Інтеграція уроків:
курсу «Я і Україна» і народознавства
Тема:
Я і Україна «Твоя країна – Україна. Символи держави»
Народознавство «Моя країна – Україна»
Зеленогайська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Миколаївської районної ради
Миколаївської області
Підготувала
Тягур Тетяна Іванівна,
вчитель вищої категорії,
вчитель-методист
Інтеграція уроків:
курсу «Я і Україна» і народознавства
Тема:
Я і Україна «Твоя країна – Україна. Символи держави»
Народознавство «Моя країна – Україна»
Мета:
Я і Україна: формувати в учнів уявлення про країну; ознайомити з найбільшими містами, найбільшими річками України; розширити і уточнити знання учнів про Державні символи України; розвивати вміння фантазувати; виховувати патріотичні почуття.
Народознавство: розширити відомості про нашу державу, її національні символи; розвивати інтерес до історичного минулого нашого народу; виховувати любов до неньки - України.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Вид уроку: інтегрований урок
Обладнання: карта України і світу; ілюстрації картин рідної природи; ілюстрації персонажів Катрусі і Маші; картки – малюнки до плану уроку; картки з частинами прислів’їв; слова – картки для побудови «павутинки», асоціативного грона; Конституція України; малюнки Державних символів – Прапора, Герба; народних символів – хліба, калини, вишиванок, віночка, лелеки, соняшника; незавершений малюнок кетяга калини; червона гуаш; паперові квіточки для утворення вінка; мікрофон; портрет князя Володимира Мономаха; картки – квіточки; підручник; комп’ютер; запис звуків моря; презентація пісні «Квітка – душа» у вик. Ніни Матвієнко; презентації «Моя Україна», «Вишивки», «Сім чудес України»; музична фізхвилинка «Пшениченька».
Учитель і учні одягнені в українські народні костюми
Організація класу
- Діти, сьогодні ми зробимо ще один крок в країні Знань. Робота буде досить складною, тому добре мати гарний настрій, а поруч – справжнього друга.
Як зробити день веселим?
Усміхнися всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
День всім нам – веселим буде!
- Як приємно бачити усміхнене обличчя, почути ласкаві, звернені до кожного з нас слова. І тоді наш настрій стає піднесеним, веселим. Також і людям приємно почути від нас приємні, лагідні слова.
- Стародавні перси (це така нація людей) при зустрічі бажали один одному «Будь веселий». Така людина вважалась привітною, ввічливою.
- А що роблять ввічливі люди при зустрічі з іншими людьми? Тож і ви, як ввічливі люди, привітайтеся з нашими гостями.
Вивчення нового матеріалу
Інтрига (Звучить запис «Шум моря»)
- Що за дивні звуки? Ви чуєте їх? Можливо, поїдемо на море?
- У класі працює гідрометеоцентр. Запитаємо в нього про погоду, чи варто збиратися на море чи ні?
Учень – синоптик Сьогодні 20 лютого 2014 року
Температура повітря - …
Стан неба - …
Вітер - …
Опади - …
- Як би я зараз хотіла відпочити біля моря! А ви? (Так)
- Але у нас з вами, поки що, немає такої можливості – погода несприятлива. А ось наша вірна подружка Катруся тільки-но приїхала з відпочинку. Вона відпочивала в Міжнародному дитячому таборі «Артек», який знаходиться в Криму.
- А на якому морі відпочивала Катруся, якщо мова йде про Крим?
- «Артек» - табір міжнародний, в ньому відпочивають діти з різних країн. І саме там наша Катруся подружилася з росіянкою Машею (персонаж мультфільму «Маша и медведь»), яка також відпочивала в Артеку.(Слайд 1)
Перші враження у Маші про нашу країну були не дуже добрими, т.я. вона в дорозі дуже втомилася. Але потім, коли Маша відпочила, їй захотілося як можна більше дізнатися про Україну.
- Катруся вирішила допомогти подрузі. Щоб зацікавити Машу своєю розповіддю, Катруся склала такий план дій:
Визначення теми:
- Як ви думаєте: хто Катруся за національністю? (Укр.)
- Скажіть, будь ласка, а хто ви за національністю? (Укр.)
- А як називається країна українців? (Україна)
- Де живе Маша? (У Росії)
- Які ще країни ви знаєте? (Білорусь, Польща, Німеччина, Франція, Італія…)
- Правильно, скажіть, а за допомогою чого ви розрізняєте країни? (Прапори різні. Одяг, мова різні. Герби різні)
- Молодці! Країна від країни відрізняється прапором, гербом, гімном, одягом, мовою. І все це називається державною символікою.
- Як називається наша країна? (Україна)
Інтерактивний метод «Передбачення»
- Як ви гадаєте, про що буде йти мова на сьогоднішньому уроці? (Про нашу країну – Україну та її символи)
- Так, сьогодні ми дізнаємося про красу і неповторність нашої української землі, уточнимо знання про державні та народні символи; ознайомимося з найбільшими містами та річками України, бо кожен патріот своєї держави повинен вивчати історичне минуле і сьогодення Батьківщини для того, щоб потім у майбутньому передати ці знання своїм нащадкам.
(Відкриваю на дошці запис теми «Твоя країна – Україна. Символи держави»)
(Презентація «Моя Україна» - 1 слайд)
У всьому світі – кожен зна –
Є Батьківщина лиш одна.
І в нас вона одна – єдина,
Це наша славна Україна.
Побудова павутинки «Батьківщина»
- А чим для нас є Україна? (Це наша Батьківщина)
- На уроках рідної мови ми вивчали з вами слова, що означають ознаки предметів.
- За допомогою таких слів утворіть «павутинку».
(Найкраща, найрідніша, наймиліша, найсвітліша, найдорожча, могутня, багата, незалежна, квітуча, щедра, вільна)
- Зверніть увагу, як багато гарних слів ми підібрали про нашу Батьківщину.
Гра «Утвори нові слова»
- Як же називається наша Батьківщина? (Україна)
- Поділіть це слово на склади. З кожного складу утворіть нові слова, назви предметів, щоб вони були пов’язані з Україною:
У кра ї на
-рок -са -жак -род
-їна -ш
-й
- Молодці! Ви були активними!
Інтрига
- Кожна людина найбільше любить той край, де народилася і живе. Кожен пишається своєю рідною землею. Завжди хоче сказати про неї найкраще.
- Катруся розповідала Маші багато цікавого про наш рідний край, про нашу неньку - Україну, яка славиться багатовіковою історією. Про наш український народ, який протягом багатьох віків боровся за свободу й незалежність. Україна – це велика незалежна держава в Європі. За площею Україна – найбільша серед країн Європи. Протяжність усього кордону України – 7643 кілометрів. (Показую Україну на карті світу)
- Нашими найближчими сусідами є білоруси, поляки, словаки, угорці, румуни, молдавани. (Слайд 2)
- Україна – це держава. Вона має свою Конституцію – Основний Закон, тобто правила, за якими живуть українці. Її прийнято Верховною Радою України
2 8 червня 1996 року. (Слайд 3)
- У світі немає нічого дорожчого, як рідна Батьківщина, адже вона дала нам крила для польоту, відкрила цей чарівний дивосвіт, вона, як мати, у світі – одна.
- В Україні – понад тисячу міст.
- Яке місто є столицею України? (Київ – слайд 4)
- Які ще великі міста можете назвати?
(Слайд 5 – Харків, Дніпропетровськ, Донецьк, Одеса, Запоріжжя, Львів, Луганськ, Херсон, Миколаів – славне місто корабелів)
- В Україні налічується 73 тисячі річок: великих і малих!
- Яка найбільша річка? (Дніпро)(Слайд 6)
- А які річки сходяться в Миколаєві? (Інгул впадає в Південний Буг – слайд 7)
Домашнє завдання
- Опрацювати матеріал підручника на с. 102 – 103
- Для допитливих: Дізнатися, чому річки Миколаєва мають таку назву – Інгул та Південний Буг.
Символи держави
- На початку уроку ми говорили, що кожна держава має свою національну символіку. Символ – це знак, умовне позначення якогось предмета, явища. Наша Україна також має свою символіку.
Інтерактивна вправа «Асоціативне гроно»
- Які поняття та асоціації виникають у вас зі словами «Символи України»?
Прапор, Герб Тризуб, Гімн, калина, рушник, вінок, хліб, лелека, писанка, верба, тополя і т.д.)
(Слайд 8)
- Що ви можете розповісти Маші про наш Прапор? (Він синьо-жовтого кольору)
- Пофантазуйте, чому саме ці кольори вибрано для Прапора України?
Отже, жовтий колір – колір хліба, життя, а синій – це колір неба, миру. Тому, мабуть, народ України й вибрав поєднання цих кольорів для свого національного прапора.
- А чи можемо ми сказати, що наш прапор жовто-синій? Прочитайте у підручнику на с. 111. (Ні, не можна. Бо за правилами кольори прапора читаються згори донизу)
- Що ми знаємо про Герб України?
Наш народ має Герб Тризуб. Це старовинний знак. Багато століть тому запровадив його в Україні київський князь Володимир Мономах. Княжий тризуб зображає старовинну зброю. Нею наші прадіди мужньо билися з численними ворогами, виборювали волю для свого народу.
Як символ, він означає дерево життя: батько – мати – дитина.
- Де зображають Герб України? Прочитайте в підручнику на с.111. (На прапорі, монетах, печатках, документах)
- Що ви можете сказати про Гімн України? (Це урочиста пісня, символ державної єдності. Слова написав поет Павло Чубинський, а мелодію – композитор Михайло Вербицький)
- Коли звучить Гімн України? (На урочистих подіях, по Українському радіо)
- На с.112 підручника прочитайте о котрій годині звучить Гімн України по Українському радіо. (Щоденно о 6 год. ранку та о 24 год. ночі)
- Що потрібно зробити під час урочистих подій, якщо звучить Гімн України? (Встати)
- Яку загальну назву ми можемо дати усім трьом символам, які ми щойно розглянули? (Державні символи України)
Гра «Місток дружби»
- Пропоную вам «побудувати місток дружби»: допоможіть зустрітися частинам прислів’їв:
Батьківщина – мати, … (умій за неї постояти)
Всюди добре, … (а вдома найкраще)
Людина без Вітчизни, … (як соловей без пісні)
- Молодці!
Народна скарбничка
- Наші давні предки обожнювали природу і вірили в те, що весь світ сповнений добрими і злими духами. Намагаючись захиститися від зла, людина створила для себе цілу систему оберегів (символів).
Хліб (Слайд 9 )
- Серед домашніх оберегів найпочесніше місце займав хліб. Не випадково наша паляниця має круглу форму. Хліб – символ сонця у наших предків, він, як сонце, давав життя усьому живому.
Яке щастя, яке добро, що він є на світі! Спочатку у землі, потім у борошні й, нарешті, на столі – зарум’янений, пахучий, вірний наш годувальник, смачний хліб, народжений працею.
- Які прислів’я про хліб знаєте?
Хліб – усьому голова.
Хліб – батько, вода – мати.
Не той хліб, що в полі, а той, що в коморі.
- Скажіть, будь ласка, як потрібно ставитися до хліба? (Берегти)
Берегти потрібно кожну скибочку, кожний колосок, кожну зернину, берегти не тому, що ми скупі, а тому, що це наш хліб (в ньому праця і піт багатьох людей). «Як вродить жито, то будемо жити» - говорить народне прислів’я.
Музична фізхвилинка «Пшениченька»
- Пропоную вам зараз фізично розім’ятись і засіяти поле пшеницею.
Калина (Слайд 10)
(Читаючи вірш, вчитель вивішує на дошку незавершений малюнок кетяга калини)
Серед поля, край села
Калинонька зацвіла.
Ніби дівчина в віночку
У вишиваній сорочці
Русу косу заплела.
- Про що говорилося у вірші? (Про калину)
- Що не так на моєму малюнку? (Відсутні ягідки калини)
- Але чому кущ калини без ягід? Мабуть, хтось обламав.
- Чи такий він гарний, як був з ягодами?
- А хто буде взимку голодувати без ягідок?
- Тож давайте допоможемо птахам.
(Практична робота. Малювання грона калини пальцем)
- За допомогою червоної фарби та ваших пальчиків домалюйте ягідки калини. (Колективна робота біля дошки)
Гарне гроно у нас вийшло! Молодці!
- Калина – символ вірності, символ рідної землі. Здавна в Україні існував звичай: люди, оселяючись у новозбудованій хаті, висаджували кущ калини під вікном.
- З ким в народі порівнюють кущ калини? (З дівчиною)
- Чим корисна калина? (Калиновий чай лікує від застуди. Свіжі ягоди з медом та водою вживалися при кашлі, серцевих захворюваннях. Соком її навіть очищали обличчя, щоб рум’янилося.
Калина потрібна на весіллі. Коли випікали коровай, неодмінно прикрашали його калиною.
В Україні кущ калини завжди садили біля криниці. Він прикрашає й прикриває воду від спеки.)
Український віночок (Слайд 11)
Гра «Сплетемо віночок»
- Давайте звернемо увагу на голівки наших дівчаток. Що ми бачимо? (Віночки) З чого вони сплетені? (З квітів)
(Відкриваю магнітну дошку з квітами)
Подивись на квіти України,
Скільки квітів у її саду!
Кожна квітка – справжня перлина,
Як намисто, я вінок сплету.
- Пропоную вам сплести український віночок.
Учні по черзі беруть квітку, називають її і «вплітають» у вінок:
- ружа (троянда) – серце України;
- безсмертник – квітка, яка перемагає смерть;
- барвінок – символ вічності;
- калина – символ кохання, вірності, рідної землі;
- ромашка – дівоча чистота;
- любисток – любов, щастя;
- волошка – дружба;
- деревій – мужня квітка;
- мак – вселяє надію.
- Отакий він – цей віночок
В України, в її дочок.
- Віночок – це символ добра й чудовий оберіг нашої української культури. А ще в ньому прихована чарівна сила любові до рідної землі.
Вишивки
- Зараз я прошу переглянути презентацію, з якої ви дізнаєтеся про інші національні символи, які можна назвати одним словом. А яким саме словом – ви мені скажете по завершенні презентації.
(Перегляд презентації «Вишивки»)
- Про що була наша презентація? Назвіть одним словом (Вишивки)
- А які вишиті вироби ви запам’ятали? (Сорочки, рушники)
- Українці здавна славилися своїми сорочками – вишиванками та вишитими рушниками.
- Зверніть увагу на ваші вишиванки. Якими кольорами вони вишиті?
- Чи знаєте ви, що означають кольори ниток у вишивках?
Гра «Дуель» - 3 пари учнів
1 пара:
Червоний колір ниток символізує сонце і вогонь, любов
Чорний - темна ніч, журба
2 пара:
Жовтий - зерно, здоров’я
Зелений - зустріч із добрими людьми
3 пара:
Синій - небо
Білий колір - то білий цвіт
- Які вірші про вишиванки ви знаєте?
1) Вишиванко наша славна,
Ти наша єдина.
В тобі гордість, в тобі слава,
І краса, і сила.
2)Та я собі молоденька
Рушник вишивала,
Аби я тим рушниченьком
Хату прикрашала.
3)Ой, солодкі дівчатонька,
Пустіть нас до хати.
Ми вам будем помагати
Рушник вишивати.
4) Ой дівонько-голубонько,
Хочу поклонитись.
То дай мені свій рушник,
Аби подивитись.
5) Ой у лісі на горісі
Сорока скрекоче.
Мамка мусить вишивати,
Бо доня не хоче.
- Цікаві вірші підготували!
- Ми згадали декілька народних символів України – хліб, вінок, калина, вишивки. Але їх набагато більше. Пропоную відгадати загадки і доповнити ваші знання про українські народні символи.
Загадки:
1) На сонечко я схожий і сонечко люблю.
До нього повертаю голівоньку свою (Соняшник)
2) Маленький, сіренький, по гаях літає, уночі співає (Соловей)
3) Які ноги заввишки, такий ніс завдовжки.
Хату на хаті має, жабам рахунок знає (Лелека)
- Які народні символи, що вам відомі, ми ще не назвали? (Батьківська хата, мамина пісня, дивовижна писанка, верба, тополя, чорнобривці, мальви і т.д.)
- Молодці! Ви добре знаєте народні символи, без яких не може бути України.
Наша гордість
(Перегляд слайдів «Сім чудес України»)
Красний, щедрий, рідний край,
І мова наша – солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься … (Україна)
- А шанувати й оберігати нам є що! А також нам є чим пишатися. Наша Україна багата на природні та культурно-історичні пам’ятки.
- Катруся для Маші і для вас підготувала фотогалерею краєвидів України. (Перегляд ілюстрацій)
- В 2008 році український народ із ста таких пам’яток обрав сім найголовніших і назвав їх «Сім чудес України»
Слайди:
- Ці пам’ятки визнано гордістю, кращими, унікальними місцями нашої землі.
Контрольно – оцінювальний етап
Гра «Мікрофон». Закінчи речення
- Як ви думаєте, переконали ми з вами Машу в тому, що Україна – дуже гарна країна і що її перше враження про нашу державу було помилковим? (Так)
- З чого це видно? (З фотокарток Маші – вона вже посміхається)
Висловлення вражень від уроку
(На фоні пісні-презентації «Квітка – душа» у вик. Ніни Матвієнко)
- Ось і підійшов до завершення наш урок. У кожного з вас на парті лежать по дві квіточки: усміхнена і сумна. Розмістіть їх на карті України:
Оцінювання
- Знаючи що ви любите оцінювати свою роботу, пропоную кожному з вас «сплести» свій віночок-оберіг. Вінок добра. І також розмістити його на карті України. Погляньте на таблицю і оцініть свою роботу на уроці:
Молодець! |
Віночок з маків |
Добре! |
Віночок з волошок |
Можна краще! |
Віночок з соняхів |
Учитель коментує оцінки учнів
Підсумок уроку
- Погляньте, яку яскраво-красиву карту України ми утворили. Наші квіточки посміхаються, як маленькі українські діточки – усім добре і весело.
(Слайд 12)
- А почувають вони себе так затишно тому, що ростуть і живуть вони в Україні на своїй Батьківщині.
- Цю карту ми повісимо в класі і будемо завжди пам’ятати, що ми громадяни такої гарної, милої, рідної нам неньки – України.
Я вболіваю за вас,
Щоб було у вас усе гаразд,
Щоб горе минало, а душа співала.
Щедре земле, матінко мила,
Дай моїм дітям здоров’я і сили!
1