Конспект інтегрованого заняття з використанням технології «сторітелінг» та карток Проппа для дітей середнього дошкільного віку
Заняття розробила:
ІРИНА ЦЬОМКА, вихователь
Тема: «Подорож до казкового лісу»
Завдання: розвивальні: розвивати навчально-пізнавальні навички- уміння слухати, міркувати, приймати й виконувати завдання, зв’язне мовлення та логічне мислення, пам'ять, виявляти готовність до розв’язання проблемних ситуацій, вміння висловлювати свою думку, працювати з перфокартами, моторику пальців рук.
Навчальні: вдосконалювати математичні здібності (лічба, орієнтування на аркуші паперу, виконувати елементарні математичні завдання), передавати ключові події за допомогою карток Проппа, переказувати казку, опираючись на план-схему; використовувати прийменники у повсякденній розмові (у, на, в, біля, під), поглиблювати знання про природу, правила поведінки у лісі, давати характеристику пізньої осені, бачити її красу;
Виховні: виховувати активність, самостійність; почуття любові до художньої літератури, інтерес до природи, викликати позитивні емоції від спільної роботи, виховувати вміння вислухати до кінця свого товариша, любов до казок.
Демонстраційний матеріал: м’яка іграшка Котик, іграшка Сова, Лепбук «Казки», картки Проппа, ілюстрації до казки «Котик і Півник», книжка з казкою «Котик і Півник» (з порожніми сторінками), скринька.
Роздатковий матеріал: набір геометричних фігур (кожній дитині), перфокарти «Правила поведінки у лісі», матеріали для художньої праці
Попередня робота: читання та переказ казки «Котик і Півник»; ознайомлення дітей з картками Проппа, їх використанні у роботі; робота з перфокартами, бесіда: «Правила поведінки у лісі»; д/ігри «Знайди Котика» (використання прийменників –у, -на, -за, -під, -біля), «Збудуєм будиночок» ( орієнтування на площині, визначенні геометричних фігур), «Назви перший звук»; робота з Лепбуком; використання у художній діяльності природнього матеріалу.
Обладнання: іграшковий Котик; картки Проппа; музичний супровід, ілюстрації до казок; роздатковий матеріал (геометричні фігури; книжка для сторінок казки; Лейпбук; матеріали для художньої діяльності
Хід заняття:
1.Вступна частина
Під музичний супровід діти заходять до групової кімнати, стають напівколом та вітаються з гостями:
Я всміхаюсь сонечку:
Здрастуй, золоте.
Я всміхаюсь квіточці:
Хай вона росте.
Я всміхаюсь дощику:
Лийся, мов з відра.
Друзям усміхаюся:
Зичу їм добра.
-Доброго ранку, діти. Давайте привітаємося із гостями. ( Діти вітаються)
2.Мотиваційна діяльність дітей
Звучить «нявкання» котика.
Вихователь: -Діти, ви чули звук? Це у нашій групі чи на вулиці? (Відповіді дітей)
Д\вправа: «Знайди Котика» (Вживання сполучників –на, -під, -у, -за)
Вихователь: От і знайшли ми його. Іди до нас, не бійся. (Котик з’являється перед дітьми). Давайте з ним привітаємось (Діти вітаються з Котиком).
(Котик ніби-то щось шепоче вихователю на вухо)
Вихователь: Котик мені сказав, що коли він гуляв на вулиці – піднявся сильний вітер, він схопив Котика та відніс далеко від його домівки, а жив він у казці, яку зовсім забув. Але у лісі Котик зустрів Мудру Сову, яка сказала, що допоможе пригадати та повернутися у його казку. Тільки для цього йому треба виконати її завдання. Котик зрозумів, що самому йому не впоратись, і він прийшов до нас за допомогою.
(Діти стають у коло, передають по черзі один одному котика і пригадують казки, в яких є Котик)
Інтерактивна гра: «Передай і назви»
(«Пан Коцікий», «Кіт у чоботях», «Ріпка», «Кіт і Лисиця», «Півник – золотий гребінчик», «Котик і Півник»)
2.Основна частина
Вихователь: Тож час нам в ліс казковий вирушати – Котику допомагати
Очі міцно закривайте, один одного за руку тримайте. 1-2-3 –вітер в казку нас неси! (Під музичний супровід діти промовляють слова та опиняються у казковому лісі)
Вихователь: Подивіться навкруги, ось у казочці всі ми! Щоб допомогти Котику – нам треба вирушити в подорож , де на нас чекатимуть різні пригоди.
(На ялинці діти разом з вихователем помічають Мудру Сову, знаходять книжку з казкою, але сторінки не ілюстровані, в них тільки картки-схеми. Діти розглядають картки Проппа і міркують, що вони можуть означати)
Завдання 1. Мовленнєва гра: «У листопаді» (з використанням мікрофона)
(Вихователь пропонує дітям за допомогою навідних запитань розказати про стан довкілля у пору пізньої осені)
Вихователь: Мудра Сова хоче дізнатися, чи знаєте ви про осінню пору?
сира)
Вихователь: Молодці! Сова дуже задоволена вашими відповідями і дарує вам першу картинку до нашої казки. (Виставляю на першу сторінку картинку)
(Діти під музичний супровід підходять до наступної «зупинки» - столу, де є завдання для дітей)
Завдання 2. Математична вправа: «Збудуймо дім для Котика»
Вихователь: Ось ще одне завдання чекає на нас. Тут нам треба збудувати з геометричних фігур будиночок для Котика. Спробуємо?
(Спочатку діти розглядають геометричні фігури, називають їх поряд з аркушем паперу лежать різні геометричні фігури)
Вихователь: Візьміть 2 маленьких квадрата і покладіть на аркуші паперу один біля одного. Візьміть ще 2 квадрати і покладіть зверху. Яка фігура вийшла? Чому ви так вважаєте? (Тому, що у нього 4 кути і 4 однакових сторін)
Вихователь: Молодці, погляньте, які гарні будиночки у вас вийшли! Котик звеселішав, йому теж сподобались вони, навіть хвостиком замахав! А за виконане завдання Сова дарує ще одну картинку.
(Вих-ль приклеює сюжетну картинку на наступну сторінку)
Але Котик вже трішки втомився, давайте трішки перепочинемо і затанцюємо у таночку.
(Звучить весела танцювальна музика)
Фізкультхвилинка «Нумо, за казками!»
За казками ми пішли!
Не одразу їх знайшли.
Ніжками ми тупали.
Кулачками стукали.
Пам’ятають казки нас.
Нахилились ми на «раз».
А на «два» ми піднялись.
І за руки узялись.
Всі по колу ми пішли.
Наші казочки знайшли.
(Діти виконують відповідні рухи).
Завдання 3. Перфокарти «Правила поведінки у лісі»
Вихователь: Люди дуже часто ходять до лісу і зовсім забули про правила поведінки в природі. Сова приготувала перфоркартки і просить обрати малюнки з неправильною поведінкою в природі.(Розфабувати червоним кольором кружечки з не правильною поведінкою)
Вихователь. Нагадайте правила поведінки у лісі.(Відповіді дітей.)
(Діти сідають за стіл і виконують завдання на прфокартах)
Вихователь: Мудра Сова за вашу гарну справу дарує вам ще одно картинку.
Вихователь: Вирушаймо далі?
Завдання 4. Гра: «Будинок казок» (Робота з Лепбуком)
(Підходимо під музичний супровід до стола, де знаходиться Лепбук)
Вихователь: А ось і будиночок, де живуть казки! Як інакше можна назвати приміщення? (Будинок, дім, хатинка, житло). Хочете дізнатися, яке ще завдання приготувала для нас Сова? Тож двері в казку відчиняйте- про героїв розповідайте.
1.Віконце «Збери казку» (Перед дітьми у віконечку пазли. Діти знаходять спочатку головного героя а потім усі атрибути до нього)
2.Віконце «Впізнай казку за силуетом» (У кишенці картки із зображенням силуетів казок. Діти по черзі дістають та називають з якої вона казки)
3.Віконце «Підбери герою потрібний елемент» (У кишені є картки. Діти підбирають потрібні елементи герою).
4.Віконце «Часу ти не гай – загадку відгадай» (Відгадування загадок про казки)
5.Віконце «Обери героя – розкажи казку» (Діти дістають із кишені героя казки і розповідають уривок з неї)
Вихователь: Мудра Сова дуже задоволена вами. Багато ви знаєте про казки. За це вона дарує нам ще одну картинку.
(Звертаю увагу на Котика)
Завдання 5. Приказки та прислів’я
Вихователь: Сова наймудріша в лісі. Багато знає прислів’їв та приказок. Ось хоче й у вас дізнатися, чи знаєте ви їх?!
(Діти стають півколом біля ялинки з Совою та по черзі розказують прислів’я про казки)
Вихователь: І тут ви гарно впорались. Сова дуже здивована, які ж ви розумні та кмітливі діти. За це вона дарує вам останню картинку.
Вихователь: Котику, подивись, наші дітки виконали усі завдання, і зібрали усі сторінки твоєї казочки. Діти, чи впізнали ви казку? (Так, Це казка «Котик і Півник») Давайте нагадаємо та розкажемо казочку за допомогою схем-карток.
Переказ казки, опираючись на картки-схеми
Котик і Півник
Жили-були Котик та Півник і були вони у великій приязні. Котик, було, на скрипочці грає, а півник тільки співає.
Котик йде їсти добувати, а Півник вдома сидить та хату глядить То Котик, йдучи, наказує:
— Ти ж тут нікого не пускай та й сам не виходь, хоч би хто й кликав.
— Добре, добре— каже Півник. Зачинить хату та й сидить, аж поки Котик вернеться.
Навідала Півника Лисиця та й надумала його підманити. Підійде під віконце, як Котика нема вдома, та й промовляє:
— Ходи, ходи, Півнику, є у мене золота пшениця, медяна водиця.
А Півник їй:
— То-ток, то-ток, не велівКкоток!
Бачить Лисиця, що так не виходить, прийшла раз уночі, насипала Півникові під вікном золотої пшениці, а сама засіла за кущем. Тільки що Котик вийшов по здобич, а Півник відчинив кватирку та й виглядає. Бачить: нікого нема, тільки пшеничка попід вікном розсипана. Каже Півник:
— Піду-но я трішки поклюю, нікого нема, ніхто мене не побачить, ніхто й Котикові не скаже.
Тільки Півник за поріг, а лиска за нього та й помчала до своєї хати.
А він кричить:
— Котику-братику, несе мене Лиска по каменю-мосту на своєму хвосту. Порятуй мене!
Котик почув Півника, щодуху погнався за Лисичкою відібрав в нього півника та й відніс його додому.
З того часу зажили Котик і Півник довго та щасливо. А Лисичку вони більше не бачили.
Вихователь: То що, вийшло в нас скласти казку за картинами? Давайте подякуємо Сові за її цікаві завдання, Котик нарешті згадав свою казку.
Я пропоную вам зробити подарунок Котику на згадку про себе. А саме – прикрасити ось цю скриньку (показую), у яку ми покладемо нашу книжку, щоб Котик ніколи не забув, з якої він казки.
Художня праця
(Діти сідають за столи, де є матеріали для художньої праці: шаблони осінніх листочків, гречка, сочевиця, кукурудзяна крупа, клей, пензлики)
Вихователь: Але для того, щоб ваші пальчики гарно працювали – зробимо пальчикову гімнастику
Два Кота
Та-та – два Кота (показують два кулачки)
Встали ранці у вікна (підняли долоньки)
Лапкою вмивалися (гладять долоньки)
Гарненько причесалися, (гладять з іншої сторони)
Зїли всю сметанку - (шкребуть по долонці)
І полізли в банку. (стукають кулачком по долонці)
Хвостиком виляли (кругові рухи мізинцями)
Та нарешті впали. (один оплеск по колінах)
Самостійне виконання роботи дітей. У кінці готові прикрашені листочки діти приклеюють до скриньки та кладуть до неї книжку з казкою.
Вихователь: Котику, тобі сподобався подарунок наших діток? (Так)
Діти, нам час вертатися до дитячого садку. Давайте скажемо: «На все добре!» Мудрій Сові та Котику. (Діти прощаються з героями)
Очки міцно закривайте, в путь чарівну вирушайте: 1-2-3 – у садочку знову ми!
(Під музичний супровід діти повертаються до садочку)
Підсумок заняття:
- Діти, вам сподобалась наша подорож?
- Куди ми з вами сьогодні потрапили?
- Кому ми допомогли?
- З якої казки був Котик?
- Чи важко вам було виконувати завдання? Що було для вас найскладніше?
- Ви всі гарно працювали, були дуже активними, старанними тому і з завданнями справилися легко.