . Не буде іти дощ – не будуть рости рослини – не буде комах - не буде пташок – не буде плодів дерев – не буде вітамінів людям , їжі тваринам – всі будуть хворіти..
Послухайте , оповідання В. О. Сухомлинського «Смітник»
ІІ. Основна частина .
1.Читання оповідання В.Сухомлинського «Смітник».
Зранку сім’я зібралась за столом . Марійка узялася допомагати прибирати після сніданку , але побачила , що запізнюється до школи . Схопивши відерце зі сміттям , вона потихеньку викинула його у квітник , який був розбитий позаду будинку . Дівчинка часто викидала туди сміття , коли запізнювалась до школи .
Якось дідусь попросив її полити квіти у квітнику . Марійка пішла за будинок і побачила , що замість квіток там лежить купа сміття .
2.Бесіда за змістом оповідання.
- Як звали дівчинку ?
- Чи допомагала вона вдома ?
- Чи правильно вчиняла дівчинка ?
- Куди викинула сміття дівчинка ?
- Чому так робити не можна ?
- Куди слід викидати сміття ?
Вихователь. Давайте , ми допоможемо Марійці прибрати сміття .
(Діти підходять до декорації квітника і збирають сміття в пакет) .
Психогімнастика «Я-квіточка».
Вихователь. А тепер я поллю вас з поливальниці чарівною водою і ви перетворитесь на квіти .
Ти , чарівна водичко ,
Лийся-но на діточок ,
Перетворюй їх скоріше
На чарівних квіточок .
Чародійство спрацювало!Ах , на які чудові квіти ви перетворилися ! Пелюстки ніжні , різного кольору , стебла тонкі , гнучкі . Погойдайте своїми голівками , спробуйте як гнеться ваша ніжка , поворушіть пальчиками-листочками . Сонечко гріє , пішов теплий дощик і квіточки почали рости . І ми піднімаємось до сонечка . Лагідний вітерець нас розгойдує вліво–вправо , вперед-назад . Так хороше , весело , аж хочеться покружляти у таночку .
Вихователь. Діти , як ви міркуєте , яке буває сміття? (природного походження і зроблене людиною. Природне – гілочки , листя , трава , воно корисне. Де можна використати це сміття?). Але ми зібрали багато іншого сміття . Як ви думаєте , воно корисне чи шкідливе ? Чому? Що будемо робити з ним? Чи можна спалювати сміття ? Чому потрібно берегти природу, не смітити?
Вихователь. Так , вода ,земля і повітря повинні бути чистими , щоб росли гарні квіти , співали птахи , щоб не хворіли люди . Природа – це на дім , наша мати .
Немає кращої краси ,
Ніж рідні ріки і ліси .
Пташки співучі , дикі звірі ,
Ласкавий вітер , зорі сині .
Це все багатство нашого народу ,
Що називається – природа .
Дидактична гра « Рослини ,тварини ,птахи і комахи»
Мета : закріпити знання дітей про рослини , тварини , птахів та комах ; учити групувати предмети за певними ознаками , розвивати мислення дітей ,виховувати любов до природи .
Матеріал: предметні картинки .
Вихователь. Щоб нам добре жилося , необхідно дбати про навколишнє середовище , про рідну природу. Адже довкілля - це не лише квітник , ліс , а й територія дитячого садка , і вулиці , і сквери , і парк , де ми відпочиваємо ; а ще море ,океан , річка , озерце ,заболочений струмок. А тепер послухайте скарги від природи і спробуйте розв’язати проблемні ситуації.
Дискусія «Ми допомагаємо»
Вихователь. Якби люди докладали певних зусиль та дотримувались правил поведінки у довкіллі , тоді б нашій природі нічого не загрожувало .
Фізкультхвилинка.
Сильний вітер до землі
гне дерева молоді , (присідають)
А вони ростуть , міцніють (піднімаються)
Вгору тягнуться , радіють . (встають навшпиньки, руки тягнуть вгору)
Вихователь. А зараз я запрошую вас до міні – лабораторії ,в якій ми ознайомимося із проблемою забруднення повітря та води .
Дослід 1. «Забруднення повітря»
Вихователь запалює свічку і тримає над нею блюдечко . Гасить свічку і повертає блюдечко . Діти бачать чорну кіптяву . Пояснює ,що люди можуть захворіти , якщо дихати таки повітрям . Ця кіптява осідає в легенях і перешкоджає диханню . Підвести дітей до висновку , щоб запобігти забрудненню повітря треба будувати очисні споруди , ставити фільтри , не палити листя , менше користуватись транспортними засобами .
Дослід 2. «Не забруднюй воду»
Мета: продовжувати знайомити дітей із водою , її властивостями ( може забруднюватись маслом ,нафтою) ; виховувати спостережливість ; бережливе ставлення до води .
Дослід 3. «Міні-очисна станція»
Мета:ознайомити дітей з властивостями води очищатися після проходження через пісок , каміння , вугілля , вату ; заохочувати пізнавальну активність .
Вихователь. Я впевнена , що ви коли станете дорослими , то зробите все можливе , щоб наше довкілля було чистим . А поки ви ще дошкільнята , то я хочу нагадати вам правила поведінки у природі .
Правила поведінки у природі .
Усі поранені рослини тривалий час хворітимуть , а багато й загинуть .
ІІІ. Підсумок заняття .
Будь - яка рослина чи тварина створена природою , є невід’ємною і необхідною складовою її .
Світ прекрасний навколо тебе –
Сонце ясне і синє небо,
Птахи , звірі , гори і ріки -
Нехай він буде таким навіки !
Нехай людина добро приносить ,
Бо світ навколо любові просить .