Відкритий урок на тему "Амфібії"

Про матеріал

У слов'янській міфології ця тварина асоціюється перш за все з родючістю, вологою й дощем. Вона — хранителька річок, озер, колодязів, володарка води.

Перегляд файлу

Дата ___/____/____ Клас     7

Тема уроку:  амфібії

Мета уроку: дати загальну характеристику класу Земноводні, сформувати знання про особливості організації та процесів життєдіяльності земноводних; формувати вміння аналізувати одержані знання, робити логічні висновки; розвивати навички самостійної дослідницької роботи, роботи з текстом підручника; виховувати спостережливість, увагу; формувати екологічну культуру.

Очікувані результати: учні називають характерні ознаки земноводних; учні наводять приклади ускладнення будови і процесів життєдіяльності земноводних порівняно з рибами, пристосування у будові, процесах життєдіяльності земноводних до життя у водному та наземному середовищах існування; учні характеризують розмноження та розвиток земноводних.

Обладнання: підручник, дод-ва літ-ра, наочність.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

1. Організаційний етап

2. Актуалізація опорних знань учнів

Фронтальна бесіда

1. Які ознаки характерні для класу Кісткові риби?

2. Які особливості покриву їх тіла?

3. Як відбувається дихання риб?

4. Які органи чуттів мають риби?

 

3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

У слов’янській міфології ця тварина асоціюється перш за все з родючістю, вологою й дощем. Вона — хранителька річок, озер, колодязів, володарка води. Ідеєю родючості, живильної вологи пояснюється її зв’язок із дітонародженням. Вважалося, що ці тварини витягують із води новонароджених і приносять їх до хати. Як і зміям, у деяких регіонах їм приписували роль домашнього заступника, їх часто використовували у народній медицині, ворожінні й чаклунстві.

Ранні християни мали такий символ: ця тварина зображувалася у квітці лотоса, у її формі виготовлялися храмові світильники, на яких були вирізані слова: «Я єсмь Воскресіння».

У Китаї вона символізує інь, місячне начало, безсмертя, багатство й довголіття.

У Японії вона обіцяє удачу, особливо для мандрівників.

— Що це за тварина? (Жаба.)

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.

 

4. Засвоєння нового матеріалу

1. Загальна характеристика класу Земноводні

     Розповідь учителя

Земноводні, або Амфібії,— найменший за кількістю видів (3–4 тисячі) клас наземних хребетних. В Україні мешкає 20 видів. Земноводні виникли не менше 300 млн років тому і за час існування здобули широке розповсюдження — місця їхнього існування надзвичайно різноманітні, діапазон пристосування до умов дуже широкий.

Земноводні — це тварини, які здебільшого поширені на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів і через шкіру, а їхні личинки та деякі дорослі особини — за допомогою зябер.

Завдання для учнів:

— Розгляньте зображення тварин та визначте ознаки відмінності у зовнішній будові жаби та риби.

Очікувані відповіді учнів:

У жаби шкіра гола, без луски, на очах є повіки, відділи тіла: голова тулуб, кінцівки.

Розповідь учителя

Тіло земноводних, як і риб, складається з голови, тулуба й хвоста. Але в жаб, ропух і деяких інших представників цього класу хвостовий відділ не виражений. Шкіра гола, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяють слиз. Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів. А в деяких видів (саламандри плямистої, кумок, деяких видів ропух) у шкірі є отруйні залози, тому їхній слиз містить отруйні сполуки, що захищають цих тварин від нападу хижаків.

Складання опорних схем

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь учителя

Голова жаби плеската й широка. Є великий рот з ледь помітними зубами, очі з повіками (нижня — прозора, верхня — шкіряста), мигальна перетинка, яка закриває око. За очима є барабанні перетинки, а у самців спеціальні голосові міхури — резонатори.

Запитання до учнів:

— Навіщо жабі повіки?

(Обговорення відповідей учнів.)

Розповідь учителя

Попереду очей розташовані ніздрі, які мають клапани.

Запитання до учнів:

— Яку роль виконують клапани ніздрів? (Ніздрі закриваються клапанами під час занурення у воду.)

Розповідь учителя

Тулуб короткий і широкий, шия та хвіст відсутні. Дві пари ніг (задні довші за передні).

Скелет земноводних складніший, ніж у риб. Хребет поділений на шийний (один хребець), тулубовий (сім хребців), крижовий (один хребець) відділи. Єдиний шийний хребець з’єднує голову з тулубом. Тому рухливість голови у цих тварин обмежена. Жаба не має ребер.

Скелет кінцівок включає кістки вільних кінцівок (передніх і задніх) та їхніх поясів. Він має типову для наземних хребетних тварин будову. Передню кінцівку утворюють кістки плеча, передпліччя та кисті. Кисть жаби має чотири пальці. Задні кінцівки складаються з трьох відділів: стегна, гомілки, стопи. Стопа має п’ять пальців, з’єднаних між собою плавальною перетинкою.

Пояс передніх кінцівок (плечовий пояс) складається з парних кісток: лопаток, воронячих кісток і ключиць. У місці сполучення воронячих кісток приєднується грудина.

Пояс задніх кінцівок утворений трьома парами зрослих між собою кісток.

Запитання для обговорення:

— Які пристосування до стрибків є у скелеті жаби?

Обговорення та складання опорного конспекту

Пристосування до стрибків у будові скелета жаби:

1) задні кінцівки міцні, штовхальні;

2) укорочений малорухливий хребет, щоб не пом’якшувався поштовх;

3) щоб хвіст не заважав стрибку, хвостові хребці зростаються в одну кістку — уростиль;

4) щоб тіло в польоті не переверталося:

таз закріплюється зростанням з крижовим хребцем;

передня частина тіла має бути легкою, тому череп жаби складається з легких кісток та хряща;

5) розставлені в боки та напівзігнуті передні кінцівки послаблюють удар, плечовий пояс не з’єднаний з хребтом і вільно лежить у товщі пружних м’язів, які «гасять» удар об опору;

6) ребра відсутні, щоб під час приземлення не ушкоджувалися внутрішні органи.

Самостійна робота учнів з підручником

— Які особливості мускулатури жаби?

Очікувана відповідь учнів:

У земноводних найкраще розвинені м’язи кінцівок та їхніх поясів. М’язи земноводних поділяються на групи, що виконують спільні функції (наприклад, м’язи, що згинають кінцівки, або м’язи, які розгинають кінцівки).

Запитання до учнів:

— Які відмінності в будові скелета земноводних та риб?

Очікувані відповіді учнів:

• Хрящовий череп, що складається з меншої кількості кісток.

• Скелет міцніший, ніж у риб, оскільки підтримує тіло на суходолі.

• Є шийний хребець, і голова рухомо з’єднується з хребтом.

• З’являються п’ятипалі кінцівки.

• Розвиваються пояси, які дають опору кінцівкам.

2. Особливості процесів життєдіяльності та поведінки земноводних

«Ажурна пилка»

Завдання для груп:

І група — особливості будови травної системи;

ІІ група — особливості будови дихальної системи;

ІІІ група — особливості будови кровоносної системи;

IV група — особливості будови нервової системи;

V група — особливості будови видільної системи.

Особливості травної системи земноводних

1. Травна система ускладнюється та диференціюється порівняно з рибами.

2. За способом живлення амфібії — хижаки.

3. Хапають їжу язиком, який у безхвостих прикріплений до дна ротоглотки своїм переднім кінцем і може викидатися з рота. Язик виділяє клейку речовину для утримання їжі.

4. Під час проковтування великої здобичі очні яблука втягуються, тиснуть на стінку ротоглотки і проштовхують їжу у стравохід.

5. Зуби призначені для утримання здобичі, усі однакові.

6. Секрет слинних залоз не містить ферментів і лише зволожує їжу.

Особливості кровоносної системи земноводних

1. Трикамерне серце:

ліве передсердя (артеріальна кров);

праве передсердя (венозна і артеріальна кров);

шлуночок (змішана кров).

2. Два кола кровообігу.

Запам’ятайте!

Земноводні — холоднокровні тварини: мають несталу температуру тіла, яка залежить від температури зовнішнього середовища.

Причини:

  • забезпеченість більшості органів змішаною, бідною на кисень кров’ю;
  • випаровування вологи через шкіру, що знижує температуру тіла.

Особливості дихальної системи земноводних

1. На суходолі:

• легені (у дорослих особин постачають 50–90 % кисню);

• шкіра;

• слизова ротоглотки (безлегенева саламандра).

2. У воді:

• шкіра;

• зябра (на личинковій стадії).

3. Шкірне дихання:

• забезпечує тривале перебування під водою;

• відбувається тільки через зволожену шкіру (на суходолі);

• кисень повітря розчиняється у тоненькій плівці рідини на поверхні шкіри і переходить у кров.

Особливості нервової системи земноводних

Головний мозок складається з п’яти відділів:

• передній мозок відносно великий; розділений на дві півкулі; має великі нюхові частки;

• проміжний мозок добре розвинений;

• мозочок розвинений слабко у зв’язку з нескладними, одноманітними рухами;

• довгастий мозок є центром дихальної, кровоносної і травної систем;

• середній мозок відносно невеликий, є центром зору, тонусу скелетної мускулатури.

Це цікаво

У порівнянні з рибами відносна вага головного мозку земноводних більша. Вага головного мозку у відсотках від маси тіла становить у сучасних хрящових риб 0,06–0,44 %, у кісткових риб — 0,02–0,94 %, у хвостатих земноводних — 0,29–0,36 %, у безхвостих — 0,50–0,73 %.

Завдання для учнів:

— Назвіть риси ускладнення в будові земноводних, які підвищують загальний рівень їхньої організації і сприяють кращому пристосуванню до різноманітних умов середовища.

Очікувані відповіді учнів:

• Поява п’ятипалої кінцівки;

• розвиток легенів;

• наявність трикамерного серця;

• формування середнього вуха;

• поява двох кіл кровообігу.

3. Розмноження та розвиток земноводних

Розповідь учителя

Розмноження та розвиток земноводних, як і риб, відбуваються у воді. Земноводні — роздільностатеві тварини, яким здебільшого притаманне зовнішнє запліднення. Протоки статевих залоз у земноводних відкриваються в клоаку.

З настанням весни земноводні прокидаються від зимового заціпеніння та починають шукати водойми, які швидко прогріваються сонячним промінням.

Навесні ви часто чуєте гучний жаб’ячий «спів». Річ у тім, що в самців деяких видів жаб у кутках ротової щілини розвиваються особливі парні мішки — резонатори. Вони можуть роздуватися, підсилюючи звуки. У такий спосіб самці жаб сповіщають про свою присутність.

Самки жаб відкладають у воду дозрілі ікринки, а самці випускають на них рідину, що містить сперматозоїди. Через деякий час зовнішня оболонка ікринок набрякає і збільшується в об’ємі. Набряклі драглисті оболонки допомагають ікринкам утримуватися біля поверхні води, де вища температура. Уночі, коли температура знижується, в кладках завдяки драглистим оболонкам температура залишається на декілька градусів вищою, ніж у воді. Верхня частина яйця всередині прозорої оболонки містить темний пігмент, а нижня — світла.

Запитання до учнів:

— Яке значення має таке забарвлення ікринок?

Очікувані відповіді учнів:  Завдяки пігменту сонячне проміння вловлюється краще, і яйце отримує більше тепла, необхідного для розвитку зародка. Крім того, темний пігмент захищає зародок від шкідливого ультрафіолетового випромінювання Сонця.

Розповідь учителя

Личинка жаби має назву «пуголовок».

Запитання до учнів:

— Кого вам нагадує пуголовок? (Личинку кісткової риби.)

— Чим він її нагадує? (Відсутність кінцівок, форма тіла, на його шкірі помітна бічна лінія.)

Розповідь учителя

Дихає пуголовок спочатку зовнішніми зябрами, розташованими з боків голови. Вони невдовзі замінюються внутрішніми, непомітними ззовні (прорізуються зяброві щілини). Пуголовок має одне коло кровообігу і двокамерне серце. Отже, у личинок земноводних є багато спільного з кістковими рибами.

(Демонстрування таблиці «Розвиток земноводних»)

 

306      

Перші дні пуголовки існують за рахунок жовтка ікринки. Згодом у них прорізується рот, і вони починають живитися самостійно. Спочатку вони з’їдають драглисті оболонки ікринки, до яких прикріплювалися. Здобувати їжу пуголовкам допомагають рогові зубчики, заховані під м’ясистими губами. Пуголовки зішкрябують шар дрібних організмів (водорості, найпростіші тощо) з підводних предметів. Згодом вони починають полювати на дрібних безхребетних.

Пуголовок швидко росте, зовнішні зябра замінюються на внутрішні, через деякий час починають розвиватися кінцівки. Спочатку ззовні помітні лише задні кінцівки, передні ж сховані під шкірною згорткою, що прикриває зяброві щілини.

Запитання до учнів:

—Чому першими з’являються задні кінцівки, а не передні? (За допомогою задніх кінцівок пуголовок плаває.)

Розповідь учителя

Через деякий час з’являються легені, серце стає трикамерним. Хвіст поступово коротшає, стають помітними передні кінцівки. Пуголовок перетворюється на жабеня. Період розвитку у воді триває два-три місяці, після чого жабенята заселяють на суходолі придатні місця існування. Статевозрілими жаби стають на третьому році життя. Таким чином, земноводним притаманний непрямий розвиток, під час якого організм зазнає значної перебудови.

«Творча лабораторія» (робота у творчих групах).

— Як ви можете пояснити таке явище, що пуголовок часничниці звичайної може сягати завдовжки  18 см, а доросла форма має довжину 10 см? (Личинкова стадія жаб за зовнішнім виглядом відрізняється від дорослих особин. Личинки видовжені, із хвостовим відділом, а отже, за рахунок цього вони можуть сягати великих розмірів. Під час метаморфозу хвіст розсмоктується, і розміри жаби зменшуються.)

4. Сезонні явища в житті земноводних

Самостійна робота учнів з підручником

Запитання для опрацювання:

— Які сезонні явища характерні для земноводних?

(Обговорення відповідей учнів.)

Це цікаво

Тривалість життя земноводних невелика. Однак відомі випадки, коли деякі види в неволі жили довго: звичайна жаба — 36 років, гребінчастий тритон — 28, джерелянка — 20–29, квакша — 22, очеретяна жаба — 16, жаба-бик — 16, шпорцева жаба — 15, часничниця — 11, піпа — 8, ставкова жаба — 6–10 і т. д. У природі тривалість життя амфібій значно менша. Кумки не живуть більше 2,5 року, трав’яні жаби — 4–6, озерні — 6–8, так само як сірі жаби і багато інших видів. У звичайного тритона тільки одиниці доживають до 3-річного віку. Загибель земноводних у помірній зоні відбувається головним чином під час зимівлі на суходолі в морозні, малосніжні зими, під час замору, промерзання водойм або, навпаки, під час їхнього пересихання, коли гинуть ікра і личинки.

     5. Узагальнення і закріплення знань

         Знайти та виправити помилки в тексті.

Земноводні — це тварини, які живуть у прісних та солоних водоймах. Тіло їх складається з голови, шиї, тулуба і кінцівок. Жаби мають чотири однакові ноги, з допомогою яких легко ходять. Шкіра у жаби гладенька, без залоз. Ковтають їжу з допомогою очей. Органами дихання жаби є зябра. Серце — двокамерне, два кола кровообігу. Температура тіла стала. До органів чуттів належить бічна лінія, яка як і в риб, тягнеться вздовж усього тіла. Нервова система земноводних простіша за нервову систему риб. Але краще розвинений задній мозок. Органи смаку розміщуються на верхній щелепі.

   «Закінчи речення»

1. Хребет жаби має (дев’ять хребців).

2. Пояс передніх кінцівок складається з парних лопаток, воронячих кісток і ... (ключиць).

3. У місці сполучення воронячих кісток приєднується ... (грудина).

4. Жаба живиться ... (рухомими безхребетними).

5. Личинки жаби дихають ... (зябрами).

6. Дорослі жаби дихають ... (легенями і через шкіру).

7. Здобич жаба ловить за допомогою ... (довгого липкого язика).

8. Серце жаб ... (трикамерне).

9. Кіл кровообігу ... (два).

10. Запліднення … (зовнішнє).

11. Розвиток ... (непрямий).

12. Личинка жаби називається … (пуголовком).

 

6. Підбиття підсумків уроку

Погодьтеся, що жаби дуже симпатичні істоти.

   Жаб’ячі приваби

У ставочок, як в люстерко,
задивилась жабка:
— Ой, яка ж струнка постава,
граціозна лапка!
Очі виразні, булькаті,
вирячені в міру,
Ще й бородавки розкішні
укривають шкіру.
Раджу добре роздивитись
всі мої приваби,
перед тим як говорити,
що страшні, мов жаби.

   Л. Вознюк.

Учні самостійно підводять підсумки уроку.

7. Домашнє завдання

    Індивідуальні та творчі завдання.

      Підготувати презентацію на тему:

 — хвостаті земноводні;

— безхвості земноводні;

— безногі земноводні.

 

1

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
31 березня 2018
Переглядів
8772
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку