До розіграшу
залишилось:
10 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Конспект підсумкового уроку з української літератури у 5 класі "До казки на гостини"

Про матеріал

Дана розробка допоможе у підготовці і проведенні підсумкового уроку української літератури у 5 класі після вивчення теми "Казки" . Урок проводжу тому,що тему "Казки"учні вже більше не вичатимуть.

Перегляд файлу

Тема «У казки на гостинах»(  Підсумковий урок - інтелектуально-розважальна гра)

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про казки; розвивати пам’ять, кмітливість, вміння передавати свої думки  в розмові; вчитися  поважати добро і правду, боротися зі злом і кривдою; виховувати любов до книг, бережне ставлення до них.

 

Хід уроку

І. Вступ

Вчитель

 Сьогодні ми зібралися тут всі разом для того, щоб побувати в гостях у казки.

Діти дуже люблять слухати казки, а дорослі з великим задоволенням розповідають, читають їх дітям. Казка жила, живе і вічно буде жити. Вона буде існувати стільки, скільки будуть жити люди.

 Казка буває сумна і весела, казка навчає нас розуму, висміює ледачих і хвальків. Дарує щедрість, багатство хорошим людям.

 Тому сьогодні  ще раз перегорнемо сторінки улюблених книжок, зустрінемося із улюбленими героями і, звичайно, побачимо, як, у котрий раз, добро перемагає зло.

 

  Звучить пісня «Свято казки починається»

 

Учні

1. Дорогі хлопчики й дівчатка!

    В нас сьогодні — свято казки.

    Будем його разом відзначати.

    Казку-друга шанувати.

 

2. Зустріч з казкою — це свято.

   Не було б її у нас,

   Ми б не знали так багато

   Про новий і давній час.

 

 3. В кожнім домі, в кожній хаті,

     І у місті, і в селі —

    Хто навчився вже читати,

    Має казку на столі.

 

 4. Існує книг багато на землі.

     Вони цікаві, мудрі, гарні.

     Та кожен з нас, дорослий чи малий,

     Всяк казочку читати полюбляє.

 

 

 

 

5. Казка – це світ чарівний та незвичний,

    Казка – це диво, сповнене краси.

    Поринуть в казку, це ж бо так цікаво,

    Це справді свято, радість для душі.

 

 6. У казці звірі мову мають,

    Дерева розмовляють, мов живі.

    Добро і правда завжди зло долають,

    Тому і люблять казку діти всі.

 

7. В країну казок підемо я і ти,

    У казці всім цікаво побувати.

    Там вірних друзів можемо знайти,

     І з ними хочемо ми істину пізнати. 

 

10. Сьогодні ми Казку сюди запросили,

     Щоб бачити Казку  і слухать гуртом,
     А Казка у залі десь там заблудилась,

     Давайте її пошукаєм разом.

 

11.Прийди, прийди, Казко, до нас на свято

     Щоб ми веселі і радісні були.

     Розкрий нам широкі простори довкола,

     Щоб світ ми пізнали й щасливі були.

 

(Заходить Королева казок)

Вчитель

Заходь, заходь, Казочко, до нас,

В нас тут хлопчики й дівчатка

Уже ждуть тебе давно.

Та про себе розкажи спочатку

І порозважайся з нами заодно.

 

Королева казок. До вас я прийшла із далеких країв. Ви всі, напевно, мене

добре знаєте. Я часто приходжу до вас перед сном, щоб ви  спокійно спали, щоб на нашому обличчі не зникала усмішка.

             Вітаю вас, дорослі і малі!

Від всіх казок низенький вам уклін.

Я — Казка мудра — хочу вам сказати,

Що кожен з вас мене повинен знати.

Бо, кажуть, казка вчить на світі жити

Та правду й волю завжди боронити.

Я, друзі, Казка добра і чарівна.

Мене ви знаєте і любите, мабуть.

Для вас у мене є завдання.

Ви їх, я знаю, вирішите враз. 

 

Заходить казкар

Казкар

Добрий день вам, любі друзі.

Я – Казкар у цій окрузі.

Все на світі знаю я,

Це професія моя

Мене чекають скрізь, я знаю.

Дітей люблю і поважаю,

Завжди учу добро робити,

Всіх цінувати і любити.

І, гості любі, вже, мабуть,

Пора нам вирушати в путь.

Тож часу цінного не гаймо –

У царство казки вирушаймо.

 

ІІ Основна частина

 

Вчитель Доброго дня, друзі. Вітаю вас на гостинах у казки. Добра, мудра, чарівна казка завжди була у пошані. Її із задоволенням слухають і діти, і дорослі. Казки бувають різні: і довгі, і короткі, веселі, чарівні, написані автором або складені народом. Проте у всіх казок є одна спільна риса – мудрість.

Королева казок і казкар прийшли до нас, щоб дізнатися, чи добре ми  пам’ятаємо вивчені казки. Як народні так і літературні

 

Аналіз ментальної карти «КАЗКА»

 

Королева казок Отже, оголошую казкову вікторину.(відео)

 

І конкурс «Розминка»

(Учні по черзі відповідають на питання за змістом вивчених казок)

1.Як звали лиса, що дуже любив вихвалятися перед звірами? (Микита)

  1. Якого кольору став Лис Микита? (Синій)
  2. Хто є автором казки «Фарбований Лис»? (І. Франко)

4.Як звірі називали Лиса Микиту? (Остромисл)

5.Як звали маленьку істотку, що народилася   в лісі, і яку люди дуже рідко помічають? (Хуха)

  1. Хто зруйнував хатинку Хухи-Моховинки? (Дід)
  2. Хто може побачити на власні очі Хуху? (Тільки дуже добрі дітки)
  3. Як звали правителя країни Сльозолий? (Цар Плаксій)
  4. Назвати імена дочок Плаксія (Нудота, Вай-Вай, Плакота)
  5. Як звали дівчину, що потрапила до країни Недоладії? (Аля )
  6. Хто забрав Алю до Недоладії? (Недочеревик)
  7. Що подарували Алі її нові друзі на згадку про її подорож? (Рушничок)

 

 

Другий конкурс  «Згадати все»

Визначте героя та твір за цитатою:

 «Що ти таки, старий, думаєш з ним, що вже він зросту дійшов, а така недотепа — нічого робить не вміє?» (Мати, «Ох»)

 «Е-е-е!.. Де ти тепер найшов правду? Нема тепер правди на світі! Тепер скрізь одна кривда». (Дядько, «Про правду і кривду»)

▼ «Та цур тобі, я тебе і не думав кликать!» (Батько, «Ох»)

▼ «Загадав, щоб вона прибула до нього в гості — ні пішки, ні верхи, ні боса, ні взута, ні з гостинцем, ні з порожніми руками». (Пан, «Мудра дівчина»)

 «Погано, чоловіче, довго він тебе водитиме!» (Білий дід, «Ох»)

 «Не втік-таки від моїх рук, вражий син!» (Ох, «Ох»)

▼ «Коли ти, кумонько, хочеш балакати — то я і так чую! (Син у подобі окунця, «Ох»)

▼ «Е... я такого наробив, що там хоч що хай роблять,— не справ¬лять» (Чорт, «Про правду і кривду»)

▼ «Який я, таточку, гарний перстень найшла!» (Царівна, «Ох»)

 «Я забуваю все те, що ти мені робив. Бери собі оці два кораблі з усім добром» (Небіж, «Про правду і кривду»)

▼ «Оддай, дочко, а то через нас буде нещастя чоловікові, оддай!» (Цар, «Ох»)

▼ «Хай той посіє цю кашу, виростить просо, скосить та натовче пшона, яким вона вигодує курчат, що виведуться з тих яєць». (Маруся, «Мудра дівчина»)

 

ІІІ конкурс «Повторення теоретичного матеріалу». Дописати речення.

  1. В літературній казці обов’язково є автор, тому її називають _______________________.
  2. Літературна казка, як і народна, – це фантастичний твір, у якому перемагає _____________________.
  3. Записати, чим відрізняється літературна казка від народної.
  4. Опис зовнішності персонажа в літературному творі – це _____________________.
  5. Співзвучне закінчення рядків – це _______________________.
  6. Поєднання кількох віршованих рядків, об’єднаних однією думкою, інтонацією та способом римування – це ________________________________.

 

 

 

 

Четвертий  конкурс. «Загадки казкових героїв»

Уявіть, що відому вам казку розповідає один із казкових героїв. Вам потрібно назвати героїв казки, від імені якого ведеться розповідь та назву казки.

  1. «Хай із ними день при дні плачуть всі в країні діти, бо сміятись радіти у моєму царстві  ні!» (Цар Плаксій)
  2. «Я приходив кожний вечір – хай чи дощ іде, чи сніг – до голодної малечі і усім приносив сміх» (Лоскотон)
  3. «Майже вмираючи зі страху я мусив сидіти в фарбі тихо аж до вечора, знаючи добре, що якби тепер. У такім строї, появився на вулиці, то вже не пси, але люди кинуться за мною і не пустять мене живого»(Лис Микита)
  4. «Я народилася не ранньою весною, як всі мої сестри та брати. Було тоді вже тепле, ясне літо. Була найменшою в родині, «мізинчиком», мене дуже жаліли й любили, але ж любили не тільки за те, що була я манісінька. Як кошенятко. Була я добра, лагідна, звичайненька, слухняна, роботяща.» ( Хуха – Моховинка )
  5. «Ще місяць тому я надумала вишити рушничка для бабусі до її дня народження. І нитки підібрала. І рушничок білий знайшла, і навіть перший хрестик зробила. А потім мені перехотілося вишивати.» (Аля)
  6. «Я кремезний, широкоплечий хлопчина. Але ліва нога у мене коротша від правої» (Недоладько)
  7. «Я забрав собі у найми ледачого хлопця, але  батькові не хотів повертати і перетворював його на півня, барана, голуба» (ОХ)
  8. «Я хоч був не бідний, але позаздрив своєму небожу – королю» (дядько)

 

П’ятий конкурс «Загублені речі»

Хто загубив речі  (мох, мотузка, перстень, пшоно, курка, розмальована торбина, сокира, голка,червоні нитки …)

 

 

Шостий конкурс   «Телеграма від казкового героя»

Уявіть собі, що ви запросили до себе в гості казкових героїв, але не всі змогли приїхати і надіслали лише телеграми. Щоправда, на телеграмах немає підписів. Але ви все знаєте про герої казок і швидко розберетесь від кого яка телеграма.

1.Приїхати не зможу, бо разом із дядьком шукаю відповідь на питання «Як краще жити: правдою чи кривдою» (небіж)

  1. Шкода, що не потрапив на ваше свято, батько віддав мене в найми до якогось зеленого чоловічка. (Хлопець із казки «ОХ»

3Любимо казки, але, на жаль, не можемо бути на святі, бо у нашому лісовому царстві  новий цар Остромисл. )Звірі із казки «Фарбований лис»

4Може і вам чимось допомогла б, але не приїду, бо повинна допомогти батькові розгадати загадки, які загадав пан. (маруся)

  1. Приїхати не зможу, бо вскочив у якийсь розчин, занурився у нього з головою і мало не задушився. (Лис Микита)
  2. Дуже хотілося потрапити до вас, але мене посадили за вузенькі грати. (Лоскотон)
  3. Терміново викликати збирати дітей. Що недовиконали сто справ (Недочеревик)
  4. Дуже засмучена, але все обличчя вимазала попелом, одяглася до пояса у старий лантух. (Недопопелющка)
  5. Прибути до вас не зможу, не можу підібрати собі підходящу голову. (Перший Недорадник)
  6. Дід зруйнував мою хату, іншу іду я шукати (Хуха – моховинка)
  7. Не можу до вас завітати , маю купу незавершених справ. (Аля)

 

Сьомий  конкурс «Казкова галерея»

Вгадай казку за ілюстрацією

 

 

Восьмий конкурс «Встанови відповідність»

Знайдіть відповідність між твором та персонажем

1 «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

2 «Хуха-Моховинка»

3 «Цар Плаксій та Лоскотон»

4 «Фарбований Лис»

 

==================

А Микита

Б Макака

Г Хо

Д Недоладько

Є Морозенко

 

Знайдіть відповідність між автором та твором

1

І. Франко

А

«Незвичайні пригоди Алі в країні

2

В. Королів-Старий

 

Недоладії»

3

 В. Симоненко

Б

«Хуха-Моховинка»

4

Г. Малик

 

 

5

 

Г

«Що за птиця?»

 

 

Д

«Цар Плаксій та Лоскотон»

 

 

Є

«Фарбований Лис»

 

 

 

 

 

Дев’ятий конкурс  Напишіть ССМ казковому герою (на вибір)

Підсумок . Для чого нам потрібно вивчати казки.

 

 

 Підсумок уроку.

Казка – це дитинство людства і його мудрість. Читайте і слухайте казки, легенди, пісні, прислів’я, приказки, притчі… Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас, сіють доброту і мудрість, навчають як треба по правді жити.

 

Казка – це дитинство людства і його мудрість. Читайте і слухайте казки, легенди, пісні. Вивчайте казки і переказуйте. Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас і після нас, хай виховують нас і вчать, як треба жити по правді.

  Казок на світі є багато.

  І веселих , і сумних.

То ж чи можемо

Прожити ми без них?

 

Не можем без казки у світі ми жити,

Бо казка нас вчить, як потрібно дружити,

Як зло подолати, як хитрих провчити.

Як чуйних і добрих, й сміливих любити.

 

Як добре, що казка усіх нас зібрала,

Дорослих і діток разом поєднала.

Гукайте іще нас з собою в мандрівку –

Ми знову прийдемо до вас на підтримку.

 

  Сьогодні, я, думаю. Всім було цікаво і весело.  Ми пригадали наші знайомі казки, героїв. Але час повертатися з мандрівки.

  

  Всі разом казки згадали.

  Гостям нашим показали.

Всі разом: От і казочці кінець.

  А хто слухав – молодець!

 

 

Узагальнення

Чарівна  казка – ти сумна і весела,

Чарівна казка – у містах і селах,

Як проміння сонячне, ти нас зігріваєш,

Ти і посмішку і сльози у нас викликаєш,

Можеш розсмішити, можеш засмутити,

У полон узяти і не відпускати.

 

 

 

ІІІ конкурс «Повторення теоретичного матеріалу». Дописати речення.

1. В літературній казці обов’язково є автор, тому її називають _______________________.

2. Літературна казка, як і народна, – це фантастичний твір, у якому перемагає _____________________.

3. Опис зовнішності персонажа в літературному творі – це _____________________.

4. Співзвучне закінчення рядків – це _______________________.

5. Поєднання кількох віршованих рядків, об’єднаних однією думкою, інтонацією та способом римування – це ________________________________.

 

ІІІ конкурс «Повторення теоретичного матеріалу». Дописати речення.

1. В літературній казці обов’язково є автор, тому її називають _______________________.

2. Літературна казка, як і народна, – це фантастичний твір, у якому перемагає _____________________.

3. Опис зовнішності персонажа в літературному творі – це _____________________.

4. Співзвучне закінчення рядків – це _______________________.

5. Поєднання кількох віршованих рядків, об’єднаних однією думкою, інтонацією та способом римування – це ________________________________.

 

ІІІ конкурс «Повторення теоретичного матеріалу». Дописати речення.

1. В літературній казці обов’язково є автор, тому її називають _______________________.

2. Літературна казка, як і народна, – це фантастичний твір, у якому перемагає _____________________.

3. Опис зовнішності персонажа в літературному творі – це _____________________.

4. Співзвучне закінчення рядків – це _______________________.

5. Поєднання кількох віршованих рядків, об’єднаних однією думкою, інтонацією та способом римування – це ________________________________.

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
13 січня
Переглядів
757
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку