Конспект на тему "ІВАН ФРАНКО ДЛЯ ДІТЕЙ. Іван Франко «Лисичка – кума»

Про матеріал
розширити знання дітей про життя і творчість талановитого українського письменника Івана Франка; вдосконалювати навички свідомого, правильного, виразного читання, читання в особах; формувати вміння визначати і характеризувати головних дійових осіб казки; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уміння виділяти головну думку твору; виховувати почуття дружби, товариськості.
Перегляд файлу

Тема. ІВАН  ФРАНКО  ДЛЯ  ДІТЕЙ. Іван Франко «Лисичка – кума»

Мета: розширити знання дітей про життя і творчість талановитого українського письменника Івана Франка; вдосконалювати навички свідомого, правильного, виразного читання, читання в особах; формувати вміння визначати і характеризувати головних дійових осіб казки; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уміння виділяти головну думку твору; виховувати почуття дружби, товариськості.

Обладнання: портрет І.Я.Франка, предметні малюнки лисиці і вовка, виставка творів І.Я.Франка , запис на дошці (пірамідки слів, гра «Знайди пару» ),   картки із завданнями для груп , маски лисиці і вовка,презентація .

 

 

Хід уроку                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

 

I. Організація класу

 Встаньте, діти ви рівненько,

 Посміхніться всі гарненько

 Посміхніться ви до мене

 Поверніться до гостей

 Привітайтесь “ Добрий день “.

 

   Привітання

 Добрий день вам!

 Ми вітаєм щиро вас

 І запрошуєм ласкаво

 На урок читання в клас

 

  • Психологічна готовність

  Я готов_ до уроку

  Я буду дуже уважним на уроці.

  Я не буду відволікатися

  Я не буду заважати сусіду

  Я запам’ятаю все раз і назавжди.

  Посміхніться один одному

 

Девіз уроку :

              ,

             

III.  Мотивація навчальної діяльності.

На дошці  записано зашифровану назву розділу.

Лжіжтжежржажтжужржнжі кжажзжкжи.

— Розшифруйте назву розділу, закресливши букви, які повторюються.          

   

—  Отже, ми сьогодні починаємо вивчення нової теми — «Літературні казки».

 

«Мозковий штурм».

Д1ти намагаються визначити, про що йтиметься в розділі, з 'ясовують, як можна  класифікувати казки.

1. Вступне слово вчителя.

   - Сьогодні ми з вами помандруємо в чарівне місто. Ми з ним нерозлучні із самого дитинства і  навіть, СТАВШИ ДОРОСЛИМИ, НІКОЛИ НЕ ЗАБУВАЄМО ПРО НЬОГО. Ми повертаємось до нього знову і знову. Бо мудрість, добро, краса його – невичерпні. Отже, ми помандруємо до казкового міста.                   .                      

 

Вчитель. 

Зійшли хмарки, і небо засиніло

А сонце ген, з-за обрію пливе.

І всюди заіскрилось, засвітило!

Напевно, казка-диво тут живе.

 

Вчитель. Діти, а як ви гадаєте, де ж живе ця диво-казка? ( У книгах, у сні, у фантазіях, у мріях..)

Вчитель. Казкове місто – надзвичайно велике, загадкове, наповнене несподіванок і пригод. Зупиняючись на його вулицях, ви відкриватиме для себе щось нове і незвідане.

  Але перед тим, як почати свою подорож, давайте пригадаємо, а що ж називається казкою?

 

   Дуже звичне для нас слово „казка”, а який великий зміст ховається за цим словом! Адже недаремно народна мудрість говорить: „Казка маленька, а розуму в ній багато”. З чим воно у вас асоціюється?

2.Асоціативний кущ

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 

1. Зупинка на провулку Тренувальному.( Слайд 5)

 

Вчитель. Перша наша зупинка - Тренувальна. Щоб всі нас у цьому казковому місті розуміли, ми повинні правильно, чітко і виразно  розмовляти. Тому підготуємо ротики до читання (інтонування речень, читання слів на одному диханні, робота над скоромовкою)

а) Вправа для розвитку мовленнєвого апарату. Робота із скоромовкою.

Казав казку – казочку, 
Приказку – приказочку 
Косарикам – косарям, 

Казкарикам – казкарям. 

 

 

Б) Робота над чистомовкою.

КА-ка-ка – були Вовчик та Лисичка.

Ти-ти-ти- задумали чесно працювати.

Ти-ти-ти- домовились картопельку садити.

Ти-ти-ти- але надумала Лисичка Вовчика надурити.

    

 

     2.Зупинка на вулиці Народній.

Вчитель. Казки почали складати ще в глибоку давнину і передавали в усній формі із століття в століття, з покоління в покоління. Над казкою працювали сотні, тисячі людей. Як називаються такі казки? Отож, ми з вами пройдемось вулицею Народною. (Слайд 6. «Вулиця Народна»)

 

 

Вчитель. Зараз на екрані ви побачите ілюстрації з таких знайомих вам казок. Постарайтесь їх пригадати. Давши правильну відповідь, ви зможете розгадати приховане ключове слово у кросворді. (Слайд 7)

 

  • „Котигорошко,             Ріпка    Івасик-Телесик
  • „Пан Коцький”   Рукавичка   Колобок
  • „Колобок”   Мудра дівчина  Кобиляча голова
  • „Лисичка-сестиричка     „Круть і Верть”  „Кривенька качечка”

і Вовк-панібрат”

 

 

Завдання

РОБОТА В ГРУПАХ. Запишіть назви казок, ілюстрації до яких ви побачили.

 

ІV. Повідомлення теми уроку (Слайд 8)

Вчитель. Казки, як правило, розповідаються, а не читаються. Ці традиції збереглися з давніх часів, коли люди не знали писемності. Одні розповідали, а інші, такі як, наприклад, І.Франко, О.Пушкін, Ганс Крістіан Андерсен, Шарль Перро, брати Грімм записували ці казки. Щось доповнювали своє, щось змінювали, і ми з вами отримали ……….які казки? ( Авторські літературні казки).

 

 

1. Зупинка на Майдані Казкарів.

 

Вчитель. Молодці. Саме про літературні казки ми сьогодні з вами і поговоримо. А також завітаємо у гості до однієї з них. Наша подорож продовжується і ми на Майдані Казкарів.(Слайд 9.  «Майдан»)

 

                 

Вчитель. Подивіться, які будиночки розташовані на цьому майдані?          

Але вони всі порожні. Їх жителі вийшли, а нам залишили записки, де вони знаходяться.

      Прочитайте ці записки і ви дізнаєтесь, хто саме тут проживає.

(Потрібно назвати  назву казки і її автора. Записки діти дістають із чарівного ковпака).

 

 

  1. Я дуже хочу з вами познайомитись, але соромлюсь своєї гидкої зовнішності.(Г.К.Андерсен);
  2. Терміново викликали лікувати звірів в Африку. (К.Чуковський „Айболитиь”)
  3. Пішла до бабусі, понесла їй пиріжки. (Ш.Перро „Червона Шапочка”)
  4. Побіг у школу, бо нічого не знаю. (М.Носов „Пригоди Незнайка та його друзів”)
  5. Ми з Гердою у саду садимо троянди (Г.К.Андерсен „Снігова королева”).
  6. Пішла провідати гномів (Ш.Перро „Білосніжка і семеро гномів”).
  7. Я в Гостях у П’ятачка. (Алан Мілн „Вінні-Пух і всі-всі-всі...”)

 

      2. Подорож лабіринтом.

Вчитель. Пройшовши найзапутанішу зелену вулицю міста, ви дізнаєтесь, куди саме ми прямуємо з вами зараз. (Слайд 10.  «Подорож лабіринтом»)            

Вчитель.   Отож ми з вами наблизились до  Палацу Чарівних Казок (Слайд 11), де давно на нас вже очікують герої казки “Лисичка-кума”

Вчитель. Але до Палацу можуть потрапити тільки ті діти, які пригадають, які казки називаються чарівними. (Слайд 12)

                      

Вчитель. В дорозі всі стомилися, тому наші герої пропонують вам перепочити перед цікавою мандрівкою сторінками казки. (Слайд 13)

V. Вивчення нового матеріалу. Опрацювання казки І.Франка “Лисичка-кума”.

1.Робота над заголовком.                                   

Учні з`ясовують значення слова «кума».(Хрещена мати стосовно батьків похресника, звертання до приятельки)

Словникова робота.

Вчитель. Підніматися до Палацу ми будемо сходинками словникових слів. (Слайд 14)

1.1. Читання слів «луною» за вчителем;

Вчитель. Повторюючи за мною, прочитайте слова, правильно їх

    наголошуючи:

Корч

Полуденок Горнятко

Похресники Чудернацькі Згамкаю

Злосливий Досягну Схрупала

Мотика

Гук

Клюка

 

 

 

 

 

1.2. Тлумачення значення деяких слів із тексту. Робота в зошитах

Вчитель. Щоб вам, діти , було легше читати, потренуймося у читанні висловів і  з’ясуймо їх значення. (Слайд 15)

 

Не мати ніякої спілки                        втекла

Ані пари з рота                                   страшно, лячно

Мурашки за плечима                         мовчати

Накивала пятами                                не робити нічого разом

 

 

Вчитель. Другою кімнатою у Палаці є школа, де ми познайомимось з казкою “Лисичка-кума”

 

2. Первинне сприймання казки (комбіноване читання).      ( Починає читати вчитель,потім продовжують учні. Кінцівку від слів “ А так ти така…”діти закінчують читати самостійно)

. Перед читанням казки вчитель ставить завдання: дати відповідь на такі запитання).

-  Хто ще є дійовою особою казки?

-  Хто вам сподобався і чим ?

-  Хто з героїв казки вам не сподобався і чому?

 Вправа «Мікрофон».

- Хто ще є дійовою особою казки?(У казці є ще головний герой, це – вовк.(Малюнок вовка.)

- Хто вам сподобався і чим ?(Мені сподобався Вовк, але не дуже . Він працьовитий та занадто довірливий. Тому Лисичка його весь час і дурила.

 Лисичка брехлива, вона весь час обманювала вовка. Вона мені не подобається. Брехати

негарно. Мені лисичка не сподобалась ,бо вона хитра, не думала про те , що вовк залишиться голодним. Вона не вміє співчувати.)

 

  Повторне читання казки частинами вголос.

- Під час читання зверніть, діти, увагу на те, де слова якої дійової особи і

як їх  треба читати. Ми готуємось до читання в особах.

4.Виховання добрих почуттів, розвиток   мислення.

- Як ви гадаєте, діти, чому вовк повірив лисиці?

- Яка була його реакція, коли він прийшов у корчі? Зачитайте.

- Діти, хто з вас співчуває вовку?

- А чи треба йому співчувати?

(Ні, треба вміти вибирати друзів).

- Яким повинен бути справжній друг?

5. Відтворення змісту прочитаного  з елементами вибіркового читання .

( Учитель показує ілюстрації до казки , учні зачитують слова з тексту).

Малюнки виставляє вчитель хаотично.

Вчитель: Неуважно я ставила малюнки . Поставте їх так, щоб за малюнками можна було переповісти казку.

6.Робота з ілюстрацією у підручнику.

  - Діти, зверніть увагу на ілюстрацію у підручнику.

- Чи сподобався вам малюнок?

-Як ви вважаєте, чи точно він відтворює зміст казки?

 - Які елементи українського побуту змальовано?

(горщик, паляниця у кошику,  лисиця одягнена в український костюм, у прикрасах, голова пов`язана хусткою. Вовчик теж вдягнений у сорочку, шаровари, на голові бриль).

  Відтворення змісту казки з елементами вибіркового читання.

 - Що задумали Вовчик – братик і Лисичка – сестричка? Де вони заховали страву? Прочитай.

- Як Лисичка вперше надумала обманути Вовка? Прочитайте про це.

- Скільки разів Лисиця бігала в корчі?( Лисичка бігала в корчі три рази.)

- Що Вовк побачив в корчах? Прочитайте.

- Чи вдалося Лисичці уникнути покарання і чому? ( Лисичка зуміла знов обдурити Вовка, бо він уже  в котрий раз їй повірив. Так Вовк і не поквитався з рудою хитрункою. )

  Робота в групах.

І група – Прочитати уривок казки в особах. ( Діти одягають маски Лисиці і Вовка , а автор – у вишитій сорочці, як любив ходити Іван Франко, і читають в особах уривок на с.88 від слів «Побігла Лисичка до корчів…» і до слів « …на обід згамкаю!» на с. 89.)

ІІ група – Скласти характеристику Лисички. ( ІІ група має картку з допоміжними словами для складання характеристики дійової особи.

Картка

Підкресліть слова, які характеризують Лисицю, допишіть закінчення і складіть характеристику Лисиці.

         Працьовит…, хитр…,  довірлив…, брехлив…, запальн…,покладися…, злодійкуват…,  розлючен…,  не співчутлив…. .

  Характеристика Лисиці.

Лисичка хитра, не хотіла чесно працювати,а  думала , як їй підманути Вовка. Кожного разу вона брехала і не відчувала сорому. З’їла всю їжу і жодного разу

не подумала, що Вовк голодний . Вона думала лише про себе. Так друзі не поступають.)

ІІІ група – Скласти характеристику Вовчика.

(ІІІ група має картку з допоміжними словами для складання характеристики дійової особи.

Картка

Підкресліть слова, які характеризують Вовк), допишіть потрібне

закінчення і складіть характеристику  Вовка.

       Працьовит….., хитр…..,  довірлив….,  брехлив…,  запальн…., покладист…,злодійкуват…, розлючен…, не співчутлив… .

Характеристика Вовка.

Нам Вовка жаль. У цій казці він надто довірливий, завжди цікавився тим , як у Лисиці справи і йшов їй назустріч. Вовк сором’язливий, він ніяк не міг сказати, що голодний. Але, коли побачив , що його обдурили, став злостивим і недобрим.)

ІV група – Визначити головну думку казки. ( Головна думка казки : треба уміти дружити  і вчитись обирати собі друзів. )

 V  група – Який висновок ви зробили для себе? ( Вправа « Мікрофон».

- Я зрозумів, що треба бути обачними при виборі друга. Якщо помітиш. Що тебе твій друг лише використовує, то це не друг.

- Не можна бути таким дуже довірливим, як Вовк, бо тоді кожна «лисиця» тебе обмане).

- Ви, діти, зробили правильні висновки з казки. Я хочу побажати вам остерігатися в своєму житті людей, про яких говорять : « Словом, як листом стеле, а ділом, як голками коле». Цього своєю казкою побажав вам і Іван Якович Франко.

 

 Вчитель. Перед вами картки, на яких подано план до твору. Але у ньому 

    порушена послідовність.

    Завдання: розташувати план у правильній послідовності.

 

І. Франко «Лисичка-Кума.»

О Остаточок.

О Задум чесно працювати.

О Хитрощі розкрито.

О Початочок.

О Серединка.

(4)

 

(1)

(5)

(2)

 

(3)

 

Вчитель. Подивіться на дошку. Поміркуйте, чим різняться ці дві лисички і що в них подібного? Серед запропонованих слів знайдіть ті, які характеризують першу героїню, а потім ті, які відповідають другій. (Слайд 17)

 

      Слова для довідки: хитра, улеслива, швидка, рудохвоста, прудка, обережна, 

      добра,  боягузлива, смілива, лінива, щедра, нечемна, працьовита, брехлива,

      чесна, байдужа, турботлива, хвалькувата, слухняна,  зла, скромна,    

      жадібна,пухнаста, рижа, кмітлива, хижачка. 

 

    

9. В гостях у автора (Слайди 18-19 )

Вчитель. Наша подорож була б не цілком повною, закінченою, цікавою і корисною, якби ми не завітали в гості до автора прочитаної вами казки. Хто її написав?

Ім’я цього геніального  сина українського народу вам уже відомо. Які твори І. Франка ви читали?

Сьогодні ви дізнаєтесь про життєвий шлях цієї талановитої людини. Послухайте, що писав у своїх спогадах  М.Коцюбинський: “Невеличкий, хоч і сильний мужчина, високе чоло, сірі, трохи холодні очі. Рудувате волосся непокірно гнеться, вуса стирчать. Скромно одягнений, тихий і непомітний, поки мовчить. А заговорить – і вас здивує, як ця невисока фігура росте і росте пред вами, мов у казці. Вам стане тепло і ясно од світла його очей, а його мова здається не словом, а сталлю”.

   Де народився, в якій сім’ї зростала ця людина, про перші проби письменника ви дізнаєтесь із повідомлень “Групи пошуку”. (Слайд 20)

 

     

 

10. Виступ інформаторів із групи  Пошук” за планом:

 1. Коли, де і в якій сімї народився І.Франко?

 2. Роки навчання.

 3. Любов до дітей. Перші книжки.

 

VІ. Підсумок уроку

1.  Площа Розумників і Розумниць.  (Слайд 21)

  

   

 

 

2.Вправа Сенкан

 

              

2.Метод «Прес».

- Як ви гадаєте, чи знадобляться вам в майбутньому знання, які ви отримали  сьогодні на уроці? (Я вважаю, що так . У нашому житті буде зустрічатись багато різних людей, треба вміти обирати друзів.

 Звичайно. Бо нас оточують не тільки порядні люди , і треба вчитись вчасно сказати ні.)

  • Які казки відносяться до літературних або авторських?
  • Чому навчила нас казка Лисичка кума?
  • Вчитель. Діти, чи сподобалась вам мандрівка по Казковому місту? (відповіді учнів)
  •  Тоді продовжіть речення:

 Я ЛЮБЛЮ КАЗКУ ТОМУ, ЩО….

 А як ви гадаєте, чи є вік у казки? Давайте запитаємо про це у наших гостей.(діти беруть інтерв’ю у присутніх гостей)

VІІ. Домашнє завдання (диференційоване)

  • для учнів з високим рівнем знань: поділити текст на частини, скласти план;
  • з достатнім рівнем знань: придумати діалог з одним із героїв казки;
  • середнім рівнем знань: навчитись виразно читати казку.

 

 

 Казка — вигадка, всяк знає,

 Але казка — дивина.

 В ній усе не так буває

 І потрібна нам вона!

 Нас вона навчає жити

 І поради нам дає.

 Все в ній вміє говорити

 І у казці — правда є.

 До роботи нас привчає

 І гостинності нас вчить.

 Той, хто казочки читає,

 Потім буде добре жить.

 Бо умітиме радіти

 І сміятись в добрий час.

 

docx
Додав(-ла)
Синюк Нина
Додано
17 жовтня 2020
Переглядів
1629
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку