Тема. Я і мої речі.
Мета: ознайомити учнів з поняттям «особисті речі»; вчити розпізнавати предмети особистої гігієни; розвивати вміння берегти здоров'я, слідкувати за собою; звернути увагу на те, що порядок і чистота сприяють міцному здоров'ю; формувати уявлення про багатозначні слова; розвивати мовлення, мислення, увагу; вчити дітей доводити свою думку; удосконалювати навички працювати в групах та в парах; виховувати правильне ставлення до свого здоров'я.
Обладнання: відеослайди, цеглинки «LEGO», ілюстрації, картки для індивідуальної та групової роботи, мікрофон, магнітні дошки, мультимедійна дошка.
План уроку
І. Організація учнів до роботи.
Ранкове коло.
Створення позитивного психоемоційного клімату.
Діти стають у коло і разом з учителем промовляють вітання.
1. Вітання
Доброго ранку, Сонцю! (руки піднімають угору, розводячи в сторони)
Доброго ранку, Земля! (руки опускають додолу, вклоняються)
Доброго ранку всім вам! (руки розводять у сторони, усміхаються один одному) Доброго ранку мені! (руки кладуть на груди)
Доброго ранку, Україно! (широко розводять руки, піднімаючи вгору)
2. Вправа «Прогноз настрою»
- Діти, подивіться у вікно. Який сонячний і спокійний ранок. Яка чудова сьогодні погода. І від цього у мене гарний і бадьорий настрій. А з яким настроєм ви починаєте наш урок? Я пропоную вам прислухатись до власних почуттів і обрати той малюнок, який відповідає вашому настрою.
У чотирьох кутках класу – малюнки : малюнок хмарки з дощем, малюнок хмарки і сніжинок, малюнок хмарки і блискавки, малюнок сонечка (додаток 1).
- Зробіть свій вибір,займіть місце біля обраних малюнків.
/Малюнок хмарки з дощем/
Якщо у вас на душі похмуро, згадайте, що після дощу часто буває райдуга.
/Малюнок хмарки і сніжинок/
Не забувайте, що сніжинки та краплинки все одно розтануть.
/Малюнок хмарки і блискавки/
Ви роздратовані, але заспокойтесь, адже від ваших блискавок можуть постраждати інші. Все буде добре.
/Малюнок сонечка/
Сьогодні у вас на душі сонячно. Отже, зумієте своїм теплом зігріти своїх друзів.
- Щоб наш урок був удалим, проведеним із гарним настроєм, я пропоную почати із вправи «Побажання».
3. Вправа з лего «Побажання»
Діти обирають цеглинку і об’єднуються в групи за кольором обраних цеглинок. Кожна група висловлює побажання на день іншим групам, яке починається на букву кольору їх цеглинки.
4. Обмін інформацією.
- Діти, що вас вразило сьогодні, коли ви йшли до школи? (Голубе небо, чисте повітря, сонечко, легенький вітерець, невеличкий морозець, сумні дерева, примерзлий ґрунт; знайомі і незнайомі люди, товариші.)
Діти разом з учителем заповнюють стенд «Ранкова зустріч»: дата, день тижня, погода.
Вчитель оголошує помічників дня і що особливе очікує дітей сьогодні.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1. Мотиваційна хвилинка.
- Любі діти, перегляньте фрагмент мультфільму «Мийдодір», і поміркуйте, чому від хлопчика все втікало.
Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=TA-6H0UJ9i0
- Так чому від хлопчика все втікало?
- Тобто цим речам неприємно було, щоб їх торкалися брудними руками?
- А самому хлопчикові була якась шкода від брудних рук, одягу….?
- А що означає «особиста гігієна»? (Це означає бути чистим. Потрібно щодня вранці вмиватися, мити руки, обличчя, шию з милом. Обов'язково чистити зуби….)
- Вірно, особиста гігієна школяра - це значить догляд за своїм тілом, тримання його в чистоті.
- А які предмети нам допоможуть доглядати за своїм тілом, тримати його в чистоті? (рушничок, мило, зубна щітка, зубна паста, носовичок, гребінець)
2. Стратегія «Прогнозування»
Гра «Що з чим товаришує».
Розгляньте малюнки (мультимедійна дошка). (додаток 2)
Знайдіть пару, що з чим товаришує.
Ніс - носова хустинка
Взуття - щітка
Нігті - ножиці
Волосся – гребінець
Зуби - зубна щітка
- Як одним словом можна назвати слова-відгадки? (речі)
- Так, діти, це речі. І сьогодні на уроці ми помандруємо у цікавий та різноманітний світ речей. Тема нашого уроку «Я і мої речі». Ми ознайомимося з поняттям «особисті речі»; навчимося розпізнавати предмети особистої гігієни; будемо вчитися правильно ставитися до свого здоров'я.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.Бесіда з елементами розповіді
- А як ви думаєте, речі це світ природи чи світ створений руками людей?
- Так, це світ створений руками людей. Щоб зробити своє життя зручнішим та цікавішим, люди постійно щось створюють. Якби ми могли подорожувати в часі і повернутися на 300 років у минуле, то ми не побачили б там ні телефонів, ні телевізорів, та навіть звичайної ручки тоді не було. Люди в той час писали гусячим пером та чорнилами (спеціальна рідина).
- Як ви вважаєте, це було зручно чи ні? Чому ви так думаєте?
- Дійсно, писати пером та чорнилами було дуже незручно. Тому люди
створили ручку, а також дуже багато різних речей.
А цікаво ж, як олівець з'явився і став таким популярним?
Діти, перегляньте фрагмент мультфільму «Світ чекає на відкриття» , і поміркуйте, як створили перший олівець.
Посилання: https://youtu.be/G6bWQlBKKng
- Що надихнуло винахідника до створення першого олівця?
2. Вправа « Мозковий штурм»
- Сьогодні ми живемо у світі речей. А тепер закрийте очі та уявіть, що всі речі зникли. Як, на вашу думку, зміниться наше життя?
3.Стратегія «Спільне відкриття»
Всі речі можна поділити на дві групи: особисті речі та речі для загального використання.
- Які речі ми називаємо особистими?
- Розгляньте малюнки (мультимедійна дошка). (додаток 3)
- Чи завжди ці речі є особистими? (Іграшки, автомобіль, книги, глобус, пожежна машина)
- Отже, є багато речей, які можуть бути як особистими так і для загального використання. Є речі, якими ми можемо поділитися з іншими, а є речі, які не можна позичити навіть другові. Це речі особистої гігієни.
4. Робота в группах
- Любі діти, пропоную вам визначити, якими речами ми можемо поділитися з іншими, а які речі неможна позичати іншим людям. Попрацюємо у групах.
Діти обирають цеглинку і об’єднуються в групи за кольором обраних цеглинок. (повторення правил роботи в групах)
Магнітною смужкою поділіть магнітну дошку навпіл. Праворуч викладіть речі, якими ми можемо поділитися з іншими, а ліворуч, які неможна позичати іншим людям. Доведіть свою думку. (додаток 4)
- Діти, гребінець, мило, зубна щітка, носовичок, рушник, зубна паста - належать до предметів індивідуального користування. Кожен з вас повинен мати ці предмети і сам користуватися ними.
5. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ». (мультимедійна дошка)
- Що таке акуратність?
чистота охайність порядок
здоров’я АКУРАТНІСТЬ краса
точність чепурний речі на місці
6. Словникова робота.
Слово акуратний почали вживати на початку XVIII століття, запозичивши його з польської мови. Проте і в польській мові це слово — чужинець, бо назву його поляки взяли з латинської мови. І як приємно бути акуратним!
Фізкультхвилинка
- Ми акуратні діти, вмиваємося зранку!
- А як?
- Отак! (імітація)
- Самі чистимо одяг!
- А як?
- Отак!
- Зачісуємося завжди!
- А як?
- Отак!
- Щодня чистимо зуби!
- А як?
- Отак!
- Самі чистимо взуття!
- А як?
- Отак!
- Тому ми здорові і веселі. Ще й вмієм танцювати!
- А як?
- Отак! (танцювальні рухи під музику)
7. Робота з підручником ЯДС (с. 50)
а) Бесіда
- Ви користуєтесь речами. Деякі з них можуть бути не дуже корисними для вашого здоров’я. Ті самі речі можуть бути виготовлені з різних матеріалів: натуральних – деревина, вовна або штучних – пластик, поліестер тощо. Речі з натуральних матеріалів більш безпечні для здоров’я.
б) Робота в парах.
- За допомогою схеми порівняйте, як виготовляють одяг з рослини бавовника та хімічних речовин.
в) Робота з ілюстраціями
- Розгляньте предмети на малюнках (спиці, ніж, пігулки, миючий засіб, праска, сірники).
- Поділіть їх на групи.
- Чому ви саме так їх поділили?
- Як правильно користуватися цими предметами?
- Отже, користуватися предметами в побуті треба обережно, аби не зашкодити здоров’ю.
Діти, давайте пригадаємо, як правильно користуватися голкою?
А зараз уявимо, що ми вишиваємо український рушничок.
Фізкультхвилинка
Під час руху діти промовляють слова:
Сюди-туди, голка,
Сюди-туди, нитка,
Ось тут буде листя,
Ось тут буде квітка.
8. Ознайомлення з мовним матеріалом.
Любі діти, ми продовжуємо подорож у цікавий та різноманітний світ речей.
Проблемне завдання «Мозковий штурм».
- Спробуйте пояснити значення слова ручка.
(Ручка має багато значень: це прилад для писання; Частина предмета, за яку беруть рукою; Частина крісла, на яку спираються ліктем.)
- Скільки значень має слово ручка?
(Слово ручка є багатозначним, бо має декілька значень.)
Діти, кожне слово має своє значення, а деякі навіть кілька. Ті, які мають тільки одне значення, — однозначні, слова з кількома значеннями — багатозначні.
Наприклад, слово «олівець» має одне значення - це тоненька паличка графіту в дерев’яній оправі, якою пишуть, малюють. Таке слово ще називають однозначним.
Сьогодні ми звернемо увагу на ще одну властивість слів багатозначність.
Роздивіться малюнок. Що на ньому зображено? (додаток 5)
- Що тримає півник?
Поетична хвилинка. Читання і обговорення вірша у підручнику. (с.76)
- Читання вірша вчителем.
Носить півник – співунець
на голівці гребінець.
Гребінцем тим - знає кожний-
Причесатися не можна.
А у мене, а у мене
Гребінець новий, зелений.
Грицько Бойко
- Про кого у ньому розповідається?
Знайдіть і прочитайте, що у півника є на голові.
- А що таке гребінець? (розчіска)
Слово гребінець є багатозначним, бо має декілька значень. Зрозуміти, про що йдеться, можна лише за змістом речення, у якому воно є.
Продовжити речення.
Уранці я розчісуюся ... . У півника червоний ... .
- Запишіть ці два речення у зошит.
Працюємо в парі. (с.76)
Прочитайте другий віршик один одному.
- Дізнайтеся у свого сусіда, про що він.
Продовжити речення.
У зошит я записую ... З Івася всі беруть...
Один з пари зачитує речення.
Запишіть ці два речення у зошит.
- З кого ви хочете брати приклад? Про кого в нашому класі можна сказати:
«Цей учень завжди охайний, акуратний, бережливий, відповідальний»?
9. Вправа «Склади портфель»
Уявіть, що ви зараз складаєте портфель за таким розкладом: математика, читання, українська мова, малювання. Які речі вам будуть потрібні на уроках?
(підручники, зошити, ручка, олівець, лінійка, кольорові олівці, гумка, альбом для малювання)
Ось ці предмети так необхідні для навчання. А давайте подумаємо, як ми ставимося до них?
Чому ж слід берегти свої речі і своїх товаришів?
ІV. Підсумок уроку
1. Висновок
- Деякі дівчатка і хлопчики забувають хороше і дуже важливе правило: у кожної речі повинне бути своє місце. До цього слід привчити себе з дитинства і на все життя. Така звичка допомагає добре вчитися, встигати за день зробити масу різних справ.
Порядок необхідно дотримувати у всьому: портфель не повинен валятися на підлозі; мокре і брудне взуття, не привівши його в порядок, не можна ставити в ящик з чистим взуттям; обгорткам від цукерок не місце на підлозі. Зошити, книги і іграшки повинні завжди знаходитися на своїх місцях і в певному порядку. Тоді не треба буде нічого шукати: все завжди під руками, і в потрібний момент речі легко узяти.
2. Тема для Щоденника вражень
- Якби ти міг перевтілитися в річ, то в яку? Чому?
3. Вправа «Відкритий мікрофон»
- Поділіться враженнями від уроку, розкажіть, що вам найбільше сподобалося.
4. Рефлексія. Вправа «Овації».
- А зараз, підніміться. Подумки на праву руку покладіть те, що отримали на уроці, а на ліву – свій внесок у це. З’єднайте долоньки. Поаплодуйте одне одному.
Нехай сьогоднішній урок вам запам’ятається назавжди.
Додатки
Посилання:
Мультфільм «Мийдодір»
https://www.youtube.com/watch?v=TA-6H0UJ9i0
Мультфільм «Світ чекає на відкриття». Олівець.
https://youtu.be/G6bWQlBKKng
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4
група
група
група
група
Додаток 5