Конспект уроку на тему: "Запилення у квіткових рослин"

Про матеріал
Урок-змагання на тему: Запилення у квіткових рослин Мета: розширити поняття про квітку як орган розмноження, сформувати поняття “запилення”, ознайомити учнів із основними способами запилення, особливостями будови квіток у зв`язку з пристосуванням до запилення різними способами, показати значення запилення у житті рослин, продовжити формувати уміння і навички працювати з робочим зошитом, заповнювати таблиці.
Перегляд файлу

     КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД "НАВЧАЛЬНО– ВИХОВНЕ ОБ'ЄДНАННЯ № 32

 "СПЕЦІАЛІЗОВАНА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ - 

ПОЗАШКІЛЬНИЙ ЦЕНТР “ШКОЛА МИСТЕЦТВ”

КРОПИВНИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ”

 

 

 

 

 

 

 

Урок з біології

6 клас

 

 

 

             Запилення у квіткових рослин

 

 

 

 

 

 

                                                 Підготувала  вчитель біології

                                                             cпеціаліст вищої категорії:

                                                             Федотова Тетяна Вікторівна

 

 

 

м. Кропивницький

 

 

  Тема:  Запилення у квіткових рослин

 

Мета:  розширити поняття про квітку як орган розмноження, сформувати поняття “запилення”, ознайомити учнів із основними способами запилення, особливостями будови квіток у зв`язку з пристосуванням до запилення різними способами, показати значення запилення у житті рослин, продовжити формувати уміння і навички працювати з робочим зошитом, заповнювати таблиці.

 

 Тип уроку:  комбінований.

 

Обладнання:  таблиця  “Типи запилення у квіткових рослин”, набір великих карток із зображеннями суцвіть і поодиноких квітів, схеми простих і складних суцвіть, таблиця “Будова квітки. Запилення”, паперові кружечки зеленого, жовтого, червоного кольорів – по 30 штук, робочі зошити, малюнки квітів різної форми і розмірів.

 

Основні поняття:  запилення; типи запилення – самозапилення, перехресне, штучне; пилок, нектар.

Хід та структура уроку:

 

Організаційний момент (привітання, перевірка присутніх, готовності до уроку, повідомлення теми і мети уроку).

 

Актуалізація знань учнів, перевірка д/з (змагання – гра):

Змагання між 3-ма командами – 1,2,3 ряд

 

Кожен з вас отримав по 3 кружечки: зелений, жовтий, червоний. У відповідь на мої запитання ви піднімаєте кружечок певного кольору.

 

означає просте суцвіття      складне суцвіття        поодинока квітка

 

 

Від того, як правильно ви будете показувати мені ці кружечки, залежить чия команда в класі виграє. Також треба буде давати відповіді на питання. Учні якого ряда будуть активніші – виручать свою команду і отримають оцінки.

 

            Згадаємо:

 

   -  Що таке суцвіття?

   - Найбільше суцвіття у світі має таліпотова пальма, яка росте в північній частині Індії. Вона цвіте всього один раз у житті у віці 30-35 років і після достигання плодів гине. При цьому на її поверхні утворюється величезне суцвіття з кількох тисяч квіток. Його довжина становить 14 м, а діаметр – 10-12 м.

  -  Найбільші квітки у рафлезії, вони бувають до 1 м в діаметрі.

- Як ви думаєте, що краще для рослини: одна велика квітка чи багато дрібних квіток у великому суцвітті?

-  Поясніть, у чому полягає біологічне значення суцвіть?

  •  За характером галуження вісі суцвіття поділяють на 2 типи. Які?

 

          Ми знаємо, що суцвіття можна схематично зобразити.

 

Гра”Світлофор”

 

  1.   Вчитель показує схеми суцвіть, діти вказують тип – просте чи складне. Треба дати назву суцвіттю.
  2.   Я називаю вам рослину, а ви кажете яке суцвіття у неї – просте чи складне, або це взагалі не суцвіття, а поодинока квітка:

 

-  кукурудза         -  яблуня               -  ромашка

-  огірок                -  конюшина        -  кріп

-  смородина        -  троянда             -  конвалія

 

Гра” Третій – зайвий ”

Яке слово зайве у рядку?

 

  1.   Щиток,  груша,  китиця.
  2. Колос,  пшениця,  складний колос.
  3. Зонтик,  примула,  кошик.
  4. Кульбаба,  кошик,  голівка.
  5. Волоть,  береза,  сережка.
  6. Складний зонтик,  морква,  зонтик.
  7. Складний колос,  волоть,  просо.
  8. Китиця,  подорожник,  колос.
  9. Кала,  початок,  голівка.

Робота з картками

1-В   Заповни таблицю:

Типи суцвіть

Рослина

Тип суцвіття

Просте чи складне

Ромашка

 

 

Пирій

 

 

Кукурудза жін.квіт.

 

 

Груша

 

 

Пшениця

 

 

Конвалія

 

 

Смородина

 

 

Виноград

 

 

Цибуля

 

 

Тюльпан

 

 

  1. Що таке суцвіття?            

2. У чому полягає біологічне значення суцвіть?

 

   2-В   Заповни таблицю:

Типи суцвіть

Рослина

Тип суцвіття

Просте чи складне

Морква

 

 

Подорожник

 

 

Гвоздика

 

 

Черемха

 

 

Пшениця

 

 

Конвалія

 

 

Айстра

 

 

Бузок

 

 

Кукурудза чол.квіт.

 

 

Вишня

 

 

1.Що таке суцвіття?          

2. У чому полягає біологічне значення суцвіть?

 

3-В   Заповни таблицю:

Типи суцвіть

Рослина

Тип суцвіття

Просте чи складне

Соняшник

 

 

Конюшина

 

 

Лілія

 

 

Конвалія

 

 

Яблуня

 

 

Просо

 

 

Кульбаба

 

 

Горобина

 

 

Калина

 

 

Морква

 

 

1.Що таке суцвіття?       

2. У чому полягає біологічне значення суцвіть?

 

Мотивація:

З минулих уроків вам відомо, що квіти мають різноманітні форми і улаштування:

  • з пелюстками, і без них
  • правильної і неправильної симетрії

-   із зрослими пелюстками чи окремими чашолистками і пелюстками

  • яскраві і ледве помітні, дрібні і зібрані у суцвіття
  • деякі випускають аромат( який чутно здалека ), а інші майже без аромату

 

Проблемне питання: - Задля чого усі ці старання рослин? Яке їх значення у житті рослин?

 

 

 

Вивчення нового матеріалу (розповідь-бесіда).

 

   Запилення – це одна з необхідних умов запліднення і утворення плодів і насіння.

 

В зошиті записуємо:  Запилення – це процес перенесення пилкових зерен до частин рослини, в яких розміщені насінні зачатки з яйцеклітинами.

 

1.                                     Розрізняють 2 види :

     Читають в зошиті:

                                       

 

2. Звісно, комахи відвідують квіти не заради того, щоб запилювати. Їх                     цікавить поживний пилок та нектар – цукриста рідина в нектарниках.                Щоб здобути його, бджоли сплачують квітці ”данину”, запилюючи пилком, принесеним на лапках з іншої квітки.

 

3. Штучне запилення – коли рослини запилює людина( в рукавицях).

 - В яких випадках?

- з метою підвищення врожаю

- коли природне запилення ускладнюється

через похмуру погоду

 - щоб створити нові сорти с/г-х рослин

 

Закріплення знань учнів:

 Питання в кінці s 36 у підручнику, стор.98.

 

Проблемне питання:

Помпей – великий римський полководець. Особистий приклад його мав величезний вплив на мужність воїнів. Маючи міцне здоров я, він навіть у 60 років особисто брав участь у навчанні молодих воїнів. У повному спорядженні він вправно володів мечем, виявляв незвичайну точність у метанні списа.

І ось, одного разу ці “залізні”римляни відвідали меду, зібраного дикими бджолами. І цілий легіон римських вояків звалився з ніг, отруєний цим медом.

-Подумайте, що то за рослина, з нектару якої  бджоли зробили мед? (Лавр) Всякий мед солодкий, але не всякий – корисний.

 

Виставлення оцінок, д/з – опрацювати  §35 (автор Л.І. Остапченко), дати відповіді на питання у кінці параграфа, розібрати малюнок 145 у підручнику.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
16 січня 2021
Переглядів
1135
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку