Конспект ноосферного уроку з біології для 7 класу на тему "Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин"

Про матеріал

Тема. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин

Мета :

навчальна: сформувати поняття «симетрія тіла», «радіальна (променева) симетрія», «двобічна (білатеральна) симетрія»; визначити значення симетрії для життя тварин та способи їх пересування; ознайомити учнів зі взаємодією способу життя та симетрії тіла тварин;

розвивальна: продовжити розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови і функції біологічних структур, узагальнювати, розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси, уміння проводити спостереження за тваринами з метою вивчення їх організації;

виховна: сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук; виховувати комунікативні навички, вміння спілкуватися.

Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань за біоадекватною методикою.

Обладнання: підручник, зошити, музика для релаксації, мультимедійна презентація до уроку.

Перегляд файлу

7кл, Біологія

Урок  40

Тема. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин

Мета :

 навчальна: сформувати поняття «симетрія тіла», «радіальна (променева) симетрія», «двобічна (білатеральна) симетрія»; визначити значення симетрії для життя тварин та способи їх пересування; ознайомити учнів зі взаємодією способу життя та симетрії тіла тварин;

розвивальна: продовжити розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв’язки між особливостями будови і функції біологічних структур, узагальнювати, розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси, уміння проводити спостереження за тваринами з метою вивчення їх організації;

виховна: сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук; виховувати комунікативні навички, вміння спілкуватися.

Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань за біоадекватною методикою.

Обладнання:  підручник, зошити, музика для релаксації, мультимедійна презентація до уроку.

Хід уроку

  1. Гармонізація простору. Створення кола єднання.

Учитель: Дзвінок пролунав веселий. Дружно всіх він кличе в клас. Стали, дітки, всі рівненько, Посміхнулися гарненько. Настрій на урок взяли, Працювати почали. Цікаві дії на уроці пропоную я для вас.

- Сьогодні, йдучі до вас на урок, я прихопила таку цікаву  загадку, готові її відгадати? Тож слухайте:

Я в листочку, я в кристалі,
Я в живопису, архітектурі,
Я в геометрії, я в людині.
Одним я подобаюсь, інші
Вважають мене  скучною.
Але всі визнають, що
Я – элемент краси. (симетрія)

Давайте створимо коло єднання і спробуємо поділитися тією інформацією про симетрію, якою ви вже володієте:

 

(учні по черзі, тримаючись за руки діляться інформацією, даючи відповіді на поставлені запитання вчителем ). А тепер подаруйте один одному посмішку, гарний настрій! Ми поєдналися для роботи й можемо відправлятися в путь за новими знаннями!

II. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

1)Фронтальна бесіда

-Які існують варіанти будови скелетів?

- Які функції в організмі виконує опорно-рухова система?

-Як будова опорно-рухової системи тварини повязана із її способом життя?

2) Повідомлення теми та завдань уроку (Слайд 1 )

А щоб ще поповнити свої знання про способи пересування тварин та типи можливих симетрій серед царства Тварин ми і попрацюємо сьогодні над  темою «Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин»

(слайд 3, 4) (повідомлення теми та основних завдань  уроку,  запис теми до зошита)

  1. Вивчення нового матеріалу

а) Сенсорно – моторний етап

А зараз сядьте зручненько, закрийте очі. Розслабте мязи голови, шиї, рук, тулуба, ніг. Давайте подумки перенесемося з вами до веснянього  лісу. Тепле сонечко ніжно торкається своїми промінчиками вашого обличчя, виграває з вашими очима. А потім перескакує на  галявинку. Весело щебечуть пташки, а соловейко аж заливається своїм щебетом.  Яка краса навкруги!  Серед мешканців таких вже нам знайомих у лісі, є ще незвичайні і загадкові тварини – комахи. Вони  бувають дуже різноманітні за будовою , але їх об’єднує ряд спільних ознак. Одна з яких та, що їхнє тіло симетричне. У тварин відомі такі типи симетрії:              сферична або шароподібна, променева або радіальна, двобічна або білатеральна та асиметрія.             
Ми з вами дуже хочемо по скоріш їх побачити і тому вирушаємо далі, вглиб лісу, де прохолодно і волого. А ось і наша стара знайома – білочка. Вона дуже зраділа нам з вами і почала слідком рухатися, перестрибуючи з гілки на гілочку. Білочко теж нам говорить: У тварин відомі такі типи симетрії:сферична або шароподібна, променева або радіальна, двобічна або білатеральна та асиметрія.             
І ось ми на затіненій галявині. Які  метелики  незвичайні перед нами зявилися  - великі різнокольорові і дуже красиві.. Тож давайте помилуємося їхньою красою  , подякуємо лісу і повернемось до класу. Щоб продовжити вивчати типи  симетрії у тварин. Адже ми вже знаємо, що У тварин відомі такі типи симетрії:              сферична або шароподібна, променева або радіальна, двобічна або білатеральна та асиметрія.             

Подякуємо весняному лісу за ті знання, котрі він нам подарував. А нам час повернутися на урок. Відчуйте, як ваше тіло наливається силою. Торкніться ваших очей, проведіть долонею по обличчю. Відкрийте очі, посміхніться один одному.

 

б) Символьний етап

1. Бесіда

- Яким ви уявили місце прогулянки?

- Який настрій у вас був?

- Які кольори оточували вас?

- Про що  вам розповідали в лісі?

- Які слова промовляла вам білочка,  нанесіть їх на свій малюнок.?

Намалюйте той образ, який ви запамятали.

2. Створення образону

(діти малюють малюнок-образон, символічний малюнок – враження від віртуальної прогулянки до весняного лісу,відповідають на запитання вчителя)

Показують образони один одному, вчитель демонструє свій образон , звертається увага на ключові нові слова уроку.

IV.  Закріплення навчальної інформації

                в) Логічний етап

1. Типи симетрії у тварин (розповідь вчителя , показ слайдів)

Симетричними називаються тіла, що складаються із таких частин, які шляхом деяких перетворень можуть бути суміщені одна з одною. Найістотнішими є два види симетричних перетворень:              
- площина ділить тіло на дві рівні та дзеркально подібні половини;
- пряма лінія, що проходить через тіло, при повороті на певний кут навколо неї, не змінює це тіло.             

У тварин відомі такі типи симетрії: 

1. Сферична або шароподібна,(слайд 2 ) що має велику кількість осей симетрії,Симетрії тіла тварин та їх формування. які пересікаються в одній точці – центрі симетрії. Це колоніальні променеві.               
2. Променева або радіальна симетрія, (слайд 3 ) що має ділянки тіла, які симетрично повторюються навколо головної осі. Це кишковопорожнинні тварини: гідри, медузи, коралові поліпи.             
3. Двохстороння або білатеральна симетрія, (слайд  4, 5 ), при якій одна поздовжня площина ділить тіло на дві дзеркально подібні половини. Таку симетрію мають більшість тварин, починаючи із типу Плоскі черви.              
4. Асиметрія (слайд 6 )  – це відсутність вказаних типів симетрії. Її мають черевоногі молюски, раки-самітники.             

 

2. Симетрія тіла – відображення способу життя тварин (розповідь вчителя , показ слайдів)             

Формування різних видів симетрії тіла пов’язане із певним типом живлення, характером руху тварини та середовищем існування. Сферичні та Симетрії тіла тварин та їх формування.радіальносиметричні форми пов’язані із середовищем, однорідним за трьома вимірами та з нерухливим, малорухливим або пасивним характером руху.               
Двохстороння симетрія виникла у зв’язку з активним направленим переміщенням по поверхні твердого субстрату чи водного середовища. У таких тварин виникла диференціація на спинну та черевну сторони, так як ці частини тіла потрапляють в різні умови по відношенню до факторів середовища. Один кінець тіла стає переднім і до нього зміщаються ротовий отвір та органи чуттів, оскільки цей кінець першим зустрічає джерела подразнення. Сюди ж переміщається і центр нервової системи «мозок». Таким чином формується головний відділ тіла. Головна вісь тіла проходить від переднього полюса, де розміщений ротовий отвір, до заднього, де розміщений анальний отвір. Тому єдину площину симетрії можна провести вздовж головної осі тіла, яка поділяє його на ліву і праву половини.

3. Способи пересування тварин: (робота з таблицею в підручнику стор. 146)

-повзання; (слайд 7)

-ходіння;  (слайд 8)

-стрибання; (слайд 9)

-плавання;  (слайд 10)

-політ  (слайд 11)

г)Лінгвістичний етап

1) вправа «Пальчики» (учні проговорюють текст вголос, переставляючи пальці рук: «У тварин відомі такі типи симетрії:              сферична або шароподібна, променева або радіальна,  двобічна або білатеральна та асиметрія».

2)Складання сенкану зі словом «симетрія»

3) Виконання завдань в робочому зошиті на стор.42

V.     Підсумок уроку

1.Відповіді на запитання:

- що нового ви дізналися сьогодні на уроці?

- які типи симетрії у тварин відомі? ?

-які способи пересування тварин існують?

2.Прийом «Беру з собою в дорогу життя»

З сьогоднішнього уроку візьму в подальшу дорогу життя……»

 

VI.   Домашнє завдання (слайд 12)

1.Опрацювати &36, вивчити нові поняття й терміни.

2. Виконати №8, 9 стор.43 в робочому зошиті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
31 березня 2018
Переглядів
1297
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку