Програмовий зміст: продовжувати залучати дітей до високохудожньої усної народної творчості; знайомити з малими фольклорними формами (колискові), формувати уявлення про їх характерні ознаки; закріплювати і збагачувати уявлення дітей про сім ю; розвивати творчість, уяву, фантазію, зв'язне мовлення дрібну моторику; уточнювати і поповнювати словниковий запас перлинами українського фольклору, ніжними, лагідними словами; виховувати любов до рідної землі, до колискової пісні; викликати радісний настрій, бажання піклуватися про менших.
«Криворізький навчально-виховний комплекс
«Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» №18(дошкільна ланка)
Конспект інтегрованого заняття
на тему
«Мама колисоньку колисала, колискової співала»
Середня група
Підготувала:
Вихователь середньої групи КНВК №18
Чаренцева О.О.
м. Кривий Ріг
Конспект інтегрованого заняття на тему:
«Мама колисоньку колисала, колискової співала»
Середня група
Програмовий зміст: продовжувати залучати дітей до високохудожньої усної народної творчості; знайомити з малими фольклорними формами (колискові), формувати уявлення про їх характерні ознаки; закріплювати і збагачувати уявлення дітей про сім ю; розвивати творчість, уяву, фантазію, зв'язне мовлення дрібну моторику; уточнювати і поповнювати словниковий запас перлинами українського фольклору, ніжними, лагідними словами; виховувати любов до рідної землі, до колискової пісні; викликати радісний настрій, бажання піклуватися про менших.
Матеріал: колиска і лялька в ній, аудіо- і відеоапаратура, аудіо запис колискової пісні «Тане вечір», « Спи моя лялю спи», «Ой люленьки-люлі, налетіли гулі», відеозапис «Сонько-дрімко», зображення місяця, колисоньки, голуби (на кожну дитину), кісточки фломастери, двосторонній скотч
Попередня робота: проведення занять з народознавства; ознайомлення дітей із державними та народними символами, традиціями; знайомство з малими фольклорними формами.
Хід заняття
Діти заходять до групи, прикрашеної в народному стилі, і сідають на лавки, застелені доріжками.
Вихователь: У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Нема без кореня рослини,
А нас людей без… Батьківщини.
А скажіть мені дітки, як називається наша Батьківщина?
Діти: Україна.
Вихователь: Правильно мої любі, наша Батьківщина – це наша рідна Україна, де ми всі народилися і живемо. А як ви вважаєте, з чого починається Батьківщина?
Діти: З рідного дому, з рідного міста.
Вихователь: Так, але насамперед Батьківщина починається з родини, з маминого слова, колискової пісні. Колискова пісня «Тане вечір». Адже колискова – це найперше виховання людини, це пісня маминого серця. В цих пісеньках мамина ласка, любов, світ добра і краси. Недаремно існує таке прислів'я: «Він виріс поганою людиною, бо напевно мама не співала йому колискову».
Дитина 1 Колискова пісня, колискова –
То найперша материна мова,
Пахне вона м'ятою і цвітом,
Чебрецевим і суничним літом.
Дитина 2 Пахне молоком і споришами…
Скільки в ній ласкавості і шани!
Колискова пісня, колискова –
То солодка материна мова.
Вихователь: Діти, а як ви вважаєте, чому колискова наче солодка материнська мова?
Діти:
Вихователь: А ще мабуть тому, що дитинку годують материнським молоком і купають у запашних, цілющих травах. Колискові заспокоюють малюка, гасять тривоги, допомагають заснути глибоким сном, проганяють негативні емоції, викликають в дитини довіру до світу, до мами. А навіщо мама співає колискову?
Діти:
У колискових мама закликала щасливу долю для дитини, ось послухайте:
Льон збирала,
Тонкі нитки пряла,
Тонкі нитки пряла,
Сповиточки клала.
Ой біленькі ткала,
Доленьку прохала,
Щоб було дитя вродливе.
Щоб було дитя щасливе.
А-а-а-а-а-а!
За допомогою колисанок виховували моральні цінності, дитина дізнавалася про певні норми поведінки та необхідності дотримуватися їх:
А-а, коточок!
Украв у баби клубочок
Та поніс до Галі,
Положив на лаві.
Стала Галя котка бити:
Та вчися робити,
Черевички шити!
Як ви вважаєте, як співається колискова?
Діти:Тихо, ніжно, лагідно.
Вихователь: Так, а давайте і ми з вами навчимось утворювати лагідні, ніжні слова.
Дидактична гра «Назви лагідно»
Мета:закріпити в дітей вміння утворювати ніжні, пестливі форми слів.
Дитина – дитиночка,дитинка.
Мати – матінка, матуся.
Кіт – котик,коточок.
Птах – пташечка.
Лялька – лялечка.
Колиска – колисочка.
Син – синочок.
Дочка – донечка,
Олена – Оленка.
Василь – Василько.
Фізкультхвилинка « Швидко встаньте, усміхніться»
Швидко встаньте, усміхніться,
Вгору разом потягніться.
Вліво-вправо поверніться,
До колін ви доторкніться.
Стиснем пальці в кулачок
І поставим на бочок.
Пальці разом у «замок» –
Для будиночка дашок.
Вихователь: Колискові зазвичай співала матуся, адже вона є найріднішою для дитини, найкращою, найніжнішою. Хочу вам повідати одну історичну подію. Колись на нашій рідній Україні були не мирні часи і час від часу воїни різних країн нападали на нашу країну і забирали в полон молодих хлопців і дівчат. Одного разу в полон попала дівчина яку звали Настусею, їй матінка завжди співала колискові пісні і Настуся пам’ятала їх все своє життя адже вона стала дружиною турецького султана Сулеймана і там на чужині кожного дня співала свої колискові для своїх дітей пам’ятаючи спів рідної матусі. Давайте його послухаємо
Колискова пісня аудиозапис «Ой люлі, люлі налетіли гулі».
Вихователь: я вам пропоную виконати творчу роботу. Ось у нас є колисонька давайте ми з вами також посадимо голубів щоб вони колихали нашу колисочку. Голубам треба намалювати очі, крила і хвостики що вони змогли полетіти.
Колективна робота: «Малювання голубів» поки малюють демонстрація відеоролика «Прилетіли гулі»
Елементи сюжетно-рольової гри «Сім'я»
Вихователь: А скажіть мені, діти, що робить матуся, коли дитинка плаче?
Діти: Бере її на руки, колише, заспокоює.
Вихователь: А як можна колихати дитинку?
Діти: На ручках, у ліжечку, у колясочці.
Вихователь: А в давнину ліжечок не було, а були колиски. Ось подивіться, яка вона була. Колиску застеляли вишитим рушничком, вишитою постіллю. Вішали колиску за довгі вервечки до стелі, неподалік від маминого ліжка, клали туди дитинку, щоб вона там спала. Коли дитинка плакала, мама її колихала в колисочці. А ще дитину колихали так: сідали на ліжко, на ноги клали подушку, вишиту, красиву, а на подушку клали дитину і гойдали її ніжками. Зараз ми з вами послухаємо колискову і поколишемо наших лялечок в колисці, Готові? ( Звучить запис колискової пісні «Спи моя лялю, спи» діти колишуть ляльок.)
Вихователь (тихим голосом): Молодці, ми з вами гарно справились і наші лялечки-дітки всі поснули. Давайте ви тихенько положите їх на ліжечко, хай вони солодко посплять.
Вихователь:Всі справились із завданням? Молодці. Повиростаєте ви, діти, покинете батьківську домівку, полинете у світи, але назавжди бринітиме у ваших душах найніжнішою мелодією чарівна, сповнена безмежної любові і ласки, мамина колискова пісня:
Дні дитинства, наче плин води…
Проліта дитинство, та у спадок
Зостається материна пісня, повна згадок,
Пам'ять зостається назавжди!