Конспект "Народна світлиця. Вишиванка - оберіг українського народу"

Про матеріал
В конспекті розміщені матеріали щодо ознайомлення учнів з традиціями українського народу та уявлення про вишиіванку, як вид мистецтва. Зазначені відомості про регіональні особливості оздоблення виробів в українських національних традиціях.
Перегляд файлу

Комунальний заклад  «Черкаський навчально-реабілітаційний центр

«Країна добра Черкаської обласної ради»

 

 

 

 

 

Народна світлиця:

«Вишиванка –оберіг українського народу»

 

Результат пошуку зображень за запитом "вишиванка зооморфічні"

 

 

 

 

 

                                                                  Підготувала вихователь виховної групи 7-с,8 класів

                                                                 Черниш Л.Я.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: «Вишиванка – оберіг українського народу»

Мета: Формування ключових компетентностей:

  • загальнокультурні: опановувати моделі толерантної поведінки;
  • соціальні: формувати навички висловлювати свої думки, робити висновок;
  • життєтворчі: створювати умови для розвитку та самореалізації учнів;
  • комунікативні: стимулювати учнів до спілкування один з одним та з вчителем;
  • здоров'язберігаючі: сприяти формуванню  навичок рухової активності.

Формування предметних компетентностей:

  • навчальні: знайомити учнів з традиціями рідного краю; розширювати уявлення про вишиванку, як вид мистецтва; про її значення у житті українців; знайомити учнів з відомостями про регіональні особливості оздоблення виробів в українських національних традиціях; вчити самостійно розробляти композицію візерунка вишиванки;
  • розвивальні: сприяти формуванню і розвитку самостійності, організованості під час виконання ескізів композиції вишиванки; сприяти розвитку естетичного смаку та творчого мислення;
  • виховні: виховувати любов до національних традицій, до краси, гармонії навколишнього світу, повагу до старшого покоління, шанобливе ставлення до людей праці, почуття національної гордості; плекати в дітей почуття патріотизму та любові до рідного краю;
  • корекційні: коригувати вимову учнів; працювати над правильним наголосом; розвивати залишки слуху; вчити учнів контролювати свій голос.

   Обладнання: глобальні таблички, електронна презентація «Вишиванка – оберіг українського народу», папір з висловом на бесіду,  малюнки про Україну, шаблони сорочок – вишиванок для дівчат та хлопців, різнокольорові олівці, лялька у вишиванці.

 

Хід бесіди

І. Організаційний момент:

Привітання вчителя до дітей та до гостей заходу.

Психологічне налаштування:

Гра – привітання: «Український вінок – оберіг українського народу».

Вчитель пропонує всім учням встати у коло, першим передає віночок по колу та промовляє слова побажання, поки вінок не повернеться до вчителя.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності:

Слайд №1.

Прослуховування уривку пісні Тіни Кароль «Україна – це ти».

Мене зараз переповнює почуття любові та поваги до рідної країни.

А які почуття у вас викликала ця пісня?

Слайд №2.

Які символи України ви знаєте? (Калина, коровай, верба, вишиванка…)

Для того щоб зрозуміти тему нашої сьогоднішньої бесіди ми прочитаємо скоромовку.  Слайд №3.

Сорока сороченятам

Сорочки строчила

Вишиванки шила.

ІІІ. Основна частина

А зараз ми з вами зробимо перший висновок: прослухав уривок пісні Тіни Кароль;

                                                                              назвав символи України; 

                                                                              прочитав скоромовку – про що ми зараз з вами будемо говорити?

                                                                              ( - про вишиванку)

Слайд №4.

Оголошення теми: «Вишиванка – оберіг Українського народу»

Вивішування на дошці паперу із висловом про вишиванку.

Гра «Що це?» (дітям пропонуються малюнки про Україну, які їм треба описати – одне речення)

Під час гри ми з вами подивимося де ми живемо.

Вчитель:

Ми живемо з вами в чудовому та благодатному краї, де -

Учні: 1. Чарівна природа                       4. Безмежні степи

          2. Казкові ліси                               5. Сині моря

          3. Загадкові поля                           6. Повноводні річки

                                         7. Високі гори

Вчитель:

Слайд №5.

Це наша матінка Україна . Вона жива, вона промовляє до нас живими квітами, повіває легким прохолодним вітром, співає нам щирі пісні про свою любов до людей, шепоче ніжні слова. Вона Ж И В А !!!!

Із давніх – давен наші предки знали про це і шанували ясне Сонце, живу Землю, рідну Матір.

Бесіда з учнями:

Як ви думаєте, де про це можна узнати? Що вони складали?

                                                                          (- легенди, казки, повір'я і думи)

А ще я знаю, що свою любов вони висловлювали в чарівних природних візерунках, якими прикрашали свій одяг, взяття, хати, бо здавна в добрій душі українця жила краса і любов до всього земного.

І вишита сорочка – один із символів нашої країни.

Слайд №6,7.

Вчитель:

Кажуть вишиванка має свої енергетичні поля.

А зараз ми послухаємо, що ви підготували вдома. (домашнє завдання учнів – історична довідка):

1 учень: Геродот розказав світові, що скіфи ходили саме у вишиванках.

2 учень: Сорочки вишиті спеціальними символами, носили козаки-характерники.

3 учень: Чумаки довіряли прання своєї вишиванки лише одній єдиній дівчинці.

4 учень: А воїни УПА носили з собою чорні вишиванки на випадок раптової смерті.

Вчитель:

Що ж за сила є у вишиванці?

Що означає «народитися у вишиванці»?

Слайд №8.

Звучить плач немовля.

Дівчина виходить з класу і заносить ляльку у вишиванці.

Слайд №9.

Вчитель:

З народженням немовляти приходила радість у хату і для нього теж обов'язково вишивали вишиванку, яка повинна була оберігати дитину.

У візерунках була закодована дата народження, ім'я дитини та побажання здоров'я та щастя.

Перші сорочки для немовлят називалися льолями – Слайд №10.

Ці сорочки не підперезувалися, щоб не боліло в середині, не було комірця, щоб не була роздвоєна дорога життя.

Слайд №11.

А що таке вишиванка?

Вишиванка – один із видів декоративно-прикладного мистецтва українців.

Слайд №12.

Вчитель:

Подивіться на одяг дівчат. Ще з давніх часів:

                                 довга сорочка була одягом жінок і дівчат;

                                 рукава довгі і широкі, оздоблені вишивкою;

                                 матеріалом для українських сорочок було біла лляна, конопляна

                                 бавовняна тканина.

Слайд №13.

Прийшов час відпочити. Фізкультхвилинка: рухові вправи під пісню «Україна, ми твоя надія»

Вчитель:

Подивіться на свого сусіда на мене і дайте відповідь на запитання:

У всіх однакові вишиванки?                                   (-Ні)

Правильно вони відрізняються, чим?                    (- малюнком)

Це є орнамент. Орнаменти є різних видів.

Слайд №14.

                                              Види орнаментів_______________________________

                                                                             

                 Геометричний      рослинний      зооморфічний

                    Слайд №15      Слайд №16     Слайд №17

Гра «Опиши вишиванку»  

Діти по черзі описують орнамент вишиванки сусіда, а потім і вчителя, визначають вид орнаменту.

Слайд №18, 19.

А зараз до вашої уваги я пропоную подивитися вишиванки відомих українців сьогодення.   

Хто це?                                                   ( - Козловський, Сумська, Джамала, Кличко, Порошенко, Ніна Матвієнко, Усик, Вакарчук)

Гра «Склади прислів'я»

Завдання: Вчитель пропонує першу частину прислів'я, дитині треба знайти другу половину, прочитати та визначити про що це прислів'я.

Хочеш сорочку мати – треба працювати   ( про працю).

Рукава,  як писанка, а личко, як маківка    (про красу).

З миру по нитці – голому сорочка             ( про допомогу).

Хоч сорочка одна та біленька щодня        (про охайність)

Слайд № 20 – перевірка.

Ви молодці.

Слайд №21.  

А що ви бачите на наступному слайді?               (- карта України у візерунках).

Так, кожний регіон має свій колір та візерунок. Про це ми поговоримо на наступній бесіді.

IV. Закріплення

  1.  «Я – дизайнер»

Учням пропонуються шаблони сорочок для дівчат та хлопців, де вони наносять на них той орнамент, який їм подобається, який вони б хотіли мати на своїй вишиванці.

  1. Використання кубика Блума.

Відповіді на запитання: Назви.

                                         Чому?

                                         Про що?

                                         Запропонуй.

Заключне слово вчителя:

Слайд №22.

Нехай ніколи у вас не зникає бажання зберігати та продовжувати звичаї та традиції українського народу.

 

                                        

                           

 

 

                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток: Вислів до уроку

 

УКРАЇНСЬКА ВИШИВАНКА

 

ЦЕ «МОЛИТВА БЕЗ СЛІВ»,


А САМА  ВИШИВАНКА –

 

ЦЕ  Є ОБЕРІГ ЛЮДИНИ

 

 

 

Додаток: Прислів'я

 

ХОЧЕШ СОРОЧКУ МАТИ  –    ТРЕБА ПРАЦЮВАТИ 

                                             (ПРО ПРАЦЮ)

 

 

 

РУКАВА, ЯК ПИСАНКА,    А ЛИЧИКО, ЯК МАКІВКА

                                             ( ПРО КРАСУ)   

                                       

 

 

З МИРУ ПО НИТЦІ  -  ГОЛОМУ СОРОЧКА  

 

                                         (ПРО ДОПОМОГУ)

 

 

 

ХОЧ СОРОЧКА ОДНА, ТА БІЛЕНЬКА ЩОДНЯ 

 

                                        (ПРО ОХАЙНІСТЬ) 

 

 

Додаток: Таблички

ВИШИВАНКА

 

ОРНАМЕНТ

ЛЬОЛІ

РОСЛИННИЙ

ГЕОМЕТРИЧ-НИЙ   

 

 

ЗООМОРФІЧ -НИЙ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток: Про Україну

 

Пов’язане зображення

 

 

 

Пов’язане зображення

 

Пов’язане зображення

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "безмежні степи"

 

 

 

 

 

 

 

Пов’язане зображення

 

 

Пов’язане зображення

 

Результат пошуку зображень за запитом "високі гори"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток: Види орнаменту

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "вишиванка зооморфічні"

 

 

 

 

Пов’язане зображення

 

 

 

 

 

Пов’язане зображення

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "вишиванки з різним орнаментом"           Пов’язане зображення

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "вишиванки з різним орнаментом"

 

 

 

 

 

 

Пов’язане зображення

 

 

Пов’язане зображення

 

1

 

docx
Додано
11 лютого 2022
Переглядів
812
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку