РОЗРОБКА ІНТЕГРОВАНОГО УРОКУ ДЛЯ УЧНІВ 1 КЛАСУ
Міжпредметні зв'язки: навчання грамоти, природознавство, трудове навчання.
Звук [к], позначення його буквою «ка». Читання складів, слів. Словниково – логічні вправи. Україна - моя Батьківщина? Робота з пластиліном. Практична робота «Кетяги калини»
Пришлюк Алла василівна,
учитель початкових класів
Жашківської спеціалізованої школи № 1
з поглибленим вивченням окремих предметів
Жашківської районної ради
Черкаської області
Тема. У вінку калиновім
(Звук [к], позначення його буквою «ка». Читання складів, слів. Словниково – логічні вправи. Україна - моя Батьківщина? Робота з пластиліном. Практична робота «Кетяги калини»)
РОЗРОБКА ІНТЕГРОВАНОГО УРОКУ ДЛЯ УЧНІВ 1 КЛАСУ
Мета. Формування ключових компетентностей: вміння вчитися - самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії з іншими учасниками навчально-виховного процесу; комунікативної – збагачувати словниковий запас, виробляти вміння слухати і чути.
Формування предметних компетентностей: ознайомити учнів із буквою «ка», удосконалювати вміння читати склади та слова з новою літерою; сформувати уявлення про Україну як державу, Батьківщину, її столицю - Київ, народні символи та обереги; удосконалювати навички роботи з пластиліном: розкачування, сплющування, заокруглення, наліплювання; розвивати зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас учнів, виховувати повагу до рідного краю, дбайливе ставлення до надбань Батьківщини.
Матеріали та обладнання: Буквар (автори: М. Захарійчук, В. Науменко), демонстраційна картка букви «ка», каса букв, конверти із завданнями для роботи в групах, предметні малюнки, макет віночка, мікрофон, пластилін, зразок виробу «Кетяги калини».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Міжпредметні зв’язки: навчання грамоти, природознавство, трудове навчання.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
1. Емоційне налаштування на урок
Прозвенів уже дзвінок,
Починаємо урок.
Будем букви ми вивчати,
Щоби мову звеличати.
2. Вправа «Очікування»
- Діти, сьогодні у нас незвичайний урок: ми поєднаємо на ньому навчання грамоти, природознавство і трудове навчання.
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Свої міркування почніть такими словами «Від уроку я очікую … »
ІІ. Мовна розминка
1. Артикуляційна хвилинка
- Діти, ми маємо з вами вміти чисто та виразно говорити. Для цього ми виконаємо деякі вправи.
- На картинці ви бачите квіточку маку.
- Подивіться, яка вона гарна, до неї одразу прилетіли бджоли.
- Як вони забриніли? ( Дж –дж -дж )
- Вітерець дмухнув на квіточку.( С-с-с )
- Листочки весело зашелестіли. ( Ш –ш -ш )
- А ось хмаринка. Зараз дощик буде поливати нашу квіточку. (Кап-кап-кап)
Мак - символ безконечності, родючості, краси та молодості. Червоний мак дівчата вплітають у віночки, вишивають на сорочках та рушниках, як символ дівочої краси. Мак освячують у церкві двічі на рік - на Маковея і на Спаса. Він настільки значимий, що традиційно входить до складу куті на свят-вечір. Окрема макова квітка не приваблює, а від всіяного маковим цвітом лану не можна відірвати очей. Одна макова зернина нічого не варта, а жменя маку - і куті смаку додає, і пирога з неї можна спекти.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
- Діти, відгадайте, будь ласка, загадку.
• Красивий, щедрий, рідний край
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься... (Україна)
— Сьогодні на уроці ми поглибимо свої знання про нашу Батьківщину. А також ми вивчимо букву «Ка», познайомимося зі звуками, які вона позначає. Ми навчимося читати нові склади, слова та речення. А ще будемо ліпити із пластиліну кетяги калини.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Виділення звука [к], [к’] зі слів. Артикуляція звука [к].
- Давайте хором вимовимо слово мак.
- Який звук ми чуємо вкінці слова? (звук [к])
Учитель. Під час вимови цього звука, частина язичка зближується з м’яким піднебінням і шум утворюється внаслідок раптового розмикання мовних органів.
- Який він: голосний чи приголосний? Твердий чи м’який? Чому?
- Як називається плід маку? (маківка)
- Чи чуєте ви у слові звук [к’]?
- Який він: твердий чи м’який?
Голівка маку — символ голови Роду.
2. Ознайомлення з буквою «ка»
- Твердий приголосний [к] та м’який приголосний [к’] на письмі позначаються буквою «ка». (демонстраційна картка букви «ка»).
3. Читання звукових сполучень, складів з буквою «ка»
- Діти, я пропоную вам повчитися читати склади з буквою «ка». Буква «ка» сьогодні заквітчана у віночку, а на стрічках – голосні звуки. (ка – ко – ку – ки – кі; ак – ок – ук – ик – ік.)
- А що ви знаєте про віночок?
Віночок, сплетений з квіточок і трав, оздоблений яскравими стрічками, — один з найдавніших українських символів. В Україні вінки мають сонячну символіку. Дівчина у вінку асоціювалася з сонцем, котре сходить. Також це символ слави, перемоги, святості, щастя, успіху, могутності, миру, сонця, влади;. Усього у вінку могло бути до 12 різних квіток, кожна з яких мала свій символ.
Вінкові стрічки
Не менше значення приділялося стрічкам та їх кольору: світло-зелені й темно-зелені - краса та молодість, жовтогаряча - символ хліба, голубі й сині - небо і вода, що надають силу й здоров’я; жовта - символ сонця; малинова - душевність і щирість, фіолетова — мудрість.
4. Гра «Збери слова».
- Діти, я пропоную вам пограти у гру «Збери слова». Спробуємо із складів утворити слова. Склади записані на кетягах калини. (калина, колос, сокіл, кокос)
- Який спільний звук у цих словах?
- Діти, що ви знаєте про калину?
Калина - символ здоров’я, багатства, сили і мужності та життя. Біля кожної хати в Україні обов'язково ріс кущ калини, її червоні кетяги прикрашали хату. «Без верби і калини нема України», — говорить народне прислів’я. Для українців калина слугувала за ліки. Засушували її цвіт, ягоди, листя, гілочки, перетирали з медом, цукром.
Калиновий чай — то був перший помічник при нежиті. Свіжі ягоди з медом або цукром вживають при кашлі, серцевих захворюваннях, для покращення травлення.
Руханка
(Учні стають біля парт і виконують рухи під вірш А. Камінчука «Україна»)
Україна (розводять руки в сторони)
Рідний край (піднімають руки догори)
Поле, річка, (нахили вправо-вліво)
Синій гай. (присідають)
Любо стежкою іти (ходьба на місці)
Тут живемо я і ти. (беруться за руки)
(Руханку можна повторити кілька разів.)
5. Робота зі звуковими схемами. Робота в групах.
- Я пропоную вам об’єднатися у групи. Кожна група має побудувати звукову модель до слова.
1 група. Слово «калина»
2 група. Слово «колос»
3 група. Слово «сокіл»
4 група. Слово «вінок»
6. Слухання і розуміння. Говоріння.
- Батьківщина – це край, де ми народилися, де навчилися говорити слово «мама», де живуть наші батьки. Це стежина, яка привела нас до школи.
Батьківщина – це також наша Україна — країна, в якій ми з вами живемо. Наша Україна славиться лісами та безмежними степами, великими містами та невеличкими мальовничими селами, ріками та озерами. (учитель демонструє ілюстрації)
- Давайте хором промовимо слово «Україна».
- Чи чуєте ви звук [к]?
- Як називається головне місто нашої України?
- Промовте слово «Київ». Чи чуєте звук [к]?
Київ - столиця України, місто-герой, одне з найбільших і найстаріших міст Європи. Воно було засноване князем Києм понад 1500 років тому. Київ – це дуже мальовниче місто, в нтому налічується понад 60 парків і 120 скверів. Особливою популярністю користується каштан.
Головна вулиця Києва – Хрещатик. У місті живе понад 3 мільйони мешканців. У місті є безліч історичних пам’яток (розгляд ілюстрацій). Розкинулося місто Київ по обох берегах річки Дніпро, яка є найбільшою річкою України.
Учитель. Мій край
Київ — серце України
І найстарше місто в світі,
Хоч пройшов усякі зміни,
Гарний весь — в зимі і в літі.
Там церкви золотобанні,
А в них дзвони міднокуті,
Як задзвонять на світанні,
В Україні всім їх чути.
- Що нового дізналися про Київ?
- Чим славиться місто?
ІV. Робота з Букварем. Читання тексту (за Наталею Забілою, ст. 79)
1. Читання тексту вчителем
- Де відбувалися події? (на подвір’ї в садочку)
2. Читання тексту учнями, які вміють читати.
- Яка пригода трапилася з квочкою і курчатами? (налетів великий птах і налякав квочку з курчатами)
3. Аналіз тексту.
- Що хотів зробити шуліка? (вкрасти курчат)
- Хто допоміг врятувати курчат? (маленька дівчинка Марійка)
- Яка дівчинка Марійка? Охарактеризуйте її. (смілива, небоязка, хоробра, відважна, мужня)
- Чи траплялися в оповіданні слова з буквою «ка». Прочитайте їх.
Руханка
Підем, станем під тополі. (крокують на місці)
Все летять, летять граки... (імітують політ птахів)
І танцює дощик в полі, (виконують рухи «ковирялочки» правою ногою)
В боки взявшись,— іч який! (виконують рухи «ковирялочки» лівою ногою)
Дощик каже: — А я бризну! — (присідають)
Каже льон: — А я росту! — (встають)
Діти кажуть: — Ми Вітчизну (розводять руки в сторони)
Нашу любимо святу! (сідають за парти)
V. Робота з пластиліном. Практична робота «Кетяги калини»
1. Демонстрація та аналіз зразка.
- Я пропоную вам із пластиліну створити композицію «Кетяги калини».
- Розгляньте зразок виробу і скажіть, які кольори пластиліну нам потрібно? (червоний, зелений, коричневий)
Ліплення калини.
- Візьміть шматок коричневого пластиліну, розкачуємо його на дощечці і утворюємо гілочки.
- Для калини візьміть більший шматок пластиліну червоного кольору, коловими рухами утворіть декілька кульок і розмістіть їх на гілочках.
- Для листочків ми використаємо шматочок пластиліну зеленого кольору. Сформуйте форму листочка і способом притискання прикріпіть до основи. Прикрасити листочки можна намалювавши стекою прожилки і зубчики.
2. Правила роботи з пластиліном
а) розминати і розгортати пластилін тільки на дощечці, розрізати його стекою;
б) невикористаний пластилін відразу класти до упаковки;
в) після завершення роботи з пластиліном, руки витерти серветкою.
3. Практична робота учнів
4. Демонстрація учнівських робіт.
V. Підсумок уроку.
- Чи справдилися очікування від сьогоднішнього уроку?
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- На уроці я навчився …
- Мій успіх на уроці …
- Найцікавішим на уроці було …
- Із сьогоднішнього уроку я зрозумів …
- Тепер я можу …
- Урок закінчений. Дякую за співпрацю.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Гребенькова Л. О. Природознавство. 1 клас: Плани – конспекти уроків на друкованій основі/ Гребенькова Л. О. – Харків: Ранок, 2012 – 95с. – (Серія «Конструктор уроку»).
2. Захарійчук М.Д. Буквар: підруч. [для 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів.]/ М. Д. Захарійчук, В. О. Науменко. — Київ: Грамота 2012. — 79 с.
3. Каніщенко А.П. Уроки читання в букварний період. / Каніщенко А.П., Кучинський М. В., Сокирко М. В. – Київ: Вирій, 1999. – 30 – 32 с.
4. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1- 4 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта»
5. Присяжнюк Н.І. Інтегровані уроки / Присяжнюк Н.І. / Поч. шк. – 1997. - №2. – 7-10 с.
6. Використані матеріали із власного Інтернет – сайту
Палітра спільної діяльності учителя та учнів [Електронний ресурс]: (стаття, 2017 )/А. В. Пришлюк // Режим доступу до статті: http://alla-prishlyuk.ucoz.ua/