Конспект лекції з навчальної дисципліни «Захист України (Основи медичних знань)» на тему: «Надання домедичної допомоги при кровотечах»

Про матеріал
Підсумкова робота слухача курсів підвищення кваліфікації за навчальною програмою «Інноваційні методи викладання: новітнє в європейській освітній практиці» - конспект практичного заняття з навчальної дисципліни «Захист України (Основи медичних знань)» на тему: «Надання домедичної допомоги при кровотечах»
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Донецький національний університет економіки і торгівлі

імені Михайла Туган-Барановського

 

 

 

 

 

Підсумкова робота слухача курсів підвищення кваліфікації

за навчальною програмою «Інноваційні методи викладання: новітнє в європейській освітній практиці»

 

Конспект практичного заняття

з навчальної дисципліни «Захист України (Основи медичних знань)»

на тему: «Надання домедичної допомоги при кровотечах»

 

 

 

 

 

Виконала:

Кишинівська Альона Олександрівна

викладач ВСП «Криворізький фаховий коледж

Національного авіаційного університету»

 

 

 

 

Кривий Ріг

2023

 

Тема практичного заняття: Надання домедичної допомоги при кровотечах

Мета заняття: закріпити знання здобувачів освіти про основні методи зупинки кровотеч; виховати ціннісне ставлення до власного життя та здоров’я; формування практичних вмінь надати першу домедичну допомогу при кровотечах.

Методи навчання: метод «Асоціативний кущ», метод «Мозковий штурм», метод постановки проблемного питання, робота в малих групах, робота в парах, метод «Інтерактивні вправи».

Хід заняття

  1. Організаційний етап.

Привітання, перевірка присутніх, налаштування на робочий настрій.

 

  1. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності.

Метод «Асоціативний кущ»

1. Які асоціації викликає поняття «кровотеча»? (складання схеми  на дошці за відповідями здобувачів освіти, обговорення).

Метод «Мозковий штурм»

1. Які ви знаєте види кровотеч?

2. Ознаки внутрішньої кровотечі?

3. Яка втрата крові – є небезпечною для життя людини?

4. Ознаки критичної кровотечі?

5. Перша домедична допомога при критичній кровотечі?

6. Для кого небезпечна капілярна кровотеча?

7. Чим відрізняються артеріальна та венозна кровотечі?

8. Які методи зупинки кровотеч ви занєте?

Постановка проблемного питання: «Чому важливо вміти зупиняти різні види кровотеч?»

 

  1. Розвиток практичних вмінь, систематизація та узагальнення знань.

1) Робота в малих групах

- розв’яжіть ситуаційні завдання

Ситуаційне завдання №1 «Ви — свідок ДТП»

1. Під час дорожньо-транспортної пригоди машина з’їхала в кювет, є запах бензину, який крапає з правого боку авто. Постраждалих двоє: водій і пасажирка. Водій втратив притомність, у нього помітна деформація правої нижньої кінцівки. Неозброєним оком можна визначити відкритий перелом у ділянці нижньої третини стегна, кров’ю просякнутий одяг, пляма швидко збільшується, видно уламок кістки.  Пасажирка при свідомості, адекватно реагує, у неї стан легкого шоку. Видимих поранень немає, кровотеча відсутня. Пасажирка була пристебнута паском безпеки. Під час огляду вона повідомляє що водій є носієм вірусу імунодефіциту людини (ВІЛ). 

Випадковий перехожий вийняв з повністю укомплектованої автомобільної аптечки гумові рукавиці і почав надавати допомогу. Після натисканням коліном у правій пахвинній ділянці, прямого тиску руками на рану, туди введено близько 50 см бинта. Кровотеча незначно зменшилась, точного місця кровотечі не визначено. 

1. Чи потрібно продовжувати натискання коліном у правій пахвинній ділянці? 

2. Які ваші подальші дії? 

3. У якому випадку є необхідність в накладанні турнікета або джгута і на який термін? 

4. Які небезпеки можуть виникнути в цій ситуації і як їх запобігти?

 

Ситуаційне завдання № 2 «Ви — свідок бійки»

Повертаючись додому з курсів самодопомоги, ви придбали в аптеці три рулони стерильних бинтів, рукавички, вату, джгут Есмарха та джгут-турнікет СПАС і випадково стали свідком вуличної бійки. 

Почувся крик, брязкіт скла… Компанія розбіглась, залишивши на дорозі пораненого хлопця, який притискає руками закривавлену шию. 

Говорити не може, кров яскраво-червона, пульсуючим струменем витікає з ділянки шиї. 

Одягнувши рукавички і покликавши на допомогу інших перехожих, ви лівою рукою притиснули до рани частково розгорнутий бинт, накладений гармошкою. Кровотеча майже зупинилась.  

1. Які ваші подальші дії? 

2. Чи є необхідність у використанні турнікета або джгута? 

3. Які небезпеки можуть виникнути в цій ситуації і як їм запобігти?

 

2) Робота в парах

- змоделюйте надання першої домедичної допомоги при капілярній кровотечі;

- змоделюйте надання першої домедичної допомоги при артеріальній кровотечі;

- змоделюйте надання першої домедичної допомоги при венозній кровотечі.

 

3) Творче завдання

- створіть пост для соцмереж, відеоінструкцію або інформаційний бюлетень про види кровотеч та методи їх зупинки.

 

4) Метод «Інтерактивні вправи»

- виконати онлайн-тест

https://naurok.com.ua/test/nadannya-domedichno-dopomogi-pri-krovotechah-403637.html

 

  1. Підбиття підсумків заняття.

Виставлення оцінок, оголошення результатів заняття.

 

  1. Домашнє завдання.

Навчитися виготовляти джгут-закрутку з підручних матеріалів.

 

Рекомендовані навчально-методичні матеріали

  1.       Навчальна програма «Захист України» для навчальних закладів системи загальної середньої освіти (рівень стандарту) (колектив авторів) - 2022.
  2.       Захист Вітчизни. Основи медичних знань: підруч. для 10 кл. закл. загальн. серед. освіт. Рівень стандарту. / Гудима А. А., Пашко К. О., Гарасимів І. М., Фука М. М. — Тернопіль : Видавництво «Астон», 2018.
  3.       Захист Вітчизни (рівень стандарту, «Основи медичних знань»):  підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти / В. М. Лелека, А. М. Бахтін, Е. В. Винограденко. — Харків : Вид-во «Ранок», 2018.
  4.       Захист Вітчизни. Основи медичних знань. Рівень стандарту : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти / А. А. Гудима, К. О. Пашко, І. М. Гарасимів, М. М. Фука. — Тернопіль: Астон, 2019.
  5.       Захист Вітчизни: 10-11 кл.; Бака М.М., Квашньов Ю.О., Литвиненко А.О., Операйло С.І.; К.: Вежа, 2008.
  6.       Захист Вітчизни (рівень стандарту); Пашко К.О., Герасимів І.М., Щирба Ю.П., Фука М.М.; 10; Астон; 2010, 2011.
  7.       Захист Вітчизни (рівень стандарту, «Основи медичних знань»); Пашко К.О., Герасимів І.М., Щирба Ю.П., Фука М.М.; 10; Астон ; 2011.
  8.       Захист Вітчизни (рівень стандарту, академічний, профільний, для дівчат – «Основи медичних знань»; Гудима А.А., Пашко К.О., Герасимів І.М., Фука М..М.; 11; Астон; 2011.