1
Узагальнення знань з теми «Членистоногі»
Тема:Узагальнення знань з теми Членистоногі.
Мета:
Обладнання:таблиці, малюнки,ноутбук, мультимедійна дошка.
Тип уроку:систематизація та узагальнення знань.
Учень:
називає:
загальні ознаки типу Членистоногі;загальні ознаки організмів ракоподібних, павукоподібних, комах;
наводить приклади:
видів ракоподібних, павукоподібних, комах, що зустрічаються у своєму регіоні; видів, що потребують охорони; видів, що є паразитами людини, тварин і рослин, переносниками збудників хвороб; видів, що завдають шкоди сільському господарству;
розпізнає:
представників класів членистоногих на таблицях, наочних посібниках, у колекціях та природі;
характеризує:
способи життя членистоногих;роль членистоногих у екосистемах;
пояснює:
особливості пристосованості зовнішньої та внутрішньої будови, процесів життєдіяльності членистоногих до найрізноманітніших середовищ існування;взаємозв’язки організмів між собою, між організмами і неживою природою; значення у житті людини;
порівнює:
особливості організації ракоподібних, павукоподібних, комах;
описує:
поведінку комах; процеси життєдіяльності комах;
робить висновки:
про значення членистоногих в екосистемах і в житті людини.
ХІД УРОКУ
І. Повідомлення теми, мети уроку.
Добрий день! Вітаю вас, всіх присутніх учасників і гостей. Сьогодні ми проводимо незвичайний урок – урок-гру, мета якого розширити знання, узагальнити і закріпити їх по темі: Тип Членистоногі. Гра буде проходити в 5 турів, за кожен з яких учасники здобуватимуть певну кількість балів.
ІІ. Узагальнення знань.
1 завдання
До столу підходять по одному учаснику від кожної команди (причому треба виділити таких учнів, які в змозі вирішити завдання початкового рівня). Виконують тестові завдання за допомогою мультимедійної дошки.
За правильну відповідь – 2б.
2 завдання
БРЕЙН-РИНГ 3 б.
( Презентація файл 3-10)
На середину виходять по одному учаснику від кожної команди.
Кожна правильна відповідь 1 бал
3 завдання
На середину виходять по одному учаснику від кожної команди, причому треба виділити таких учнів, які в змозі вирішити завдання середнього рівня.
Завдання виконується на мультимедійній дошці.
За правильну відповідь – 3 б.
4 завдання
«ЩАСЛИВИЙ ВИПАДОК»
У цьому конкурсі бере участь вся команда, але зараховується лише перша відповідь. Перемагають учасники тієї команди, котрі за одну хвилину дадуть найбільше правильних відповідей.
Кожна правильна відповідь 1 бал
(Файл 12-14)
|
|
1. Чим покрито тіло Членистоногих. (хітин) |
1. Який жук на території України найбільший? (жук-олень) |
2. Скільки пар ходильних ніг у рака? (5) |
2. Скільки пар ніг у павука? (4) |
3. Де зимують річкові раки? (нори) |
3. Яким способом розмножуються раки? (метання ікри) |
4. Скільки рухів крилами робить муха за одну секунду 200, 300, 400? (330 рухів) |
4. На якій частині тіла розміщені крила і ноги у комара? (груди) |
5. В якій частині тіла у рака розміщені протоки видільних залоз? (голові) |
5. Як довго живуть одноденки? (2-3 години) |
6. Чи розрізняють комахи кольори? (так) |
6. Чи завжди рак лізе назад? (плаває назад, а до їжі лізе вперед) |
7. Який тип кровоносної системи у павуків? (незамкнена) |
7. Що належить до органів дихання павука-хрестовика? (легеневі мішки, трахея) |
8. Двокрила комаха, переносник збудників ряду захворювань людини і тварин? (муха) |
8. Прямокрила комаха з довгим яйцекладом, добре стрибає. (коник) |
9. До якого ряду відносять жука-гробарика? (твердокрилі) |
9. До якого ряду відносять медоносну бджолу? (перетинчастокрилі) |
10. Чи є крила в світляків? (самці мають крила, самки - безкрилі) |
10. Скільки часу може жити, не живлячись, клоп, ліжкова блошиця? (рік) |
11. Яка з комах найсильніша відносно власної ваги? (жук - носорог) |
11. Скільки пар очей у павука (4) |
12. Скільки разів на рік линяє рак? (1-2 рази) |
12. Самки чи самці комарів ссуть кров (самки) |
13. Як називаються отвори за допомогою яких комахи дихають? (дихальця) |
13. До якого ряду відносять звичайного махаона? (Лускокрилі) |
4 завдання
Головоломка. За 1 хв. виписати найбільшу кількість слів (гемолімфа, дафнія, клешня, хеліцери, тарантул, вдова, хітин, циклоп, ентомологія, воло, печінка, вусик)
1 команда –слова які відносяться до класу ракоподібні.
2 команда- слова які відносяться до класу павукоподібні.
Правильно виконане завдання принесе команді 3 бали.
( Файл 15)
5 завдання
Розгадування кросвордів. ( Робота в групі)
(Файл 16-18)
Кожна команда отримує завдання на парту.
Правильно виконане завдання принесе команді 3 бали.
Продемонструй свої знання у вигляді рішення кросворду:
|
1 |
|
|
|
К |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
2 |
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
3 |
|
Р |
|
|
|
|
|
|
|
||||
4 |
|
|
|
|
А |
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
5К |
|
|
|
|
|
||||||
|
6 |
|
|
|
У |
|
|
|
||||||||
7 |
|
|
|
|
|
|
Р |
|
|
|
|
|
||||
8 |
|
|
|
|
Т |
|
|
|
|
|
|
|||||
ІІІ. Підбиття підсумків уроку.
Подяка учням за роботу .
ІV. Домашнє завдання.
Виконати завдання на аркушах (роздатковий матеріал)
1. Представники:
1.Ракоподібні. 2.Павукоподібні. 3.Комахи.
2. Ділення тіла на відділи:
1.Тіло поділене на голову, груди, черевце.
2.Тіло складається з головогрудей та черевця.
3. Наявність вусиків на голові:
1. Мають дві пари вусиків: довгі і короткі.
2. Мають одну пару вусиків.
3. Вусиків не мають.
4. Кількість ніг:
1. Мають 4 пари ніг. 2. Мають 10 і більше пар ніг. 3. Мають 3 пари ніг.
5. Ротові органи:
1. Мають ротові органи, які складаються з верхньої губи, двох пар щелеп і нижньої губи.
2. Мають ротові органи, які складаються з пари гачкоподібних щелеп і пари ногощупалець.
3. Мають ротові органи, що пристосовані до подрібнення їжі. Складається з пари верхніх щелеп, двох пар нижніх щелеп і трьох пар ногощелеп.
6. Харчування:
1. Всеїдні, можуть поїдати падло, іноді ловлять живу здобич.
2. Харчуються рослинами.
3. Хижаки, харчуються виключно живою здобиччю.
7. Особливості травлення:
1. Попереднє перетравлення їжі відбувається поза організмом.
2. Їжа перетравлюється в шлунку, що має в хітині зубці.
3. Їжа перетравлюється в шлунку, який складається із двох відділів. В більшому – їжа перетравлюється, в меншому-проціджується через пластинки з волосиками.
8. Органи кровообігу:
1. Кровоносна система незамкнена, кров вливається в порожнину тіла, серце трубчасте, багатокамерне.
2. Кровоносна система незамкнена Кровоносні судини відкриваються в порожнину тіла Серце має вигляд однокамерного п'ятикутного мішечка
3. Кровоносна система не замкнена, кров вливається в порожнину тіла Серце трубчате, однокамерне, має форму ромба
9. Органи дихання:
1. Дихає розчиненим у воді киснем за допомогою зябер.
2. Дихає атмосферним повітрям за допомогою трахей.
3. Дихає атмосферним повітрям за допомогою легеневих мішків і двох пучків трахей.
10. Органи нюху:
1.Волоски на ногощупальцях. 2.Довгі вусики. 3.Пара щупиків на голові.
11. Органи зору:
1. Пара складних фасеточних очей з мозаїчним зором.
2. Кілька пар простих очей.
12. Характер добової активності:
1. Активний в світлий час доби.
2. Активні в вечірні години.
3. Ведуть переважно нічний спосіб життя.
13. Відкладка яєць:
1. Відкладені яйця самка прикріплює до ніжок черевця і носить їх за собою до вилуплення молоді.
2. Самка відкладає яйця в кокон серед листя або під корою дерева
3. Самка відкладає яйця в грунт.
14. Тип розвиту:
1. Розвиток прямий, протікає без перетворення.
2. Розвиток не прямий, протікає з перетворенням.
Листки для відповідей:
Прізвище, ім’я учня _____________________________________
Код крок |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
Травневий хрущ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Прізвище, ім’я учня _____________________________________
Код крок |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
Павук-хрестовик |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Прізвище, ім’я учня _____________________________________
Код крок |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
Річковий рак |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|