Виховна година
Тема. Умійте цінувати дружбу!
Мета. Виховна:
Ціннісно-орієнтовна:
Стимулюючо-дійова:
Очікувані результати.
Після цього заняття учні зможуть:
• визначати, у яких випадках людину можна назвати другом;
• аналізувати життєві ситуації та робити із них висновки;
• розрізняти поняття «приятель», «знайомий» та «друг».
Обладнання. Вислови про дружбу.
«Справжні друзі нічого не вимагають один від одного в ім'я дружби, а роблять один для одного, що можуть».
В.Т. Бєлінський
«Боягузливий друг страшніший за ворога, бо ворога побоюєшся, а на друга покладаєшся».
Л.М. Толстой
«Себелюбство — отрута для дружби».
О. Бальзак
«Ні раб, ні повелитель дружбі не потрібні. Дружба любить рівність».
І.О. Гончаров
«У дружби багато крил, а закон унеї один — вірність».
А.С. Макаренко
«Дружба закінчується там, де починається недовір 'я».
Сенека
«Війна випробовує сміливця, гнів — мудреця, нужда — друга».
Східна мудрість
Епіграф:
«Добре там живеться, де гуртом сіється й ореться» (народна мудрість)
СТРУКТУРА ВИХОВНОЇ ГОДИНИ
№ |
Вид роботи |
Орієнтовна тривалість(хв.) |
Матеріально-технічне забезпечення |
1 |
Вступ |
3 |
Гілочки, стрічка. |
2 |
«Незакінчені речення» |
4 |
|
3 |
Відеопослання
|
5 |
проектор |
4 |
Вирішення ситуацій
|
5 |
Картки із завданням |
5 |
«Скринька народної мудрості» |
5 |
Конверти із завданням -доміно |
6 |
Гра «Мій друг (подружка)» |
5 |
|
7 |
Поради |
3 |
Листівки-поради |
8 |
Підведення підсумків виховного заходу: -Гра «Я почну, а ти - закінчуй» -Дерево з листочками
|
3
3 |
Різнокольорові листочки |
Особливості підготовки:
Хід заняття
Добрий день! Сьогодні ми з вами проведемо виховну годину на тему «Умійте цінувати дружбу». (Слайд 1)
Погляньте на свої парти. На них лежать гілочки. Мабуть, вам усім цікаво, для чого вони нам потрібні. А хтось із вас знає казку «Батьківський заповіт»? У ній розповідається про батька, який перед смертю покликав своїх синів, дав їм у руки по гілці та попросив зламати. Сини виконали батьківську волю та переламали гілочки. Тоді батько зібрав ті гілочки докупи, перев’язав їх і знову попросив зробити те ж саме, але сини не змогли переламати той пучок. Тоді батько сказав: «Ось так і в житті. Кожного з вас окремо легко скривдити, образити, а якщо ви будете разом, в гурті, то ніякі вороги вас не здолають і всі негаразди ви легко подолаєте».
Ось і ми з вами зберемо наші гілки в пучечок та перев’яжемо стрічкою. Цей пучечок стане символом єдності нашого класу, символом дружби.
2. «Незакінчені речення»
- Сьогодні, йдучи на роботу, я почула, як два хлопчики сварилися, а потім один сказав: «Ти мені більше не друг!»
Прийом «Незакінчене речення»:
- Продовжіть, будь ласка, речення: «Другом можна назвати людину, яка…»
(Слайд 2)
- Діаграма(Слайд 3)
3. Відеопослання (відеозапис учнів школи, які пояснюють, що таке «дружба»)
Але не всі відеопослання ми переглянули. Я б хотіла деякі з них прокоментувати.
(Слайд 4) „ Друг – це людина, з якою можна кудись піти”. (товариш)
„Друг – це людина, з якою можна поговорити відверто, розповісти свої таємниці”.
(випадки – коли незнайомій людині можна розповісти більше)
„Друг – це людина, яка заради тебе покине все та прийде на допомогу; яка завжди зрозуміє тебе, скаже про тебе добре слово”.
(споживацьке відношення до дружби)
Отже, сучасні тлумачні словники пояснюють значення слова «дружба» так:
(Слайд 5) Дружба — особисті відносини між людьми, що ґрунтуються на довірі, щирості, взаємних симпатіях, спільних зацікавленнях і захопленнях. Обов'язковими ознаками дружби є взаємнаповага, довіра та терпіння. Людей, яких пов'язує дружба, називають друзями.
4. Вирішення ситуацій.
Лев Миколайович Толстой вважав, що «коли сваряться, обоє винуваті», так що рішуче підходь миритися. А краще взагалі не сваритися.
«Проблемне запитання»
(Слайд 6)Як ви вважаєте, чому виникають труднощі між кращими друзями?
Давайте тепер разом спробуємо це зробити. Як би ви вчинили в таких ситуаціях?
Ситуація № 1.
До Ігоря прийшов Володя.
- Вмикай телевізор, наші грають!
- Не можу. На завтра не підготував літературу.
- Кінчай зі своїми уроками, пропустимо перший період!
- Вибач, Володю, але не можу. Вибач!
- Ех ти, а ще другом називаєшся.
Чи правильно вчинив Ігор? А Володя?
Ситуація № 2.
У класі хтось розмалював парту. Коли класний керівник помітив це, він почав вимагати від учня, який за нею закріплений, пояснень: хто та коли це зробив? Учень сказав: «Я знаю, хто розмалював парту, але не можу сказати, бо не хочу зрадити друга». Вчитель попросив цього учня вимити парту.
Як би ви вчинили на місці учня, який розмалював парту? Хіба справжній друг вчинив би так?
Ситуація №3
Справжні подруги
П'ятикласниця Людмила вранці мамі заявила:
— Все! До школи я — не йду! Не стерплю я цю біду.
Щастя скінчено моє: адже в Рити джинси є!
І тепер зі мною Рита відмовляється дружити…
Здивувалась мама дуже
— Ви ж були найкращі друзі!?
— Так. Але сказала Рита поки буду я ходити
не у джинсах, а в спідниці, — їй не хочетьсяй дивиться,
бо вона вважає: жінці для краси потрібні джинси...
Мамо! Дружбу виручай.
Джинси і мені придбай!
Мама спершу подивилась на похнюплену Людмилу,
а потім мовила:
— Діла-а...Ви — спра-а-вжні подруги!..
Й пішла...
А ви, що скажете мені.
Це — справжні подруги, чині?
А. Костецький
(Слайд 7)
А тепер всі закрийте очі. Нехай кожен візьме правою рукою руку сусіда і потримає її в своїй. Що можна про них сказати?
(Теплі, ніжні, лагідні, добрі, гладенькі...).
Невже можна образити людину, якщо у неї такі теплі, добрі руки?
Тож якщо хочетьсяобразити кого-небудь із товаришів, необхідно згадати про добрі руки. Руки допоможуть нам товаришувати.
5. «Скринька народної мудрості».(Слайд8)
Давайте пригадаємо, які ви знаєте прислів'я та приказки з даної теми.
Завдання: знайдіть половинки прислів’їв і з’єднайте їх (прислів’я заздалегідь поділені учителем на дві частини)
• Дерево міцне корінням, людина — друзями.
• Друга шукай, а знайдеш — тримай.
• Друзі пізнаються в біді.
• Людина без друзів, що дерево без коріння.
• Дружба — найбільший скарб.
• Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже.
• Дружба та братство — дорожче багатства.
• Дружба родиться в біді, а гартується в труді.
• 3 добрим дружись, а лихих стережись.
• 3 ким поведешся, відтого й наберешся.
• Дружній череді й вовк не страшний.
• В гурті й пісня в лад іде.
Діти по черзі розповідають про своїх товаришів у класі, не називаючи їх імен. Слухачі повинні за описом відгадати ім'я друга. Той, хто правильно відгадав, стає ведучим.
7. Поради. (Слайд10)
Давайте розглянемо правила дружби, яких ви повинні дотримуватись протягом всього життя.
1. Дружба — це правда і чесність кожного.
2. Поважай тих, з ким дружиш.
3. Що вимагаю від друга, насамперед вимагаю від себе.
4. Ніколи нікого не обманюй, не ображай.
5. Ні до кого не чіпляйся, грай чесно, не дражнись.
6. Будь терплячим, не засмучуйся через невдачу.
7. Ти не кращий за всіх, але і не гірший за всіх!
8. Якщо вмієш добре грати, то навчи іншого.
9. Успіху можна досягти тільки разом, в колективі. Частіше кажи: «Ну-мо, дружити», «Ну-мо, грати!».
10. Підбиття підсумків заняття.
Гра «Я почну, а ти - закінчуй». (Слайд 11)
- Друг – це той, хто …
- Мого кращого друга я ціную за …
- Справжній друг ніколи не …
- Я можу бути гарним другом, тому що …
- Дружити – це значить …
- «Дерево з листочками».
Візьміть листочки і напишіть побажання своїм друзям. Цими листочками ми прикрасимо наші гілочки.
(Слайд 12)
Вчитель. Я вам бажаю бути добрими, відвертими, веселими, щирими. Нехай біля вас завжди будуть люди, які можуть розділити з вами радості і печалі, допомогти у складній ситуації, завжди вислухати. Бажаю, щоб у кожного з вас був справжній друг!
Наш клас – це маленька сім'я. Хотілося б, щоб в нашій сім'ї завжди панували доброта, пошана, любов, взаєморозуміння.