конспект «Поняття про радіоактивний розпад хімічних елементів шкідливий вплив на живі організми радіоактивного випромінювання»

Про матеріал

Мета: дати уявлення про радіоактивний розпад хімічних елементів, ознайомити учнів з різновидами радіоактивного випромінювання і його впливом на тваринні організми, зі способами захисту від радіоактивного випромінювання. Розкритивзаємозв'язок елементів у природі, їх спорідненість.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок хімії

в 9 класі   на тему

 «Поняття про радіоактивний розпад хімічних елементів і

 шкідливий вплив на живі організми радіоактивного випромінювання»

 

 

 

 

        Вчитель хімії

                          Туінов І. В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема  «Поняття про радіоактивний розпад хімічних елементів шкідливий вплив на живі організми радіоактивного випромінювання»

Мета: дати уявлення про радіоактивний розпад хімічних елементів, ознайомити учнів з різновидами радіоактивного випромінювання і його впливом на тваринні організми, зі способами захисту від радіоактивного випромінювання. Розкрити  взаємозв’язок елементів у природі, їх спорідненість. Продовжити формувати у учнів уміння складати рівняння ядерних реакцій.

Обладнання:  таблиця Д.І. Менделєєва, Словник юного хіміка, **

Базові поняття та терміни:  проміння Беккереля,  a-проміння, β-проміння,  y -проміння, a-розпад, β -розпад,   y-розпад,  радіоактивне випромінювання.

Домашнє завдання:  вивчити  п.4 с.22, п.5с.27-29  підручника  Н.М.Буринська  Хімія. 9 клас,  підготувати  реферат про вплив на живі організми радіоактивного випромінювання

Структура уроку:

  1. Організаційний етап (1хв.)
  2. Актуалізація опорних знань (4 хв.)
  3. Вивчення нового матеріалу (15 хв.)
  4. Закріплення (15 хв.)
  5. Узагальнення та систематизація знань.( 5 хв.)
  6. Домашнє завдання.( 1 хв.)
  7. Висновок. ( 2 хв.)
  8. Підсумок уроку.(2 хв.)

 

Хід уроку.

1.Організаційний етап.

 

2.Актуалізація опорних знань.

 1) Що називають нуклонним числом ?

      2) Що показує протоне число ?

 3) Що таке ізотопи ?

 4) Приведіть приклади ізотопів ?

 5) Чому у елементів Na, AI, P, F,  які не мають ізотопів  Аr  дробове число ?

 6) Що  називають промінням  Беккереля ?

 

  3. Вивчення нового матеріалу. Тема уроку, мета уроку, домашнє завдання.  Розповідь учителя:

     1) Відкриття радіоактивності.

     2) Поняття радіоактивності, радіоактивних елементів.

     3) Типи нуклідів.

     4) Типи радіоактивності.

 

 

 

4. Рівняння радіоактивного розпаду:

     a-розпад    Аr            Аr-4        4

                           Е               Е    +      Не

                       N             N-2           2

 

     β -розпад    Аr            Аr        0

                           Е               Е    +  е

                       N             N+1      -1

5.Ядерна реакція ( ділення ) – розпад через бомбардування.

 

6. Рівняння ядерного синтезу-зливання двух ядер з маленькою Аr яке призводить до утворення одного великого ядра з виділенням великої кількості енергії.

 

 

7.Закріплення - написати рівняння реакцій радіоактивного розпаду, ядерного ділення, ядерного синтезу ( спочатку на дошці, потім самостійно в зошитах ).

 

 КАРТКИ з завданням:

 

Варіант№1

1.Під час бомбардування   N   з відносною атомною  масою   14    а- частинками      утворюється      ізотоп  О  з відносною атомною  масою   17       і  ще  одна  частинка.  Напишіть рівняння цієї реакції.

2. Написати реакцію   β-розпаду   ізотопу  елементу     Р з  відносною атомною  масою   30

3. Під час бомбардування        Sn   з відносною атомною  масою     118   дейтерієм      утворюється   ізотоп    Sn   та   протон.  Напишіть рівняння цієї реакції.

 

Варіант№2

1.Під час бомбардування         АL   з відносною атомною  масою     27     y -частинками      утворюється      ізотоп     Nа        з відносною атомною  масою     24        і  ще  одна  частинка.  Напишіть рівняння цієї реакції.

2. Написати реакцію        β -розпаду   ізотопу  елементу    С  з відносною атомною  масою 14

3. Під час бомбардування   10Ве    a-частинками      утворюється   ізотоп          та   нейтрон.  Напишіть рівняння цієї реакції.

 

Варіант№3

1.Під час бомбардування     АL     з відносною атомною  масою     27         α- частинками      утворюється     ізотоп   Р   з відносною атомною  масою   30         і  ще  одна  частинка. Напишіть рівняння цієї реакції.

2. Написати реакцію a -розпаду   ізотопу  елементу    Rа  з відносною атомною  масою    226.

3. Під час бомбардування       Сd  з відносною атомною  масою     112     протоном      утворюється   ізотоп  елементу   та   електрон.    Напишіть рівняння цієї реакції.

 

Варіант№4

1.Під час бомбардування    В   з відносною атомною  масою    11   α- частинками      утворюється   ізотоп     N   з відносною атомною  масою    14    і  ще  одна  частинка.  Напишіть рівняння цієї реакції.

2. Написати реакцію     протонного  розпаду   ізотопу  елементу   С з відносною атомною  масою 11.

3. Під час бомбардування    Hf    з відносною атомною  масою     178     β- частинками      утворюється   ізотоп    ?   та     протон.  Напишіть рівняння цієї реакції.

 

Варіант№5

1.Під час бомбардування   Мg  з  відносною атомною  масою     24  протієм    утворюється   ізотоп  Na   з відносною атомною  масою   21    і  ще  один  елемент. Напишіть рівняння цієї реакції.

2. Написати реакцію   β- розпаду   ізотопу  елементу  U з відносною атомною  масою   239.

3. Під час бомбардування  1Н   a- частинками  утворюється   ізотоп   Lі  з відносною атомною  масою     4    та   ще одна  частинка.  Напишіть рівняння цієї реакції.

 

Варіант№6

1.Під час бомбардування    Lі   з відносною атомною  масою    7  α- частинками      утворюється   ізотоп    В    з відносною атомною  масою   10    і  ще  одна  частинка.  Напишіть рівняння цієї реакції.

2. Написати реакцію    β-розпаду   ізотопу  елементу    Nр  з відносною атомною  масою  239.

3. Під час бомбардування     N  з відносною атомною  масою     14                      а- частинками      утворюється   ізотоп   О  з відносною атомною  масою     17  та  ще одна  частинка. Напишіть рівняння цієї реакції.

 

Варіант№7

1.Під час бомбардування       Мп   з відносною атомною  масою     56        протонами     утворюється ізотоп    Fе   з    відносною атомною  масою  56   і  ще  одна  частинка.  Напишіть рівняння цієї реакції.

2. Написати реакцію    протій- розпаду  ізотопу  елементу   U з відносною атомною  масою   235.

3. Під час бомбардування  В   з відносною атомною  масою    10   a -частинками      утворюється  другий    ізотоп    В.  Напишіть рівняння цієї реакції.

 

5.Узагальнення та систематизація знань.

 

Обговорення схем:

 

 

 

 

 

 

Привести приклади.

7. Висновок.

  • Радіоактивність природна властивість, не залежить від t, р і др.чинників;
  • Період напіврозпаду – характеристика елементів;
  • Проміння Беккереля - a-проміння, β-проміння,  yпроміння.
  • Найбільш шкідливе для живих організмів випромінювання елементів -

90          137        131

   Sr            Cs           I

38            55          53

 

8. Підсумок уроку.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Банщикова Аліна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
8 березня 2018
Переглядів
1198
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку