КОНСПЕКТ організованої навчальної діяльності з використанням теорії розвитку винахідницьких завдань для дітей старшого дошкільного віку на тему: «Які ви різні тварини»

Про матеріал

Організована навчальна діяльність з використанням теорії розвитку винахідницьких завдань для дітей старшого дошкільного віку

на тему: «Які ви різні тварини»

Перегляд файлу

КОНСПЕКТ

Організованої навчальної діяльності з використанням теорії розвитку винахідницьких завдань для  дітей старшого дошкільного віку

на тему:

«Які ви різні тварини»

 

Програмовий зміст: закріпити і поглибити знання дітей про мешканців лісу.  Навчати дітей бачити користь і шкоду , добре і погано в одному об’єкті.   Розвивати у дітей діалектичне  мислення на основі формування системного аналізу, вміння бачити в подіях, явищах, об’єктах  наявність  двох протилежних якостей,  наявність протиріччя..  Знаходити оптимальні результати  вирішення протиріч,    вміння вирішувати одне і те саме завдання різними варіантами.  Формувати у дітей вміння винаходити, моделювати за допомогою «маленьких чоловічків», займатися дослідницькою діяльністю.  Розвивати творчість під час позначення символами реального образу і подій, що відбуваються із ним. Закріпити навички поскладового читання. Виховувати інтерес до життя тварин, розуміння значення їх у природі.

 

Обладнання: картки із зображенням диких тварин, картки-символи для гри «Так чи ні», картки до гри «Що кому до смаку»,  торбинка із ложкою, паличкою, камінцем, глечиком, тарілочкою, паличкою, стаканчики із водою, камінці, іграшка лисичка, картки до вправи «Зберись на вершину», олівці, грамзапис співу птахів і мелодійної музики.

 

Попередня робота: розглядання картин та ілюстрацій де зображені тварини, розучування віршів про тварин, читання оповідань

Г. Скрибицького, В. Чапліної  про тварин, відгадування загадок, дидактичні ігри: «Впізнай тварину за описом», «Хто де живе?», «Чий хвіст», «Хто і що їсть».

 

Хід заняття

  

 

Доброго ранку, доброго дня!

  Нехай усміхаються люди щодня.

  Нехай буде мир і злагода у вас!

  Нехай завжди світить сонце для вас.

Діти, сьогодні на занятті ми поведемо розмову про тварин.

 

На фоні мультимедійної презентації іде розповідь вихователя.

Тварини бувають різні , вони не схожі один на одного. Вони відрізняються розміром: одні великі, а інші маленькі , зовнішніми  ознаками: у одних довгі вуха, а в інших довгі хвости, одні мають роги, а інші  мають ікла, також тварини відрізняються  способом життя, харчуванням.  Отже кожна тварина неповторна і є окрасою нашого життя.

 

Мозковий штурм:

 

Назвіть тварин маленьких за розміром ( великих).

  • Назвіть тварин домашніх ( диких).
  • Назвіть тварин травоїдних (хижаків).
  • Які тварини взимку впадають в сплячку.

 

Наступним завданням нашого заняття  буде гра «Так чи ні»

За допомогою карток сигналів ви будете відповідати на мої запитання: зелений колір «Так», а червоний – «Ні».

  • Ведмідь великий, у нього хутро бурого кольору;
  • Лисиця живе в дуплі;
  • У зайця довгі чутливі вуха;
  • Білка гризе горіхи, шишки, збирає гриби;
  • Взимку вовк залягає в сплячку;
  • У лисички на вушках є китиці;
  • Їжак стрибає по деревах;
  • Заєць швидко стрибає.

 

Діти,  послухайте загадки.

Картинки – відгадки виставляються на дошці.

 

 Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається. Вночі
Йде шукать собі харчі.
Весь із тонких голочок.
Як він зветься?...
(Їжачок)

 

Буркотливий, вайлуватий,
Ходить лісом дід кошлатий:
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину.
Літом любить полювати,
А зимою — в лігві спати.
Як зачує він весну —
Прокидається від сну.
(Ведмідь)

 

Він ікластий і сердитий,
Дуже любить землю рити.
Жолуді весь час шукає
Й малюків смугастих має.
(Кабан)

 

В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться,
Як зовуть її?
(Лисиця)

Я маленький, я вухатий,
Сірий, білий, волохатий.
Я стрибаю, я тікаю,
Дуже куций хвостик маю.
(Заєць)

Червонясту шубку має,
По гілках вона стрибає.
Хоч сама мала на зріст,
Та великий має хвіст,
Як намисто оченята…
Хто це? Спробуй відгадати.
(Білка)

У норі хатинку має
хліб, сирочок полюбляє.
По підлозі тишком-нишком
Бігає сіренька...
(Мишка)

Гострі зуби, сильні лапи
Дуже схожий на собаку,
І полює дуже ловко,
Що, впізнали, друзі, ... ?
(Вовка)

Генерація ідей

Подивіться іще раз на картинки і назвіть цих тварин. Розділіть їх на дві групи за бажанням і поясніть чому ви так це зробили. /за розміром, за способом життя, хижаки чи травоїдні/.

Чому тварини називаються травоїдними? Чому називаються хижаками? Як ви гадаєте чому деякі тварини залягають взимку спати?

Так, немає для них в достатній кількості їжі.                                                                   Пропоную пограти в гру «Що полюбляють їсти тварини». Візьміть карточки, де зображені тварини у великому колі, а в центрі кола  страви,  що  вони їдять. З'єднайте лінією тварину з тим, що вона любить їсти. Поясніть.

Системний підхід

Діти, уявіть: якби тварини могли мати якусь професію, яку б із професій обрала кожна тварина і чому:

Ведмідь – пасічник                                                                                                                        Вовк – санітар лісу                                                                                                                                     Їжак – швець                                                                                                                                   Кабан – землекоп                                                                                                                         Бобер – будівельник                                                                                                                       Кріт -  шахтар                                                                                                                                       Лисиця -                                                                                                                                               Білка -  комірник                                                                                                                          Заєць – спортсмен, бігун

Знаходження протиріч

Увага, вранці коли я прийшла до дитячого садка,  біля дверей  нашої групи знайшла ось цю торбинку. Давайте подивимось, що в ній лежить. Ми з вами розглянемо кожну річ і визначимо це добре чи погано.                                                                                                    Ложка – добре тому , що нею їдять  і погано – коли вона грязна  і нею не можна їсти. Паличка  - добре: можна малювати на піску, розвести вогнище, підв’язати рослину;  погано – коли паличками б’ються.                                                                                                                                                                                                                                              Камінець -  ……        

Діти, поміркуйте: каміння – це твердий, м'який, чи газоподібний предмет? /твердий/.            А зараз я вам відкрию секрет: посередині кожного твердого предмета живуть маленькі  чоловічки, вони міцно тримаються за руки.

Дослідницька діяльність                                                                                                                           Візьмемо  два магніти і уявимо, що ці магніти і є маленькі чоловічки. Коли ми піднесемо один магніт до іншого, що відбувається? Вони приклеюються і міцно тримаються за руки.  Подивіться на воду. Це що? Так, вода – це рідина. Як ви думаєте, які чоловічки живуть у воді? / рідкі/                                                                                                                                    Вони міцно  тримаються за руки чи ні? /Ні/.  Як ми можемо це перевірити? Продемонструйте.  /перелити воду, опустити у воду камінець/..                                                                                  Отже у рідині чоловічки  не міцно тримаються за руки і крізь  них  легко можуть пройти тверді чоловічки.                                                                                                                           Діти, як ви гадаєте у воді є повітря?   Як ви здогадались?  /Коли опускали у воду камінці, бачили як на поверхню підіймалися бульбашки з повітрям/. 

Діти виходять на килимок

                                                                                                                                         Моделювання

Давайте змоделюємо за допомогою маленьких чоловічків стакан з водою.                  Хлопчики візьмуться за руки і утворять коло. Уявимо,  що це стакан. А дівчатка зайдуть в середину кола і уявіть, що ви вода. Як рухаються рідкі чоловічки, коли стакан стоїть? /Вони не рухаються/.                                                                                                                                  Що відбувається із рідкими чоловічками, якщо воду поколотити?

Поміняйтеся місцями: хлопчики – вода, а дівчатка – стакан. Що станеться із рідкими чоловічками, якщо вода замерзне? Покажіть. /діти присідають/

Сідайте на свої місця і давайте подивимось, що іще є в нашій торбинці. Глечик, тарілочка. Як ви гадаєте із якої казки ці предмети?  «Лисичка і журавель» К. Ушинського.  Пригадаємо цю казку.                                                                                                                                                          – Як Лисиця запрошувала в гості Журавля?                                                                                       - Чим  частувала?                                                                                                                                         - Що Журавель приготував для кумоньки?                                                                                             - Чим закінчилася дружба Лисиці і Журавля?                                                                                   - Як ви гадаєте за допомогою яких предметів із торбинки  лисичка змогла б скуштувати окрошку? /За допомогою ложки, а також опускаючи у глечик камінці. Коли камінці падають на дно, вони витісняють рідину на гору/.

Метод асоціацій і перенесення властивостей одного предмета на інший

Діти, перед вами глечик і лисичка.                                                                                                     Яка лисичка? Руда, хитра, спритна.                                                                                                  А глечик який? Глиняний, коричневий, важкий.                                                                      Спробуємо властивості глечика перенести на лисичку і навпаки.                                            Лисичка може бути глиняною? /Так, якщо її виліпити із глини/.                                                  А важкою може бути лисичка? /Так, якщо вона вже доросла тварина або добре наїлась/.  Глечик може бути спритним і чому? /Він напуває людей, з нього не витікає вода/.                   А хитрим може бути?  /Як в казці «Лисичка і журавель»/.

Звучить спів пташок

Малята,  послухайте щось пташки голосно кричать і хочуть нам розповісти.

У кожного із вас на партах є картки до гри «Зберись до вершини» .                              Прочитайте    їх.  Яке слово на вершині  сходинок?                                                            Новина.                                                                                                                                              Яку ж новину нам принесли птахи ?                                                                                                А новина  ось яка : тварини в лісі посварились. Вони не можуть визначитись хто із них найкращий, найрозумніший, найважливіший, найпрацьовитіший.

                                               Метод перевтілення.

 Спробуємо  помирити тварин. Для цього кожен уявить себе якоюсь твариною і розповість про себе як про тваринку.

Діти уявляють під запис мелодійної музики

Гра «Я –тваринка»

Ми з вами зрозуміли, що кожна тваринка є окрасою природи. Кожна тваринка прекрасна по-своєму. 

Метод емпатії: передача уподобань предмета

Давайте розглянемо, як же тварини ставляться до навколишнього середовища; що вони люблять і чого вони бояться.                                                                                                     Візьміть колові таблиці, розгляньте їх і закресліть те, що бояться тварини. Поясніть свій вибір.

Молодці, чудово справились із цим завданням. І за це нам тварини залишили ось цей чудовий вірш  «Білка і гриб» А. Качана.                                                                                                  Прослухайте його.                                                                                                                        Зараз я буду читати кожен рядок , а ви спробуєте за допомогою символів відтворити його на папері.

Метод символічної аналогії

Білка в лісі стриб та стриб                                                                                                                   І знайшла великий гриб.                                                                                                                     А додому принесла -                                                                                                                      Гриб не влазить до дупла.                                                                                                         Довелося білочці                                                                                                                               Гриб сушить на гілочці.

Читання вірша дітьми за допомогою картки – схеми.

Підсумок заняття.

Молодці мої малята –                                                                                                                   Любі хлопчики й дівчата,                                                                                                                 Гарно ви всі працювали,                                                                                                                         За це тваринки подяку вам прислали.

Кошик із горішками і яблуками.

 

doc
Додано
7 січня 2019
Переглядів
1114
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку