конспект інтегрованого уроку у 4 класі природознавство та літературне читання на тему : "Рівнинні і гірські річки. Краса українських річок в поезії В.Лучука « Скільки річок в Украї

Про матеріал

Пропоную інтегрований урок в 4 класі з використанням кейс - технологій. Містить мовну розминку, тому підходить для роботи з дітьми з мовними вадами. До уроку є презентація

Перегляд файлу

Тема: Рівнинні і гірські річки. Краса українських річок в поезії В.Лучука

 « Скільки річок в Україні».

Мета інтегрованого уроку:

  • Уточнити та розширити знання учнів про річки України, їх будову, та особливості гірських і рівнинних річок;
  • вміння працювати з картою та контурними картами;
  • вдосконалювати навички свідомого, виразного читання віршованих творів;
  • збагачувати мовлення учнів словами-назвами річок;
  • розвивати пізнавальний інтерес, мовлення;
  • вміння робити висновки , класифікувати та порівнювати, узагальнювати;
  • працювати у парах та групах, працювати з комп’ютером;
  • виховувати дбайливе ставлення до природи, любов до Батьківщини.

Ключові компетентності:

  1. уміння вчитися: учень уміє переключатися з одного виду роботи на інший; виконує творчі завдання;
  2. загальнокультурна: самостійно добирає необхідне навчальне приладдя і отримує робочий порядок на столі;
  3. соціальна: продуктивно співпрацює з партнером у парі, виконує різні ролі та функції, проявляє ініціативу;
  4. комунікативна: аргументує й коректно відстоює свою думку.
  5. загальнокультурна: любить природу, прагне до її охорони.

Зв'язок між темами: Літературний твір виступає джерелом відомостей про річки в Україні.

Ключові поняття які формуються на уроці: гірські річки, рівнинні річки, гірсько – рівнинні річки.

Тип уроку:інтегрований урок засвоєння нових знань.

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційна хвилинка.

Доброго ранку, ліси і поля!

Доброго ранку, річки і моря!

Доброго ранку, плането Земля!

А всім присутнім здоров’я й добра!

ІІ. Мотиваційний етап

  1. Створення емоційно-сприятливого середовища. Перевірка готовності учнів до уроку.
  • Діти,наберемося сили та енергії потрібної нам на уроці, для цього зробіть глибокий вдих і плавний видих, та подаруйте усмішку один одному. Побажайте успіхів. 
  1. Інтерактивна вправа «Очікування».

 Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Дайте відповіді, починаючи речення:

 «На уроці я буду…

 «На уроці я сподіваюся…

« Моє мовлення…

 

ΙΙІ. Фенологічні спостереження «3 хвилинки про сьогоднішню днинку».

 Настала  пора року –зима . Переважає  холодна погода.

  Місяць грудень. Його назва походить від слова "грýда, грýдка". Після осінніх  дощів  розтоптана земля  замерзає, утворюючи грудки.

 – День тижня п’ятниця, 21 число 

– Температура повітря – -7 градусів, небо хмарне,без опадів. На дорогах ожеледиця.

ІV. Мовна розминка

  1. Слово вчителя.

Про що йде мова?

Контакт з цією речовиною у пароподібному стані може викликати опіки, у твердому – обмороження, а в рідкому – є добрим засобом для гігієни та загартовування.  Ця речовина –…

Прочитайте будь – ласка, як  сказав про воду французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері:

« Вода у тебе ані смаку\ ані кольору\, ані запаху.\\ Тебе неможливо описати.\\ Тобою втішаються не відаючи,\ що ти таке.\\ Не можна сказати\, що ти необхідна для життя:\\ ти саме життя…\\ Ти найбільше багатство у світі\\».

  • Два речення прочитати плавно,  з піднятою головою дотримуючись пауз та інтонації, чітко вимовляючи кожен звук.
  • Останнє речення читаємо із здивуванням, із радістю, із сумом, з пере запитанням.

– Чому письменник сказав про воду «ти саме життя…»? (без води життя неможливе)

 – Чому нашу планету називають  «Земля – планета Вода»? (на ній більше води, ніж суші)

– Якого кольору наша планета, якщо подивитися на неї з Космосу? (блакитна)

– Що на карті позначають блакитним і синім кольором?  (Воду)

  • Де у природі є вода?( у водоймах)
  • Які ви знаєте водойми?

V. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

- Сьогоднішній наш урок ми присвятимо воді, а проходитиме він у формі гри. Ми з вами уявимо, що наш клас перетворився на науково – дослідну лабораторію.

- А хто працює в таких лабораторіях?

- Чим вони займаються? Отож і ми з вами займатимемося важливими проблемами. А темою дослідження стане… Ви дізнаєтеся , якщо відгадаєте зашифровані слова.

  1. Вправа «Дешифрувальник»

     К     Р    А   Ч     І   

                        4     1    5     3        2    

  • Чи хотіли б ви попрацювати в лабораторії та займатися дослідженням річок?
  • Для цього потрібно бути дружніми, витривалими та добре обізнаними з даної теми. Готові?
  • Тож зараз хто пройде перевірку буде зарахований до нашої лабораторії.
  • Щоб краще справитися із завданнями згадайте нашу інтелект – карту на цю тему.

VI. Актуалізація опорних знань.

  1.   Природничий диктант.
  • Відкрийте свої зошити ми напишемо природничий диктант. Вам потрібно доповнити речення та записати це слово у зошити.

 

1 Постійний потік води,який  тече в заглибленні це - …( річка)

2. Місце, де починається річка, називається -…( витік)

3. Заглиблення по якому постійно тече річка, називається   …( русло)

4 Місце, де річка впадає в іншу річку, озеро, море або океан

називається …( гирло)

5 Річки, які впадають у головну річку називаються  …( притоки)

6. Річка має правий і лівий  …(береги)

- Обміняйтеся зошитами та перевірте правильність виконання завдання


 

2 Робота в парах

Ми повторимо , що нам відомо про річки.

Підпишіть на схемі будову річки та дайте пояснення слову на картці.

Пов’язане зображення

 

 

 

 

  •  
  •  

 

  •  

Завдання на картках:

1 Чому річки течуть?

  1. Що може бути витоком річки?

3 Як визначити де який беріг річки?

          4 Чому річки звивисті?

5 Чим струмок відрізняється від річки?

6 Як живляться річки?

  • Перевіримо, як ви справилися із завданням. (називають частини річки на схемі (слайд)). Та дають відповіді на запитання.

 

  • Я бачу ви всі добре підготувалися та вас можна прийняти на роботу у нашу дослідницьку лабораторію. Одягніть бейджики, як це роблять справжні лаборанти.

VII. Робота по темі уроку природознавства.

1.Слово вчителя.

Річки – прикраса нашої планети, течуть вони по нахиленій поверхні і обов’язково впадають у моря або одна в одну. Річок на світі багато, і всі вони різні. Але майже кожна річка починається з джерела. Маленькі струмочки зливаються в річки. З малих річечок утворюються великі річки. Вони вбирають у себе підземні води й опади.

Річки — народне багатство. З давніх-давен люди селилися біля них, брали воду, ловили рибу. Зараз вони є основними постачальниками води для людей.

2.Робота з картою України.

  • Які найбільші річки ви знаєте в Україні? Покажіть їх на карті.

( Дніпро, Південний Буг, Сіверський Донець, Дністер, Західний Буг)

3. Робота в групах. Кейс – технології. ( відеокейси містять відео різних річок гірських та рівнинних)

- Ми вже багато знаємо про річки, але є ще багато нового для вас. Ось саме це нове і буде досліджувати наша лабораторія. Річки поділяються на гірські та рівнинні. І ми повинні дослідити, які ознаки мають гірські річки , а які рівнинні. Для цього ми поділимося на дві групи. Одна група – це ті діти які отримали бейджики зеленого кольору, будуть працювати із рівнинними річками. А ті у кого коричневі - з гірськими .

- Згадайте, що означають ці кольори на карті?

(Діти поділяються на групи)

  • Наші  співробітники прислали нам відео кейси, з матеріалами для дослідження. А на столах у вас картки де ви запишете результати досліджень після перегляду файлів. Будьте уважними та дружніми, згадайте правила роботи в групі.

( діти проводять дослідження у групах)

  • Яким методом дослідження ви користувалися спостереженням чи експерементом?
  • Щоб доповнити ваші картки вам потрібно послухати повідомлення дітей про водоспади та пороги.

 

 

 

 

 

 

 

 

Виступи дітей

1.Пороги – мілководні ділянки річища, перегороджені грядами каменів Це зумовлює ушвидшення  течії та робить річки ще більш звивистими. Пороги зустрічаються на рівнинних і гірських річках. Найбільші пороги  в Україні на  річці Дніпро у районі Запоріжжя та річці Південний Буг у районі села Мигія. Пороги заважають судноплавству.

2.Водоспади -  падіння водного потоку річки з уступу.Зусрічаються на гірських річках. Найбільші водоспади України Шипіт на річці Рипинка, та Прутський. 

  • Внесіть у свої картки відомості про пороги та водоспади.

5 Презентація роботи груп.

VIII. Опрацювання вірша Володимира Лучук «Скільки річок в Україні?»

  •  А чи сподобалися вам ті річки за якими ви спостерігали? Які вони?
  • Так будь яка річка – це краса природи, неймовірна сила, та саме життя. Ще здавна люди це помічали. Тому будували біля річок свої оселі, берегли та оспівували красу річок.
  1. Бесіда з класом.
  • А чи знаєте ви скільки річок в Україні? Пропоную повернутися у нашу лабораторію та дізнатися цю інформацію.

(На картках діти отримують інформацію на картках  та дізнаються самостійно.)  

Картка 1. На території України налічується понад 71 тис. річок, з яких довжиною понад 10 км-більше 4 тисяч, а понад 100 км - близько 160.

Картка 2. Загальна довжина українських річок складає 248 тис. км. Якщо їх витягнути по екватору, то утворитьс я умовна річка, яка більше шести разів обігне Землю

  • Розпочніть свою відповідь словами

Я дізнався, що 

  • Сьогодні я пропоную вам познайомитися  з віршем Володимира Лучука «Скільки річок в Україні?»
  1. Вправа « Передбачення»
  • Як ви думаєте про що цей вірш?
  • Чи зміг би В Лучук назвати всі річки України?
  •  А скільки він міг назвати?
  • Прочитавши вірш ми побачимо хто з вас  правильно передбачив
  1. Робота з підручником «Літературне читання» (с. 73-74)

Виразне читання вірша вчителем

  1. Робота над змістом вірша.
  • Чи сподобався вам вірш?
  • Які почуття він викликає?
  • Які картини уявляли, коли слухали вірш?
  • Чи зустрілися вам назви річок, які ви раніше не чули?
  • З якою інтонацією і силою голосу потрібно читати вірш? Де зробити найдовшу паузу? Які слова виділити при читанні?
  1. Підготовка до читання вірша учнями. Читання колонок слів «дощиком».
  • У вірші зустрічаються складні для розуміння слова, я буду називати слово, а ви самостійно знайдете пояснення. ( карточки)

Гін                        Терикон

Пруг                     іскриться

Зорять                  невпинний

Свічадо                розпростер

Терико́н — відвали, штучний насип з порожніх порід, витягнутих при підземній розробці покладів вугілля й інших корисних копалин.

  1. Виразне читання вірша учнями.
  2. Аналіз змісту вірша та робота з картою
  • Які із названих у вірші річок ви чули раніше? Які ні?
  • Ми згадаємо що ми  дослідна лабораторія  та спробуємо визначити де знаходяться річки, які назвав автор, допоможе нам у цьому фізична карта України та ваші попередні знання.
  • Після того як річка знайдена на карті перенесіть її у свої контурні карти. Згадаємо як потрібно підписувати річки на карті. ( за течією, друкованим буквами).

 

  • Прочитайте перше речення.
  • Які назви річок ви прочитали?( Тиса, Прут, Латориця,Черемош Білий,Черемош Чорний.
  • Як ви думаєте де знаходяться ці річки?( У горах Карпатах)
  • Чому ви зробили такий висновок. Дайте відповідь словам и
  • із вірша? ( « Не відома горам тиша», У горі орли літають,а внизу потоки грають»).
  •  Знайдіть слова ,що характеризують річки?( потоки грають, буйні води,рине Прут,проворний)
  • Враховуючи ці ознаки скажіть ці річки гірські чи рівнинні?( тому що мають швидку течію, невелику ширину(автор називає потоки), течуть у гірській місцевості)
  • Знайдіть на карті ці річки .
  • Позначте у контурних картах річки Тису та Прут.

 

  • Знайдіть ту частину вірша   де говориться про відому вам річку Дністер.
  • Як ви думаєте це гірська річка чи рівнинна? Що сказано у вірші? ( тихе плесо розпростер), але ми знаємо що до Дністра впадає багато гірських річок. У тому числі і Стрий. Знайдіть Стрий на карті. Дністер це рівнинно – гірська річка так як у верхній течії це гірська річка, а в середній — рівнинна. 

 

  • Читаємо вірш далі. Що сказано про місто Ужгород? Де знаходиться це місто?
  • Як сказано про річку Уж? (чимдуж поспішає) То яка це річка рівнинна чи гірська? Знайдіть її на карті . Позначте на своїх контурних картах.

 

 

  • Наступна частина вірша перемістить вас у іншу частину України. Де протікає річка Донець, як її повна назва. Знайдіть на карті. Чи можна назвати цю річку гірською? Чому?
  • Де знаходиться річка Дніпро ми всі добре знаємо.
  • А ось дві наступні річки , Десну та Ворсклу, треба знайти у Полтавській області. Чому? Як сказано про це у вірші. Знайдіть їх на карті. До яких річок їх можна віднести?
  • У кінці вірша згадується річка Західний Буг. Що значить , що вона обмиває крайній пруг України? І цю річку ми раніше позначали , тому що вона відноситься до найбільших річок України.
  • То скільки ж річок назвав автор?

IX. Узагальнення отриманих знань. ( робота зі схемою на дошці)

- Скажіть то які бувають річки?

- Що можна сказати про гірські річки?

- Що про рівнинні?

- Які гірські річки України ви запам’ятали?

- Які рівнинні?

- Чи допоміг вам у цьому вірш « Скільки річок в Україні?»

VІІ. Домашнє завдання:

  1. Виразно читати вірш В.Лучук « Скільки річок в Україні», знайти у вірші порівняння та образні вислови.
  2.  Ст.136-137 (природознавство)прочитати та позначити на карті України всі річки, які згадуються у вірші.

VІІІ.  Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання.

 Чи справдилися ваші очікування від уроку?

 Яким був для вас урок?

 Продовжіть речення:  

« Найбільше мені сподобалося…»

1

 

docx
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
24 грудня 2018
Переглядів
1674
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку