Конспект інтегрованого уроку з ураїнської літератури та музики 7 клас. А. Малишко "Пісня про рушник ". Відомий український поет і його пісні, що стали народними. Художні засоби

Про матеріал
Конспект інтегрованого уроку з ураїнської літератури та музики 7 клас. А. Малишко "Пісня про рушник ". Відомий український поет і його пісні, що стали народними. Художні засоби донесення до читача ідей патріотизму, гуманізму, історичної пам'яті
Перегляд файлу

 

Тема уроку  А. Малишко «Пісня про рушник». Відомий український поет і його пісні, що стали народними. Художні засоби донесення до читача ідей патріотизму,  гуманізму, історичної пам’яті

Інтегрований урок з української літератури та музики в 7 класі

Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю поета А. Малишка; охарактеризувати його пісенну творчість; допомогти усвідомити ідейно- художні особливості поезії «Пісня про рушник»;

розвивати вміння виразно та вдумливо читати поезію, співати пісню, визначати  художні засоби й  коментувати основні мотиви твору, аргументовано висловлювати власні думки; розвивати  фантазію, образне мислення; виховувати естетичне сприйняття твору, любов та повагу до матері, Батьківщини.

 

Обладнання: інтерактивна дошка, мультимедійна презентація, запис пісень на слова А.Малишка, портрети А. Малишка та П.Майбороди, збірки творів А.Малишка ; виставка українських вишиваних рушників ; виставка збірок творів А.Малишка ,  роздатковий матеріал ( текст пісні, тестові завдання , картки), випереджувальні  домашні завдання.

Музичний матеріал: П. Майборода, А.Малишко  «Пісня про рушник».

Методи : словесні, наочні, практичні.

Тип уроку:  інтегрований урок  з української літератури та музики;

урок  засвоєння нових знань.

Міжпредметні зв’язки: музика, етнографія, українська мова.

Теорія літератури : ліричний вірш, пісня, символ , художні засоби.

                                                                 Перебіг уроку

І. Організація класу

1. Учні до класу заходять під звучання мелодії пісні.

Учитель української мови та літератури. Дорогі діти! Сьогодні на  уроці  ми вивчатимемо  поетичну спадщини Андрія Малишка, одного з найяскравіших поетів – ліриків, автора найпрекрасніших українських пісень. Їх милозвучність, краса й ліризм не залишають байдужими жодну людину. Сподіваюсь, що ви також отримаєте  насолоду від знайомства з творчістю великого українця.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку

1. Записати в зошити дату, тему уроку, епіграф.

2. Робота над епіграфом.   

                                                           Його мені подарувала мати,

                                                           Щоб я не смів про землю   забувати,     

                                                           Де їв хліб-сіль, і знав солоний піт,

                                                           І радощі малі у отчім домі,

                                                           І перші смутки, серцю невідомі.

                                                                                           А.Малишко

Що на вашу думку подарувала автору мати?

(Відповіді учнів).

         Учитель української мови та літератури. В українців був звичай дарувати рушник дитині, яка покидала батьківську домівку. Вирушаючи в дорогу, людина неодмінно мала з собою рушник, який був не просто шматком тканини, що прикривав , наприклад, хліб, а справжнім оберегом, талісманом, що, на думку наших предків, і оберігав, і захищав, і приносив щастя.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

   Учитель української літератури. Сьогодні ми здійснимо незвичайну мандрівку у світ поезії та пісні, яка  неможлива  без розуміння й переживання слова й музики...

Учитель  музики ( продовжує)... без глибокої духовної потреби слухати мелодію, співати, декламувати й отримувати насолоду.

Учитель української літератури.  А допоможуть нам у цьому справжні майстри. Один з найкращих українських поетів, відомий  насамперед як пісняр, Андрій Самійлович Малишко.

Учитель  музики … та видатний український композитор - пісняр – Платон Іларіонович Майборода. 

      Приємно бачити на  нашій маленькій виставці роботи ваших мам, бабусь, сестричок. У цих рушниках - їхні душі, кожен має свою історію й долю, за ним стоїть чиєсь життя, сльози, радощі, сподівання, пісні... Рушник іде з людиною все життя - від колиски до могили. Його можна порівняти з піснею, вишитою на полотні.

Пісня і рушник... Андрій Малишко поєднав у своєму серці ці два слова й створив поезію "Пісня про рушник", сповнену задушевності й безмежної любові, ніжності й простоти. Композитор Платон Майборода написав музику до віршів. І зазвучала пісня...

ІV. Актуалізація опорних знань. Бесіда за питаннями

    Учитель музики.

- Що називається піснею? (Пісня — словесно-музичний твір ліро-епічного характеру, мелодійний за своїм інтонаційним малюнком і призначений для співу).

- Які ви заєте жанри пісень? (Календарно-обрядові, родинно-побутові, соціально-побутові, ліричні, історичні, жартівливі).

- На які види розподіляються пісні? (Народні, композиторські або професійніі).

- Визначте, до якого жанру належить  " Пісня про рушник".

Презентація випереджувального завдання. Повідомлення першого учня.

           У жовтні 1958-го року   А.Малишкові зателефонував режисер-постановник ліричної комедії  "Літа молодії" Олексій Мішурін, аби замовити пісню для фільму. Сюжет такий. Головний герой  Сергій, хлопець із Донеччини, вирушає до Києва вступати до театрального інституту. Квитка не має, тож їде "зайцем" на даху пасажирського потяга. В останню мить на верх вагона заскакує Наталка, майбутня абітурієнтка того ж вузу. Потяг рушає, Сергій дістає вишитого матір"ю рушника й співає пісню, яку й належало створити.

    Ця пісня вперше прозвучала у виконанні Олександра Таранця  в музичному фільмі «Літа молодіі», який вийшов на екрани  9 березня 1959 року .

                                                   (Перегляд фрагменту  з фільму)

  У різні  роки її співали майже всі виконавці: відомий український тенор, соліст Національної опери Володимир Гришко, відомі артисти:   Дмитро Гнатюк, Таїсія Повалій,  Павло Зібров,  Наталія Валевська, Злата Огневич, Ані Лорак, Ніна та Антоніна  Матвієнко, білоруський співак Ярослав Євдокимов, американська співачка українського походження Квітка Цісик  та інші.

 

     V.   Опрацювання  навчального матеріалу.

Учитель української літератури читає напам'ять "Пісню про рушник"

Запитання до учнів

         -Яка тема цього вірша?

(  Тема: розповідається, як мати подарувала сину перед від’їздом із батьківської хати вишитий власноруч рушник).

    Тема матері — одна з наскрізних у поезії А. Малишка. Усе найдорожче, найрідніше, найсвятіше в нього пов’язане з образом матері.  З дитинства взяв він у серце образ рідної матінки, Івги Базилихи, яка навчила його добру, красі, любові до людей. Її образ зливається в поезії Андрія Малишка з іншим найдорожчим     образом — рідної Батьківщини. Завжди, коли поет пише про те, що найближче його серцю, він згадує матір.

 «Пісня про рушник» — це пісня про матір. Її образ матері — один із центральних у творчості  А.Малишка." Передусім це образ конкретної людини, що знала безліч пісень, чудово їх виконувала і передала своєму синові,"— говорив М. Рильський.

         Визначити ідею твору

( Ідея: уславлення шанобливого ставлення до матері-святині.).

  •                        Що ви можете сказати про композицію вірша.

(Твір складається з шести куплетів, з яких три — по 4 рядки, а решта — по 2. Усі вони перемежовуються. Як у пісенному жанрі, спочатку співається куплет пісні     (4 рядки), а потім приспів (2 рядки), і так тричі.

  Пісня невелика за розміром. І слів про матір, власне, сказано зовсім небагато. Але образ її — виразний, яскравий, зігрітий синівським почуттям).

 

                              

  •                        Робота в групах. Знайти художні засоби  й виписати в зошит

      

 І група  Звертання   (" рідна мати моя")

 ІІ група Епітети – ( "рідна мати"," дорогу далеку ", " росяниста доріжка," "рушник вишиваний, "   " незрадлива материнська, ласкава усмішка", "  очі засмучені, хороші, блакитні") .

  ІІІ група Метафори -   ("цвіте доріжка", " оживе і дитинство , і розлука,  й щебетання дібров", " усмішка цвіте")

 ІV  група Порівняння  (наче долю.)

Групи по черзі представляють  результати роботи, учні фіксують інформацію в зошити.

Скласти інформаційне гроно

Рушник у поезії  –це символ...( Материнської любові, щастя, долі , кохання,

радості ….)                               

 

    Випереджувальне завдання. Повідомлення другого учня

        -   Чимало пісень на слова Андрія Малишка написали композитори-брати  Платон  Майборода та Георгій  Майборода, Олександр Білаш, Левко Ревуцький, Михайло Вериківський.

    Поет товаришував з братами Георгієм та Платоном Майбородами. Георгій більш відомий як композитор класичної музики, а Платон уславився як автор мелодій популярних пісень.

Платон Майборода говорив : « Я завдячую долі за те , що вона звела мене з Андрієм Малишком і ми пішли з ним , як кажуть , пліч - о- пліч, шляхами життя  та мистецтва.  А.Малишко – поет неповторний».

        Разом з Платоном  Майбородою поетові вдалося створити чимало пісень, без яких нині важко уявити нашу національну пісенну скарбницю. Серед  них «Київський вальс», « Моя стежина»,  «Вогник» , «Ми підем , де трави похилі»,   «Як на дальнім небосхилі», « Білі каштани». Однією з найпопулярніших, знаних у всьому світі, є невмируща «Пісня про рушник». Співаючи чи слухаючи її, кожен згадує свою матір.

 

Слово «пісня» винесене в заголовок багатьох його віршів і циклів: «Пісня про Київ», «Дівоча пісня», «Пісня дороги», «Пісня яворів», « Пісня Тараса Шевченка». Тому одного разу  в А.Малишка запитали «Пісня про рушник» - чому саме пісня?

  Він відповів: «Хочу говорити про пісню, тому що без неї не можу уявити собі життя. Вона охоплює всі сторони людської поведінки і діяльності»

      Народження людини пов’язане з піснею. Перше кохання дівчини, щастя , любов і гірка розлука – у пісні. Воїн, ідучи в похід, бере 3 речі : зброю, хліб і пісню. Зброю для боїв , хліб для життя, пісню - як душу Батьківщини.                                                

 Учитель  музики виконує пісню.

Запитання до учнів:

  •                        Який характер мелодії ?
  •                        Який лад?
  •                        Який темп (повільний, помірний, швидкий) Чому? Пісня – роздум, пісня-спомин.
  •                        Назвіть образи пісні.
  •                        Які почуття у вашій душі викликає ця пісня?

Висновок. Отже, щоб передати ніжність, тепло своєї душі композитор використовує пісенний характер мелодії, помірний темп, мінорний лад.

Розучування пісні

                           

  •                        Чому  « Пісня про рушник» популярна й сьогодні ?Чи можемо ми сказати про неї, що вона сучасна?

    ( «Пісня про рушник» у народі популярна, оскільки вона бентежить, хвилює кожного. І ще тому, що вона проста, задушевна, що в ній знаходимо картини й образи, знайомі з народних пісень. І рушник вишиваний, і дорога далека, і щастя-доля, і зелені луги — усе це взято із щедрого арсеналу народної творчості, збагачене його власними образами (щебетання дібров, солов’їні гаї, незрадлива усмішка) і тому привертає нашу увагу, бентежить, радує, сповнює передчуттям далеких доріг і безмежної вдячності до найдорожчої нам людини — рідної матері.

Хоча пісня написана не в наші дні, а далекого  1959 року,   але зміст її відповідає нашим дням, тому її  ми можемо назвати сучасною піснею в широкому розумінні слова.  Ну а ті пісні, що створені в наші дні- сучасні  у вузькому розумінні).

Слово вчителя української літератури

  Життя Андрія Малишка нагадує вишитий український рушник, який мати дала, проводжаючи сина на фронт. У ньому також тісно переплелись радість і смуток, щастя і біль, ніжність та сила духу. Усе це формувало характер справжнього чоловіка.

-А що вплинуло на становлення А. Малишка як письменника, поета від Бога, творчої людини?

- А як ви вважаєте, чи можна назвати цей твір автобіографічним? Якщо так, то які слова на це вказують?

 (Я вважаю, що вірш можна назвати автобіографічним, тому що такий твір містить події з особистого життя автора, які покладено в основу, а потім поет уже творчо їх переосмислив. У «Пісні про рушник» є такі слова, які  автор писав саме про свою матір, наприклад, «рідна мати моя», «водила мене», «ти мене на зорі проводжала», «твоя материнська любов»).

 - Визначте ідею цього вірша.

(Автор оспівує любов сина до матері та її щирі почуття до своєї дитини. А також висловлює вдячність сина своїй матері за все).

 

VІ. Узагальнення вивченого матеріалу

       Учитель музики.   Сподіваюсь, що знайомство з творчістю А. Малишка збагатить вас духовно . І ви із задоволенням слухатимете пісні на його  слова.

  Перевіримо , наскільки уважними ви були на уроці.

1. Проведення тестового опитування

Робота в парах.

1.         Свою матір у пісні А. Малишко називає:

а) любою; б) щирою; в) рідною.

2.         Мати сина в далеку дорогу проводжала:

а) коли він був повнолітнім; б) на зорі; в) під час жнив.

3.         Куди водила мати свою дитину?

а)  у поля край села; б) до школи; в) на зелені луги.

4.         Для чого мати сину дає рушник? На:

а) згадку про рідний край; б) щастя, долю;   в) задоволення власних потреб.

5.         Яким був материнський рушник?

а) тканим; б) пофарбованим; в) вишитим.

6.         Усмішка матері у творі названа:

а) щирою і доброю; б) незрадливою і ласкавою;   в) приємною і вражаючою.

7.         Герой твору простеле материнський рушник, наче:

а) скатертину; б) килим; в) долю.

8.         Проводжаючи сина в дорогу, мати була:

а) засмученою; б) веселою; в) надто стурбованою.

9.         Які гаї хоче бачити герой пісні на рушнику матері?

а) зелені; б) солов’їні; в) квітучі.

10.       Музику на слова А. Малишка «Пісня про рушник» написав:

а) П. Майборода; б) А. Пашкевич; в) Л. Ревуцький.

11.       Що в уяві героя оживає на материнському рушникові?

а) дитинство і розлука; б) поля край села; в) шовковисті і густі діброви.

12.       «Пісню про рушник» А. Малишко присвятив:

а) своїй мамі; б) коханій; в) незаміжнім дівчатам.

13. Яку будову має пісня: куплетну, строфічну?

14.         Продовжіть рядок пісні: «Хай на ньому цвіте...»:

а) і сяє зорями небо; б) пишна калина, наче матінка-Україна;    в) росяниста доріжка.

Взаємоперевірка.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 0,5 б.

VІІ. Підсумок уроку

 Питання учням  зі скриньки

1.  П .Майборода  2. Ївга Базилиха  3. «Літа молодії»     4. 39 мов                            ( перекладено вірш). 5. Символ.

  Можна запропонувати  учням скласти сенкан на одну з тем за вибором

«Рушник»,   «Мати»   « А. Малишко» , « Пісня» .

2.         Бесіда за питаннями

                 -   З якою метою А. Малишко написав «Пісню про рушник»?

                 -   Чому матуся для поета є святинею?

                  - Чи є у вас рушник-оберег?  У яких випадках ним користуються в родині?

Повернімося до епіграфа уроку

-Чому мати сину перед розлукою подарувала саме рушник? ( Це не просто тканини шматок, а талісман, який оберігав, захищав,  приносив щастя.)

Рефлексія

На уроці я дізнався ( -лася) ..

На уроці я навчився  (-лася) ..

         Висновок

   Отже, у творі А. Малишка «Пісня про рушник» вдало поєдналися задушевність інтонації, загальнолюдська тема материнської любові, традиційний народнопоетичний мотив чекання сина, які автор майстерно втілив в образі рушника, цього неньчиного подарунка, своєрідного спогаду про рідну домівку, матір, отчий край із зеленими лугами та солов’їними гаями. Поет змушує кожного згадати своє дитинство, молоді літа, прощання з отчим порогом і матір’ю, відтворити і щем розлуки, і передчуття майбутніх незвіданих доріг, і материнську тривогу за долю дитини.

VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів

ІХ. Домашнє завдання

Вивчити напам'ять "Пісню про рушник" А.Малишка.

*Написати твір-мініатюру  «Краса українського рушника»,

 Слухати пісні на вірші А. Малишка (назви записати в зошит).

                                              Додатковий матеріал

         Що ви знаєте про рушник?

Український вишиваний рушник з'явився приблизно п'ять сторіч тому.

За мотивами орнаменти вишивок поділяються на три групи: геометричні (абстрактні), рослинні, зооморфні (тваринні). Є давні канони вишивання рушників. Так, кожен виріб ділиться на три частини. Дві третини — краї    рушника — вишиваються, а одна — середня — обов'язково залишається чистою. Вільна від візерунку частина уособлює зв'язок з космосом. У вишиваному рушнику також обов'язково повинен бути хрест, який вишивають окремо або вносять у композицію.

Хрест є оберегом для самого виробу.

          Яку роль  відіграє рушник  у житті кожної людини?

 У кожній родині, де підростала дівчина, скриня мала повнитись рушниками. Готувати рушники - означало дбати про дівочий посаг. До їх виготовлення привчали ще з юного віку.

Рушник — оберіг, з яким в українців пов’язане все — від народження до останнього шляху: на рушникові подавали найдорожчому гостеві хліб-сіль, ним перев’язували  руки молодих під час вінчання, рушниками покривали найдорожче для українця-християнина — ікони, рушники використовувались і в процесі обряду поховання людини, і, зрештою, вирушаючи в дорогу, людина неодмінно мала з собою рушник, який був не просто шматком тканини, що прикривав, наприклад,  хліб, а справжнім оберегом, талісманом, що, на думку наших предків, і оберігав, і захищав, і приносив щастя.

        Що таке символ?

 Символ - умовне позначення якогось предмета, явища, процесу, художній образ, який відтворює певну думку, ідею, почуття.)

         Що символізує рушник?

Прямокутна форма рушника сама символізувала дорогу, зокрема життєву дорогу людини. А вишиті, здебільшого червоними і чорними нитками, візерунки означали переплетені в людському житті радісні й сумні моменти: «і дитинство, й розлука, і вірна любов». Андрій Самійлович вірив у те, що в буремні роки війни він вижив після важкого поранення тільки завдяки вишитому рушникові, з яким мати провела його на фронт.

 Рушники з вишитими зображеннями голубів, півнів, коней, хрестиків тощо були своєрідними оберегами, що захищали людину від злих сил. Вагоме значення мала й кольорова символіка:

- червоний – любов, жага, світло, боротьба;
    - чорний – смуток, нещастя, горе, смерть;

- зелений – весна, буяння, оновлення, життя тощо.

      Окрім того, вишивання як національна традиція, сприяло формуванню в дівчат і жінок терпіння, відчуття краси.

А.Малишко

   Пісня пр рушник
Рідна мати моя, ти ночей не доспала
Ти водила мене у поля край села.
І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
І рушник вишиваний на щастя дала.
І рушник вишиваний на щастя, на долю дала.

Хай на ньому цвіте росяниста доріжка
І зелені луги й солов'їні гаї.
І твоя незрадлива  материнська  ласкава  усмішка
І засмучені очі хороші твої.
І твоя незрадлива  материнська  ласкава усмішка
І засмучені очі хороші, блакитні твої.

Я візьму той рушник, простелю наче долю,
В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров.
І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю -
І дитинство й розлука і вірна любов.
І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю -
І дитинство й розлука й твоя материнська любов.

 

 

 

 

docx
Додано
29 січня 2022
Переглядів
1453
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку