КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД "НАВЧАЛЬНО– ВИХОВНЕ ОБ'ЄДНАННЯ № 32
"СПЕЦІАЛІЗОВАНА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ -
ПОЗАШКІЛЬНИЙ ЦЕНТР “ШКОЛА МИСТЕЦТВ”
КІРОВОГРАДСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ”
Урок з біології
6 клас
Будова і різноманітність плодів.
Лабораторне дослідження: “Будова плода”
Підготувала вчитель біології
cпеціаліст вищої категорії:
Федотова Тетяна Вікторівна
Кропивницький
Тема: Будова і різноманітність плодів. Лабораторне дослідження: “Будова плода”
Мета уроку: ознайомити учнів з поняттям плід, визначити будову і різноманітність плодів, класифікувати їх за особливостями будови.
Розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, інтелектуальні та творчі здібності; уміння робити відповідні висновки та узагальнення. Виховувати в учнів бережливе ставлення до природи, екологічну культуру.
Очікувані результати: учні мають знати поняття: плоди, типи плодів; учні мають розрізняти типи плодів, значення плодів у природі та в житті людини.
Обладнання: мультимедійна презентація, таблиці, малюнки плодів, дидактичні роздаткові картки.
Поняття і терміни: плоди, супліддя, сухі й соковиті плоди, однонасінні й багатонасінні, прості і збірні (складні) плоди, розкривні і нерозкривні плоди, оплодень, екзокарп, мезокарп, ендокард.
Тип уроку: комбінований
I. Організаційний етап
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку
II. Актуалізація опорних знань учнів
«Установи правильну послідовність».
Запліднення плід насінина запилення квітка
Термінологічний диктант
1. Запилення – це…
2. Запліднення — це…
3. Зародок — це…
4. Ендосперм — це…
Встав у текст пропущені слова (слайд)
Потрапивши на приймочку маточки, пилкове зерно ........................, утворюючи ....................................., яка росте в бік зав’язі. У пилковій трубці знаходяться ................................., і, коли пилкова трубка доростає до зав’язі, один зі сперміїв зливається з ................................., а другий спермій зливається з ............................................... . Від першого злиття розвивається ............................, а від другого — .............................. . Насінний зачаток після запліднення перетворюється на ..............................
Відповіді: 1-пилкову трубку, 2-два спермії, 3 -яйцеклітиною, 4-центральною клітиною ,5- зигота,зародок, 6 -запасна тканина, 7-насінину.
«Мозковий штурм»
III. Мотивація навчальної діяльності
Проблемне запитання.
- Після запліднення квітка в`яне, втрачає свою красу, але не вмирає, а перетворюється на плід, що несе нове життя – насіння.
IV. Вивчення нового матеріалу
Квіткові рослини мають другу назву – покритонасінні, адже в цих рослин насінина вкрита стінкою плода.
Біологічне значення плодів
Плід захищає насіння рослини від висихання, дощу та інших несприятливих умов і приваблює тварин, які, поїдаючи їх, сприяють поширенню насіння.
-Покритонасінні переважають на планеті, ростуть у всі кліматичних поясах, це найбільший відділ царства Рослин, заселили усі континенти крім Антарктиди.
- Що ж таке плід?
Проблемне запитання. – Перед тим, як відповісти на це питання, подивіться на два об`єкти у мене в руках: яблуко і морква. Чим вони суттєво відрізняються між собою? (діти називають – колір, форма). Але найголовніше – яблуко містить насіння (т.я. це плід), а морква – ні (це видозміна кореня – коренеплід).
Тож дамо визначення в зошиті.
Плід – це видозмінена у процесі запліднення квітка, генеративний орган, де достигає насіння.
Серед запропонованих малюнків є зображення плодів і не плодів, розділіть їх.
Наука, що вивчає плоди називається – карпологія.
Будова плода
Плід кріпиться до рослини за допомогою плодоніжки. Може складатися з однієї чи кількох насінин, оточених стінкою плода – оплоднем. Оплодень утворюється із стінок зав`язі маточки квітки (плоди вишні, сливи), у деяких рослин в його утворенні беруть участь інші частини квітки –квітколоже, оцвітина (у яблуні, суниці).
Оплодень має три шари (розглянемо на прикладі плоду абрикоса, який називається кістянка):
Зовнішній (екзокарп) – тоненька яскрава шкірка на поверхні
Середній (мезокарп) – соковитий, м`ясистий, містить цукри
Внутрішній (ендокард) – тверда здерев`яніла кісточка, що
оточує єдину насінину. Звідки і назва плоду – кістянка.
Виконання лабораторної роботи: Зош. стор. 54
Лабораторна робота № 10
Тема. Будова плода.
Мета: ознайомитися з будовою плода на прикладі кістянки або ягоди.
Обладнання і матеріали: муляжі плодів кістянки або ягоди, малюнки, таблиці.
Хід роботи
1) Розглянь запропонований соковитий плід. Зверни увагу на
Шкірястий зовнішній шар стінки плода.
2) Роздивись повздовжній розріз плода, знайди середній і внутрішні
Шари. З`ясуй, які вони – м`ясисті чи дерев`янисті.
3) Намалюй у розрізі соковитий плід, з яким ти ознайомився. Підпиши шари цифрами, якими їх позначено. Впиши назву типу плода.
Різноманітність плодів (Бесіда)
Плоди надзвичайно різноманітні за розмірами, формою, забарвленням. Усі куштували плоди вишні і кавуна, звернули увагу на те, що вишня містить тільки одну насінину, тому плід однонасінний. З кавуна доводилось вибирати велику кількість насіння, тому, що у нього багатонасінний плід. Кількість насіння залежить від кількості насінних зачатків у квітці. Отже,
Залежно від числа насінин плоди бувають
однонасінні багатонасінні
Запитання до учнів: Учитель демонструє горіх і яблуко.
— Чим відрізняються ці два плоди? (Учні вказують на вміст вологи в оплодні.)
Залежно від вмісту води, плоди бувають
соковиті сухі
У сухих плодів стінка плода при дозріванні висихає, втрачає воду, ущільнюється, стає шкірястою чи здерев`янілою (у соняшника, гороху, волоського горіху). Натомість у плодів вишні, томата, яблуні при дозріванні плоди залишаються м`ясистими і соковитим
За особливістю розкриття сухі плоди поділяються на
розкривні нерозкривні
Розкривні переважно багатонасінні (біб, стручок, коробочка). Нерозкривні містять одну насінину (горіх, сім`янка, зернівка).
Плоди
прості збірні супліддя
(складні)
Якщо квітка має одну маточку, з неї утвориться один простий плід(наприклад, вишні).
Якщо у квітці багато маточок, з кожної утвориться відповідна кількість дрібних плодиків, які разом утворюють збірний (складний) плід. Як от у малини – багато кістянка.
В щільних суцвіттях плоди, кожен з яких виникає з окремої квітки, зростаються між собою – утворюється супліддя(шовковиця, ананас).
Самостійна робота з підручником по групам: Використовуючи
§38, стор. 141 - 1 варіант читає характеристики соковитих плодів,
стор. 142 - 2 варіант читає характеристики сухих плодів. Потім озвучуємо інформацію
СОКОВИТІ
Ягода — соковитий багатонасіннийплід з м`ясистим середнім і внутрішнім шарами оплодня, зовнішній шар – захисна шкірка (аґрус, виноград, смородина, томат, картопля).
Кістянка — соковитий однонасінний плід зі шкіркою, м’якоттю і твердою кісточкою (вишня, слива, персик, абрикоса).
Багатокістянка — соковитий плід, утворений зрощеними кістянками, розташованими на спільному квітколожі (малина й ожина).
Яблуко —соковитий середній шар оплодня, внутрішній ущільнюється, багатонасінний плід (яблуко, груша, айва, горобина).
Суничина–багатонасінний плід, утворений розрослим соковитим квітколожем (суниці, полуниці).
Гарбузина — соковитий багатонасінний плід, зовнішній шар оплодня твердий, шкірястий (кавун, диня, гарбуз, огірок, кабачок).
Помаранч — плід цитрусових (мандарин, лимон, апельсин).
СУХІ
Горіх — сухий однонасінний плід зі здерев’янілим оплоднем (ліщина, волоський горіх)
Зернівка — сухий однонасіннийнерозкривний плід з плівчастим оплоднем, щозростається з насінною шкірною (злаки).
Сім’янка — сухий однонасінний плід, шкірястий оплодень лише прилягає до насінини, не зростаєтьсяз ним (соняшник, кульбаба).
Біб — сухий багатонасінний плід; насіння прикріплене до стулок зсередини (бобові: горох, квасоля, акація).
Стручок — на відміну від боба у стручка насіння розташовується на перегородці між стулками (капуста, гірчиця, редька).
Стручечок – подібний до стручка, але коротший і ширший (грицики).
Коробочка — сухий розкривний багатонасінний плід (тюльпан, мак, бавовник), є отвори, відпадає кришечка при дозріванні.
Крилатка - сім'янка або горіх з крилоподібним придатком оплодня, для перенесення насінини вітром на далекі відстані (клен, ясен).
Це цікаво
Плоди можуть утворюватися і без запліднення, але тоді вони не мають насіння. Людина широко використовує рослини, які мають здатність давати плоди без насіння. Учені-селекціонери виводять нові сорти плодових рослин, що дають безнасінні плоди. Наприклад, безнасінні сорти винограду, банана, мандарина. Розмножуються такі сорти вегетативним способом.
V. Узагальнення і закріплення знань
Робота за картками 2 групи:
"Складаємо таблицю – шифруємо -розшифровуємо"
Групи обмінюються таблицями і заповнюють пропущені місця. Після виконання завдання передають його наступній групі для аналізу правильності виконання. Результати роботи колективно обговорюються: Чи співпали думки груп щодо заповнення таблиці? Чому?
1 варіант
Рослина |
Тип плоду |
Соковитий чи сухий |
Однонасінний чи багатонасінний |
Огірок |
|
соковитий |
|
|
кістянка |
|
однонасінний |
Кукурудза |
|
сухий |
|
|
яблуко |
|
|
Пшениця |
|
|
|
|
ягода |
|
багатонасінний |
Редька |
|
|
багатонасінний |
Виноград |
|
соковитий |
|
|
супліддя |
соковитий |
|
Кульбаба |
|
|
однонасінний |
2 варіант
Рослина |
Тип |
Соковитий чи сухий |
Однонасінний чи багатонасінний |
Капуста |
|
сухий |
|
|
гарбузина |
|
|
Смородина |
|
|
багатонасінний |
|
крилатка |
|
однонасінний |
|
багатокістянка |
|
|
Бавовник |
|
сухий |
|
|
померанець |
|
|
Мак |
|
|
багатонасінний |
Ліщина |
|
сухий |
|
|
кістянка |
|
|
VI. Повідомлення домашнього завдання
Вивчити параграф 38 у підручнику, опрацювати подані в кінці тексту запитання,підготувати повідомлення про способи поширення плодів і насіння.
1-В Заповни таблицю:
Рослина |
Тип плоду |
Соковитий чи сухий |
Однонасінний чи багатонасінний |
Огірок |
|
|
|
Вишня |
|
|
|
Кукурудза |
|
|
|
Груша |
|
|
|
Пшениця |
|
|
|
Агрус |
|
|
|
Редька |
|
|
|
Виноград |
|
|
|
Шовковиця |
|
|
|
Кульбаба |
|
|
|
2. Від чого залежить кількість насіння в плодах?
2-В Заповни таблицю:
Рослина |
Тип |
Соковитий чи сухий |
Однонасінний чи багатонасінний |
Капуста |
|
|
|
Гарбуз |
|
|
|
Смородина |
|
|
|
Клен |
|
|
|
Малина |
|
|
|
Бавовник |
|
|
|
Апельсин |
|
|
|
Мак |
|
|
|
Ліщина |
|
|
|
Абрикос |
|
|
|
1.Що таке плід?
2. Назвіть оболонки оплодню?
3-В Заповни таблицю:
Рослина |
Тип |
Соковитий чи сухий |
Однонасінний чи багатонасінний |
Соняшник |
|
|
|
Горох |
|
|
|
Кавун |
|
|
|
Горобина |
|
|
|
Ананас |
|
|
|
Жито |
|
|
|
Помідор |
|
|
|
Суниця |
|
|
|
Шипшина |
|
|
|
Гірчиця
|
|
|
|
1.Що таке плід?
2. У чому полягає біологічне значення плодів?