Заклад дошкільної освіти № 25 «Зірочка»
Ніжинської міської ради
Конспект інтегрованого заняття
«Диво-Осінь»
за казкою Василя Сухомлинського
«Дід Осінник»
Підготувала
вихователь ЗДО № 25
Линник Діна Василівна
Ніжин – 2019
Мета: розвивати пізнавальний інтерес, здібності, волю, емоції; формувати вміння практично застосовувати свої логічні і математичні вміння під час пізнання навколишнього світу, діяти свідомо, встановлюючи причинно-наслідкові зв’язки між об’єктами, явищами, вирішуючи проблемні ситуації та завдання, задачі-загадки, завдання з казковим сюжетом, розвиваючи творчість, бажання експериментувати, фантазію, уяву, творче мислення, креативність у підході до образотворення; узагальнити і систематизувати уявлення дітей про характерні ознаки осені, продовжувати учити самостійно знаходити їх; вчити будувати гіпотези, висувати власні ідеї, думки, встановлюючи причинно-наслідкові зв’язки, шукаючи закономірності, проявляючи свою творчість та винахідливість, вчити сприймати, фантазувати, запам’ятовувати, мислити; спонукати вести діалог виразно й емоційно, узгоджувати рухи із звуками, розвивати відчуття ритмомелодики твору; формувати культуру мовлення; відпрацьовувати вміння говорити з різною силою голосу, дотримуватися пауз у реченні, правильно інтонувати різні типи речень, робити наголос; вчити виділяти голосом звертання, вставні слова; складати розповідь з власного досвіду; виховання доброзичливого, гуманного ставлення до навколишнього середовища; наполегливості, самоповаги, самостійності мислення.
Обладнання: книга В.О.Сухомлинського, ілюстрація «Дід Осінник», «картки», фланелеграфи, «подушки слухача», «крісло оповідача», осіннє листя (березове, дубове, кленове, липове); фарба, пензлики, баночки з водою, альбомні аркуші, клейонка, підставки, серветки; клубок ниток, засоби мультимедія (аудіозаписи, відеопрезентація).
Дійові особи: Книга, Письменник, Художник, Редактор.
Хід заняття
Інтерактивна вправа «Потяг до чарівного світу казки»
(Під музичний супровід діти рухаються, тримаючи один одного за плечі, з довірою, закривши оченята, окрім першого – ведучого).
Водієм «чарівного потяга» ставай
У світ казки вирушай
Доброго друга зустрічай.
І Зупинка «Загадкова»
Вихователь. Діти! Ми з вами приїхали зустріти нашого доброго друга. Послухайте, будь ласка, загадку й відгадайте, про кого йдеться.
Загадка-задача:
Мудра, правдива
Яскрава, красива
Всьому навчає
Про цікаве розповідає
Багато сторінок має
Дітей малюнками звеселяє.
Вихователь. Правильно, це Книга!
Під оплески заходить дитина, тримаючи у руках розкриту книгу та говорить від її імені.
Книга
Я – Книга Чарівна
Завжди я у пригоді стану,
Моїх порад вам не злічить.
Про мене кажуть всі не марно:
Хоч і мовчить, та всіх навчить!
Дидактична гра «Ланцюжок ідей»
Вихователь. Діти, подивіться на нашу гостю. Яка вона?
Вихователь. Дітки, як ви гадаєте, хто бере участь у створенні казок?
Діти. Письменник, художник, редактор.
Вихователь. Так, молодці. Ой, погляньте, а хто це до нас завітав у гості.
Заходить дитина-Письменник,
тримаючи книгу В.О. Сухомлинського,
бажаючи представити його дітям
Я — письменник, автор тексту,
Автор задумів, ідей.
Я пишу цікаві твори
Для дорослих і дітей.
Вихователь. Бачу, ви до нас завітали з подарунком.
Письменник-дитина Так, звичайно. Знаю, що тут дуже розумні дітки зростають, отож, хочу подарувати вам збірку казок чудового письменника, учителя від Бога, прекрасної людини – В.О. Сухомлинського.
Заходить дитина - Художник,
тримаючи ілюстрацію до казки В.О. Сухомлинського «Дід Осінник»
Я — художник, я малюю
Ілюстрації для книг,
Фарбами розповідаю,
Про усе, що йдеться в них.
Заходить дитина - Редактор,
тримаючи в руках купу паперів з
друкованими текстами
Я — редактор.
Тексти всі
Я перевіряю,
Помилки й неточності
Уважно виправляю.
Вихователь Дякую, шановні гості, що до нас завітали. Ми сьогодні з великим задоволенням познайомимось з одним з оповідань В.О. Сухомлинського.
Запрошуємо вас з нами!
На потяг сідайте!
Далі з усіма
У казкову подорож вирушайте!..
ІІ Зупинка Міркувань
Дидактична гра-міркування про пору року «Диво-осінь»
(елементи технології ТРВЗ, прийом вітагенного натхнення)
(діти, обравши пару, сідають за столи, де перед ними знаходиться купа розрізаних карток з липучками ззаду, здійснюючи їх аналіз, синтез, з’єднують зображення,прикріплюючи на фланелеграф, визначаючи спільні та відмінні ознаки, називають пору року, відповідні місяці, далі розставляють їх (за спільною ознакою) і продовжуємо міркування)
Вихователь Дітки, уявіть Художника, який 3 місяці старанно малював пору року, передаючи фарбами усю її багатогранність. Та сталася біда – всі роботи переплуталися, а Злюка Пляма-Вакса ще й порізала їх на частини.
Яка ситуація виникла? (думки дітей)
Діти. Дуже прикра. Жахлива. Як вона, ця Пляма-Вакса могла таке зробити….
Вихователь. Так, дітки, бачу, ви всі переживаєте разом з Художником. Та, знаю, що ви, маючи таке добре серце, всі Чарівники. Готові допомогти!!!??..
Діти. Так!!! Готові!
Вихователь. Отож, перше завдання - вам необхідно знайти собі пару.
Ігрова вправа «Знайди пару»
Кожен свою пару обери.
Малюнки гуртом збери
Й до ладу їх доведи.
Друге – зайняти місця за робочим столом.
Третє – переглянути купу карток.
Четверте – з’єднати зображення.
П’яте – визначити для себе пору року, місяць та період, щоб далі впоратися з поставленими завданнями. (перший, другий, третій місяць; назва - вересень, жовтень, листопад; рання, золота (середня), пізня).
Дидактична гра «Склади ціле»
(під музичний супровід виконують завдання, звучить мінус пісні «Диво-осінь»)
Вихователь. Молодці. Художнику допомогли. Тепер давайте зробимо виставку малюнків. Та перед цим послухайте загадку.
Ця гостя в казковім чарівнім віночку,
Вся в золотому вбранні.
Ходить, малює травичку, листочки,
Щоб гарні були, чарівні.
Ще вона, діти, багатий і щедрий,
Несе для людей урожай,
Що ж це за гостя – красива, привітна,
Нумо, скоріш відгадай?! (Осінь)
Отже, діти, як ви здогадалися, сьогодні на занятті ми поведемо розмову про чарівну пору року – Осінь. У неї дуже багато роботи. Їй потрібно полити дощами землю, щоб сходили засіяні поля, допомогти птахам відправитись до теплих країв тому, що наступають вже холоди; людям прибрати городи, скопати їх на зиму, щоб земля відпочила. Як ви гадаєте, чи сама Осінь виконає стільки роботи, чи, можливо, у неї є якісь помічники?
Діти. Так, це її синочки – місяці!
Вихователь. Скільки їх у Осені? (3) Назвіть їх (Вересень, Жовтень, Листопад).
Отож, зверніть увагу на свої картини. У якому порядку слід розташувати їх, щоб стало зрозуміло, як змінюється природа восени? Які осінні місяці, на вашу думку, зображені у вас на малюнках? Погляньте, що відбувається з деревами, рослинами? Як змінюється погода з наближенням зими? Як змінюється їх вигляд та колір? Як змінюється погода з наближенням зими? Таким чином, зліва направо викладіть свої картини у необхідному порядку. ( Рання, золота (середня), пізня осінь).
Дидактична вправа «1,2,3 – картинну галерею утвори»
(під музичний супровід пісні «Диво-осінь» організовують виставку)
Мовленнєва гра «Осінні слова»
(Показати дітям різнобарвність навколишнього світу: чим більше ми вдивляємося у природу, тим більше кольорів та і їх відтінків ми бачимо. Розвивати у дітей спостережливість, помічати красу природних явищ. Розрізняти, дізнаватися, називати. Продовжувати вчити користуватися сенсорними еталонами, емоційно відгукуватися, переживати радість від спілкування з природою)
Хід спостереження на основі картин
Художнє слово
МАРІЯ ПОЗНАНСЬКА
ЖУРАВЛІ ЛЕТЯТЬ
Журавлі летять, курличуть,
Шлють останнє «прощавай!»,
Літечко з собою кличуть,
Забирають в теплий край.
Ой, як жалко мені літа
І журавликів моїх.
Та не буду я тужити,
Бо весною стріну їх!
Читання вірша дітьми, користуючись мнемотаблицею
|
|
|
|
|
|
Дидактична вправа «Закінчи речення»
Осінь до нас непомітно підходить,
Підсумки нашій роботі … (підводить).
Скоро від холоду згинуть комашки,
Нічого їстоньки буде для …. (пташки).
Вся дітвора так тепла ще бажає,
Та листя пожовкле з дерев…. (облітає).
Вихователь. Прошу вас на потяг сідати - в країну казки вирушати.
ІІІ зупинка «Казкова»
Інтерактивна вправа «Дружнє коло створи - у світ казки увійди»
(Дітки під музичний супровід зручно сідають у колі на «Подушки слухача». Вихователь займає «Крісло оповідача»)
Бо настала пора для читання.
Слухання оповідання Дід Осінник В.О.Сухомлинського
Дід Осінник (В.О.Сухомлинський)
У темному лісі живе дід Осінник.
Він спить на сухому листі й сторожко прислухається до співу пташок. Як тільки почує сумну пісню журавлів – курли-курли! – підводиться й каже:
– Приспіла моя пора. Відлітають у теплий край журавлі.
Виходить тоді із лісу дід Осінник, сивий, у сірім плащі. Де пройде, там листя жовтіє і падає на землю. Виходить на узлісся, сідає, схилившись на дуба, і тихо-тихо щось співає. Це не пісня, а осінній вітер... Коли дід співає, його борода росте, розвівається на вітрі. Ось вона вже простяглася на луки. І луки стали сиві. – Осінній туман,– кажуть люди. Їм і невтямки, що це борода діда Осінника.
Робота з казкою
Прості запитання
Уточнюючі запитання
Інтерпретаційні запитання
Творчі запитання
Практичні запитання
Дихальна вправа «Вітерець-пустунець»
Розгляд ілюстрації до оповідання Дід Осінник
(використання методу «Входження» дітей у світ картини; виокремлення об'єктів, зображених на картині, встановлення різного рівня залежностей між ними (хмаркою-небом, гілкою-стовбуром тощо). Уявлення себе на місці конкретного героя та розповідь від його імені (що він відчуває, як би він себе повів...). Уявне обстеження картини(відчути запахи, почути звуки, доторкнутися до предмета чи об'єкта тощо). Метод багатоканальної діяльності (задіювання різних аналізаторів під час сприймання картини).
Вихователь А зараз давайте з листочками пограємося, хочете?
Танок – гра «Осінь чарівна – осінь золота»
(діти під музичний супровід «Осінь іде по Україні» збирають листячко і танцювальними рухами передають осінній настрій)
Психовправа «Живе листячко» (елементи кольоротерапії)
Уявіть, що ви не діти, а осіннє листя. Я буду стовбур, а ви листя. Підійдіть до мене ближче, всі ми разом велике красиве осіннє дерево. Подув легенький вітерець, листочки зашелестіли, посміхнулися, їм весело шелестіти один з одним. І раптом подув сильний вітерець, листи почали відриватися від своїх гілочок і полетіли. Зупинились. А тепер листячко візьміть…
Дидактична гра «Весела лічба», «Більше-менше»
(діти рахують скільки всього дубового, кленового, березового, липового листячка) і (визначають якого більше та менше)
Вихователь Молодці, малята, тепер пропоную усім нам вирушити на «чарівному потягу» до станції «Творча майстерня».
ІV зупинка «Творча майстерня»
(виготовлення, під музичний супровід «Осіння пісня» П.І. Чайковського, спільної ілюстрації до казки «Дід Осінник».
Використання техніки «Відбитки листочків дерев»)
Виконання роботи:
1. Заготовляємо листя дерев на прогулянці з дітьми.
2. Готуємо робоче місце: баночка з водою, фарби, пензель, альбомний аркуш, клейонка для намащування листочків, підставки для пензликів.
3. Наносимо фарбу із зворотного боку листків (з боку прожилок), прикладаємо до малюнку.
4. Створюємо композицію, роблячи відбитки всього листячка. На той самий листок можна наносити фарбу декілька разів у різних поєднаннях, отримуючи зовсім різні, не схожі на попередні зображення.
5. Промальовуємо відсутні деталі за допомогою пензлика. У такий спосіб зображуємо цілий осінній ліс. Робота готова.
Саме нетрадиційні техніки малювання створюють атмосферу невимушеності, відкритості, сприяють розвитку ініціативи, самостійності, створюють емоційно-сприятливе ставлення до діяльності у дітей. Результат образотворчої діяльності не може бути поганим чи хорошим, робота кожної дитини індивідуальна і неповторна.
V зупинка «Рефлексія»
Інтерактивна вправа «Павутиння вражень»
(дітки передають один одному клубок з нитками, залишаючи у себе кінець нитки, висловлюючи власні думки)
Вихователь Мої любі, щоб вам найбільше під час заняття запам’яталося, сподобалося, чого навчило, які емоції викликало?!
Дякую, з усіма завданнями впоралися. Ви всі великі молодці! Ми сьогодні з вами плідно попрацювали , і за це нас Диво-Осінь пригостила своїми дарами.
Під супровід відеопрезентації «Наша Осінь щедра, наша осінь мила» вихователь пригощає дітей яблуками.
Робота з батьками
Підготувати разом з дітьми ілюстрацію до казки В.О.Сухомлинського «Дід Осінник», вивчити вірші про синів Осені (Вересень, Жовтень, Листопад)