Конспект із зарубіжної літератури для 8 класу на тему: "Давньогрецький театр. Есхіл «Прометей закутий"

Про матеріал

Розробка уроку із зарубіжної літератури для 8 класу на тему: "Давньогрецький театр. Есхіл «Прометей закутий"

Значення творчості Есхіла європейської драми і театру. Утілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий». «Дари» Прометея людству. Ідеї служіння, самопожертви, свободи.

Перегляд файлу

1

 

Тема: «Давньогрецький театр. Есхіл «Прометей закутий»

Мета: Ознайомити з особливостями виникнення, облаштування та                  функціонування давньогрецького театру з відомостями про життя і творчість Есхіла, сприяти усвідомленню того, що давньогрецький театр був важливим засобом виховання народу; працювати над текстом уривків із трагедії «Прометей закутий», дослідити образ Прометея; розвивати авторські здібності, уважність, допитливість; виховувати інтерес до театру як особливого виду мистецтва.

Тип уроку: урок формування нових знань

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку

Робота з колажем.

C:\Users\Анна\Desktop\MyCollages.jpg

 Погляньте на колаж.

  • Що тут зображено?
  • Хто зображений?
  • Про що буде йти мова на сьогоднішньому уроці?

 

      Тож   сьогодні ми дізнаємось, яким був Давньогрецький театр, хто такий Есхіл, проаналізуємо його твір «Прометей закутий».

Епіграфом нашого уроку стануть слова англійського поета Джорджа Байрона

У тому твій небесний гріх,

Що людям зменшив ти страждання,

Що світлом розуму й пізнання

На боротьбу озброїв їх.

Дж. Байрон

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  Бесіда на повторення

- Давайте пригадаємо, а скільки муз в давньогрецькій міфології? (9)

- Як називали муз комедії та трагедії? (Талія та Мельпомена)

Слово вчителя.

 Сьогодні з Давньої Греції до нас завітали гості.

Муза трагедії Талія та муза комедії Мельпомена. Вони вам розкажуть про виникнення давньогрецько­го театру, про його облаштування, про те, як відбувалися вистави.

Випереджальне завдання

Уважно дивіться і слухайте та спробуйте порівняти давньогрецький театр з сучасним.

Виступ-розповідь муз про давньогрецький театр.

Тaлія. A все починaлося зі святa! Улюблений бог давніх греків Діоніс постійно потребувaв свят, розвaг, веселощів. A дaвні греки вміли веселитися.

Тричі на рік вони влaштовувaли свята на честь бога Діоніса.

Перша постановка відбулася 534 р. до н.е.

Мельпомена. Театр у житті давніх греків відігравав значну роль. Під час постановок вистав припинялося життя міста, і усі громадяни не тільки із великим задоволенням йшли до театру, а й вважали це своїм обов'язком. Якщо у бідних не вистачало грошей на білети, вони отри­мували спеціальну допомогу субсидію.

Талія. Як же організовувалось свято? Керівником дійства, до яко­го готувалися заздалегідь, був хорег — забезпечений громадянин міста, від щедрості якого залежала пишність постановки та її успіх. Вибір хору й акторів теж був його обов'язком.

Мельпомена. Постановки п'єс відбувалися у межах змагання між трьома поетами, які спочатку виступали також у ролі музиканта і балет­мейстера. В Афінах, наприклад, журі складалося з 10 громадян, по одно­му представникові з кожного афінського округа. Саме журі визначало переможця, ім'я якого увічнювалося на мармурових табличках. Інші, учасники теж отримували нагороди, але переможцем вважався лише один із трьох поетів.

Талія. Як виглядав театр давніх греків?

Одна з найважливіших відмінностей давньогрецького театру від су­часного полягає в тому, що гра відбувалася вдень, просто неба. Театр були великі могли умістити 17 – 40 тисяч чоловік.

Мельпомена. Зверніть увагу на план театру.

Основна частина театру — орхестра (майданчик перед сценою де грали актори), де розміщувався хор і жертвенник богу Діонісу; театр (місце для глядачів), де у першому ряду було розташоване місце для жреця бога Діоніса; скена (споруда, розташована позаду орхестри, де перевдягалися актори).

На початку V ст. до н. є. дерев'яні лави були замінені кам'яними. Орхе­стра, на якій розташовувалися хор і актори, набула форми підкови. В ел­лінські часи актори вже грали на високій кам'яній естраді проскенії.

      Талія. Якими були актори давнього театру? Спочатку головною фі­гурою дійства був хор, що складався з 12-15 чоловік. У піснях хору за­суджувалися або вихвалялися діяння героїв. Приблизно з VI ст. до н. є. з хору виділився головний актор, за часів Есхіла акторів стало уже двоє, а Софокл увів ще й третього артиста.

Мельпомена. Усі ролі виконували лише чоловіки. Актори повин­ні були не тільки добре промовляти слова п'єси, а й співати і танцювати. Актори носили на обличчі маски. Вони були потрібні для того, щоб було видно міміку актора, бо театр великий.

Бесіда

- Скажіть, а хтось з вас був у театрі?

-  Чи відрізнявся давньогрецький театр від сучасного?

Давайте спробуймо порівняти грецький і сучасний театри. Критерії: розміри і розташування, наявність хору і кількість акторів,  використання міміки і жестів.

Розповідь  вчителя. 

Основними жанрами давньогрецького театру були трагедія та комедія. «Батьком трагедії» вважають Есхіла.

Повідомлення учня  про життя й творчість Есхіла  (525–456 рр. до н. е.)

 Розповідь вчителя

  Найвідоміший твір Есхіла - «Прометей закутий». Ця трагедія належала до трилогії разом із трагедіями «Прометей вогненосний» і «Визволений Прометей», які, на жаль, не збереглися.

Словникова робота

Трагедія – драматичний твір, де зображені гострі конфлікти, які найчастіше закінчуються загибеллю героя.

 Слово вчителя. 

Есхіл в основу трагедії «Прометей закутий відомий давньогрецькій міф про Прометея.

Бесіда на повторення.

  • Що з давньогрецьких міфів вам відомо про Прометея? ( Прометей був одним із титанів. Свого часу він допоміг Зевсові перемогти Кроноса, Зевсового батька й прийти до влади. Але Прометей украв із небесного вівтаря вогонь і приніс його людям. За це Зевс розгнівався на титана й наказав прикувати його до скелі.)
  • Хто звільнив Прометея? (Герекл)

Слово вчителя. 

Ви повинні були ознайомитися з трагедією Есхіла «Прометей закутий». Отож наскільки уважно ви читали твір, ми перевіримо, виконавши вправу

«Лови помилку»

  1. Події відбуваються  в Кримських горах, біля підніжжя яких вирує море. (Кавказьких)
  2. Прометей був покараний за те, що сперечався з Зевсом (Віддав людям вогонь)
  3. Покарати Прометея повинна була  Гера (Сила, Влада, бог ковальства Гефест)
  4. Зевс співчуває Прометеєві (Ні, Океаніди, Гефест)
  5. Океан закликає титана триматися мужньо (Скоритися Зевсові)
  6. Богиня Гера покарала Іо за прихильність до Зевса перетворивши її на жабу (Корову).
  7. Прометей знав таємницю про минуле Зевса (Майбутнє)
  8. Дізнатися таємницю свого майбутнього Зевс присилає Гермеса (Вірно)
  9. За непокору Зевс Прометея перетворює на статую (Скеля з Прометеєм провалюється у безодню)

Слово вчителя. 

  • А чим відрізняться сюжет трагедії від міфу?

( В трагедії на відміну від міфу Прометей гине)

Робота з текстом підручника с. 99 -100

  • Як побудований твір?  (Монолог і діалог)
  • Яка їхня роль у трагедії? ( Діалог є головним засобом зображення дій та характерів персонажів. У монолозі виражаються роздуми, переживання, вагання героя.)
  • Хто є учасниками розмови, що подається в уривкові? (Прометей розмовляє з хором)

     -   Давайте зачитаємо уривок з монологу Прометея вміщений у підручнику с. 98-99

     -  Чи вдалося нашим читцям передати настрій героя?

        - Яке ставлення титана до людей? ( Співчуває людям. Він розумів, що вони потребують дороги)

      - Яким автор зображує Прометея? ( Він мужньо зносить своє нещастя, глибоко страждає у душі : «Мовчу я, - в грудях серце розривається, Коли погляну на ганьбу свою». У героя ще є сили співчувати недолі людей.)

          Робота в  групах

А зараз зясуємо. Які дари зробив Прометей людям? Працюючи в групах ( чай, кава, капучино)

1 група «чай»

Від слів: Не думайте, що то з сваволі й гордощів до слів і золотого літа плодоносного(с.100-101)

2 група «кава»

Від слів: Весь труд їх був без тями  до слів Як із біди своєї увільнитися (с.100)

 3 група «капучино»

 Від слів: Та вислухайте далі та здивуєтесь до слів хору (с.101-102)

 

 

 

 

 

 

Орієнтовні відповіді

1 група «чай»

Розуму, мудрості, теслярства….

 2 група «кава»

Математики, письма……

3 група  «капучино»

Лікуватися,  трактувати сни, добувати корисні копалини……

Робота з епіграфом

У тому твій небесний гріх,

Що людям зменшив ти страждання,

Що світлом розуму й пізнання

На боротьбу озброїв їх.

Дж. Байрон

  • Чи підтверджують слова епіграфа важливість благодіянь, зроблених Прометеєм?

Продовження бесіди

  • Чи вірить Прометей  у позбавлення мук і в порятунок ? Знайдіть у тексті ( «Я перетерплю, поки з пут цих визволюсь: Безсила вмілість перед Неминучістю».)
  • Яка головна думка твору? (Уславлення сили  духу людини-борця).
  • Спираючись на визначення доведіть, що твір Есхіла «Прометей закутий» - це трагедія. (Гострий конфлікт між Зевсом і Прометеєм закінчується смертю героя).

 Слово вчителя

Образ Прометея надихав поетів, художників, композиторів скульпторів.

 Повідомлення про образ Прометея в літературі

Повідомлення образ Прометея в образотворчому мистецтві скульптурі та музиці 

Прослуховування уривку Скрябін симфонія «Прометей»( https://www.youtube.com/watch?v=V4BG42JBa7g)

  • Які почуття викликав у вас музичний уривок?
  • Які картини ви уявляли під час прослуховування музики?

Слово вчителя

Прометеєві розум, сила духу, героїчне служіння людям і мужнє страждання заради їхнього щастя завжди хвилювали та хвилюватимуть прийдешні покоління. У творах мистецтва наступних епох образ Прометея знаходитиме нове вирішення. Саме тому, образ Прометея ми відносимо до яких образів?(Вічних)

 А тепер хай образ Прометея надихне вас на виконання тестової роботи.

ІV. Підсумки уроку

Рефлексія

Незакінчене речення

Я дізнався…..    

Мені сподобалось…..

У мене вийшло…..

 Для мене стало новим…..

Мене надихнуло…..

   Тестова робота

1)  Перші вистави у Давній Греції влаштовувалися на честь бога Діоніса.

  А) так                Б) Ні

2)  Провідними жанрами давньогрецької драми були трагедія і комедія

  А) так                Б) ні

3)Всі ролі в грецькому театрі виконували тільки чоловіки

А) так                Б) ні

4)Трагедія «Прометей закутий» створена на основі міфу про Прометея

А) так                Б) ні

5) Есхіла називають «батьком трагедії»

А) так                Б) ні

6) Образ Прометея належить до вічних образів   

А) так                Б) ні

V. Домашнє завдання.

1.Опрацювати с.88-104.

2. Скласти план характеристики образу Прометея.

3. Написати творчу на тему: “Чи є місце Прометеям у сучасному житті?” (за бажанням)

 

Використані ресурси:

  1. Світова література. 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН від 07.06.2017 № 804.

 

  1. Зарубіжна література: підруч. для 8 класу зальноосвіт. навч. закл./ Євгенія Волощук Олена Слободянюк. – Київ. Генеза, 2016р. – 288с.

 

  1. Хорошилова А.В. Усі уроки зарубіжної літератури 8 клас Х.: Вид. група «Основа», 2008. – 368 с.

 

  1. Скрябін симфонія «Прометей» https://www.youtube.com/watch?v=V4BG42JBa7g

 

 

 

 

 

Додаток 1

Повідомлення про життя й творчість Есхіла  (525–456 рр. до н. е.)

 Біографія драматурга маловідома. За свідченням античних вчених він народився близько 525 р.до н.е. в передмісті Афін. На його віку відбулося багато бурхливих суспільно-політичних подій.  Він брав участь у війнах

Есхіл рано почав писати і залишив по собі 90 п’єс, з яких до нас дійшли лише 7.

Він 13 разів був переможцем на драматичних турнірах (уперше — у 484 р. до н. е.).

Останні роки драматург провів на Сіцілії, куди він виїжджав і раніше для постановки своїх драм. Там він помер близько 456 р. до н. е. і похований у місті Гелі.

З іменем поета повязано багато легенд. Одна, наприклад, оповідала, що поетичний хист з’явився після того, як уві сні бог Діоніс  сказав йому писати трагедії.

 Про смерть Есхіла також існує легенда. Оракулом було сповіщено, що він загине від небесного удару. Боячись, щоб у місті щось не впало на голову, поет почав писати свої твори в полі. Одного разу пролітав орел, тримаючи  в пазурах черепаху і шукаючи скелю, об яку можна було розбити панцир жертви. Побачивши лису голову поета і прийнявши її  за блискучу скелю, орел випустив черепаху…

Додаток 2

Повідомлення про образ Прометея в літературі

До образу Прометея,  популярного в літературі, постійно звертається людство. Німецькі письменники Й.Гете, Й.Гердер, А.Шлегель в своїй творчості звертаються до образу Прометея. Англійського поета Байрона називали «Прометеєм ХІХ ст.», дружина поета П.Б.Шеллі, зазначала, що «Прометей – душа поезії чоловіка».

Знаходимо ми образ Прометея i в творах украïнськоï лiтератури. Прометея уславив  Т.Г.Шевченко  в поемі «Кавказ». Дочкою Прометея називають Лесю Українку, бо вона, будучи тяжко хворою, продожувала боротись, життя віддаючи Україні. У літературі образ звільненого Прометея символізує  перемогу над силами зла. До нього зверталися П.Г.Тичина, Л.С. Первомайський, М.Т.Рильський та А.С. Малишко, Л.Котенко.

Додаток 3

Повідомлення образ Прометея в образотворчому мистецтві скульптурі та музиці 

Образ Прометея надихав славетних майстрів пензля. Зверніть увагу на картини, в яких художники надзвичайно талановито змалювали образ нескореного борця титана Прометея.

 Мікеладжало-Прометей,  Тиціан - Прометей (Покарання титана), Рубенс-Прометей прикутий та Прометей, Фюгер - Прометей несе вогонь людям, Елсі Расел-  Прометей.

Образ Прометея увічнили і в скульптурі.

 А в Дніпродзержинську Прометеєві спорудили пам’ятник. За проектом архітектора Олексія Яковича Сокола. В Москві в Третьяковській галереї знаходиться скульптура Гордєєва «Прометей».

В Сочі на орлиних кручах возвеличується Прометей архітектора Манніна.

В Грузії біля м. Боржомі височіє статуя Прометея. 

В Нью-Йорку  в Рокфеллерівському центрі знаходиться статуя Прометея виконана з бронзи, а поверхня вкрита золотом.

 Існують різні музичні версії образу Прометея. Композитори Бетховен, Ліст, Танєєв, Скрябін теж не залишились осторонь цієї теми. Так Олександр Скрябін присвятив титану  симфонію «Прометей», інша назва якої «Поема вогню» - яка стала першою в світовому мистецтві спробою поєднати музику і світло.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 лютого 2018
Переглядів
14298
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку