Розробка може бути використана на уроках географії,
предметного тижня чи в позакласній роботі
Цілі, які зможе досягти вчитель-предметник чи класний керівник -узагальнити й систематизувати раніше отримані знання учнів про корисні копалини на території України;
закріпити вміння працювати із джерелами географічної інформації;
розвивати мислення, зацікавленість предметом, уміння самостійно опановувати знання;
формувати інформаційну компетентність учнів у процесі перевірки знань;
виховувати вміння працювати в групах.
Розробка з географії на тему
«Подорож родовищами корисних копалин України»
з використанням комп'ютерних технологій
Розробка може бути використана на уроках географії,
предметного тижня чи в позакласній роботі
Цілі уроку:
Обладнання:
фізична карта України,
атлас України,
карта «Корисні копалини України», зошити,
картки для індивідуальних робіт,
персональний комп'ютер.
Форма проведення: підсумковий, інтегрований (географія, інформатика).
Методи та прийоми: презентації обраних тем, тестування, робота з картографічними джерелами, заповнення таблиць, навчальна гра.
ХІД УРОКУ
І. Вступ
Учитель.
Сьогодні на нашому уроці ми узагальнимо знання з теми «Корисні копалини України». Для цього ми здійснимо уявну подорож родовищами корисних копалин України. Ми побачимо, наскільки багата наша країна на різноманітні види корисних копалин.
Наш клас працював над проектом «Родовища корисних копалин України». Заздалегідь три групи учнів виконували свої міні-проекти, в яких представили досліджувані види корисних копалин і географію їх розміщення. І зараз у вигляді презентацій учні представлять свою групу корисних копалин.
Для сьогоднішньої роботи на уроці вчителеві необхідний один помічник, який допомагатиме проводити обліковий контроль. (До столу вчителя запрошується помічник.)
II. Основна частина уроку
Перший етап
1. Для представлення свого міні - проекту «Паливні корисні копалини країни» запрошується перша група учнів.(Учень 1 – кам яне вугілля, учень 2 – нафта та газ в Україні, учень 3 – буре вугілля)
Час для виступу — 5 хвилин.
Після презентації всі учні за завданням учителя підписують родовища паливних корисних копалин у «Німих картах».
Час на роботу — 1 хвилина.
2. Для представлення свого міні-проекту «Рудні корисні копалини країни» запрошується друга група учнів. (учень1-вступ, учень 2-руди Криворіжжя, учень 3-основні запаси, учень4 - марганець ) Час для виступу — 5 хвилин.
Після презентації всі учні за завданням учителя підписують родовища паливних корисних копалин у «Німих картах».
Час на роботу — 1 хвилина.
3. Для представлення свого міні -проекту «Нерудні корисні копалини країни» запрошується третя група учнів.(учень 1-кам яна сіль, учень 2-граніти та лабрадорити)
Час для виступ — 5 хвилин.
Після презентації всі учні за завданням учителя підписують родовища паливних корисних копалин у «Німих картах».
Час на роботу — 1 хвилина.
Ці міні-проекти оцінюються за дванадцятибальною шкалою, і результати заносяться до загальної зведеної таблиці (див. табл. І).
Потім учні обмінюються своїми «Німими картами» та проводять самостійну перевірку робіт , після чого карти повертаються і капітани команд виписують собі в окремий бланк усі результати перевірки, які потім заносяться до зведеної таблиці 1.
Другий етап
Наступним етапом уроку буде перевірка знань з тестових завдань (див. додаток 2), які були заздалегідь внесені в комп'ютер і на цьому уроці будуть використані. Для цього необхідно підійти до комп'ютера і відповісти на поставлені питання, після чого повернутися до письмового завдання (індивідуальна картка таблиця 2 ). Наступний учень з цієї ж групи виконує тестове завдання.
Час на роботу — 2—3 хвилини.
Картка для індивідуальної роботи |
Таблиця 2 |
||||
ПІБ учня Клас |
|||||
№ з/п |
Корисна копалина
|
Умовна позначка |
Група ресурсів |
Родовище |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Оцінювання: 12 відповідей 12 балів, результат тесту видає сам комп'ютер, необхідно повідомити його вчителеві й занести до зведеної таблиці.
Після виконання письмової роботи учні здають її на перевірку вчителеві. Вона відразу оцінюється і результат заноситься до зведеної таблиці.
Оцінювання здійснюється так: за кожну відповідь учень одержує 1 бал, відповідно.12 відповідей -12 балів.
Розминка
Вправи для очей.
І вправа
1. Відкинувшись на спинку, глибоко вдихніть,
2. Нахилившись вперед до кришки парти — видихніть- Повторіть 5 -6 разів.
ІІ вправа.
1. Відкинувшись на спинку, міцно заплющіть повіки, розплющіть. Повторіть 5 -6 разів
III вправа
В. п. Сидячи, руки на поясі,
1 — поверніть голову праворуч, подивіться на лікоть правої руки. ,
2 — поворот голови ліворуч, подивіться на лікоть лівої руки.
З — В. п. Повторіть 5-6 разів;.
ІV вправа.
В. п. — сидячи, руки вперед, дивитись на кінчики пальців,
1 — підніміть руки вгору, вдихніть, очима стежте за пальцями, не Піднімаючи голови.
2 — поверніться у в. п., видихніть (4-5 разів).
V вправа.
1. 2-3 секунди дивіться на класну дошку; потім погляд переведіть на кінчик носа (6-8 разів).
VI вправа.
Підніміть голову вгору.
1 . Зробіть кругові рухи за годинниковою стрілкою;
2 . Проти годинникової стрілки (5 - 6 разів)
VII вправа.
Заплющіть повіки, Протягом 30 с масажуйте їх кінчиками пальців.
III. Навчальні ігри
«Виключи зайве»
1. Буре вугілля — торф — газ — нафта — ртуть — кам'яне вугілля.
2. Графіт — титан — цеоліт — озокерит — бентоніт.
3. Мідь — алюміній — уран — вапняк — свинець — золото.
4. Фосфорит — сірка — залізна руда — калійна сіль — кам'яна сіль — апатит.
«Відгадай»
1. Знаходиться в басейні, але не вода. (Кам 'яне вугілля)
2. Використовується як паливо й добриво. (Торф)
3. Корисна копалина, яку учні носять у пеналах. (Графіт)
4. Без чого вчитель не може працювати в класі? (Крейда)
5. У воді родиться, а води боїться. (Сіль)
6. У Микитівці видобувається, у градусник заливається. (Ртуть)
7. У надрах залягає, у труби поступає. (Газ)
8. І планета Сонячної системи, і корисна копалина. (Уран)
9.Підстилка для відпочинку на морі, будівельний матеріал на суші. (Пісок)
10. Із вулканів я з'являюсь,
У воді не розчиняюсь.
У кислотному ряду,
Командиром я іду.
Очищаю нафту ,масло,
Гербіцид в полях прекрасний,
Хвору шкіру очищаю.
Навіть в пеклі я буваю. (Сірка)
IV. Висновок
Після закінчення виконання всіх робіт перевіряється правильність заповнення зведеної таблиці. Комп'ютер автоматично виконує сумарне підрахування результатів усіх виконаних робіт, потім-середнє значення всіх результатів, які будуть результативною оцінкою всіх учнів за урок. За допомогою принтера роздруковується зведена таблиця 1.
Потім оголошуються результати проведеного уроку. Дані результати заносяться до журналу.
Учитель. На сьогоднішньому уроці ми закріпили й перевірили свої знання з теми «Корисні копалини України». Наскільки добре ви засвоїли тему, ми побачимо за результатами ваших робіт.
Додаток 1
Зведена таблиця за результатами уроку
Таблиця 1
№ з/п
|
|
Вид роботи |
|
Сумарний результат |
Середній результат
|
||
ПІБ учня |
міні-проект |
практична робота |
комп'ютерне тестування |
індивідуальна робота |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 2
Тестові завдання з теми «Корисні копалини України»
1. Розміщення мінерально-сировинних ресурсів залежить від особливостей:
а*) геологічної будови території України; б) рельєфу території України;
в) кліматичних умов.
2. Паливним корисним копалинам є:
а) сірка; б) графіт; в*) торф.
3. Відкритим способом в Україні ведеться видобування:
а) кам'яного вугілля; б) нафти; в*) бурого вугілля.
4. Марганцеворудним басейном є:
а) Криворізький басейн; б*) Нікопольський басейн;
в) Бєлозерський басейн.
5. Рудною корисною копалиною є:
а) калійна сіль; б) фосфорит; в*) золото.
6. Нафтогазоносних регіонів в Україні:
а) п'ять; б) два; в*) три.
7. Нерудною корисною копалиною є:
а) ртуть; б*) озокерит; в) мідь.
8. Миргородське родовище мінеральної води знаходиться в області:
а*) Полтавській; б) Харківській; в) Сумській.
9. Кам'яновугільних басейнів на | території України:
а) три; б) один; в*) два.
10. Торф на території України видобувають:
а) на півдні країни; б) на сході країни; в*) на півночі країни.
11. Буровугільним басейном є:
а) Прикарпатський; б) Причорноморський; в*) Придніпровський.
12. Кам'яновугільним басейном є:
а*) Львівсько-Волинський; б) Причорноморський; в), Придніпровський.
Додаток 3
Результати виконання практичної роботи
№ п/п |
Прізвище, ім я |
Оцінка |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
7 |
|
|
8 |
|
|
9 |
|
|
10 |
|
|
Додаток 4
Завдання до «Німої карти»