Пропоную інтегрований урок в 4 класі з використанням кейс - технологій. Містить мовну розминку, тому підходить для роботи з дітьми з мовними вадами. До уроку є презентація
Тема: Рівнинні і гірські річки. Краса українських річок в поезії В.Лучука
« Скільки річок в Україні».
Мета інтегрованого уроку:
Ключові компетентності:
Зв'язок між темами: Літературний твір виступає джерелом відомостей про річки в Україні.
Ключові поняття які формуються на уроці: гірські річки, рівнинні річки, гірсько – рівнинні річки.
Тип уроку:інтегрований урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційна хвилинка.
Доброго ранку, ліси і поля!
Доброго ранку, річки і моря!
Доброго ранку, плането Земля!
А всім присутнім здоров’я й добра!
ІІ. Мотиваційний етап
– Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Дайте відповіді, починаючи речення:
«На уроці я буду…
«На уроці я сподіваюся…
« Моє мовлення…
ΙΙІ. Фенологічні спостереження «3 хвилинки про сьогоднішню днинку».
– Настала пора року –зима . Переважає холодна погода.
– Місяць грудень. Його назва походить від слова "грýда, грýдка". Після осінніх дощів розтоптана земля замерзає, утворюючи грудки.
– День тижня п’ятниця, 21 число
– Температура повітря – -7 градусів, небо хмарне,без опадів. На дорогах ожеледиця.
ІV. Мовна розминка
Про що йде мова?
Контакт з цією речовиною у пароподібному стані може викликати опіки, у твердому – обмороження, а в рідкому – є добрим засобом для гігієни та загартовування. Ця речовина –…
– Прочитайте будь – ласка, як сказав про воду французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері:
« Вода у тебе ані смаку\ ані кольору\, ані запаху.\\ Тебе неможливо описати.\\ Тобою втішаються не відаючи,\ що ти таке.\\ Не можна сказати\, що ти необхідна для життя:\\ ти саме життя…\\ Ти найбільше багатство у світі\\».
– Чому письменник сказав про воду «ти саме життя…»? (без води життя неможливе)
– Чому нашу планету називають «Земля – планета Вода»? (на ній більше води, ніж суші)
– Якого кольору наша планета, якщо подивитися на неї з Космосу? (блакитна)
– Що на карті позначають блакитним і синім кольором? (Воду)
V. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
- Сьогоднішній наш урок ми присвятимо воді, а проходитиме він у формі гри. Ми з вами уявимо, що наш клас перетворився на науково – дослідну лабораторію.
- А хто працює в таких лабораторіях?
- Чим вони займаються? Отож і ми з вами займатимемося важливими проблемами. А темою дослідження стане… Ви дізнаєтеся , якщо відгадаєте зашифровані слова.
К Р А Ч І
4 1 5 3 2
VI. Актуалізація опорних знань.
1 Постійний потік води,який тече в заглибленні це - …( річка)
2. Місце, де починається річка, називається -…( витік)
3. Заглиблення по якому постійно тече річка, називається …( русло)
4 Місце, де річка впадає в іншу річку, озеро, море або океан
називається …( гирло)
5 Річки, які впадають у головну річку називаються …( притоки)
6. Річка має правий і лівий …(береги)
- Обміняйтеся зошитами та перевірте правильність виконання завдання
2 Робота в парах
Ми повторимо , що нам відомо про річки.
Підпишіть на схемі будову річки та дайте пояснення слову на картці.
Завдання на картках:
1 Чому річки течуть?
3 Як визначити де який беріг річки?
4 Чому річки звивисті?
5 Чим струмок відрізняється від річки?
6 Як живляться річки?
VII. Робота по темі уроку природознавства.
1.Слово вчителя.
Річки – прикраса нашої планети, течуть вони по нахиленій поверхні і обов’язково впадають у моря або одна в одну. Річок на світі багато, і всі вони різні. Але майже кожна річка починається з джерела. Маленькі струмочки зливаються в річки. З малих річечок утворюються великі річки. Вони вбирають у себе підземні води й опади.
Річки — народне багатство. З давніх-давен люди селилися біля них, брали воду, ловили рибу. Зараз вони є основними постачальниками води для людей.
2.Робота з картою України.
( Дніпро, Південний Буг, Сіверський Донець, Дністер, Західний Буг)
3. Робота в групах. Кейс – технології. ( відеокейси містять відео різних річок гірських та рівнинних)
- Ми вже багато знаємо про річки, але є ще багато нового для вас. Ось саме це нове і буде досліджувати наша лабораторія. Річки поділяються на гірські та рівнинні. І ми повинні дослідити, які ознаки мають гірські річки , а які рівнинні. Для цього ми поділимося на дві групи. Одна група – це ті діти які отримали бейджики зеленого кольору, будуть працювати із рівнинними річками. А ті у кого коричневі - з гірськими .
- Згадайте, що означають ці кольори на карті?
(Діти поділяються на групи)
( діти проводять дослідження у групах)
Виступи дітей
1.Пороги – мілководні ділянки річища, перегороджені грядами каменів Це зумовлює ушвидшення течії та робить річки ще більш звивистими. Пороги зустрічаються на рівнинних і гірських річках. Найбільші пороги в Україні на річці Дніпро у районі Запоріжжя та річці Південний Буг у районі села Мигія. Пороги заважають судноплавству.
2.Водоспади - падіння водного потоку річки з уступу.Зусрічаються на гірських річках. Найбільші водоспади України Шипіт на річці Рипинка, та Прутський.
5 Презентація роботи груп.
VIII. Опрацювання вірша Володимира Лучук «Скільки річок в Україні?»
(На картках діти отримують інформацію на картках та дізнаються самостійно.)
Картка 1. На території України налічується понад 71 тис. річок, з яких довжиною понад 10 км-більше 4 тисяч, а понад 100 км - близько 160.
Картка 2. Загальна довжина українських річок складає 248 тис. км. Якщо їх витягнути по екватору, то утворитьс я умовна річка, яка більше шести разів обігне Землю
Я дізнався, що …
Виразне читання вірша вчителем
Гін Терикон
Пруг іскриться
Зорять невпинний
Свічадо розпростер
Терико́н — відвали, штучний насип з порожніх порід, витягнутих при підземній розробці покладів вугілля й інших корисних копалин.
IX. Узагальнення отриманих знань. ( робота зі схемою на дошці)
- Скажіть то які бувають річки?
- Що можна сказати про гірські річки?
- Що про рівнинні?
- Які гірські річки України ви запам’ятали?
- Які рівнинні?
- Чи допоміг вам у цьому вірш « Скільки річок в Україні?»
VІІ. Домашнє завдання:
VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання.
– Чи справдилися ваші очікування від уроку?
– Яким був для вас урок?
– Продовжіть речення:
« Найбільше мені сподобалося…»
1