Конспект із циклу уроків фізики 7 клас. Тема "Атмосферний тиск Землі" урок 4

Про матеріал
Комбінований урок з використанням методу проблемного навчання - евристичної бесіди. Метою є з'ясувати причини, що зумовлюють існування повітряної оболонки Землі, та поглибити знання учнів про атмосферний тиск, використовуючи елементи молекулярно-кінетичної теорії.
Перегляд файлу

Тема: Атмосферний тиск землі

Мета: з'ясувати причини, що зумовлюють існування повітряної обо­лонки землі, та поглибити знання учнів про атмосферний тиск, використовуючи елементи молекулярно-кінетичної те­орії.

Метод проблемного навчання - евристична бесіда

Засвоєння нових знань. Одним із способів створення проблемної ситуації лід час вивчення цієї теми може бути домашній експеримент. Напередодні її вивчення пропоную учням підрахувати силу тиску води на дно склянки, а потім самостійно проробити дослід. Для цього склянку з водою накриваю аркушем ,паперу і, притискуючи його рукою, перевертають склянку. Обережно приймаю руку і спостерігаю, що відбувається, ,чому під дією сили току стовпа води аркуш не відпадає?,Зі з’ясування цього питання і починається урок.

Незважаючи на те, що учні мають деякі знання про атмосферний тиск, без допомоги вчителя їм важко співвіднести раніше здобуті знання про передачу пеку рідинами і газами з дією атмосфери на склянку з водою. Тому я спрямо­вую думку учнів запитаннями: “Які сили діють на аркуш паперу?”, “Чи діє на нього атмосфера і в якому напрямі?” Якщо учні помиляються, їм можна нагадати закон Паскаля. Така бесіда дасть змогу з’ясувати суперечності й перейти до розгляду інших питань теми, які, в свою чергу, можна вивчати в процесі постановки і розв’язування нових проблем.

Зокрема, важливі питання теми можна з’ясувати вході проблемної бесіди, ід час якої створюється суперечність між знаннями учнів про атмосферу як сукупність газів, на молекули яких діє сила тяжіння. Разом з тим під дією цієї діли молекули не падають на Землю, а утворюють над нею високий шар. Мо­жуть викинути і нові проблеми, як, наприклад: гази мають властивість займати весь наданий їм простір, але молекули атмосфери все ж не розлітаються (атмо-



сфера має певні межі). Загострення цих суперечностей допомагає учням зрозу­мій, що існування атмосфери - це “компроміс між силою тяжіння і безладним рухом , молекул”.

Пропоную кілька способів створення проблемних ситуацій за допомогою демонстраційного експерименту, зокрема показую дослід з банкою, у дні якої є багато отворів, а в кришці - один (діаметром близько 10 мм). Якщо верхній твір закритий, вода не виливається, якщо його відкрити - спостерігається душ”. Цей дослід можна показати перед вивченням теми і запропонувати уч- ям пояснити його. Виникає така сама суперечність, що і в описаному вище домашньому досліді з перевернутою склянкою.

Вивчення теми починаю з проведення ефективного досліду - втягування яйця в графин. Його проводжу так: у посудину кидаю запалений папір, а до отвору притискують круто зварене і обчищене яйце. За кілька секунд воно по­чинає витягуватися і “вповзати” в посудину і врешті влітає в нього, гучно роз­віваючись у середині. Таким чином, створюється проблемна ситуація. Учні виготовлюють різні припущення але повністю пояснити спостережуване явище не можуть, оскільки в них не має ще для цього знань. Ця ситуація зацікавлює учнів, вони намагаються з’ясувати причину спострежуваного явища, пояснити йо­то. Наступними дослідами спрямованими на розв’язання створеної проблемної ситуації, є прогинання плівки під дією атмосферного тиску під час відкачуван­ня повітря з циліндра або “душ” з банки, про який ішлося вище.

Під час обговорення дослідів у ході пошукової бесіди ставлю запитання: За яких умов прогинається плівка?” Відповідь на нього очевидна: “При відка- \ ванні з повітря циліндра. “Отже, зменшення тиску спричинює вигинання плі­тки в середину циліндра. Учні припускають, що таке явище може відбутися, кщо на плівку ззовні діє якась сила. Оскільки в досліді не діяли ніякі інші тіла, они роблять висновок, що таку дію спричинює повітря. Отже, атмосферне по­вітря тисне на плівку і вона вигинається. Після цього висновку обговорюється лягання, чому не спостерігалося вигинання плівки до відкачування повітря. Учні усвідомлюють, що тиск на плівку в цьому разі з обох боків був однаковий.



Звичайно, може бути інша послідовність дослідів, але в результаті обговорення учні повинні зробити висновок, що атмосферне повітря на всі тіла.

Перейти до з’ясування залежності тиску від висоти над Землею допоможе  запитання: “Чому високо в горах людина хворіє на “гірську хворо­бу”, яка виявляється в тому, що кінцівки “не слухаються” її, починають боліти суглоби і можуть часто траплятися вивихи?”

Засвоєння теми перевіряється за допомогою таких завдань.

І. Яка середня швидкість молекул газів, що входять до складу земної атмосфери?

1) більше за другу космічну швидкість, 2) менша за другу космічну швид­кість, 3) дорівнює другій космічній швидкості.

її. Чи можна вважати густину газу по всьому об’єму посудини одна­ковою?

1) так, бо гази займають весь наданий їм об’єм, 2) ні, бо існує сила тяжіння і молекули газу притягаються до Землі.

  1.    Чи заповниться піпетка, якщо її опустити в посудину з рідиною і

не натискувати на її гуму?

1) так, бо рідина увійде в піпетку, 2) ні, бо повітря, яке перебуває в ній, не впустить туди рідину.

  1. Атмосферний тиск зменшується з висотою. Який з наведених фа­кторів є основною причиною цього явища?

1) зменшується висота повітряного стовпа, 2) зменшується густина по­вітря, 3) зменшується сила притягання Землі, 4) змінюється склад повітря.


Домашнє завдання: повторити § 33-36.



 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
19 лютого 2021
Переглядів
479
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку