Мета:поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Т.Г.Шевченка;
прищеплювати інтерес до української літератури, розвивати творчу
уяву та творчі здібності учнів; виховувати почуття національної
самосвідомості, патріотизму, повагу й шанобливе ставлення до поета. Обладнання: портрет Шевченка у вишитому рушнику, виставка творів
поета; мультимедійний комплекс, біографічний фільм «Той, що
прорік націю» (1996 рр., кіностудія ім. О.Довженка); презентація;
звукозапис пісень на слова Т.Шевченка; реквізит для інсценізації
творів.
І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим тихим словом.
Т.Г.Шевченко
(Лунає українська мелодія, на фоні музики демонструються українські краєвиди, музика стихає)
Слайди 1-4
Учитель: Україна… В одному вже тільки слові для нашого вуха, і навіть для вух чужинців бринить ціла музика смутку і жалю… Україна – країна краси, країна, де найбільше люблять волю і найменше її мають, країна гарячої любові до народу і чорної зради, тривалої, одвічної героїчної боротьби за волю.
Слайд 5-6
Україна – це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медові та молочні ріки… Україна – це марні, обшарпані, голодні люди, що йдуть на панщину, чорні та німі. Це царське та панське свавілля…
Слайд 7-9
Саме тут на нашій Україні народився мужицький син, кріпак, школяр сільського дяка-п’яниці, самоук, академік гравюри Петербурзької Академії мистецтв, геніальний поет, мислитель, патріот-інтернаціоналіст, інтелігент, з душею вселюдського милосердя…І все це - він Тарас Шевченко.
Слайд 10
Стара престара метрична книга – у ній усі народження, шлюби, смерті моринців упродовж десятка літ. Частина перша – про тих, хто народився 1814 року. Місяць лютий, 25-е число.
«У жителя села Моринці Григорія та дружини його Катерини народився син Тарас», - так записано в церковній книзі. В бунтарі від народження був висвячений бідняцький син. Ім’я хлопцеві обрали за церковним календарем. 10 березня (за новим стилем) день Тарасія, яке у перекладі із грецької означає: непоборний, здатний на непокору, безстрашний, бунтар. Пророцтво, закладене в імені збулося.
Учень: Благословенна та година.
Як народила мати сина
І нарекла його Тарасом…
Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами,
Земля, яку скропив Тарас В такій світлиці народився
Дрібними росами-сльозами. Тарас
Слайд 11
Учень: В похилій хаті край села,
Над ставом тихим і прозорим
Життя Тарасику дала
Кріпачка-мати, вбита горем.
Слайд 12
У цій хатині, у раю…
Нещасна мати сповила
Його, малого, й зажурилась,
І цілу ніченьку вона
За сина-кріпака молилась…
Пісня «Садок вишневий коло хати»
(заходить жінка одягнена в селянський одяг, несе запалену свічку, ставить на столик. До неї підходить хлопчик)
Хлопчик. Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?
Мати: Так, синку, правда.
(Мати сідає, хлопчик біля неї, кладе голову на коліна)
Хлопчик: А чому так багато зірок на небі?
Мати: А це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та
свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає.
Бачив ?
Хлопчик: Бачив, матусю, бачив. Матусенько, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?
Мати: Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка такої людини світить ясно, і світло це далеко видно.
Хлопчик: Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.
Мати: Старайся, мій хлопчику. (Гладить його по голові)
Учитель: Восьмилітнього Тараса батьки віддали до дяка «в науку». Дивна ця була наука. П’яниця-дяк навчав дітей по церковних книгах. За
найменшу провину карав своїх учнів різками. Пізніше Тарас згадував:
Учень: Ти взяла мене малого за руку
І хлопця в школу одвела
До п’яного дяка в науку. Слайд 13
З нас будуть люди, ти казала.
На сцену виходить Д і в ч и н а у вишиванці, заквітчана віночком. Посміхаючись, йде до хлопця, продовжує декламувати поезію.
Д і в ч и н а:
А дівчина
При самій дорозі
Недалеко коло мене
Плоскінь вибирала,
Та й почула, що я плачу.
Прийшла, привітала,
Утирала мої сльози
І поцілувала .....
Учитель:
Неначе сонце засіяло,
Неначе все на світі стало
Його... лани, гаї, сади!..
Й вони, жартуючи б, погнали
Чужі ягнята до води.
О к с а н а: Ти розсердився, Тарасе? Я, дурна, змолола щось, а потім самій стало соромно. Як пішов, то мені так стало жаль... А як почула, що ти співаєш, то ще стало жальчіше... Аж сюди оце прибігла.
Т а р а с: Я, Оксано, не ледащо! Хіба в цьому є щось недобре, що тихцем поспіваю собі у бур’янах та помалюю?
О к с а н а: Ні! Звичайно - ні. То люди кажуть. Хай їм грець.
Т а р а с: Знаєш, я кидаю нашого дяка та піду в Лисянку, буду вчитися на маляра.
О к с а н а (кокетуючи): А що вже, як маляр?
Т а р а с: Як що? Що схотів, те й намалював. Схотів - дерево, схотів - хату, а схотів - козака! Зароблю грошей - поставлю хату з віконницями, розмалюю їх лілеями або барвінком, а на дверях козака... Тебе змалюю та й приб’ю в хаті. Хочеш?
О к с а н а: Таке ти й вигадаєш!
Т а р а с: Ось подивись, що я намалював вже...
Голови дітей схиляються над малюнком.
Звучить мелодія до пісні "По діброві вітер виє…".
2-й ведучий: Та не довго тривала Тарасова «наука». Несподіване горе випало на долю маленького хлопчика. Замучена важкою працею померла мати.
( могила матері Шевченка)
Слайд 14
Учень: Там матір добрую мою
Ще молодую – у могилу
Нужда та праця положила.
Вчитель:Через деякий час після смерті матері 1825 року помер і батько.
Учень: Там батько, плачучи з дітьми,
(А ми були малі і голі),
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині. А ми
Розлізлися межи людьми,
Мив мишенята.
Я до школи –
Носити воду школярам
(пам’ятник Шевченку на батьківському подвір’ї) слайд 15
Учитель: Складна і цікава доля чекала на Тараса. Із простого селянського хлопчика-кріпака він став всесвітньо відомим поетом і художником. Тепер просто неможливо уявити, що б сталося з Тарасом, з його геніальним поетичним талантом, художнім хистом, якби не було у його житті 22 квітня 1838 року. Це щасливий день – день викупу його з кріпацтва.
Слайд 16
Слайд 17 слайд 18
Голос Тараса ( за сценою) «Живу, учусь, нікому не кланяюсь і нікого не боюсь – велике щастя бути вольним чоловіком, роби, що хочеш, ніхто тебе не спинить».
Учитель : Нарешті мрія Шевченка збулася, він навчається у Петербурзькій академії мистецтв. Одного разу, коли Тарас писав портрет полтавського поміщика Мартоса, до його рук випадково потрапляють вірші молодого поета-Шевченка. З великими зусиллями Мартосу довелося умовити Шевченка надрукувати вірші окремою книгою. Так в лютому 1840 року світ побачив «Кобзар».
Кобзар 1940 р. Слайд 19
Вихід у світ цієї невеличкої книжечки, до якої увійшло лише вісім творів, відкрив Україні і світу талановитого митця. Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті – невмирущу славу і всерозквітаючу радість, яку в мільйонах людських сердець знову й знову збуджуватимуть його твори.
Демонстрація уривків із фільму «Той, що прорік націю»
Учитель: Після закінчення Академії Шевченко приїхав до Києва, працював художником, писав вірші про лиху долю бідних людей, був членом Кирило-Мефодіївського братства, яке боролося проти панів і царя. Коли заарештували учасників братства, то знайшли вірші Тараса Шевченка проти панства. Жорстоко його покарали за це – десять років солдатської муштри, які підірвали здоров’я поета. Вирок царя – заборонити йому писати і малювати.
(Чорні стрічки вплітаються в його долю.)
Учень. Думи мої, думи мої,
Ви мої єдині,
Не кидайте хоч ви мене
При лихій годині.
Прилітайте ж, мої любі,
Тихими речами
Привітаю вас, як діток,
І заплачу з вами.
Учитель: Важко переоцінити роль Шевченкового слова для українського народу і не тільки для його сучасників, а й для нас, сучасних читачів. Вражає настільки йому вдалося зрозуміти українську душу, нашу ментальність, причини історичних помилок, передбачити майбутнє.
« І мертвим, і живим і ненародженим землякам моїм в Україні і не в Україні моє дружнєє послання». Із такими словами звертається до нас Тарас.
Відеоролик « І мертвим, і живим і ненародженим…»
Учень: Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
І голос твій нам душі окриля.
Встає в новій красі, забувши лихоліття,
Твоя, Тарасе, звільнена земля.
Учень: У росяні вінки заплетені суцвіття
До ніг тобі, титане, кладемо.
Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
Тебе своїм сучасником звемо!
Учитель: Хворий поет доживав свій вік у Петербурзі. Він видав буквар для недільних шкіл, планував випустити підручники. Але не судилося. Настав 1861р – рік, який почав підрахунок його останніх днів життя. 9 березня не стало великого Кобзаря, славного сина України.
Як і заповідав Шевченко, його було поховано на Вкраїні милій. А «Заповіт» його лунає у всьому світі.
Пісня «Заповіт»
(Музика стихає, виходить учениця із запаленою свічкою в руках і звертається до портрета поета)
Учениця: Свічку поставлю, свічку поставлю
І перед образом, і перед тобою
І хоч у мріях народ свій заставлю
Стати навколішки, поряд зі мною,
І помолитись за тебе, Кобзарю,
Щиро, - хоч раз би! – Як перед Богом.
Свічку поставлю, свічку поставлю
І перед образам і перед тобою….
Дві весняні дати: 9-10 березня, а між ними 47 років життя. Багато чи мало? Для звичайної людини , мабуть , мало, а для такого генія, як наш Тарас, достатньо , щоб ім’я його стало навіки безсмертним.
(Знову голосніше звучить «Заповіт» Т.Шевченка)
Використана література:
1.Повне зібрання творів: У 12 т. / НАН України; Інститут літератури
ім. Т. Г. Шевченка / Ред. кол. М. Г. Жулинський (голова) та ін. — К.: Наукова думка, 2001–2005 (видано 7 томів).
2. Національний музей Тараса Шевченка. — К.: Мистецтво, 2002. — 224 с.
3. Тарас Шевченко. Документи та матеріали до біографії. 1814—1861. — К.: Вища школа, 1982. — 432 с.
4. О.Т.Шецерулі «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття…» // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2009. - №5. - с.30-33
5. Д.П.Кіт «Шевченко і Миколаївщина» // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2007. - №5.- с.23-24
6. Л.Г.Тютюнник «Ми тебе не забули, Тарасе!» // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2013.- №6. - с.27-31
7. Г.О. Вовчанівська «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття» // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2006. - №5. - с.32-34