КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД "НАВЧАЛЬНО– ВИХОВНЕ ОБ'ЄДНАННЯ № 32
"СПЕЦІАЛІЗОВАНА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ -
ПОЗАШКІЛЬНИЙ ЦЕНТР “ШКОЛА МИСТЕЦТВ”
КРОПИВНИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ”
Урок з біології
6 клас
Запилення у квіткових рослин
Підготувала вчитель біології
cпеціаліст вищої категорії:
Федотова Тетяна Вікторівна
м. Кропивницький
Тема: Запилення у квіткових рослин
Мета: розширити поняття про квітку як орган розмноження, сформувати поняття “запилення”, ознайомити учнів із основними способами запилення, особливостями будови квіток у зв`язку з пристосуванням до запилення різними способами, показати значення запилення у житті рослин, продовжити формувати уміння і навички працювати з робочим зошитом, заповнювати таблиці.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: таблиця “Типи запилення у квіткових рослин”, набір великих карток із зображеннями суцвіть і поодиноких квітів, схеми простих і складних суцвіть, таблиця “Будова квітки. Запилення”, паперові кружечки зеленого, жовтого, червоного кольорів – по 30 штук, робочі зошити, малюнки квітів різної форми і розмірів.
Основні поняття: запилення; типи запилення – самозапилення, перехресне, штучне; пилок, нектар.
Хід та структура уроку:
Організаційний момент (привітання, перевірка присутніх, готовності до уроку, повідомлення теми і мети уроку).
Актуалізація знань учнів, перевірка д/з (змагання – гра):
Змагання між 3-ма командами – 1,2,3 ряд
Кожен з вас отримав по 3 кружечки: зелений, жовтий, червоний. У відповідь на мої запитання ви піднімаєте кружечок певного кольору.
означає просте суцвіття складне суцвіття поодинока квітка
Від того, як правильно ви будете показувати мені ці кружечки, залежить чия команда в класі виграє. Також треба буде давати відповіді на питання. Учні якого ряда будуть активніші – виручать свою команду і отримають оцінки.
Згадаємо:
- Що таке суцвіття?
- Найбільше суцвіття у світі має таліпотова пальма, яка росте в північній частині Індії. Вона цвіте всього один раз у житті у віці 30-35 років і після достигання плодів гине. При цьому на її поверхні утворюється величезне суцвіття з кількох тисяч квіток. Його довжина становить 14 м, а діаметр – 10-12 м.
- Найбільші квітки у рафлезії, вони бувають до 1 м в діаметрі.
- Як ви думаєте, що краще для рослини: одна велика квітка чи багато дрібних квіток у великому суцвітті?
- Поясніть, у чому полягає біологічне значення суцвіть?
Ми знаємо, що суцвіття можна схематично зобразити.
Гра”Світлофор”
- кукурудза - яблуня - ромашка
- огірок - конюшина - кріп
- смородина - троянда - конвалія
Гра” Третій – зайвий ”
Яке слово зайве у рядку?
Робота з картками
1-В Заповни таблицю:
Типи суцвіть
Рослина |
Тип суцвіття |
Просте чи складне |
Ромашка |
|
|
Пирій |
|
|
Кукурудза жін.квіт. |
|
|
Груша |
|
|
Пшениця |
|
|
Конвалія |
|
|
Смородина |
|
|
Виноград |
|
|
Цибуля |
|
|
Тюльпан |
|
|
2. У чому полягає біологічне значення суцвіть?
2-В Заповни таблицю:
Типи суцвіть
Рослина |
Тип суцвіття |
Просте чи складне |
Морква |
|
|
Подорожник |
|
|
Гвоздика |
|
|
Черемха |
|
|
Пшениця |
|
|
Конвалія |
|
|
Айстра |
|
|
Бузок |
|
|
Кукурудза чол.квіт. |
|
|
Вишня |
|
|
1.Що таке суцвіття?
2. У чому полягає біологічне значення суцвіть?
3-В Заповни таблицю:
Типи суцвіть
Рослина |
Тип суцвіття |
Просте чи складне |
Соняшник |
|
|
Конюшина |
|
|
Лілія |
|
|
Конвалія |
|
|
Яблуня |
|
|
Просо |
|
|
Кульбаба |
|
|
Горобина |
|
|
Калина |
|
|
Морква |
|
|
1.Що таке суцвіття?
2. У чому полягає біологічне значення суцвіть?
Мотивація:
З минулих уроків вам відомо, що квіти мають різноманітні форми і улаштування:
- із зрослими пелюстками чи окремими чашолистками і пелюстками
Проблемне питання: - Задля чого усі ці старання рослин? Яке їх значення у житті рослин?
Вивчення нового матеріалу (розповідь-бесіда).
Запилення – це одна з необхідних умов запліднення і утворення плодів і насіння.
В зошиті записуємо: Запилення – це процес перенесення пилкових зерен до частин рослини, в яких розміщені насінні зачатки з яйцеклітинами.
1. Розрізняють 2 види :
Читають в зошиті:
2. Звісно, комахи відвідують квіти не заради того, щоб запилювати. Їх цікавить поживний пилок та нектар – цукриста рідина в нектарниках. Щоб здобути його, бджоли сплачують квітці ”данину”, запилюючи пилком, принесеним на лапках з іншої квітки.
3. Штучне запилення – коли рослини запилює людина( в рукавицях).
- В яких випадках?
- з метою підвищення врожаю
- коли природне запилення ускладнюється
через похмуру погоду
- щоб створити нові сорти с/г-х рослин
Закріплення знань учнів:
Питання в кінці s 36 у підручнику, стор.98.
Проблемне питання:
Помпей – великий римський полководець. Особистий приклад його мав величезний вплив на мужність воїнів. Маючи міцне здоров я, він навіть у 60 років особисто брав участь у навчанні молодих воїнів. У повному спорядженні він вправно володів мечем, виявляв незвичайну точність у метанні списа.
І ось, одного разу ці “залізні”римляни відвідали меду, зібраного дикими бджолами. І цілий легіон римських вояків звалився з ніг, отруєний цим медом.
-Подумайте, що то за рослина, з нектару якої бджоли зробили мед? (Лавр) Всякий мед солодкий, але не всякий – корисний.
Виставлення оцінок, д/з – опрацювати §35 (автор Л.І. Остапченко), дати відповіді на питання у кінці параграфа, розібрати малюнок 145 у підручнику.
1