Конспект інтегрованого уроку української мови та читання в 2 класі "Позначаємо на письмі звук [й]. В. Сухомлинський «Як діти раділи, а Ялинка плакала»"

Про матеріал
Під час уроку учні навчаються позначати на письмі звук [й] за допомогою вправи з використанням лего та групової роботи. Проведення вікторини сприяє повторенню раніше вивчених творів автора. А робота з казкою завершується інтерактивною вправою "Встанови послідовність". Продовженням вправи є домашнє завдання, яке дає можливість проявити творчі здібності та допомагає підготувати переказ. Урок виховує дбайливе ставлення до природи, відповідальне ставлення щодо збереження ялинок.
Перегляд файлу

Урок української мови та читання в 2 класі

Тема Позначаємо на письмі звук [й]. В. Сухомлинський «Як діти раділи, а Ялинка плакала»

Цілі: розвивати вміння позначати на письмі звук [й]; ознайомити учнів з літературною казкою В. Сухомлинського, пригадати вивчені раніше твори. Розвивати вміння читати й аналізувати твір, мислення, мовлення, уяву, вміння висловлювати свою думку, вміння працювати в групах, встановлювати вірну послідовність. Сформувати уяву про «хендмейд». Виховувати пізнавальний інтерес учнів, любов до художнього слова, рідної природи, відповідальне ставлення щодо збереження ялинок.

Обладнання: підручник Л.Тимченко,  І.Цепової «Українська мова та читання», аудіозапис казки, виставка «Видатний письменник і вчитель», виставка ялинок з різних матеріалів, фізкультхвилинка «Ялинка», уривок пісні «Дін-дін-дон», вікторина за творами В. Сухомлинського, презентація, ескізи кадрів м/ф, м/ф кожному учню, лего.

Хід уроку

І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

  1. Психологічне налаштування на урок. (Слайд №1)

Сказав мудрець:

- Живи, добро звершай!

Та нагород за це не вимагай.

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізняє від мавпи і від звіра.

Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра.

Я дуже хочу, щоб ці слова пройшли скрізь урок залишив в ваших серцях частинки добра та людяності на все життя. Подумки побажаємо одне одному бути уважними, відповідальними, щирими. Поглядом подаруємо усмішку та гарний настрій.

  1. Робота над чистомовкою. Колективне читання вголос.(Слайд №2)

Йоржа впіймав на вудку Йосип,

Схопив і зойкнув: Ой! Ой! Ой!

Не знав, напевно, Йосип, досі,

Який колючий йоржик той.   (Н.Забіла)

-Який звук частіше, ніж інші зустрівся в цьому вірші? (Звук [й’] )

-Якою буквою позначаємо цей звук?(Буквою й)

  1. Хвилинка чистописань. (Слайд №3)

-Пропишіть рядочок букв Й й.

-Назвіть слова з буквою й. (Йоржа, впіймав, Йосип,  зойкнув, ой, який, колючий, йоржик, той)

-В якому слові ще «сховався» звук [й]? (Який)

-Якою буквою він позначено? (Буквою я)

-Давайте зробимо звуко-буквений аналіз слова «який», та визначимо кількість букв і звуків.

Який – [й’ а к и й’ ] – 4 б, 5 зв. (магнітними картками на дошці 1 учень, інші в зошитах)

  1. Повідомлення теми і мети уроку:

-Сьогодні ми продовжимо досліджувати звуко-буквений склад слів та позначення на письмі звука [й], а також познайомимось з чудовим твором відомого нам автора.

ІІ. Актуалізація опорних знань

-Назвіть можливі позиції звука [й]. Відкриваємо таблицю.(Слайд №4)

  1. Фронтальна робота з лего.

-Розподіліть слова за таблицею в залежності від позиції звуку [й] та заданого кольору. (Вчитель висвітлює слово на екрані, а діти сигналізують цеглинками лего.)

Буква й

Букви я, ю, є,  ї

Наприкінці слова і складу

 Перед звуком [о]

На початку слова

Після голосного

 

 

Після апострофа

 

 

 

 

 

Слова для розподілу: феєрверк, лютий, подвір’я, традиції, янгол, підйом, настрій, сім’я.

2. Звучить уривок пісні «Дін-дін-дон» (учасники шоу «Маленькі гіганти»).(Слайд №5)

-Діти, скажіть, чому саме ця чудова мелодія завітала до нас на урок? (Наближається Новий рік).

-Вірно, зовсім скоро ми будемо святкувати Новий рік. Із чим це свято у вас асоціюється? (Ялинка, хлопавки, гірлянди, подарунки, Дід Мороз, Снігурка…)

4.  Перевірка домашнього завдання (Слайд №7)

-На минулому уроці ми з вами дізналися «Як з’явилася новорічна ялинка?».

Давайте пригадаєм цю легенду. Переказ твору. (переказує 1 учень)

  1.  Фізкультхвилинка «Ялинка».(Слайд №8)

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

  1. Ознайомлення з автором та назвою оповідання.

-Поки ми з ялинкою танцювали, пішов сніг. Придивиться до нього, якісь він незвичайний. (Слайд №9)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(На сніжинках по частинках можна скласти Василь Сухомлинський.)

-Що за слова склали?

-Що вам відомо про цю людину? (Відповіді дітей)

-Давайте пригадаєм, деякі його твори.

2. Вікторина за творами В. Сухомлинського. (Слайд №10)

  1. З якого оповідання В. Сухомлинського, такі слова: «Ми ж не вовки, а люди». («Навіщо кажуть «Спасибі»»)
  2. До якого твору належить уривок. «І син із здивуванням побачив: усе кругом змінилося. Сонце засвітило яскравіше. У кущах заспівали пташки – до цього їх не було чути. На душі у хлопчика стало радісно» («Здрастуйте»)
  3. В якому оповіданні автор почув музику в звичайному природному явищі? («Як дзвенять сніжинки»)
  4. У якій казці невеличка рослинка зробила для своєї подруги гарний вчинок? («Фіалка і бджілка»)
  5.  З якого оповідання В. Сухомлинського такі слова: «Він же неживий, не дізнається про вашу подяку, не почує ваших слів». («Навіщо кажуть «Спасибі»»)
  6. В якому оповіданні хлопчик, який був не дуже сміливим, зробив відважний вчинок? («Як Миколка став хоробрим»)
  7. Яку рослинку автор в своєму творі називає «квіткою сонця»? (Соняшник)

-Чому сніг приніс нам саме ім’я та прізвище Василя Сухомлинського? (Будемо читати його оповідання).

3. Опрацювання твору В Сухомлинського.

-Зверніть увагу, що у нас в класі є виставка «Чудовий письменник і вчитель». На перерві ви можете розглянути її.

Відкрийте сторінку 88 підручника та прочитайте назву оповідання.

-Які припущення стосовно змісту твору виникають? (Відповіді дітей)

-Як ви вважаєте, чому слово Ялинка написано з великої літери?

-Яким буде цей твір за жанром? Чому?(казка)

Прослухайте уважно цей твір.

4. Звучить аудіо запис «Як діти раділи, а Ялинка плакала». (Слайд №11)

-Які почуття з’явилися під час слухання? Чому?

- Читання твору «ланцюжком» по одному реченню.

5. Словникова робота. Гра «Перекладач» (Слайд №12)


Прикрасиукрашения

Прибрали – украсили

Милуються – любуются

Навколо – вокруг

Ковдра - одеяло

Папірці – бумажки

Зітхнула – вздохнула

Подвір’я- двор


  1. Групова пошукова робота. (Слайд №13)

Кожній групі потрібно за 3хв (пісочний годинник) знайти та виписати в зошит слова, в яких є звук  [й].

(Новий, поїхали, Ялинку, її, бігають, милуються, співають, немає, ясного, неї, гіркої, поїли, подвір’я, неї)

Презентація робіт. (Представник групи розміщує зошит під документ-камеру і зачитує слова) Інші команди додають слова, яких не вистачає.

Дякуємо кожній команді за роботу. Учитель відмічає команду, яка  знайшла більшу кількість слів.

7. Аналіз змісту прочитаного. Відповіді на запитання. Вибіркове читання

-Звідки Ялинку привезли до будинку?

-Чому Ялинці було сумно в кімнаті?

-Хто помітив сльози Ялинки?

-Що сталося з Ялинкою після свята?

-Як ти вважаєш, чи варто було рубати Ялинку, що росла у лісі? Чому?

-До якої частини тексту підходить малюнок?

-Чому вчить нас ця казка? (Слайд №14)

  • Діти, запам’ятайте і зрозумійте, що „новорічна ялинка"- це жива істота, збереження якої залежить від кожної людини, навіть маленького хлопчика чи дівчинки.

-Кожного року напередодні новорічних свят в нашій школі проходить акція  «Замість ялинки – зимовий букет». Роботи наших учнів (хендмейд) можна побачити на виставці.

8. Інтерактивна вправа «Встанови послідовність». (Слайд №15)

-До цього твору я підготувала ескізи кадрів м\ф, але вони переплуталися. Давайте разом встановимо правильну послідовність кадрів. (На дошці за допомогою магнітів розміщені кадри. Діти створюють правильну послідовність.

  • Молодці! Тепер кожен з вас має власний макет м/ф. Ви маєте можливість доробити його в кольорах за власним бажанням.

9. Домашнє завдання (Слайд №16)

Підготувати переказ казки за власним м/ф. (запис в щоденник)

ІV. Підсумок уроку

-А закінчити наш урок я пропоную порадами до кожного з нас. (Слайд №17)

(Виходять діти і розповідають по черзі)

Давай будемо природу берегти!

Я метелика не скривджу, хай летить.

І ялинку не зрубаю, хай стоїть.

Не затопчу мурашинку, хай повзе.

Не зламаю з дуба гілку, хай росте.

Не впущу сміття у річку, хай бурлить.

Із гнізда яйце не скину, хай лежить.

В джерело не пущу камінь я, хай б’є.

В полі жито не столочу – це святе.

Посаджу в долині верби, хай шумлять.

Зерен птахам кину взимку, хай їдять.

Покормлю приблуду-кішку. А як ти?

Давай будемо природу берегти! (всі разом)

docx
Додано
17 грудня 2020
Переглядів
1179
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку