Конспект онлайн-уроку

Про матеріал
Розробка конспекту онлайн-уроку з Екології на тему " Основні середовища існування та адаптації доних організмів"
Перегляд файлу

            Тема. Основні седовища існування та адаптації до них організмів

               Мета:

освітня: розширити знання про адаптації  живих організмів,принцип єдності організмів та середовища існування  ;

розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та використовувати теоретичні знання  для пояснення адаптацій різноманітних організмів, які можна спостерігати  у живій природі;

виховна: виховувати розуміння значення адаптації до умов середовища для збереження видового біорізноманіття.

Обладнання і матеріали: зображення, ілюстрації, що демонструють пристосування організмів до середовища їх існування;  презентація до уроку.

Базові поняття і терміни: принцип єдності організмів і середовища існування.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Робота з дошкою Goole Jamboard https://jamboard.google.com/d/1Qfvek46lNkCnB5fEg6DZWpTifn8yXuOnoLkROY2td7o/viewer?f=5

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

        Будь-який організм не може існувати сам по собі, окремо від середовища, у якому він живе.

Організм — це складна відкрита система, що пов'язана із середовищем величезною кількістю зв'язків.

     Він отримує з нього речовини для побудови свого тіла та енергію для забезпечення процесів життєдіяльності.

     На нього впливають фактори середовища. Він сам може впливати на нього, а в деяких випадках навіть суттєво змінювати його.

Наявність  взаємних зв'язків між організмом і середовищем, які зумовлюють їх єдність, називають правилом (або законом) єдності організму й середовища існування.

Ця єдність має місце в усіх середовищах існування організмів. (визначення середовища)

Але в кожного з них є свої особливості, тому взаємозв'язки організмів із різними середовищами мають характерні саме для них риси.

Наземне середовище є найбільш різноманітним за сукупністю фізичних параметрів. У різних його регіонах суттєво різняться температурний режим, рівень зволоженості та рельєф. Крім того, у багатьох місцевостях спостерігаються різкі сезонні коливання умов (наприклад, у регіонах із різко континентальним кліматом).

АЕРОБІОНТИ -  мешканці наземного середовища

Організми в цьому середовищі можуть вести прикріплений спосіб життя, активно рухатися або літати

На їхню життєдіяльність впливають такі фактори, як освітленість, клімат, сезонні зміни погоди, наявність джерел доступної води тощо.

Шляхи адаптації до умов існування в наземно-повітряному середовищі є найбільш різноманітними. Літаючі організми виробляють вигідну аеродинамічну форму тіла.

Бігаючі або стрибаючі форми мають добре розвинені кінцівки.

Ті, хто не можуть активно рухатися, виробляють пасивні форми захисту, накопичуючи отруйні речовини, тощо.

Важливими є також поведінкові адаптації, які, наприклад, стають причиною міграцій тварин і допомагають їм уникати несприятливих умов існування в конкретній місцевості.

Адаптацію рослин до наземно-повітряного середовища добре видно на прикладі дерев, таких як дуб або липа.

 Ці дерева мають морфологічні адаптації. Тіло цих рослин поділене на органи — корінь і пагін, які виконують різні функції.

Корінь забезпечує мінеральне живлення, а пагін — фотосинтез.

В організмі цих дерев багато механічних тканин, що дозволяють ефективно протидіяти силі тяжіння та захищають від механічних пошкоджень. Крім того, вони мають і фізіолого-біохімічні адаптації.

Так, скидання листя восени забезпечує видалення продуктів обміну і захист від сніголамів через накопичення снігу в кронах.

Сенкан на Jamboard

Ґрунтове середовище існування є дуже специфічним. Воно менш мінливе, ніж наземно-повітряне.

Але це середовище є найщільнішим серед усіх інших. Організми, які в ньому живуть, повинні або рити ходи, як кріт чи вовчок, або протискатися між частками ґрунту, як дощовий черв'як

На життєдіяльність мешканців ґрунтів впливають такі фактори, як

  • склад ґрунту,
  • його щільність,
  • зволоженість,
  • наявність жорстких прошарків,
  • рівень ґрунтових вод.

Організми адаптуються до цього середовища завдяки виникненню спеціальних органів для риття ходів, зміні форми тіла й утворенню спеціальних зовнішніх покривів тощо. У них суттєво змінюється роль різних органів чуттів. Зір утрачає значення. А от слух і дотикова чутливість виходять на перший план.

Добре пристосованими до життя у ґрунті організмами є гриби та грибоподібні організми.

 Їхнє тіло представлено міцелієм і є дуже розгалуженою структурою, яка складається з великої кількості тоненьких ниток — гіф.

Така структура забезпечує найкраще співвідношення поверхня/об'єм і дозволяє цим організмам ефективно добувати з ґрунту потрібні їм поживні речовини.

  • Адаптації у організмів
  • Гетеротрофне живлення;
  • Тонкі покриви тіла;
  • Зменшені розміри;
  • Риючі кінцівки;
  • Слабка пігментація тіла;

Вправа на Jamboard

Водне середовище існування містить усю гідросферу нашої планети. Саме це середовище вважають місцем зародження життя на планеті.

 Воно є досить сталим щодо температурних коливань і має велику щільність.

Це дозволяє організмам виростати до великих розмірів, бо, згідно із законом Архімеда, на них діє сила, спрямована вгору. Це суттєво знижує навантаження на опорні структури організму.

На життєдіяльність організмів у цьому середовищі істотно впливають такі фактори, як:

  • солоність,
  •  наявність мінеральних речовин у доступній формі,
  •  можливість появи льодового покриву
  • насиченість води киснем.
  • Різні організми по-різному адаптуються до умов середовища.
  • Активно плаваючі мають обтічну форму тіла, у сидячих або вільно дрейфуючих форм симетрія тіла є радіальною.
  • Ті, хто живуть на дні, мають сплощене тіло і вміють гарно маскуватися.

 Нейстон-  сукупність мікроорганізмів, водорості, дрібні безхребетні, які мешкають на поверхні води на межі водного та  повітряного середовища існування.

Перифітон - сукупність організмів, що заселяють щільні субстрати (підводні частини суден, гідротехнічних споруд, рослин та ін.), які знаходяться у воді. До складу перифітону входять бактерії, найпростіші, водорості, гриби, черви, двостулкові молюски  та ін.

Бентос -  Сукупність організмів, які мешкають на грунті і в грунті дна водойми.

НЕКТОН - сукупність водних, активно плаваючих організмів, які можуть протистояти силі течії і самостійно переміщуватися на значні відстані.

ПЛАНКТОН - сукупність дрібних організмів, що живуть у товщі води у завислому стані та не можуть активно протистояти перенесенню течією. Планктон складається з різних видів бактерій (бактеріопланктон), деяких водоростей ( фітопланктон), найпростіших, ракоподібних, личинок риб та багатьох безхребетних (зоопланктон)

Адаптації у організмів

  • Зяброве дихання;
  • Збільшення плавучості;
  • Активний рух;
  • Зовнішнє запліднення;
  • Біолюмінісценція;
  • Збільшення поверхні тіла у рослин, слабкий розвиток провідних і механічних тканин;

Живі організми як середовище існування докорінно відрізняються від інших середовищ.

Гостальне середовище мешкання Це паразитичні, напівпаразитичні  або симбіотичні форми. Якщо на організми, які живуть на поверхні істот (ектопаразити), впливають фактори зовнішнього середовища, то на тих, які живуть усередині організму хазяїна (ендопаразити), ці фактори безпосередньо не впливають. В ролі хазяїв можуть бути будь-які організми — від бактерій до квіткових рослин і ссавців. Прикладами бактерій-паразитів є велика кількість хвороботворних бактерій. Рослини-паразити і напівпаразити — це омела, повитиця. Середовище тут відносно  стабільне.

Життя всередині іншого організму характеризується великою сталістю порівняно з життям у відкритому середовищі. Тому організми, що знаходять собі місце в тілі рослин або тварин, часто повністю втрачають органи й навіть системи, необхідні видам, котрі живуть вільно.

В організмів, що поселилися всередині інших організмів, не розвинені органи чуття або органи руху, замість них виникають пристосування для свого утримання в тілі хазяїна та ефективного розмноження.

Основні адаптації:

  • взаємозалежне живлення;
  • спрощення організації;
  • анаеробне дихання;
  • наявність органів прикріплення

ІV.Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Вправа https://learningapps.org/watch?v=pco7550ba22

V. Рефлексія

Сторінка Jamboard

«Дізналися»

VІ. Домашня завдання.

Створення презентації по групам.

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Терещенко Лина
Додано
20 лютого 2023
Переглядів
604
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку