Архів містить у собі розробку уроку за темою "Світовий океан та його частини", презентацію до нього, хоча в тексті посилання на конкртені слайди я не робив - вважаю це зайвим... і картинку Всезнайка ( я роздруковую такі картинки розміром близько 3*4 на кольоровому папері і даю їх дітям за правильні відповіді... залежно від складності завдання різний колір - це така собі валюта уроку, яка потім обмінюється на оцінку.
Дата уроку |
|
Клас |
6 |
Тема уроку: |
«СВІТОВИЙ ОКЕАН ТА ЙОГО ЧАСТИНИ» |
||
Мета уроку: |
|
||
|
ознайомити учнів з поняттям «Світовий океан» та його частинами; формувати наукові знання про Світовий океан; |
||
|
розвивати пізнавальну активність учнів; забезпечити розвиток логічного та просторового мислення; розвивати вміння учнів слухати розповідь вчителя, засвоювати основні положення теми, працювати у заданому темпі; вдосконалювати вміння і навички учнів працювати з джерелами географічних знань. |
||
|
виховувати любов до природи, вміння спілкуватися; |
||
Тип уроку: |
Комбінований |
||
Обладнання : |
Екран, презентація «Світовий океан та його частини» підручник, практикуми, глобус |
||
Хід уроку |
|||
І. Організація навчальної діяльності. |
|||
|
Привітання з учнями. Налаштування на позитив. Посміхнулись – налаштувались на позитив – за штурвал, ми продовжуємо свою подорож незвіданими просторами нашої Планети.
|
||
ІІ. Актуалізація навчальної діяльності. |
|||
|
Ми продовжуємо нашу дивовижну подорож просторами Землі. Сьогодні подорож водними просторами, але спочатку, що ми знаємо про те, якими просторами мандруватимемо. Я пропоную вам гру.
Гра «Географічний крос»
А за активність на уроці ви отримуватимете Всезнайка Потім, усіх Всезнайок ми обміняємо на оцінку.
|
||
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. |
|||
|
Давайте переглянемо фотографії на презентації. Які у вас виникають асоціації. (Учні висловлюють асоціації).
Світовий океан—дивовижний витвір природи, колиска життя на Землі. Це — океан запитань і океан загадок. Отже на сьогоднішньому уроці ми почнемо розкривати таємниці Світового океану. Тема нашого уроку звучить так «Світовий океан та його частини», і на уроці ми з вами з’ясуємо поняття Світовий океан та його складові частини: моря, затоки, протоки, острови, півострови. |
||
ІV. Вивчення нового матеріалу. |
|||
|
1. Світовий океан. Учитель Світовий океан - це безперервний водний простір на поверхні Землі, що оточує материки й острови і має свій особливий сольовий склад. Світовий океан — це основна частина гідросфери. Слово «океан» походить від давньогрецького «оkеаnоs» — безмежне море, велика ріка, що обтікає землю.
Води Світового океану вкривають майже три чверті земної поверхні. У Світовому океані стільки води, що на кожного мешканця нашої планети її припадає близько 300 млн м3. Щоб заповнити западину, яку він займає, всім річкам земної кулі потрібно безперервно текти приблизно 50 тис. років. Наука вважає, що із 4,5—5 млрд років існування Землі, океан існує близько 3,8—4,2 млрд роки. При цьому сучасним океанам і морям не більш як 200 млн. років.
Світовий океан цілісний, він ніде не переривається: із будь-якої його точки можна потрапити у будь-яку іншу, не перетинаючи суходолу.
2. Частини Світового океану. Учитель Єдиний Світовий океан поділяють на великі частини – окремі океани.
Бесіда. 1. Скільки на Землі океанів? Покажіть їх. 2. Хто першим з мореплавців довів єдність усіх океанів? (Магеллан).
Учитель Давайте поглянемо на опорну схему сьогоднішнього уроку. З яких частин складається Світовий океан?
Океан – це найбільша частина Світового океану, обмежена материками . Світовий океан умовно можна поділити на чотири океани розмежовані материками.
А тепер послухаємо повідомлення учнів про походження назв океанів.
Орієнтовні повідомлення учнів
Тихий океан - найбільший з океанів нашої планети. Його площа з морями 179679млн км2. Він ще й наглибший: середня його глибина 3984м, максимальна – 11022м, виявлена в Маріанському жолобі. Сучасна назва океану пов’язана з навколосвітньою подорожжю Фергана Магеллана. Ф. Магеллан першим з європейців у 1521 р. перетнув Тихий океан від Вогняної Землі до Філіппін, не зустрівши на своєму шляху жодної бурі, жодного шторму. Вражений цим, він дав океану назву – «Спокійне море». Прийнята в Англії назва Pasifik Okean у ХІХ ст.. стала світовою. У той же час у літературі можна зустріти ще одну назву цього океану – Великий . Її запропонував у 1752р. француз Бюаш.
Атлантичний океан – другий за площею океан. Назву океанові дали стародавні греки за ім’ям міфічного Атланта, який буцімто стояв на краю землі і тримав на плечах небесне склепіння. Геродот також писав про атлантів. Вони жили в Африці за горами Атлас, а за стовпами Геракла, за Геродотом, знаходилось Атлантичне море. У Птоломея північна частина Атлантики називалась Західним океаном, а південна – Атлантичним морем. Середньовічні географи називали відому їм частину Атлантики Північним морем. Гепард Меркатор у ХVІ ст. запропонував назву Атлантичний океан для його північної частини, а південну частину назвав Ефіопським морем. Сучасну назву остаточно ввів у 1650р. голландський картограф Бернард Вареніус.
Індійський океан є третім за величиною. Свою назву він одержав від Індії, береги якої він омиває. З усіх країн, що розташовані на берегах Індійського океану, Індія виділялась своїм казковим багатствоми, і шлях на Схід був шляхом в Індію. Олександр Македонський у IV ст.. до н. е. називав цей океан Індійською затокою. У Птоломея зустрічається назва Індійське море. На карті 1515р. позначений Oceanus Orientalis Indicus - «Східний Індійський океан».
Північний Льодовитий океан є найменшим за площею. Назва океану зумовлена його арктичним положенням. Англійці називають його Artik okean – «Арктичний океан». Зустрічаються також назви: Північне Полярне море, Північне Льодовикове море та інші. Вперше його визначив як окремий океан у 1650р. голландський географ Вареніус і назвав Гіперборейським. У 1845р. Лондонське географічне това-риство перейменувало його на Північний Льодовитий.
Продовжуємо бесіду за опорною схемою 1. Який океан найбільший за площею, який - найменший? 2. Визначити, у скільки разів Північний Льодовитий менший за Тихий океан? 3. А який океан найглибший і чому? (всі об'єкти вчитель показує на настінній карті півкуль, а учні знаходять їх на однойменній карті в атласі).
Учитель З нашого конспекту наступною складовою частиною є море. Море – це частина океану, відмінна від нього властивостями, течіями, організмами, що в ньому мешкають.
Учитель. Усі моря мають зв'язок із Світовим океаном. Моря відрізняються між собою за мірою відособленості від океану, тому їх поділяють на типи. Це внутрішні моря і окраїні.
Гра в групах з картою. (атлас ст. 18-19)
1. Робота в групах Назвати кожній групі моря Учні 1 ряду знаходять моря — Тихого океану; Учні 2 ряду знаходять моря — Атлантичного океану та Індійського; Учні 3 ряду знаходять моря — Пн. Льодовитого океану.
Учитель. Уявляєте, в Атлантичному океані є море без берегів! Про це море послухаємо повідомлення.
Орієнтовне повідомлення учнів Море без берегів. У Світовому океані є лише одне море без берегів - Саргасове. Це море - справжнє царство одного з різновидів водоростей. Португальські мореплавці з експедиції Христофора Колумба назвали їх «саргасо», оскільки бульбашки повітря на водоростях за своєю формою нагадували сорт винограду з такою назвою. Саргасові водорості не закріплені на дні, а вільно дрейфують у водах Атлантики, ут-римуючись у межах великого колообігу морських течій тропічних широт. Унаслідок зміни впродовж року меж морських течій межі моря також змінюються і площа його становить 6-7 млн км2.
Бесіда. А ще, у світовому океані є кольорові моря. Знайдіть їх на карті за підказками: • Розташоване на півдні України. • Розміщене між Африкою та Євразією. • Омиває східне узбережжя Євразії у Тихому океані. • Омиває береги Росії і є частиною найменшого океану нашої планети.
Затоки Учитель. Наступною складовою частиною виділяють затоки. Затока — це частина океану (моря), що глибоко вдається в суходіл.
Учитель. З-поміж заток є свої рекордсмени:
Протоки Учитель. Тепер спробуємо відгадати загадку. Ця частина океану Розділяє суходоли, А вузькою хвилястою смужкою З'єднує водні простори. Як найдовша — Мозамбікська, Як найширша - Дрейка кроки, Взагалі ми їх вивчаємо Всі під назвою…
Острови в океані Учитель. В океані трапляються ділянки суходолу різного розміру: найбільші — материки, а порівняно невеликі — острови. Острів – це невелика ділянка суходолу, з усіх боків оточена водами океану або моря. Острови розрізняють за розмірами та походженням. На які типи можна поділили острови за розмірами? (Великі і малі.)
Групи островів утворюють архіпелаги.
За походженням острови поділяють на: Материкові - це ті що відокремились внаслідок руху земної кори Гренландія, Мадагаскар.; Вулканічні – утворились під час виверження вулканів на дні морів та океанів Гавайські, Курильські. Коралові складені вапняковими скелетами коралових поліпів. Найбільша коралова споруда Великий Бар’єрний риф.
Учитель. Півострів – ділянка суходолу, сполучена з материком і оточена з трьох боків водою. Найбільшим півостровом у світі є Аравійський.
|
||
V. Закріплення вивченого матеріалу. Застосування на практиці. |
|||
|
1. Гра «Знайди зайве слово» Яке поняття об’єднує назви географічних об’єктів. • Атлантичний, Тихий, Аравійський, Індійський. • Чорне, Середземне, Саргасове, Мадагаскар. • Гренландія, Кримський, Мадагаскар, Тасманія. • Аравійський, Сомалі, Скандинавський, Індійський. • Дрейка, Карибське, Магелланова, Берингова.
2. Гра «Завдання для допитливих» • Назвіть найбільший півострів. (Аравійський) • Яке море немає берегів? (Сарґасове) • Назвіть кольорові моря? (Чорне, Червоне, Біле, Жовте)
3. Гра «Лови помилку картографа» Учитель показує на настінній карті та називає (правильно та неправильно) географічні об'єкти. Учні за допомогою піднятих рук сигналізують про свою згоду чи незгоду.
За наявності часу.
Завдання. На карті півкуль знайдіть півострови: Аравійський, Кримський, Апеннінський, Індостан, Лабрадор, Сомалі.
|
||
VІ. Підсумки уроку. |
|||
|
Підбиття підсумків уроку. Обмін незнайок на оцінки. |
||
VІІ. Домашнє завдання. |
|||
|
|