конспект «Радіоактивні та стабільні ізотопи. Радіоактивне випромінювання та його вплив на живі організми.»

Про матеріал

Мета: дати уявлення про радіоактивний розпад хімічних елементів, ознайомити учнів з різновидами радіоактивного випромінювання і його впливом на тваринні організми, зі способами захисту від радіоактивного випромінювання. Розкритивзаємозв'язок елементів у природі, їх спорідненість.

Перегляд файлу

 

Тема  «Радіоактивні та стабільні ізотопи. Радіоактивне випромінювання та його вплив на живі організми.»

Мета: дати уявлення про радіоактивний розпад хімічних елементів, ознайомити учнів з різновидами радіоактивного випромінювання і його впливом на тваринні організми, зі способами захисту від радіоактивного випромінювання. Розкрити  взаємозв’язок елементів у природі, їх спорідненість. Продовжити формувати у учнів уміння складати рівняння ядерних реакцій.

Обладнання:  таблиця Д.І. Менделєєва, Словники: юного хіміка, хімічний словник, довідник з хімії.

Базові поняття та терміни:  проміння Беккереля,  a-проміння, β-проміння,  y -проміння, a-розпад, β -розпад,   y-розпад,  радіоактивне випромінювання.

Домашнє завдання:  вивчити  п.31, 32, підручника  Ярошенко О.Г. Хімія. 9 клас,  підготувати  реферат про вплив на живі організми радіоактивного випромінювання

Структура уроку:

  1. Організаційний етап (1хв.)
  2. Актуалізація опорних знань (4 хв.)
  3. Вивчення нового матеріалу (15 хв.)
  4. Закріплення (15 хв.)
  5. Узагальнення та систематизація знань.( 5 хв.)
  6. Домашнє завдання.( 1 хв.)
  7. Висновок. ( 2 хв.)
  8. Підсумок уроку.(2 хв.)

 

Хід уроку.

1.Організаційний етап.

 

2.Актуалізація опорних знань.

 1) Що називають нуклонним числом ?

      2) Що показує протоне число ?

 3) Що таке ізотопи ?

 4) Приведіть приклади ізотопів ?

 5) Чому у елементів Na, AI, P, F,  які не мають ізотопів  Аr  дробове

 число ?

 6) Чому модель атома називається ядерною або планетарною ?

 

  3. Вивчення нового матеріалу. Тема уроку, мета уроку, домашнє завдання.  Розповідь учителя:

     1) Відкриття радіоактивності:

( самостійна робота з підручником с.142 )

- якому ученому вдалося відкрити ядро в атомах ? ( Ернест Резерфорд )

- хто вперше виявив явище радіоактивності ? ( Анрі Беккерель )

- Які вчені  вивчали радіактивні промені ( М. Склодовська-Кюрі .. )

 

     2) Поняття радіоактивності, радіоактивних елементів.

     3) Типи нуклідів.

     4) Типи радіоактивності.

 

5.Узагальнення та систематизація знань.

 

Обговорення схем:

 

 

 

 

 

 

Привести приклади.

6.Самостійне опрацювання  різним за ступеню навченості учням матеріалу:

На самостійне опрацювання сильним учням:

 

Рівняння радіоактивного розпаду:

     a-розпад    Аr            Аr-4        4

                           Е               Е    +      Не

                       N             N-2           2

 

     β -розпад    Аr            Аr        0

                           Е               Е    +  е

                       N             N+1      -1

Ядерна реакція ( ділення ) – розпад через бомбардування.

 

Рівняння ядерного синтезу-зливання двух ядер з маленькою Аr яке призводить до утворення одного великого ядра з виділенням великої кількості енергії.

Закріплення - КАРТКИ з завданням:

Варіант№1

1.Під час бомбардування   N   з відносною атомною  масою   14    а- частинками      утворюється      ізотоп  О  з відносною атомною  масою   17       і  ще  одна  частинка.  Напишіть рівняння цієї реакції.

2. Написати реакцію   β-розпаду   ізотопу  елементу     Р з  відносною атомною  масою   30

3. Під час бомбардування        Sn   з відносною атомною  масою     118   дейтерієм      утворюється   ізотоп    Sn   та   протон.  Напишіть рівняння цієї реакції.

 

Варіант№2

1.Під час бомбардування         АL   з відносною атомною  масою     27     y -частинками      утворюється      ізотоп     Nа        з відносною атомною  масою     24        і  ще  одна  частинка.  Напишіть рівняння цієї реакції.

2. Написати реакцію        β -розпаду   ізотопу  елементу    С  з відносною атомною  масою 14

3. Під час бомбардування   10Ве    a-частинками      утворюється   ізотоп          та   нейтрон.  Напишіть рівняння цієї реакції.

 

Варіант№3

1.Під час бомбардування     АL     з відносною атомною  масою     27         α- частинками      утворюється     ізотоп   Р   з відносною атомною  масою   30         і  ще  одна  частинка. Напишіть рівняння цієї реакції.

2. Написати реакцію a -розпаду   ізотопу  елементу    Rа  з відносною атомною  масою    226.

3. Під час бомбардування       Сd  з відносною атомною  масою     112     протоном      утворюється   ізотоп  елементу   та   електрон.    Напишіть рівняння цієї реакції.

 

На самостійне опрацювання слабішим  учням:

Як впливає радіоактивне випромінювання на живі організми ?

 ( Робота з додатковою літературою )

 

 

7. Висновок.

  • Радіоактивність природна властивість, не залежить від t, р і др.чинників;
  • Період напіврозпаду – характеристика елементів;
  • Проміння Беккереля - a-проміння, β-проміння,  yпроміння.
  • Найбільш шкідливе для живих організмів випромінювання елементів -

90          137        131

   Sr            Cs           I

38            55          53

 

8. Підсумок уроку.

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
8 березня 2018
Переглядів
445
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку