Урок ."Вступ до розділу «Байки». Езоп «Двоє приятелів і ведмідь»."

Про матеріал
Ознайомлення дітей із жанром байки; дати уявлення про першого байкаря Езопа; удосконалювати навички швидкого, правильного, виразного читання ; вміння ділити текст на логічно завершені частини; давати характеристику героям; розвивати увагу, уяву, зв’яне мовлення; виховувати почуття дружби, бажання допомагати один одному в скрутних ситуаціях.
Перегляд файлу

Тема.Вступ до розділу «Байки». Езоп «Двоє приятелів і ведмідь»

Мета: продовжити ознайомлення дітей із жанром байки; дати уявлення про першого байкаря Езопа; удосконалювати навички швидкого, правильного, виразного читання ; вміння ділити текст на логічно завершені частини; давати характеристику героям;

розвивати увагу, уяву, зв’яне мовлення;

виховувати почуття дружби, бажання допомагати один одному в скрутних ситуаціях.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок

Обладнання: підручник О.Я.Савченко «Літературне читання» 4 клас, роздатковий матеріал, квітка – семицвітка.

 

Хід уроку

І. Організаційна частина

-Діти, давайте посміхнемося один одному.

- Я сподіваюсь, що з посмішкою ваш настрій покращився, залишайтеся у такому настрої  і розпочнемо роботу на нашому уроці. 

Давайте разом прочитаємо девіз нашого уроку:

«Працюй наполегливо, швидко, старанно,

Щоб жодна хвилинка не втратилась марно!»

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Мовна розминка
  • Розпочнемо наш урок з мовної розминки
  • Промовте чистомовку.
  •  Молодці! Я раджу вам частіше промовляти чистомовки і ваше мовлення буде чітким, правильним, зрозумілим.
  • Прочитайте речення.

Вірний друг – найбільший скарб.

  • Ваше завдання : проінтонувати речення різною інтонацією (запитально, радісно, сумно, здивовано, з захопленням).
  • Розумники, впоралися із завданням!
  1. Розгадування ребусу

Сьогодні в нас урок звичайний

Та вчить багато нас чому

Хай буде він для нас повчальний,

За це подякуєм йому.

А що ми будемо робити,

Про що ми будем говорити,

Ви зможете усі сказати,

Якщо спробуєте ребус розгадати.  ( Байки)

 

     -Правильно ,сьогодні ми розпочинаємо новий розділ «Байки».

     -Давайте з вами пригадаємо, що таке байка?  А допоможе вам в цьому анаграма.

     - Попрацюйте в парах, спробуйте розшифрувати анаграму.

каБай – велинекий, тішенайчаснийвірвашоіртвчальповгонотузміс.

 

    Робота з підручником.

  • Відкрийте підручник на с.116
  • Прочитайте , яку інформацію принесла пташка.
  • Що нового з тексту дізналися ?
  • Як називається повчальний висновок байки?
  • Як називають авторів байок?

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні на уроці ми познайомимося з першим байкарем, опрацюємо його байку, будемо вчитися давати характеристику героям, аналізувати їх вчинки, попрацюємо над вдосконаленням навички читання, спробуємо зробити урок успішним, продуктивним і щедрим на добрі справи.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Надання необхідної  інформації про автора

 

     -А розпочнемо зі знайомства з легендарним мудрецем, якого звали Езоп.

 

  • Я пропоную вам невеличку віртуальну подорож  по морю.

 

Уявіть собі чарівний острів у Егейському морі – одному з найкрасивіших морів світу.

 Це острів, де солоний подих моря змішується з пахощами сосен та ялин. На схилах гір каштанові, оливкові, помаранчеві гаї і, звичайно, виноградники.

 

-Це острів Саймос. Саме на ньому  у Стародавній Греції близько 2500 років назад і жив перший байкар Езоп.

-А зараз слово  довідковому бюро.

  1. Давні греки вимовляли його ім’я інакше, ніж ми – Айсопос. Вони розповідали, що він був рабом, за походженням не греком, дуже негарним на вигляд: у нього було велике черево, здорова голова, а на спині горб. Але цей бридкий раб визначався неабияким розумом.
  2. Про мудрість Езопа складалися цілі легенди, які свідчили, що він був далеко розумніший за своїх сучасників, а щоб вони могли скористатися з його розуму, він повчав їх своїми байками. Писав прозові байки, де героями були тварини, люди, рослини, наповнював свої розповіді повчаннями та мораллю.  В образах рослин і тварин висміював недалеких і темних людей, їхні недоліки і вади: брехливість, боягузтво, нещирість.
  3. Майже всі народи світу мають свої байки, і що цікаво – серед них є багато схожих на сюжети, запозичені у Езопа, хоч і складено їх у різних краях за різних часів і різними мовами. У Росії складав віршовані байки славетний байкар Іван Андрійович Крилов. Франція пишається своїм байкарем Жаном Лафонтеном. Римський поет Федр, використав сюжети Езопа і зробив їх віршованими. На Україні теж чимало письменників, що складали свої байки за зразками давніх Езопових байок. Це і Євген Гребінка, Леонід Глібов, Остап Вишня.
  4. За одним переказом, Езопа звільнили з рабства. Проте існує й інша легенда, за якою одного разу до речей байкаря підкинули золотий кубок, звинуватили у крадіжці, засудили до страти і скинули зі скелі.

 

2. Вправа для розвитку довільної уваги. Метод здогаду.

 

-Мандрують байки світом, переходять від народу до народу, і хоча було складено байку 2500 років тому, але живе вона серед нас і сьогодні.

-Прочитайте назву байки, з якою ми сьогодні познайомимося.

Двоє приятелів і ведмідь

-Як ви вважаєте, про кого буде розповідатися в байці, якщо вона має таку назву?

 

-А що ви знаєте про ведмедя?

- Ваня Романенко працював з тлумачним словником. Давайте дізнаємось етимологію слова « ведмідь».

- Дякую,Ваню.

- А зараз я пропоную вам помилуватися цими тваринами і послухати цікаві факти про них, які підготували наші учні.

 

3. Словникова робота

-Щоб краще зрозуміти зміст байки, познайомимося з новими словами

 

-Прочитайте слова 1 стовпчику.

-Доберіть до них синоніми

Вкупі                              скрута                          

Вгледів                          оговтався

Нажаханий                    бурмило

  • З єднайте слова 2 стовпчику з їх значенням:

«жартівливе прізвисько ведмедя»

«прийшов до тями, заспокоївся»

«тяжкі обставини, труднощі»

 

4. Первинне сприймання.

-А зараз  послухайте байку і скажіть:

- Хто головні герої  байки?

5. Перевірка первинного сприймання.

- Хто головні герої байки?

-Куди йшли приятелі?

Фізкультхвилинка

 

10. Повторне читання тексту

- Прочитайте текст і скажіть про що хвилювався один з приятелів вирушаючи в дорогу.?

- Що на це відповів інший?

- Що зробив перший приятель, побачивши ведмедя?

- Чи попередив про небезпеку свого товариша?

 

11. Аналіз тексту з елементами вибіркового читання

-Чому другий приятель прокинувся неживим?

-Прочитайте, як він почувався після цього.

- Зіставте розмову на початку байки і по завершенні пригоди. Чи можна вважати їх друзями?

-Що автор хотів показати своєю байкою?

- Які риси характеру засуджуються?

- Знайдіть і прочитайте мораль байки.

 

12.Робота з малюнком

- розгляньте ілюстрацію у підручнику. Який епізод байки зображений? Зачитайте.

3. Гра «Розвідники»

а) Прочитати речення з числівниками

  • Двом приятелям випало одного разу йти вкупі з села до міста.
  • А чи не спіткає нас яке лихо в путі? – питає один.
  • Коли що й трапиться. – нас двоє, будь – кому дамо відсіч.
  • Один з приятелів, ледь його забачивши, кинувся до високого дерева і вмить видерся на самий вершечок.
  • Другий ішов трохи позаду й розглядав по боках.

б) Прочитати речення з займенниками .

- Коли б ти знав, як я злякався за тебе.

- Сказав. Щоб я ніколи не ходив нікуди з приятелями, які в скруту кидають мене самого і чимдуж тікають, рятуючи власну шкуру.

-Порахуйте скільки питальних речень в тексті.(4)

- Скільки окличних речень?(3)

V. Закріплення вивченого матеріалу

 

  1. Характеристика героїв. Побудова «асоціативного куща».

 

  • Дайте характеристику обом героям.
  • Кого б з приятелів ви б хотіли мати за друга?
  • Яким, на вашу думку, повинен бути справжній друг ?
  • Виберіть, ті риси характеру, які, на вашу думку, повинні бути у справжнього друга і давайте разом утворимо квітку – семицвітку.

 

VІ. Рефлексія

1.Презентація міні – проекту

Отже, зробимо висновок. І створимо міні- проект « Повчальне слово байки»

  •  Назвіть країну в якій жив перший байкар.
  • - Пригадайте ім я автора .
  • -Скажіть назву байки з якою сьогодні познайомились.
  • -Яка мораль байки.

2. Проблемне питання

- Ми з вами знаємо, що байка написані дуже давно. Навіщо ж нам, дітям

21 століття, в час мобільного зв’язку та комп’ютерів вивчати байки Езопа?

- Так. Адже і сьогодні є людські вади. І саме байки Езопа як ніколи актуальні для удосконалення негативних рис характеру.

VІІ. Підсумок уроку

  • А закінчити урок хочу словами не менш відомого байкаря Федра.

В Езопа вчіться, добрі люди!
Для того байка коле під ребро,
щоб виправлять людські заблуди
І похвалять красу й добро.
Хоч розповідь коротка й жартівлива,
Мета її ясна й правдива.

Федр

Оцінювання учнів

VІІІ. Домашнє завдання

 

 

docx
Додав(-ла)
Усик Світлана
Додано
19 жовтня 2020
Переглядів
732
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку