Позакласний захід «Зимуючі птахи України» для учнів 5-9 класів

Про матеріал
Позакласний захід для учнів 5-9 класів містить сценарій, правила підгодівлі зимуючих птахів, правила виготовлення пташиних годівничок
Перегляд файлу

Позакласний захід «Зимуючі птахи України» для учнів 5-9 класів

 МЕТА: навчити розпізнавати птахів за співом, навчити виготовляти годівнички з доступного матеріалу; ознайомити дітей з різноманітністю видового складу зимуючих птахів України, уточнити уявлення про спосіб життя птахів взимку; активізувати бажання допомагати птахам у холодну пору року; виховувати бережне ставлення до природи, любов до братів наших менших.

ОБЛАДНАННЯ: наочні посібники, таблиці, картки з малюнками, комп’ютер, слайд – шоу «Голоси птахів», матеріали для виготовлення годівничок, костюми птахів.

ХІД ЗАХОДУ

  1. Вступне слово вчителя.

 Невід’ємною частиною природи є птахи. У лісі, на луках, у полі, в парку, саду біля житла – скрізь вони привертають нашу увагу. Ми спостерігаємо, як одні з них у пошуках їжі стрибають по землі, інші обстежують гілки й стовбури дерев. Ми милуємось їх польотом, формою тіла, красою оперення, дивуємося з їхньої поведінки. Не можемо уявити собі лісу без співу птахів, нас зачаровує пісня солов’я, жайворонка, навіть тихеньке тенькання якоїсь непомітної серед рослинних хащів пташини радує нас, створює добрий настрій. Птахів, що оточують нас ми можемо побачити в будь – яку пору року. Але, чи задумуємося ми про те, як їм важко взимку. Птахи, які залишилися зимувати, весь короткий день шукають їжу. Одні споживають свої запаси, інші – клюють плоди, ягоди та насіння рослин (горобина, калина, омела, сосна, ялина). Є й хоробрі птахи. Це наші «північні папуги» – шишкарі. Їдять вони насіння ялини або сосни, яке добувають з шишок вигнутими дзьобами. Тріщить мороз, а шишкар-мама сидить у гнізді і зігріває своїм теплом спочатку яйця, а потім – голих пташенят. Шишкар-тато весь цей час годує маму та пташенят насінням хвойних дерев, яке він приносить. 19 А зараз ми з вами трішки більше дізнаємося про птахів, які не залишають нас і взимку і про яких ми повинні піклуватися.

  1. Виступи учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

1 учень:

Любий друже мій, юннате,

Уявляєш, скільки птах

 Може з"їсти, поїдати

Гризунів,червів, комах?

2 учень:

 То ж птахи із нами в спілці,

  Поля й саду сторожі

Сови, дятли і синиці,

Щегли, сойки, снігурі.

 3 учень:

То ж як стрінеш непутящих

Що біжать поза двором

Видирати гнізда в хащах –

Ти одразу присором.

 Не лякайте, друзі,пташок!

Хай вони навкруг літають,

Крила їх в промінні сонця,

Наче райдуга нам сяють.

4 учень:

Між дорослих і малечі

 Пташка бачить все навкруг

 Дружно сяде вам на плечі,

 Якщо ви їй справжній друг.

5 учень:

Тих, у кого є кормушки,

В кого є пташки в дворі,

 Не кусають того мухи

І прокляті комарі.

6 учень:

Бо пташки працюють ревно

Поїдаючи комах,

 І до вечора в них, певно,

 Аж оскома на зубах

 Учениця:

Поспіши, дитино мила,

 Глянь на світ - навкруг:

Все зима снігом покрила –

І поля, і луг.

Ні зігрітись у промінні,

 Ні знайти зерна.

 Ось лежить там на камінні

Пташка нежива.

 А тут друга прилетіла,

Жалібно квилить: -

 Поможи, дитино мила,

Зиму пережить.

Обережно, о дитятко,

 Стіл щодня змети –

І ці крихти в годівничку

 Пташці принеси.

 Вчитель:

 На цьому наш захід закінчився, а робота з питань охорони птахів буде продовжуватися. Дякую всім за активну участь.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конкурс прислів’їв і приказок про птахи Птахів

 •Видно птаха по пір'ю.

 •Видно птаха по польоту.

 •Всяка пташка свої пісні має.

•Кожна птиця знайде свого Гриця.

•Ліпше пташці на зеленій вітці, ніж у пана в золотій клітці.

•Ранні пташки росу п'ють, а пізні слізки ллють.

•У всякої пташки свої замашки. Гніздо

 •Всяка пташка своє гніздо знає. Кожна пташка своє гніздо хвалить. Погана та пташка, якій своє гніздо не миле.

 •Добра птиця свого гнізда не каляє.

 •Свого гнізда не цурайся.

•Своє гніздо найтепліше.

 •Воля пташці краща від золотої клітки.

•Гарна клітка не нагодує пташки.  

 •Від ворон одстала, до пав не пристала.

 •Вліз межи ворони, кракай, як і вони.

 •Ворона вороні око не виклює.

•Ворона й за морем літає, та дурна вертається.

•Вороні і мило не поможе - все чорна буде.

•Лякана ворона куща боїться.  

•Де стерво, там і круки.

•Круки сідають, а пани на людську душу чигають.

•Крук крукові ока не видзьобає.

Горобець

 •Горобець маленький, а серденько має.

 •Горобців боятися - проса не сіяти.

 •Краще нині горобець, як узавтра голубець.

 •Ліпше горобець у жмені, як журавель у небі.

•Ліпше горобець в руці, чим заєць в лісі.

 •Старого горобця на полову не зловиш.

 •То стріляний горобець.

Зозуля

•Зозуля собі гнізда не мостить.

 •Ще й на нашій вулиці зозуля закує

. Кулик

•Кожний кулик своє болото хвалить

 •Кулик кулика бачить здалека.

Ластівка

•Де ластівка не літає, а на весну додому прилітає.

•Ластівка день починає, а соловей його кінчає.

•Одна ластівка не робить весни.

Лелека

•Де лелека водиться, там щастя родиться.  

 Орел

 •Краще битися орлом, ніж жити зайцем.

 •Куди орли літають, туди сорок не пускають.

•Не вчи орла літати, а рибу плавати.

•Не вчи орла літати, а солов'я співати.

 •Орел мух не ловить.

 Синиця

•Краще синиця в жмені, ніж журавель у небі.

Сова

 •Ніхто не буде знати, тільки сич та сова, та людей півсела.

•Сова вдень мовчить, а вночі кричить

. Сокіл

•Знати сокола по польоту, а доброго молодця по походці.

 Соловей

•І соловейко не співає, коли їсти не має.

•В кожного солов'я пісня своя.

•Не потрібна солов'ю золота клітка, краща йому зеленая вітка.

•Не вчи солов'я співати, а орла літати.

•Соловей співає, поки голос має.

Сорока

 •Всяка сорока від свого язика страждає.

•Двох сорок разом за хвіст не вдержиш.

•Дружні сороки і орла заклюють.

•Сорока на хвості принесла.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ознайомлення з правилами виготовлення пташиних годівничок.

 Розповідь учителя. Птахи взимку бояться не холоду, а голоду. Тих запасів, що були зроблені восени, не вистачає. Тому і гинуть птахи у сильні морози. В наших силах, друзі, врятувати птахів від голодної смерті: розвісити годівнички і всю зиму підгодовувати їх.  Слід пам’ятати що найголовніше, аби у годівниці завжди був корм, а конструкція годівниці повинна витримувати складні погодні умови. Корм повинен бути захищеним від опадів та вітру. Годівнички мають надійно кріпитися до дерев чи підвіконня. Вони не повинні відлякувати птахів та приваблювати котів, тому не слід розміщувати годівниці на землі чи низько над нею. Для виготовлення годівниць можна використовувати порожні пластикові пляшки, картонні коробки чи робити годівнички з фанери чи дерева. Головне пам’ятати, що пташкам має бути зручно. Для кріплення сала можна використовувати булавки, підвішені на мотузці, або дріт

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда : Ознайомлення з раціоном птахів

Про корм потрібно потурбуватися ще влітку. У серпні – вересні зв’яжіть снопики чортополоху, кінського щавлю, кропиви, лободи. Їх краще зберігати у підвішеному вигляді, а зимою встромити у сніг, поряд з годівничкою. Синиці легко впораються і з твердою шкаралупою насіння кавуна, дині, гарбуза, кабачка. Це насіння потрібно промити теплою водою та висушити. Жирне насіння соняшника можна також ввіткнути поряд з годівничкою Якщо немає вівса та проса, птахів можна годувати вівсянкою та пшоном. Люблять птахи різноманітні сухофрукти та гриби. А ще більший сюрприз для птахів, якщо вони будуть червивими. У травні – червні можна наловити травневих, червневих хрущів, які масово літають у вечірні години або інших комах. Сухі комахи взимку – це свято для багатьох птахів. Більшість відходів зі столу врятують життя не одному птаху: недоїдена каша, картопля, крихти білого хліба, ягоди з компоту, крихти сиру тощо. Потрібно пам’ятати, що чорний хліб набухає у дзьобиках птахів і може викликати їх загибель. Залюбки птахи будуть клювати і шматочки жиру, маргарину, сала. Потрібно тільки пам’ятати, що вони повинні бути несолоні, тому щоб сіль для птахів – отрута.

Чим годувати птахів взимку:

● насіння соняшника (не смажене) дуже люблять снігурі та синиці, добре ледь-ледь розчавити насіння пляшкою чи качалкою;

● коноплю люблять усі зерноїдні птахи;

● овес – на виправдання своєї назви їдять вівсянки та ще чубаті жайворонки (посмітюхи) й польові горобці;

 ● просто, пшоно – найулюбленіша їжа ти же вівсянок і жайворонків, крім того, просо їдять куріпки, синиці та горобці;

● гарбузове насіння (лише сире) гарно потішить Вас, оскільки дасть змогу побачити, як синиці, притиснувши лапкою насінину, діловито продзьобують у ній дірочку, стурбовано озираючись на всі боки;

 ● насіння дині не залишить байдужою жодну пташку;

● крихти сухого білого хліба (чорний хліб шкідливий для всього птаства) – чудовий корм для багатьох птахів;

● горобина і бузина, зібрані в кетяги й розвішані на деревах – найліпший подарунок дроздам;

● насіння ясеня (схожі на зв’язки ключів крилатки) – улюблений корм снігурів;

● насіння бур’янів (лобода, кропива, лопух, кінський щавель) – це найдешевший і дуже корисний корм для зерноїдних птахів.

Корм необхідно додавати потроху кожен день. Особливо корму має бути вдосталь під час ожеледиці та сильних снігопадів, бо в таку негоду джерелом харчування для птахів лишаються тільки годівниці.

 

Рекомендації щодо спостереження за птахами:

Для спостереження можна використовувати бінокль, та слід врахувати, що птахи – надзвичайно рухомі створіння і швидко перелітають з місця на місце, тому вони можуть швидко зникнути з поля зору. Також можна спостерігати за птахами, повільно наблизившись до годівниці на відстань, яка дозволить роздивитись птахів. Не слід робити різких рухів, розмовляти надто голосно, щоб не відлякувати птахів. Якщо годівниця розміщена на підвіконні, то буде зручно спостерігати з вікна, при цьому можна залишатись у теплому приміщенні і бути не поміченим пташками. Для визначення видів можна скористатися визначником птахів або описом птахів. Для запису спостережень варто завести зошит для ведення спостережень, у якому робити докладні або короткі записи, які повинні бути точними і своєчасними. У зошит для спостережень слід заносити дату і час спостереження,погодні умови, кількість особин кожного виду, яку їжу вони споживають, нотатки 16 про будь-яку незвичайну або цікаву поведінку, опис або фото птаха, якого не змогли визначити. Узагальнивши записи, можна зробити висновок про те, які види птахів стали більш звичними, які зовсім зникли,а які з’явилися нові. Можна зробити фото- та відеорепортажі про птахів,яких вдалось залучити до годівниць. Практика доводить що найбільша кількість прильотів спостерігалась у найбільш морозні дні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бібліографія

1. http://navigator.rv.ua/

2. http://ecotur-kmk.at.ua /

3. http://junnat.kherson.ua /

 4. http://teacher.at.ua/

 5. http://zoolog.com.ua /

 6. http://images.yandex.ua/

7. Б.Б. Баландин. Новейшая книга интеллектуальных игр и занимательных вопросов для умников и умниц.- Москва, 2008р.

8. Н.І. Савицька. Усі тварини України – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2008р.

 9. Г.О. Сиротенко. Сучасний урок. – Харків: Основа, 2003р. 10.Бібліотека журналу «Біологія». Навчальні ігри на уроках біології. – Харків: Основа, 2006р.

11.В.С.Талпош. Птахи міст і сіл України. – Тернопіль: навчальна книга Богдан, 2006р.

12.В.С.Талпош. Птахи лісів України. – Тернопіль: навчальна книга Богдан, 2006р.

13.Олесь Ільченко. Наші птахи. – К.: Граніт – Т, 2008р.

14.Р.В. Шаламов. Тваринний світ України. – Х.: Школа, 2006