Мета: дати уявлення про радіоактивний розпад хімічних елементів, ознайомити учнів з різновидами радіоактивного випромінювання і його впливом на тваринні організми, зі способами захисту від радіоактивного випромінювання. Розкритивзаємозв'язок елементів у природі, їх спорідненість.
Тема «Радіоактивні та стабільні ізотопи. Радіоактивне випромінювання та його вплив на живі організми.»
Мета: дати уявлення про радіоактивний розпад хімічних елементів, ознайомити учнів з різновидами радіоактивного випромінювання і його впливом на тваринні організми, зі способами захисту від радіоактивного випромінювання. Розкрити взаємозв’язок елементів у природі, їх спорідненість. Продовжити формувати у учнів уміння складати рівняння ядерних реакцій.
Обладнання: таблиця Д.І. Менделєєва, Словники: юного хіміка, хімічний словник, довідник з хімії.
Базові поняття та терміни: проміння Беккереля, a-проміння, β-проміння, y -проміння, a-розпад, β -розпад, y-розпад, радіоактивне випромінювання.
Домашнє завдання: вивчити п.31, 32, підручника Ярошенко О.Г. Хімія. 9 клас, підготувати реферат про вплив на живі організми радіоактивного випромінювання
Структура уроку:
Хід уроку.
1.Організаційний етап.
2.Актуалізація опорних знань.
1) Що називають нуклонним числом ?
2) Що показує протоне число ?
3) Що таке ізотопи ?
4) Приведіть приклади ізотопів ?
5) Чому у елементів Na, AI, P, F, які не мають ізотопів Аr дробове
число ?
6) Чому модель атома називається ядерною або планетарною ?
3. Вивчення нового матеріалу. Тема уроку, мета уроку, домашнє завдання. Розповідь учителя:
1) Відкриття радіоактивності:
( самостійна робота з підручником с.142 )
- якому ученому вдалося відкрити ядро в атомах ? ( Ернест Резерфорд )
- хто вперше виявив явище радіоактивності ? ( Анрі Беккерель )
- Які вчені вивчали радіактивні промені ( М. Склодовська-Кюрі .. )
2) Поняття радіоактивності, радіоактивних елементів.
3) Типи нуклідів.
4) Типи радіоактивності.
5.Узагальнення та систематизація знань.
Обговорення схем:
Привести приклади.
6.Самостійне опрацювання різним за ступеню навченості учням матеріалу:
На самостійне опрацювання сильним учням:
Рівняння радіоактивного розпаду:
a-розпад Аr Аr-4 4
Е Е + Не
N N-2 2
β -розпад Аr Аr 0
Е Е + е
N N+1 -1
Ядерна реакція ( ділення ) – розпад через бомбардування.
Рівняння ядерного синтезу-зливання двух ядер з маленькою Аr яке призводить до утворення одного великого ядра з виділенням великої кількості енергії.
Закріплення - КАРТКИ з завданням:
Варіант№1
1.Під час бомбардування N з відносною атомною масою 14 а- частинками утворюється ізотоп О з відносною атомною масою 17 і ще одна частинка. Напишіть рівняння цієї реакції.
2. Написати реакцію β-розпаду ізотопу елементу Р з відносною атомною масою 30
3. Під час бомбардування Sn з відносною атомною масою 118 дейтерієм утворюється ізотоп Sn та протон. Напишіть рівняння цієї реакції.
Варіант№2
1.Під час бомбардування АL з відносною атомною масою 27 y -частинками утворюється ізотоп Nа з відносною атомною масою 24 і ще одна частинка. Напишіть рівняння цієї реакції.
2. Написати реакцію β -розпаду ізотопу елементу С з відносною атомною масою 14
3. Під час бомбардування 10Ве a-частинками утворюється ізотоп та нейтрон. Напишіть рівняння цієї реакції.
Варіант№3
1.Під час бомбардування АL з відносною атомною масою 27 α- частинками утворюється ізотоп Р з відносною атомною масою 30 і ще одна частинка. Напишіть рівняння цієї реакції.
2. Написати реакцію a -розпаду ізотопу елементу Rа з відносною атомною масою 226.
3. Під час бомбардування Сd з відносною атомною масою 112 протоном утворюється ізотоп елементу та електрон. Напишіть рівняння цієї реакції.
На самостійне опрацювання слабішим учням:
Як впливає радіоактивне випромінювання на живі організми ?
( Робота з додатковою літературою )
7. Висновок.
90 137 131
Sr Cs I
38 55 53
8. Підсумок уроку.