Відділ освіти, молоді та спорту виконавчого апарату
Покровської селищної ради Дніпропетровської області
Братська ЗОШ I-III ст.
ОКЕАНИ ПЛАНЕТИ ЗЕМЛЯ
Інтегрований урок фізичної культури з теми “Баскетбол”
та географії материків і океанів у 7 класі
І.П.Карабут, учитель фізичної культури,
вчитель-методист
План-конспект уроку в 7 класі
Величезний океан невідомого оточує нас, і чим більше ми знаємо,
тим більше загадок задає нам природа і життя.
В.О.Обручев
Мета: виховувати інтерес до уроків фізичної культури та географії; вдосконалювати навички гри у баскетбол; розвивати швидкість, увагу, спритність, вміння використовувати здобуті знання, працювати групами, зосереджуватися; виховувати фізично та інтелектуально розвинуту особистість.
Завдання уроку:
Обладнання та інвентар: баскетбольні м’ячі, фішки, карта
“Океани Землі”, таблиці тестових завдань, картки, маркери, рейтингова таблиця оцінювання.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Місце проведення: спортивний зал
№ П/П
|
Частина уроку і зміст |
Дозування |
Організаційно-методичні вказівки |
1 |
2 |
3 |
4 |
I. 1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
|
Підготовча частина Шикування, привітання, повідомлення завдань уроку.
Правила поведінки і техніки безпеки під час виконання фізичних вправ.
ЧСС за 10с.
Бліц-турнір: 1.Скільки гравців кожної команди перебуває на майданчику під час гри у баскетбол?(по 5 гравців кожної команди). 2.Що таке фол?(недотримання правил гри, внаслідок персонального контакту з суперником або неспортивної поведінки). Стройові вправи. Повороти на місці: ліворуч на 90° • праворуч на 180° • праворуч на 90° • ліворуч на 180° Різновиди ходьби по залу з баскетбольним м’ячем. Спеціальні бігові вправи баскетболіста: -приставним кроком вправо; -приставним вліво; -з поворотом на 360° через ліве плече; -з поворотом на 360° через праве плече. Перешикування із колони по одному в колону по 4 у русі поворотом наліво(направо). Спринтерський біг нападаючого і захисника.
Стрибки з діставанням підвішеного предмету:”Навколо світу”. Ходьба з виконанням вправ на відновлення дихання.
|
15хв. 1хв.
30с.
30с.
30с.
30с.
2хв.
3хв. До 20м. До 20м. До 20м. До 20м. 15с.
3хв.
3хв.
15с. |
Фронтальний метод. Звернути увагу на зовнішній вигляд і самопочуття учнів. Виконувати вправи по команді вчителя чітко й правильно, дотримуватись дистанції та інтервалу. Перевірити готовність стану організму учнів до уроку. Провести методом опитування.
Після кожного повороту учитель ставить запитання: -В яку сторону світу звернена шеренга учнів?
Звернути увагу на правильну поставу. Спеціальні бігові вправи виконуються в колоні по одному, поєднуючи біг із веденням м’яча, дотримуючись дистанції 3-4 кроки. Звернути увагу на дотримання правильних інтервалів і дистанцій. Учні розташовуються в колонах за лицьовою лінією. За сигналом учителя вони пересуваються спринтерським бігом до середньої лінії, потім повертаються і продовжують спринт спиною вперед до кінця майданчику. Назад повертатись в колону по одному. Див. додаток 1.
Темп повільний |
№ П/П
|
Частина уроку і зміст |
Дозування |
Організаційно-методичні вказівки |
1 |
2 |
3 |
4 |
12. II. 1.
2.
3.
4.
5.
6. |
ЧСС за 10с. Основна частина Теоретичний матеріал:”Утворення океанів”.
Передача м’яча у колі.
Шикування в одну шеренгу, розрахунок на 1-4.
Гра “Вгадай океан”. Теоретичне завдання – із запропонованих 20 карток вибрати тільки ті, на яких позначені елементи океану команди. Фізичне завдання – ведення м’яча правою рукою до середньої смуги – поворот, пас на свою команду, добігти до протилежної стіни – виконати завдання з географії, повернутися до своєї команди.
Гра “Кольорові моря”. Теоретичне завдання – із запропонованих карток вибрати тільки ті, на яких позначено море, яке є на території відповідного океану. Фізичне завдання – ведення м’яча лівою рукою.
Гра “Знайди на карті”. Теоретичне завдання – команда отримує картку із завданням і прапорці різного кольору; команди мають відмітити на карті елементи “свого” океану(див. додаток 5). |
30с. 26хв. 3хв.
2хв.
1хв.
4хв.
4хв.
4хв. |
Доповідь робить учениця, звільнена від уроку. Див. додаток 2. Учні утворюють велике коло і виконують передачі м’яча у колі на 2-х ведучих. За сигналом учителя змінюється напрямок руху учнів. Сформувати команди. Команди отримують назви: •команда 1 – “Тихий океан” •команда 2 – “Атлантичний океан” •команда 3 – “Індійський океан” •команда 4 – “Північно-Льодовитий океан” Див. табл.№2 в додатку 4. Один учень бере одну картку. Загальна кількість правильних відповідей – 5. Загальна кількість карток – 20 для кожної команди. Елементів кожного океану – 5. Максимальна кількість отриманих балів кожною командою – 5. Виконавши завдання, капітани команд віддають зібрані картки вчителю для підрахунку балів. Тихий океан – Жовте море, Атлантичний океан – Чорне море, Індійський океан – Червоне море Північно-Льодовитий океан – Біле море. За правильну відповідь – 1 бал. Загальна кількість елементів – 6, кожна правильна відповідь – 0,5 бала, загальна кількість правильних відповідей – 3 бали.
|
№ П/П
|
Частина уроку і зміст |
Дозування |
Організаційно-методичні вказівки |
1 |
2 |
3 |
4 |
7.
8.
III. 1. 2.
3.
4.
5. |
Фізичне завдання – ведення м’яча навколо фішок.
Гра “Виконай тестові завдання”. Теоретичне завдання – на табл.3(див. додаток 6), заготовлені тестові завдання. Треба дати правильну відповідь, обвівши її маркером. Фізичне завдання – кидок із подвійного кроку. Команда 1 об’єднується з командою 2, а команда 3 – з командою 4. За сигналом перший гравець веде м’яч і виконує кидок у кошик з подвійного кроку, потім віддає м’яч наступному учасникові, а сам підбігає до стенду із завданням з географії, відповідає письмово та повертається до команди. Вікторина “Правила гри у баскетбол”. Вчитель:”Вікторину проведемо, Всіх до гурту ми зведемо, Згадаємо правила гри у баскетбол, І заб’є команда гол”. Заключна частина Шикування в шеренгу. Гра на увагу “Слухай сигнал”. Гравці стають у коло, ведучий – у центрі. За сигналом ведучого всі роблять заздалегідь обумовлений рух(руки вгору, вниз або вгору праву руку і т.д.) і повертаються у вихідне положення(руки вниз). Якщо ведучий подає два сигнали, рух виконувати не потрібно. Якщо гравець помиляється, він робить крок уперед до центра. Переможе той, хто наприкінці гри опиниться далі від центра кола. Вимірювання ЧСС за 10с.
Підсумки уроку, оцінювання. Вчитель:”По темах “Океани” й “Баскетбол” пройшлися, Теорія, кидки і ведення були, І переможці в нас знайшлися І це команда…”. Домашнє завдання. |
4хв.
4хв.
4хв. 15с. 1хв.
30с.
1хв.
15с. |
Пам’ятати, що фішка – це суперник, і м’яч слід вести протилежною від суперника рукою. Загальна кількість завдань – 10. За умови надання всіх правильних відповідей команда отримує 6 балів. Правильна відповідь – 0,6 бала. Команди шикуються на середній лінії залу.
Не вибігати без м’яча, не бігти з м’ячем у руках, не здійснювати пробіжок.
Кожна команда за 30с. повинна дати відповідь на три запитання(див. додаток 7).
За командою вчителя. Хто помилився отримує штрафний бал.
Звернути увагу на учнів з підвищеним пульсом.
Учні команди, яка отримала найбільшу кількість балів за таблицею накопичення балів(див. в додатку 3 табл.1) – 11, далі за зменшенням. Згинання та розгинання рук в упорі лежачи:д-15р., хл-20р. Повторити тему “Океани планети Земля”.
|
Додаток 1
Навколо світу.
Учні починають вправу під основним щитом, здійснивши під ним три стрибки вгору якомога вище, доторкнувшись рукою баскетбольної сітки, потім пересуваються спринтерським бігом до бокового щита і виконують по три стрибка вгору з кожного боку від кільця. Таким чином вони пересуваються до кожного щита на майданчику, виконуючи по три стрибка вгору з кожного боку від кільця і повертаючись до першого щита, від якого все починалося. Далі виконують такі самі рухи, але цього разу по два стрибка з кожного боку від кільця під кожним щитом. Щоб закінчити вправу, виконують ті самі дії, але по одному стрибку з кожного боку кільця, пересуваючись спринтерським бігом до кожного щита на майданчику.
Додаток 2
Теоретичний матеріал
“Утворення океанів”.
На Землі не завжди були океани. Мільйони років тому Земля складалася з розплавлених порід, її поверхня була вкрита діючими вулканами, які вивергали велику кількість газу, а також газ, до складу якого входили сполуки води.
Поступово Земля охолоджувалась, а водяна пара перетворювалась на воду, що поверталася на поверхню планети у вигляді тривалих злив. Дощ падав тисячі й тисячі років, поступово заповнюючи всі заглибини на поверхні планети, утворюючи моря та океани.
Але, як казали відомі письменники П.Джейм та Д.Мартін у книзі “Всі відомі світи”: ”Цікавість. Із неї все почалось”- людей завжди цікавили безмежні простори морів та океанів. Тисячі років люди намагалися підкорити водяний простір, але найдивовижніші приклади мужності ми побачили вже в ХХ столітті:
• 1947р. Тур Хеєрдал (Норвегія) здолав 4300 миль у Тихому океані на плоту “КОН-ТІКИ” з командою в дев’ять моряків.
• 1952 р. лікар Ален Бомбар (Франція) перетнув Атлантичний океан на гумовій шлюпці “Єретик” за 65 діб.
• 1967 – 1968рр. британець Алек Роуз здійснив навколосвітню подорож на яхті “Лайві-Лайз” за 318 діб.
• 1972 – 1980рр. “Супер Шримп”, керована Шейном Єктоном (Великобританія), була найменшою яхтою (5,58), яка здійснила подорож навколо світу.
Додаток 3
Таблиця 1
Завдання(макс.к- ть балів
Команда |
Картки (5 з 20) |
Запитання про моря
|
Карта океанів (6 по 0,5) |
Тест по (10 запитань) |
Загальна кількість |
Оцінка |
5балів |
1бал |
3бали |
6 б. по 3 б |
|||
Тихий океан |
|
|
|
|
|
|
Атлантичний океан |
|
|
|
|
|
|
Індійський океан |
|
|
|
|
|
|
Північно-Льодовитий океан |
|
|
|
|
|
|
Додаток 4
Таблиця 2
Картки
Тихий океан |
Найбільший |
Японські острови |
Маріанський жолоб |
25 морів |
Великий бар’єрний риф |
Атлантичний океан |
Найдовший |
Саргасове море |
Жолоб Пуерто-Ріко |
16 морів |
Течія Гольф-стрим |
Індійський океан |
Найтепліший |
Червоне море |
Зондський жолоб |
11 морів |
Півострів Аравійський |
Північно-Льодовитий океан |
Найменший |
Острів Гренландія |
Арктика |
11 морів |
Острів Нова Зеландія |
Додаток 5
Картки
Для команди 1(жовті прапорці) Тихий океан
• затока Аляска
• Берингове море
• Японські острови
• Маріанський жолоб
• острів Нова Зеландія
• Гавайські острови.
Для команди 2(зелені прапорці) Атлантичний океан
• острів Ісландія
• жолоб Пуерто-Ріко
• острів Вогняна Земля
• протока Дрейка
• Канарські острови
• Саргасове море.
Для команди 3(червоні прапорці) Індійський океан
• острів Мадагаскар
• острів Шрі-Ланка
• Аравійське море
• Зондський жолоб
• Червоне море
• півострів Аравійський
Для команди 4(сині прапорці) Північно-Льодовитий океан
• Острів Нова Зеландія
• острів Північна Земля
• Баренцеве море
• півострів Таймир
• море Лаптєвих
• архіпелаг Шпіцберген
Додаток6
Таблиця 3
Тестові завдання
Запитання |
Відповіді |
Площа Тихого океану |
179 млн. кв. км., 189 млн. кв. км. |
Співвідношення площі Світового океану до площі Землі (у %) |
71%, 72%, 73% |
Співвідношення площі Тихого океану до площі всіх океанів ( у %) |
50%, 51%, 52% |
Найменший океан планети |
Індійський, Північно-Льодовитий |
Найбільший острів Землі |
Мадагаскар, Гренландія |
Найтепліша течія |
Куросіо, Гольфстрим |
Чи істинне твердження, Саргасове море не має берегів |
Так, ні |
Найтепліше море Землі |
Мертве, Червоне |
Чи відповідає назва Тихого океану його “характерові”? |
Так, ні |
Найхолодніша течія світу |
Течія Західних вітрів, Сомалійська |
Додаток 7
Вікторина “Правила гри у баскетбол”
Запитання
Для команди 1:
1.Скільки гравців одночасно перебуває на площадці під час гри у баскетбол? (10).
2.Що означає правило 8сек. у баскетболі?(За 8сек. потрібно вивести м’яч зі своєї зони).
3.Покажіть жестами пробіжку.
Для команди 2:
1.Скільки кроків можна робити у баскетболі після ведення м’яча?(Два).
2. Що означає правило 24сек. у баскетболі?(Потрібно атакувати кільце суперника).
3.Покажіть жестами персональне зауваження(фол).
Для команди 3.
1.Скільки часу дається на введення м’яча в гру у баскетболі?(не більше 5сек.).
2.Скільки фолів може отримати один гравець під час гри?(5).
3.Покажіть жестами подвійне ведення.
Для команди 4:
1.З якої цифри починається нумерація гравців у баскетболі?(З цифри 4).
2.Скільки часу триває гра у баскетболі?(4 х 10хв.).
3.Покажіть жест навмисне порушення (неправильну гру руками).