Вашій увазі пропонується розробка першого уроку у 2018-2019 навчальному році для 8 класу на тему "Я – громадянин України – європейської країни".
Перший урок 2018/2019
Тема: Я – громадянин України – європейської країни
Мета: сприяти усвідомленню учнями місця України серед інших країн, особливо Європи, допомогти зрозуміти важливість Європейського об’єднання, приналежність України до європейської сім’ї народів, акцентувати увагу на необхідності розширення знань про Україну як можливого члена Євросоюзу, розширювати знання учнів про Європейський Союз, країни, які в нього входять, сприяти формуванню нового європейського світогляду молоді, розвивати навички творчого мислення учнів шляхом їхнього включення у полеміку, формувати моральні пріоритети, які визначають людину найвищою цінністю.
Обладнання: комп’ютер, проектор, презентація PowerPoint, відео, музичне оформлення.
Епіграф:
Ті держави здатні стати великими,
у яких великі малі люди.
О. Довженко
Хід уроку:
І. Емоційне налаштування. Слайд 1
ІІ. Мотиваційний вступ. Слайд 2
─Нам постійно твердять про те, що Україна вже є європейською державою, але чи це дійсно так?
Напевно, Україна зможе по праву вважатися такою, коли в кожного її громадянина будуть європейська свідомість, європейське мислення, європейське бачення, європейська поведінка і … європейський рівень життя.
Коли кожен зможе з гордістю сказати: «Я – громадянин України! Я – громадянин Європи!»
Що особисто я можу зробити, щоб моя рідна країна стала ближчою до Європи? Саме своїми власними руками, а не через підписування численних декларацій. Саме своїм власним розумом, а не через сліпе слідування чужим гаслам. Саме своїм власним духом, а не через постійне повторювання заїжджених ідей.
Я можу! Я можу мислити по-європейськи, робити по-європейськи, бачити по-європейськи та показувати це всьому світові, у якому місці я б не перебував.
«Для того, щоб почати велику подорож, потрібно зробити перший крок», – сказав Лао-Цзи. Він не знав, що через багато років, ця фраза стане філософією Євроінтеграційної політики України, де кожен повинен усвідомити свою Європейську приналежність, тим самим зробивши такий важкий перший крок.
Тема нашого першого в цьому навчальному році уроку «Я – громадянин України – європейської країни». На перший погляд – нічого нового для нас. Адже за своїм географічним розташуванням Україна – звичайно ж держава європейська. Навіть географічний центр Європи знаходиться поблизу с. Ділове Рахівського району Закарпатської області.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда. Слайд 3
Україна – одна з найбільших держав Європи. Довжина кордону становить 7700 км. Україна – єдина країна Європи, яка має стільки близьких сусідів. Наша Батьківщина межує з сімома країнами.
─Назвіть ці країни (Росія, Білорусія, Польща,Словаччина, Угорщина, Румунія, Молдова). Південну частину омивають води… Чорного і Азовського морів, де проходять водні кордони
─З азіатськими країнами.Назвіть їх (Туреччина, Болгарія, Грузія та інші).
Отже, майбутнє України тісно пов’язане з майбутнім Європейського Союзу.
Ще Леонід Кравчук Президент України підписав Угоду про партнерство та співробітництво з ЄС. І це була перша угода між ЄС та країнами колишнього Радянського Союзу.
Європейський Союз був створений у 1992 році. До нього входять 28 країн. Україна упевнено стоїть на шляху євроінтеграції.Та кожен справжній європеєць любить та знає історію своєї країни. Святою для кожного є земля, де він народився і зробив свій перший крок. І чим дорослішою стає людина, тим глибшає її любов до батьківщини…
2. Бліц-турнір «Моя Україна». Слайд 4
─ А зараз перевіримо ваші знання про нашу країну:
3. А тепер пропоную гру «Вірю – не вірю». Слайд 5
4. Розв’язання проблемного питання. Слайд 6
Усім знайомий вислів: «І чужому навчайтесь, і свого не цурайтесь».
─ Хто є автором цих відомих рядків? (Т.Г. Шевченко).
─Як ви розумієте цей вислів?
(Серед низки учнівських відповідей необхідно зосередити увагу на таких:
для успішного розвитку України, її процвітання необхідно сумлінно працювати, любити Батьківщину,знати та поважати історико-культурні особливості держав-сусідів;вивчати досвід інших країн;український народ з його культурною спадщиною, гуманістичною ментальністю достойний зайняти гідне місце в Європі, зокрема стати членом ЄС).
ІV. Формування ціннісного ставлення до суспільства та держави.
1. Повідомлення. Слайд 7
─Давайте згадаємо, що таке Європейський Союз?
Європейський Союз (ЄС) – EuropeanUnion (EU) – це об’єднання країн Європи, які через створення спільного ринку, економічного та валютного союзу, а також шляхом реалізації спільної політики й діяльності мають на меті забезпечити безперервне економічне зростання, соціальний розвиток і згуртованість держав-членів.У наявний момент в межах Європейського Союзу об’єдналося 28 держав-членів з населенням близько 507 млн. чол. Столицею Європейського Союзу є Брюссель. На даний момент три країни мають статус кандидатів на вступ до ЄС: Македонія, Туреччина, Чорногорія.
2.Географічне лото
(Діти отримують 2 набори карток – один з назвами країн, інший – з столицями. Їм необхідно розкласти картки у відповідності один з одним – країна та її столиця. Для полегшення завдання діти можуть отримати карту Європи.)
АВСТРІЯ – ВІДЕНЬ.
ЧЕХІЯ – ПРАГА.
ГРЕЦІЯ – АФІНИ.
ІТАЛІЯ – РИМ.
ШВЕЦІЯ – СТОКГОЛЬМ.
ФРАНЦІЯ – ПАРИЖ.
НІМЕЧЧИНА – БЕРЛІН.
СЛОВАЧЧИНА – БРАТИСЛАВА
ПОЛЬЩА – ВАРШАВА
ЛИТВА – ВІЛЬНЮС
3. Повідомлення. Слайд 8
ЄС відкрив кордони для України: Рада Європи схвалила рішення про внесення України до переліку країн, громадянам яких скасовуються візові вимоги. Документ було підписано 17 травня.
Уже починаючи з літа 2017 року без візи можна відвідати практично будь-яку країну ЄС. Виняток – Великобританія та Ірландія, які є членом Євросоюзу, але не входять до складу Шенгенської зони.
Але без «штампу» в паспорті можна буде відвідати інші країни, які не є членами ЄС, але входять до Шенгенської зони: Ісландію; Ліхтенштейн; Норвегію; Швейцарію.
Тим, хто захоче потрапити в Європу без візи, потрібно пам’ятати про обмеження, які накладають європейці на спрощену систему перетину кордону ЄС для українців:
-по-перше, без візи до Євросоюзу можна потрапити тільки з біометричним паспортом;
-по-друге, віза не потрібна виключно при короткострокових поїздках – до 90 днів за півроку. Якщо ви пробудете довше, то вам узагалі можуть заборонити в’їзд на територію ЄС;
-по-третє, безвізова поїздка виключає можливість працевлаштування в Європі. Якщо ми хочемо поїхати до ЄС, щоб знайти роботу, отримати візу таки доведеться;
-по-четверте, ви можете їхати на навчання до Євросоюзу без візи, тільки якщо навчання триває не довше 90 днів на півроку. Інакше знову ж таки потрібна віза.
Щоб потрапити до ЄС без візи, нам може вистачити лише біометричного паспорта. Але на практиці на кордоні у нас мають право попросити документи, які підтверджують нашу платоспроможність та належні умови перебування. Також можуть запитати про мету поїздки.
Скільки грошей треба мати, щоб пустили без візи? У різних країнах Європейського союзу діють різні вимоги. Наприклад, щоб потрапити до Франції, може знадобитися 65 євро на добу, а ось у Німеччині може вистачити 45 євро.
4. Гра «Що? Де? Коли?», Слайд 9, щоб перевірити наскільки ви обізнані про європейські держави, більше дізналися нового (вибрати правильну відповідь)
Відповідь: Почав їздити нароботу на велосипеді. Увів плату за користуванням авто.
Відповідь:Леонід Кравчук. Леонід Кучма. Віктор Ющенко.
Відповідь: Візантія. Греція. Італія
Відповідь: Шенген. Берлін. Париж.
Відповідь: Люксембург. Бельгія.Німеччина.
Відповідь:Україною. (Угода про партнерство та співробітництво між Україною та ЄС підписана 16 червня 1994 та вступила у дію 1 березня 1998 року.)Польщею. Словакією.
Відповідь: Німеччина. Англія. Швейцарія.
Відповідь:Австрія. Данія. Португалія.
Відповідь: «Хлопчик, що пісяє». «Маленька танцівниця». «Гарцюючий кінь»
Відповідь: Швеция. (Стокгольм).Австрія (Вена). Фінляндія (Хельсинки).
Відповідь:Берн. Дублін. Амстердам. (Амстердам називають «велосипедною столицею» за неймовірну кількість велосипедів. На 750 тисяч жителів налічується більше 600 тисяч велосипедів.)
Відповідь: Італія (чобіт).Греція. Португалія
Відповідь: Румунія. (Персонаж Брема Стокера, Дракула, жив на сході
Європи. Проте сама книга про нього писалася автором на батьківщині, в сучасній Ірландії.). Німеччина. Польща.
Відповідь: Мальта. Великобританія. Данія
Відповідь:Париж. Брюссель. Лондон
Відповідь:Нобелівська Премія Миру (За свою діяльність направлену на підтримку миру, демократії та захист прав людини більше шести десятиліть.). «Оскар». Букеровська премія
Відповідь:Білл Клінтон.Юлія Тимошенко.Ангела Меркель (За послідовну позицію стосовно російської агресії в Україні.)
Відповідь:Анна Ярославна. (Дружина короля Генріха І.) Єлизавета Анастасія.
Ярославна Ярославна.
Відповідь:Мюнхен. Відень.Мінськ.
Відповідь:Португалія. Іспанія.Рим, у якому розташований Ватикан.
5. Гра «Найрозумніший» (питання без варіантів відповідей). Слайд 10
(12 зірок.Автори концепції прапора ЄС вважали, що 12 зірок, як 12 знаків зодіаку, представляють єдність та повноту народів Європи, а також їх гармонійне співіснування та солідарність.)
Кожна держава має свої особливості народної кухні та традиційні страви, які стали своєрідними візитками країн. У нас прийнято закордонних гостей почастувати борщем та салом. А чи знаєте ви що ж є кулінарними вподобаннями європейців?
Завдання для команд: кожна команда отримує картки, на яких вказані назви країн та їх традиційні страви. Необхідно скласти картки попарно з урахуванням відповідності країни та її страви.
УКРАЇНА─БОРЩ
УГОРЩИНА─ГУЛЯШ
ПОЛЬЩА─БІГОС
ІТАЛІЯ─ПІЦА
ЧЕХІЯ─КНЕДЛИКИ
ІСПАНІЯ─ ПАЕЛЬЯ
ФРАНЦІЯ─КРУАСАН
БЕЛЬГІЯ─ КАРТОПЛЯ ФРІ
НІМЕЧЧИНА─ШНІЦЕЛЬ
АНГЛІЯ─ЧАИ З МОЛОКОМ
НІДЕРЛАНДИ─ СИР
ЛИТВА─ЦЕПЕЛІНИ
КІПР─ГОЛУБЦІ У ВИНОГРАДНОМУ ЛИСТІ
(Словник: Слайд 11
Бігос —тушкована капуста зі свининою, шинкою, корейкою, шпиком, ковбасою.
Кнедлики — невеликі кульки з тіста, картоплі чи сиру. Без кнедликів немає чеської кухні. Бо саме кнедлики, вважають чехи, є ідеальним доповненням до різних страв. Адже самі по собі кнедлики не вживаються.
Паелью готують з рису, додаючи різні інгредієнти. Паейя може бути м’ясна чи рибна.
Цепеліни – Зроблені з тертої картоплі і зазвичай наповнені м’ясом. Іноді як начинку використовують домашній сир або гриби.)
Відповідь: Італія.
Відповідь: Франція.
Відповідь: «Кіт у Чоботях», Шарль Перро, Франція.
Відповідь: «Пригоди Чіполіно», Джанні Родарі, Італія.
Відповідь: «Чудова подорож Нільса з дикими гусьми», Сельма Лагерльоф, Швеція.
Відповідь: Попелюшка
Відповідь: Спляча красуня
Відповідь:Робін Гуд
Відповідь:Король Артур
Відповідь: Бременські музиканти
Відповідь: Стійкий олов’яний солдатик
7.Підбиття підсумків гри.
V. Рефлексія. Слайд 12
Усього на території Європи розташовано 45 незалежних країн, економіка і культура яких тісно пов’язані. Україна, маючи великий природний, економічний, культурний, інтелектуальний потенціал, спроможна посісти належне місце серед народів Європи і світу в цілому.
Кожен повинен пам’ятати, що настав час, коли все залежить від спільної взаємодії та співпраці громадян держави Україна – дорослих і молоді.
Майбутнє залежить від кожного з нас!