Тема: «Ми - дослідники»
Мета: Сформувати в дітей елементарні уявлення про ознаки та властивості води та повітря. Вчити робити прості висновки. Формувати основи екологічної культури. Удосконалити знання про взаємозв’язок живої і неживої природи.
Закріпити у дітей навички самостійної пошуково-дослідницької роботи. Удосконалювати вміння помічати й аналізувати властивості й ознаки речовин, предметів, матеріалів, організмів та особливості їхньої взаємодії; самостійно проводити досліди. Формувати науковий стиль мовлення для складання власних наукових доповідей. Розвивати навички позитивного між особистого спілкування, вміння входити в діловий контакт з однолітками та дорослими; застосовувати набуті знання і практичний досвід у перетворювальній діяльності.
Матеріал: вода, гумові рукавички, різні фільтри, прозорі стакани різної величини, серветки, лієчки, трубочки для коктейлю, лопатки, терези, ситечка, пісок, глина, повітряні кульки, пакети, лупа, ґрунт, пінопласт, крохмаль.
Хід заняття.
Діти, сьогодні наша кімната перетвориться на дослідницьку лабораторію. Ми з вами будемо дослідниками. Свої досліди будемо проводити з водою та повітрям.
Лаборанти І лабораторії працюватимуть під керівництвом Маші і спостереження проводитимуть з водою.
Лаборанти ІІ лабораторії будуть працювати під керівництвом Оленки. Свої досліди вони проведуть з повітрям.
Звучить космічна музика. В залу влітає прибулець з планети Сіріус – Квантус.
Прибулець. Добрий день, діти. Ви знаєте хто я?
Діти. Ні.
Прибулець. Я Квантус з планети Сіріус. Коли я подорожував у космосі, то побачив в ілюмінаторі велику блакитну планету. Мені дуже захотілося дізнатися, що це за планета і чому вона блакитна. І ось я тут.
Діти. Наша планета називається Земля. А блакитна вона тому, що більшість її поверхні покрита водою, без якої життя на нашій планеті не могло б існувати.
Прибулець. Я щось не розумію. Що таке «вода»?
Діти. Це моря, озера, океани та річки, сніг, роса, туман, дощ, пара, іній, град, малюнок морозу на склі, льодяні бурульки, вона є навіть в тілі людини і тварини.
Прибулець. Ой, ой, ой, я запитав про одне слово, а ви дали відповідей так багато. Чому це так?
Вихователь. Квантус, я пропоную тобі зняти з голови шолом і приєднатися до наших дітей. Вони познайомлять тебе з водою.
Прибулець. Ні, ні, ні, шолом я не можу зняти, тому що відразу задихнусь і помру.
Вихователь. Не хвилюйся, Квантус, в групі у нас чисте повітря і гарно дихається.
Прибулець. А що таке «повітря»?
Вихователь. Я бачу, Квантус, що ти багато чого не знаєш, але діти готові тобі все пояснити і показати. Приєднуйся до нас. Ми як раз зараз будемо проводити досліди з водою та повітрям, там ти сам про все дізнаєшся (пропоную дітям зайняти свої робочі місця).
Діти під спокійну музику одягають халати і обирають самостійно місце, де будуть проводити досліди.
І лабораторія. Тема: «Вода».
Дослід 1.
Припущення: вода не міняє форми.
Хід досліду. Взяти гумову рукавичку, обережно наповнити її водою з глечика. Спостерігати, як вода набуває форми рукавички. Зробити цей самий дослід з іншими ємкостями (різні склянки, поліетиленовий мішечок, інше).
Висновок: вода змінює форму. Отже припущення не підтвердилось.
Дослід 2.
Припущення. Вода, що нас оточує не завжди чиста, але її можна очистити.
Хід досліду. Діти пропускають воду, яка містить крохмаль, крізь різні фільтри: піщаний, з вугілля, серветку; порівнюють і з’ясовують, який фільтр найкраще очищає воду.
Висновок: воду можна очистити. Фільтр із паперової серветки найкраще очищає воду.
Дослід 3. «Вода – помічниця».
Проблемне запитання – завдання: як дістати квітку, яка лежить на дні ємкості без допомоги рук?
Хід досліду. Діти наливають у ємкість воду, доки вона не переллється через край, і дістають з відти квітку.
Висновок: вода, заповнюючи ємкість, виштовхує на поверхню предмети, легші за неї.
ІІ лабораторія. Тема: «Повітря».
Дослід 1.
Припущення: повітря в середині нас.
Хід досліду. Діти дують в соломинку, або тоненьку трубочку, один кінець якої занурений у склянку з водою.
З’явилися бульбашки. Що це? - Повітря.
Звідки взялося? - З наших легенів, ми видихнули його.
Висновок: припущення підтвердилося: повітря є в середині нас.
Дослід 2.
Припущення: якщо гумову кульку наповнити повітрям, вона стане легшою за ту, яка не наповнена повітрям.
Хід досліду. Діти зважують на терезах з двома чатами 2 однакові кульки. Зважування показало, що їх вага однакова. Тепер одна кулька наповнюється повітрям, і вдруге зважують обидві кулька (чаша, на якій кулька з повітрям, опустилася вниз, отже ця кулька важча).
Висновок: припущення підтвердилося – повітря має вагу.
Дослід 3. «Уперте повітря».
Проблемне запитання: чому поршень легше відтиснути без води; чому важко відтискати поршень, якщо затулити пальцем отвір.
Хід досліду. Діти розглядають будову шприца, демонструють дії з ним; пояснюють, чому поршень легше відтиснути без води; чому важко відтискати поршень, якщо затулити пальцем отвір.
Висновок: стиснене повітря має силу, яка може рухати предмети.
Дослід 4. «Сухі з води».
Припущення: чи можна занурити склянку у воду і не намочити серветку, закріплену всередині на денці (переконуються, що серветка суха).
Хід досліду. Перевертають склянку догори дном, обережно занурюють її аж до дна посудини з водою – прямо не нахиляючи; потім виймають із води, дають їй стекти і з’ясовують, чи намокла серветка; пояснюють, що повітря у склянці заважало її замочити; якщо склянку нахилити, то бульбашки повітря вийдуть, а його місце заповнить вода, і серветка намокне.
Висновок: припущення підтвердилося.
Перетворювальна діяльність.
«Змагання човників».
Паперові човники пускаються на воду. Діти дмухають на них. Дитина, човник якої допливе до фінішу першим, стає переможцем і отримує подарунок від Квантуса.
Вихователь. Квантус, я гадаю, що то тепер ти отримав багато знань, якими ти поділишся зі своїми друзями у себе на планеті.
Звучить космічна музика.
Діти прощаються з Квантусом, який відбуває на планету Сіріус.