Конспект інтегрованого заняття для дітей старшого дошкільного віку "Незвичайна зустріч на лісовій галявині"

Про матеріал
Пізнавальний, мовленнєвий, художньо-естетичний розвиток, ознайомлення з природним довкіллям. Знайомство з їжачком.
Перегляд файлу

  

 Степанівський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Орлятко»

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект інтегрованого заняття

на тему:

 «Незвичайна зустріч на лісовій галявині»

 

 

 

Підготувала і провела                     

вихователь старшої групи:

Бараненко Н. В.

 

 

 

 

 

Конспект інтегрованого заняття в старшій групі (пізнавальний, мовленнєвий, художньо-естетичний розвиток, ознайомлення з природним довкіллям)

 

Тема: «Незвичайна зустріч на лісовій галявині»

 

Мета: закріпити знання дітей про їжака, як дику тварину, про його спосіб життя, живлення, зовнішній вигляд, ознайомити з цікавими фактами з життя їжачків, сприяти розвитку пізнавального інтересу до живої природи довкілля рідного краю, спираючись на ілюстративний матеріал та запитання педагога; розвивати вміння дітей складати речення за мнемосмужками та розповідь за кругом Лулія, вправляти у вмінні добирати прикметники та дієслова до іменників, учити малят використовувати суфікс –еньк у пестливих формах, залучати малят до активної участі в бесіді, розвивати комунікативні навички; збагачувати словниковий запас дітей, удосконалювати тактильну чуттєвість та дрібну моторику, розвивати конструкторські здібності, використовуючи квадрат Воскобовича; удосконалювати образне мислення, творчу уяву, здатність до фантазії; вчити малят ліпити їжачка з пластиліну та насіння соняшника, відтягувати гостреньку мордочку з овальної форми пластиліну, заповнювати спинку їжачка насінням, розвивати естетичний смак; виховувати цікавість до ручної діяльності; взаємодопомогу, посидючість, уміння слухати.

 

Матеріали: лісова галявина та декорації осіннього лісу, іграшковий їжачок, зображення диких тварин, ноутбук, відео «Цікаві факти про їжачка», масажні м’ячики, дидактична гра «Хто сховався за кущиком?», ліхтарик, дидактична гра «Нагодуй їжачка», пластилін, стеки, дощечки, насіння соняшника, двохколірні квадрати Воскобовича, осінні листочки, вірші про їжачка.

 

Хід заняття

І. Організаційний етап

Вихователь: Малята, подивіться, що це за стежинка із листочків? Давайте підемо по ній і з’ясуємо куди вона нас приведе. Куди це ми потрапили?( на лісову галявину) Гляньте, тут скрізь різнокольорові кульки - м’ячики лежать. Цікаво, хто ж їх тут залишив? Скажіть, будь ласка, якої кульки форми, якого кольору. Давайте візьмемо кульки у руки, спробуємо їх на дотик, колючі, схожі на клубочок. А хто ще вміє згортатися у клубочок?

- котик, їжачок.

 

 

Гра з кульками

А давайте пограємося з кульками. Візьміть кульку в ліву руку, накрийте її правою та повторюйте за мною.

Їжачок  - колючий бік

Від матусеньки утік,

Жваво бігав вправо-вліво

По галявинці чужій

В м’яч колючий він скрутився

І по колу покотився.

Раптом дощик десь узявся

Їжак швидко заховався

Заховався їжачок

Під грибок боровичок.

Заховався, почекав,

Доки дощик перестав.

Після дощику в лісочку

Багато виросло грибочків

Він грибочки позбирав

На голочки понатикав.

Грає, бігає, стрибає

Глядь, а сонечка немає.

Зжав серденько лютий жах

Закричав від страху: «Ах»

Бідний їжачок, маленький

Враз почав шукати неньку

І по стежці лісовій

Покотивсь щосили

Доки не побачив він

Рідної хатини.

Їжачок у нірку скок

І у щічку маму чмок!

Вихователь: Сподобалось вам гратися? Давайте зберемо кульки у кошик та залишимо ось тут під горбочком. Ой, а хто це тут шурхотить? Дітки, подивіться, тут хтось заховався, а щоб дізнатися хто тут, відгадайте загадку:

                  Гостороносий і малий,

                  сірий, тихий і не злий.

                  Вдень ховається, вночі

                  Йде шукать собі харчі.

             Шубка в нього з голочок.

            Як він зветься? (Відповіді дітей)     

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вихователь: Так, дітки це  їжачок. Він влаштував тут собі нірку та готується до зимового сну. Але він ніяк не може заснути, як не старається, а сон не приходить. Він почув наші голосочки та дуже зрадів, адже йому сумно самому. Привітаймося з їжачком. А хто знає віршика про їжачка?

(Малята розповідають віршики про їжачка)

ІІ. Основна частина

    Вихователь:   Їжачок дуже зрадів зустрічі з вами і хоче розповісти вам, малята про себе багато чого нового. Він пропонує нам переглянути відео про нього. Будьте уважні!

(Перегляд відео про їжачка https://www.youtube.com/watch?v=UBlS6aE9RNk )

Вихователь: Малята, давайте поговоримо про їжачка, але спочатку підготуємо наші язички.

 Чистомовка

Рі-рі-рі – пізня осінь на дворі

Ла-ла-ла – ой немає вже тепла

Чок-чок-чок – жив у лісі їжачок

Чок-чок-чок – в нього шубка з голочок

Жу-жу-жу – з їжачком дружу

Су-су-су – жучка йому принесу

Ру-ру-ру – їжачок сховавсь в нору

Ам-ам-ам – спати взимку буде там.

Бесіда за змістом відео презентації

Запитання до дітей:

- Який їжачок?

- Де живе їжачок? (У садах, парках, на узліссі, у лузі, на галявинах, поблизу людських осель)

- Це свійська чи дика тварина? Чому?

- Коли більша вірогідність зустріти їжачка: вдень чи у вечірні години? (Їжаки - нічні тварини. Вдень вони сплять, а надвечір ідуть шукати їжу, але, коли вони пробуджуються від зимового сну, вони настільки голодні, що шукають собі їжу і вдень і вночі.)

- Навіщо їжачку колючий панцир? Колючки й згортання в клубок - це природний захист їжачків від хижаків.

- Що полюбляє їсти їжачок?(Харчується їжачок переважно комахами, слимаками, равликами, дощовими черв'яками, яйцями дрібних птахів. Може з'їсти навіть мишу, жабу, гадюку. На їжачка отрута гадюк, ос, жаб не діє. Інколи може поснідати й жолудями, грибами, ягодами та фруктами.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Чи є у їжачка вороги?( Ворогів у їжаків мало, адже природа вигадала для них чудовий захисний бар’єр — голки. Але, тим не менш, їжакам є кого боятися. (Серед ворогів їжаків — пугач, інші птахи з довгими кігтями, лисиця, тхір)

- Чи можемо ми взимку побачити їжака в лісі? Чому?

 - А хто ще із тварин спить взимку? (Ведмедик, борсук)

- Чи робить їжачок запаси їжі на зиму? Хто як вважає?

- Чим корисний їжачок? (Їжак — це головний охоронець садів і полів. Він знищує купу шкідливих комах, слимаків та мишей.)

 

 

Дидактична гра: Розкажи про їжачка (з використанням круга Лулія)

Їжачок який….колючий, сірий, малий, розумний (а як ніжно сказати?)

Мордочка у їжачка яка? …довгенька, очі намистинки, рухомий носик, зубки гострі, гостренькі.

Лапи -лапки (хвіст, хвостик) – короткі, коротенькі

Голки голочки, колючі, гострі гостренькі, тонкі, тоненькі

Що вміє робити їжачок? …Бігати, шукати, їсти, спати, ловити, згортатись, пихкати, захищатись, годувати, носити.

 

Мовленнєва гра: Склади речення (за мнемосмужками)

 

Дидактична гра: Хто сховався за кущиком» (гра з ліхтариком)

Малята, мені весь час здається, що за нами хтось спостерігає у цьому лісі. Давайте дізнаємося, хто заховався за кущиками.

(- За кущиком сховався….Він великий, сірий, злий…..)

 

Дидактична гра: Друзі та вороги їжачка

Малята, а давайте підкажемо їжачку, де на нього чатує небезпека, позначимо місця, де ховаються його вороги, червоними кружечками, а де друзі-зеленими.

 

Дидактична гра: Меню для їжачка

Малята, а щоб наш їжачок гарно пережив зимову сплячку, йому потрібно гарно наїстися, нагодуємо його?

 

Фізкультхвилинка

Їжачок йде по стежинці

І несе грибки на спинці.

Розболілась спина в нього

Став їжак той край дороги

Каже: Буду розминатись

Вправо-вліво нахилятись

Низько я вперед прогнуся

І до сонця потягнуся

Як зробив їжак розминку

Не болить вже в нього спинка

Він грибки свої узяв

І стежинкою помандрував.

Ну а ми не їжачки

Ми йдемо не по грибки

В нас тут дітки всі здорові

Спинки в нас усіх чудові

Сядемо усі рівненько

Спинки будуть здоровенькі.

    

 

Вихователь: Малята, а давайте зробимо друзів для нашого їжачка, щоб йому не було сумно. Ми зліпимо їжачків з пластиліну та насіння соняшника Дотримуйтесь підказок, звертайтесь до мене за допомогою при потребі — і у вас вийде гарний їжачок. Але спочатку розімнемо свої пальчики.

.                             Пальчикова гімнастика

До струмка їжак присів,

Свої лапки мив їжак.

Хутко-швидко лапки мив.

От так, от так

                            Озирнувся, та дарма:

Рушничка ніде нема.

Он як, он як -

Рушничка ніде нема!

Як же їжачкові бути?

Треба лапочки стряхнути!

Ось так, ось так —

Краплі струшує їжак.

 

ІІІ. Показ та пояснення ходу виконання робіт.

 Вихователь: Ну що ж — починаймо працювати!

     -    Візьмемо шматок коричневого або сірого пластиліну.

  • Круговими рухами зробимо кульку.
  • Прямими рухами рук надамо їй яйцеподібної форми — це тулуб.
  • Витягнемо тоншу частину тулуба — це мордочка.
  • Неглибоко вставимо насінинки соняшника в  тулуб їжачка близько одну до одної. Пофантазуймо, і тоді їжачки будуть незвичайними.
  • Зробимо їжачкові очі та носик з пластиліну чи маленьких чорних намистинок.

ІV. Самостійна робота малят.

 

 

Вихователь: Ой, які гарні їжачки у нас вийшли! Наш їжачок дуже радий, що в нього з’явилося багато друзів. Він вам дуже вдячний. Добра і щастя вам бажає,

А ще сюрприз вам посилає. (Кошик з яблуками)

Вихователь: А як же нашим їжачкам допомогти заснути? Давайте розкажемо їм казочку, а допоможе нам ось ця фігура. Цей квадрат незвичайний, це квадрат – трансформер, він уміє перетворюватися на різноманітні фігури – а допоможуть вам у цьому ваші очі та пальчики.

Найкраще це робити вказівним пальчиком правої руки.

Візьміть до себе квадрат, покладіть на парту, червона сторона вгорі. Поставимо вказівний пальчик на верхній лівий куточок, їдемо вправо – зупинка, вниз – зупинка, вліво – зупинка, вгору – зупинка. Цей квадрат вміє згинатись – утворився прямокутник. Є доріжки діагоналі, спробуємо зігнути по центру – яка фігура? (трикутник).

А ще квадрат вміє перетворюватись на різних цікавих персонажів. Спробуємо скласти казочку про їжачка. Я показую, а ви повторюйте.

У зеленому лісі, на сонячній галявині стояла хатинка. Хатинка була зеленого кольору з червоним дахом (загинаємо куточки)

А в тій хатинці жив їжачок(розгорнули, згинаємо навпіл і загинаємо куточок).

Їжачок виглянув із своєї хатинки і побачив на небі сонечко, день буде чудовий, адже у небі літає дуже багато птахів (Складаємо по діагоналі, зробимо хустинку, ширша сторона вгорі, тримаємо за два куточка, і загнемо крильця). Сьогодні день незвичайний, адже у їжакової подружки білочки день народження. А білочка та іще ласунка, дуже любить солоденьке. Їжачок вирішив приготувати їй цукерки. Білочка любить цукерки зеленого кольору, червоного та різнокольорові.

 

 

А ще треба написати лист із привітанням. Давайте його напишемо пальчиком у повітрі. Вітаю тебе, білочко, із днем народження. А привітання треба покласти у красивий конверт (загинаємо куточки), покладемо привітання у конверт, зігнемо ще раз і заклеїмо. А тепер все треба покласти у красиву коробочку, зав’язати її красивою стрічкою на пам'ять. А білочка жила на тому березі річки. Отже треба переплести річку на чому? На човнику (зробимо цукерочку і зігнемо навпіл).

Плив їжачок по хвилях вгору – вниз. Білочка була дуже рада його бачити, день був цікавий, веселий, але дуже швидко закінчився. І на небі з’явилися перші зірочки (робимо хустинку і згин). А доки ми розповідали казку їжачок наш заснув. Мабуть зірочки навіяли йому чудові сни. Давайте віднесемо у нірку їжачків. Т-с-с-с. Не можна розбудити. Якщо їжачку сняться сни червоного  кольору, що йому присниться? а якщо зеленого, жовтого, синього, червоного?

А щоб їжачок не змерз взимку, його треба вкрити листям. Якщо вам сподобалося сьогоднішнє заняття, то візьміть помаранчевий або жовтий листочок і покладіть на нірку їжачка, а якщо не сподобалось – коричневий. Та обґрунтуйте свій вибір.

 

V. Підведення підсумків заняття.

- З ким ми сьогодні зустрічалися?

- Що нового дізналися?

- Що сподобалось, запам’яталось?

- Чого ми сьогодні навчилися?

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ:

Віршики про їжачків

Їжачки (Г. Комісарова)
Їжачок-хитрячок    
Гострі голки має,
На них яблука, гриби
Швидко натикає,
Їжачата з нетерпінням
Його всі чекають,
Своїй мамі-їжачисі
Вдома помагають.
Їжачок-хитрячок (П.Воронько)
Їжачок-хитрячок
Із голок та шпичок
Пошив собі піджачок.
І у тому піджачку
Він гуляє по садку.
Натикає на голки
Груші, яблука, сливки.
І до себе на обід
Він скликає цілий рід.

 Їжачок

Засмутився їжачок:

- Стільки маю голочок

Не м'який як зайчик, білка,

Не працюю так, як бджілка.

Дуже часто я у тузі

Не обнімуть мене друзі

Звірі голочок торкнуться –

у них слізоньки поллються.

Мама каже йому стиха:

«Бережуть голки від лиха»

Усміхнувся їжачок:

«Це ж мій захист з голочок!»

Їжачок Аліса Ч.

Йшов ведмедик по стежинці,

Шишки ніс в своїй корзинці.

На узліссі під горбком,

Він зустрівся з їжачком:

«Що за м’яч такий з голками?

Зафутболю враз ногами!»

Їжачок сердито чмихав:

«Стережись, бо буде лихо!

Маю повно я голок,

Як звернуся у клубок,

Поколю тобі я лапи,

От тоді і будеш плакать!

Тож іди собі і знай:

Їжачків не ображай!»

Їжачкова сімейка (Ю. Каспарова)

Їжачок несе на спинці

Жовте листя по стежинці.

І, здається, він приносить

 В нірку золотаву осінь.

В їжачихи гарний смак:

Подивися! Вбралась як!

Та на сукні є голки,

Щоб лякалися вовки.

Це – мале їжаченятко

Хоче в схованки пограти

І тепер вгадати просить,

Де тут лапки, де тут носик.

Їжачок П.Воронько

Засмутився їжачок:вовна в нього з голочок.

В інших вовнечка гладенька, пух чи пір’ячко легеньке

А у мене – скрізь голки, хто погладить – кров з руки.

Тут із лісу вибіг вовк, їжачок мерщій в клубок.

Вовк і спереду, і ззаду…

Врешті ткнув клубок з досади…

Проколовши губи й ніс, він завив та й геть у ліс

Звеселився їжачок, тим що він із колючок.

Дидактична гра: Так чи ні

Зіграти хочеться мені

З тобою, друже, в «Так чи ні».

Тобі питання задаю,

Готуй же відповідь свою.

Відповідай, коли мастак,

Єдиним словом - ні чи так.

Ну, що? Подумай-но мені

Співає їжачок  пісні? (Ні).

Як маєш відповідь, дай знак,

Чи має голочки їжак? (Так)

Скажи, чи знає наш їжак,

Які вареники на смак? (Ні)

В дуплі в ялині чи сосні

Живуть їжаченята? (Ні)

Біжить їжак удалині

Чи є у нього зуби? (Так)

Гриби на зиму день при дні

Збирає їжачиха? (Ні)

Якщо розсердиться їжак,

Наздожене він білку? (Ні)

А груш і яблучок усмак

Наїсться  він у лісі? (Ні)

Чи їжачкові чорний грак

Про перший сніг розкаже? (Ні)

А під кінець скажіть мені, цікава гра у «Так чи ні?»

Дидактична гра «Уважний слухач»

- Уважно слухайте та плесніть в долоні, коли я вимовлю правдиву фразу про їжачка.

Він мешкає в будинку людини.

Тіло його вкрите голками.

Він полюбляє мед, варення.

Їжачок живе у саду.

Він полює вдень.

Взимку спить.

Робить запаси на зиму.

Він любить ос, жуків, мишей.

 У нього є два крила.

Він згортається клубочком.

 

 

 

 

 

doc
Додано
1 листопада 2022
Переглядів
1457
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку