Семінар: "Інклюзивне навчання: кроки до успішного початку"
Цільова аудиторія: Директори шкіл, завідуючі філіями, заступники директорів, методисти, учителі, асистенти вчителів, психологи, соціальні педагоги, логопед, фахівці ІРЦ.
Мета семінару: Поглибити знання керівного та педагогічного складу про інклюзивне навчання, сформувати чітке бачення його впровадження в освітній процес, поділитися досвідом та представити інструменти для роботи з учнями з особливими освітніми потребами (ООП).
Аудиторія: актовий зал, столи стоять для роботи в групах (5 груп по 8 учасників), на кожному столі ноутбук (з доступом до Інтернету), роздруківки для впр. «Знайомство», на ноутбуках посилання на дошку Padlet (посилання на:
-
Mentimeter: Мозковий штурм "Перші асоціації"
-
Wordwall «Випадкове коло» "Очікування"
-
Google Forms: оцінити їх готовність до роботи в умовах інклюзивного навчання (лінійна шкала 1-5).
-
Рефлексія Google Forms: оцінити семінар
Тривалість: 3 години
Структура семінару:
При вході в зал учасникам семінару вручаються буклети з програмою семінару і надається можливість з мішечка витягнути передбачення дня, де на одній стороні передбачення, а на іншій портрет відомого педагога. За допомогою фото педагогів учасники діляться на групи і сідають за обрані столи.
-
Вступна частина (15 хвилин)
Привітання.
Вітаю, раді вітати всіх на нашому семінарі. Для самого початку розробимо правила:
-
Дії під час тривоги
-
Правило вільної ноги
-
Активні
-
Толерантні
Продовжуємо далі. Пропоную невеличку притчу, яка має назву «Два глечики».
«Два глечики»
Два глечики стояли біля хати, щоб воду із колодязя носити. Один великий, гарний і пихатий… А в іншого був трохи бік надбитий…. І кожен ранок вправна господиня, носила ними воду до будинку. Бо треба наварити і помити. Тож глечики не знають відпочинку…. І ось одного сонячного ранку, почула жінка непросту розмову. Пихатий глечик кепкував на ґанку з нещасного товариша свойого….. Яка із тебе користь для господи? От я не проливаю ні краплини, коли несе в мені хазяйка воду. А у тобі завжди лиш половина. Заплакав глечик, ніде правди діти. Йому не стати цілим вже ніколи. Течуть краплини через бік надбитий і наче сльози капають додолу. Тут мудра господиня не змовчала. …Недолік твій – мені не заважає. Я посадила квіти попри стежку – і кожен день твій бік їх поливає. І дійсно – на однім краю стежини червоні чорнобривці розквітають, яскраві хризантеми і жоржини ранковий вітерець в траві гойдає. У кожного із нас є певні вади, … недоліки чи тріщини чутливі і треба їх із вдячністю сприймати, бо з ними – ми стаємо особливі.
- Ця притча є прекрасним прикладом того, як треба цінувати все, що маємо, незалежно від наших недоліків. Вона підкреслює важливість смирення, доброти... навчає нас цінувати все, що маємо, бути вдячними за свої якості, навіть якщо вони не ідеальні, та не зневажати інших. Як ви вже знаєте, сьогодні ми будемо говорити про діток з ООП. А конкретніше – про інклюзивне навчання.
І ми з радістю поділимося з вами знаннями з теми інклюзивного навчання.
Мотиваційний блок
Учасники на аркушах пишуть своє ім’я, за допомогою шпильки прикріплюють на видному місці і придумують речення за зразком, щоб представитись. Представляюсь я і мої колеги (хто бере участь у проведенні семінару), а потім всі гості.
Знайомство за прикладом: «Я Валентина, одначе не Терешкова»
-
Алла — Алла Кудлай (українська співачка)
-
Алла — Алла Мазур (українська телеведуча)
-
Анастасія Ковальчук — українська художниця.
-
Анастасія Меркушина — українська біатлоністка.
-
Анастасія Приходько — українська співачка.
-
Андрій Данилко – артист, відомий під сценічним ім’ям Вєрка Сердючка.
-
Андрій Курков – український письменник, автор відомих романів.
-
Андрій Шевченко – легендарний український футболіст і тренер.
-
Анна — Анна Музичук (українська шахістка)
-
Анна — Анна Різатдінова (українська гімнастка, бронзова призерка Олімпіади)
-
Валентина — Валентина Радзієвська (українська мисткиня)
-
Валентина — Валентина Шевченко (українська легкоатлетка)
-
Валерій — Валерій Залужний (український генерал, був головнокомандувачем ЗСУ)
-
Валерій — Валерій Лобановський (український футбольний тренер)
-
Валерій — Валерій Харчишин (український музикант, фронтмен гурту «Друга Ріка»)
-
Вікторія Бекхем – дизайнерка, співачка, член Spice Girls.
-
Галина Мазур – українська актриса театру і кіно.
-
Галина Стефанова – письменниця та літературознавець.
-
Галина Уланова – легендарна балерина, одна з найвідоміших у світі.
-
Дарина Білодід – українська дзюдоїстка, чемпіонка світу.
-
Дарина Жолдак – благодійниця, ініціаторка багатьох освітніх проєктів.
-
Дарина Снігова – актриса театру й кіно.
-
Євгенія Гапчинська – українська художниця, відома своїми "щасливими" картинами.
-
Євгенія Дєнісова – відома українська журналістка.
-
Ірина — Ірина Білик (українська співачка)
-
Ірина — Ірина Верещук (українська політична діячка)
-
Ірина — Ірина Климець (українська легкоатлетка, метальниця молота)
-
Лариса Денисенко — українська письменниця, правозахисниця, журналістка.
-
Лариса Кадочникова — українська та радянська акторка театру і кіно.
-
Лариса Косач (Леся Українка) — українська поетеса, письменниця, культурна діячка.
-
Леся Курбас — українська акторка, театральна режисерка.
-
Леся Нікітюк — українська телеведуча, блогерка.
-
Леся Сандул — українська баскетболістка.
-
Леся Цуренко — українська тенісистка.
-
Ліна Костенко – поетеса, символ української літератури.
-
Людмила — Людмила Монастирська (українська оперна співачка)
-
Людмила Ткаченко – українська вчена, доктор педагогічних наук.
-
Микола Амосов – хірург, вчений, піонер кардіохірургії.
-
Микола Гоголь – видатний український письменник.
-
Микола Леонтович – український композитор, автор "Щедрика".
-
Микола Лисенко – композитор, засновник української класичної музики.
-
Микола Хвильовий – український письменник, прозаїк і публіцист.
-
Наталія — Наталія Діденко (українська синоптикиня)
-
Наталія — Наталія Могилевська (українська співачка, продюсерка)
-
Наталія — Наталія Сумська (українська акторка)
-
Неля Бондар – відома українська фігуристка.
-
Неля Мацюк – українська письменниця та поетеса.
-
Неля Штепа – українська політична діячка, ексмер Слов'янська.
-
Оксана — Оксана Баюл (українська фігуристка, олімпійська чемпіонка)
-
Оксана — Оксана Забужко (українська письменниця)
-
Оксана — Оксана Маркарова (українська дипломатка, посол України в США)
-
Олена — Олена Бондаренко (українська тенісистка)
-
Олена — Олена Кравець (українська акторка, «Студія Квартал 95»)
-
Олена — Олена Підгрушна (українська біатлоністка)
-
Ольга Кобилянська – класик української літератури.
-
Ольга Фреймут – українська телеведуча, журналістка.
-
Ольга Харлан – українська фехтувальниця, багаторазова чемпіонка світу.
-
Світлана Лобода – українська співачка.
-
Сніжана Бабкіна – актриса, дружина музиканта Сергія Бабкіна.
-
Сніжана Єгорова – українська телеведуча, актриса.
-
Сніжана Онопко – супермодель українського походження.
-
Тетяна Білостоцька — українська філологиня та літературознавиця.
-
Тетяна Литвинова — українська кулінарка, телеведуча.
-
Тетяна Піскарьова — українська співачка, композиторка.
-
Тетяна Яблонська — українська художниця, майстриня живопису.
-
Юлія Джима – українська біатлоністка, олімпійська чемпіонка.
-
Юлія Саніна – фронтвумен українського гурту The Hardkiss.
-
Юлія Тимошенко – український політик, лідер партії "Батьківщина".
Ознайомлення з темою і метою семінару
-
Мозковий штурм: «Перші асоціації»:
Наш семінар буде проводитися з використанням інтерактивних інструментів, для більш ефективної подачі і засвоєння матеріалу.
Які у вас асоціації, коли чуєте «Інклюзивний клас»? (Можна декілька варіантів відповіді)
Мозковий штурм Mentimeter: «Хмара слів»
Переглядаючи відповіді оберемо ключові слова і озвучимо питання семінару.
-
Оголошення основних питань, які будуть розглянуті:
-
Що таке інклюзивне навчання та його значення.
-
Кроки для успішної інтеграції інклюзивного навчання.
-
Адаптація і модифікація навчального матеріалу, програм.
-
ІПР, ІНП
-
Робота з системою АС ІРЦ.
-
Документація асистента вчителя.
-
Практичні вправи та методи для роботи з дітьми з ООП.
-
Оголошення мети та плану роботи семінару.
Мета: Поглибити знання керівного та педагогічного складу про інклюзивне навчання, сформувати чітке бачення його впровадження в освітній процес, поділитися досвідом та представити інструменти для роботи з учнями з особливими освітніми потребами (ООП).
Інтерактивна вправа «Очікування»:
Wordwall «Випадкове коло» переходите за посиланням, треба ввести ім’я, вводимо номер своєї групи 1 чи 2. У кожної групи є 2 спроби, натискаєте кнопку «крутити», у вас з’являється варіант відповіді, записуєте її, натискаєте кнопку з написом «виключити» (це для того, щоб вам знову не попала та сама відповідь), і повторюєте – натискаєте «крутити». Коли команди будуть готові, спікер кожної групи дасть відповідь.
3.Конец формыТеоретичний блок: Основи інклюзивного навчання (20 хвилин)
-
Опитування в Google Forms: Запропонувати учасникам анонімно оцінити їх готовність до роботи в умовах інклюзивного навчання (лінійна шкала 1-5).
-
Загальне обговорення: підводимо підсумок, яка обізнаність на початку семінару.
-
Лекція-презентація: Поняття інклюзивної освіти, її цілі, завдання та принципи. (1 – 37 слайд)
-
Обговорення в малих групах: «Які проблеми можуть виникнути під час впровадження інклюзивного навчання?» АС ІРЦ
-
Демонстрація алгоритму роботи в системі АС ІРЦ
Демонстрація роботи:
-
Вхід в систему – конфіденційність.
-
Перегляд даної інформації, якщо вже зареєстровані.
-
Реєстрація
-
Логін, пароль
-
Кабінет закладу освіти
-
Пошук висновку
-
Особисті дані дитини з ООП (з свідоцтва про народження)
-
Автоматично відправляє на сторінку «Журнал висновків»
-
ІПР
-
Створити ІПР. Якщо нова ІПР – дані можна брати з висновку ІРЦ; ІПР була вже вами створена – при створенні нової, на екрані висвічується попередня, а ми вже вносимо зміни.
-
4 розділ 6 пункт: у разі потреби в індивідуальному навчальному плані зазначити навчальні предмети (інтегровані курси), які потребують адаптації чи модифікації, та відповідального за розроблення індивідуального навчального плану педагогічного працівника. (Адаптація або модифікація) Показати який вигляд, коли створюємо і коли завантажено. Обов’язково: додати потреби.
-
Аналогічно 5 розділ додати заняття.
-
Аналогічно 13 розділ додати фахівця
-
В кінці роботи обов’язково зберегти. Документ автоматично виставляє дату ІПР ту, коли ви її внесли, а не ту, коли ви створили паперовий варіан (Засідала КППС)
-
Для спостереження на початку навчального року дається 2 тижні. І має відбутися засідання і створення ІПР і ІНП. ІНП в систему не вноситься, зберігається друкований варіант.
-
Протокол засідання КППС завантажується вордовським документом. Тому на ньому дата зберігається.
-
Нумерація протоколів засідань КППС розпочинається з початку навчального року №1 – це перше організаційне засідання, цей протокол не вноситься в систему АС ІРЦ. ( на цьому засіданні розглядаються організаційні питання:
-
Склад КППС
-
Обрання секретаря
-
Якщо відбулись кадрові зміни – ознайомити нового члена команди з ІПР минулого року і т.і.
-
В систему вноситься протокол, де розглядалась ІПР, виступи учасників з аналітичними довідками.
-
Це може бути раз на місяць, квартал або за необхідністю. Організаційних засідань може бути скільки завгодно, нумерація продовжується, але такі протоколи не вносяться в систему.
-
Не завжди всі учасники КППС можуть бути присутніми на засіданні і це нормально. В протоколі відмічаємо кількість присутніх, відсутніх. Там де вказуються прізвища – вказуємо лише тих, хто був присутній, а не всіх учасників команди. Звісно на засіданні має бути
-
ІПР відкрити і редагувати не можна, документ автоматично завантажується.
-
Коли до закладу прибуває дитина з ООП і для неї в попередньому навчальному закладі (школа) були внесені дані, ми повторюємо кроки:
-
Кабінет закладу освіти
-
Пошук висновку
-
Особисті дані дитини з ООП (з свідоцтва про народження)
-
Автоматично підтягує попередні висновки «Журнал висновків»
-
Чи підтягне попередні ІПР? Не знаю. Але коли дитина переходить в інший навчальний заклад, ми маємо йому віддати особову справу і в ній має бути ІПР.
-
Лекція-презентація: Поняття інклюзивної освіти, її цілі, завдання та принципи. (всі слайди слайд)
Брейк-кава (20 хв)
Учасники паузи отримують меню, в якому окрім напоїв є легкі закуски, солодощі. Хоч пауза і кавова, в меню має бути чай та ін. безалкогольні напої. Чайні і кавові столи розділені (по 2 столи)
Меню: (роздруковане на кожному столі)
-
Вода газована
-
Вода негазована
-
Зелений чай
-
Чорний чай
-
Кава розчинна
-
Кава заварна
-
Печиво
-
Цукерки
-
Сирна тарілка
-
М’ясна тарілка
-
Фрукти
-
Хліб (білий, чорний)
4 столи (2 чайних, 2 кавових) біля столів вивіска : кавовий стіл, чайний стіл.
на столах чайних:
-
Одноразові стаканчики
-
2 пляшки води (газована і негазована)
-
1 п чаю зеленого
-
1 п чаю чорного
-
Цукор в стікерах
-
Палички для розмішування цукру
-
Печиво
-
Цукерки
-
Сирна тарілка
-
М’ясна тарілка
-
Фрукти
-
Хліб (білий, чорний)
на столах кавових:
-
Одноразові стаканчики
-
2 пляшки води (газована і негазована)
-
1 п кави заварної
-
Розчинна кава в стікерах чисто чорна
-
Розчинна кава в стікерах 3 в одному
-
Вершки порційно
-
Цукор в стікерах
-
Палички для розмішування цукру
-
Печиво
-
Цукерки
-
Сирна тарілка
-
М’ясна тарілка
-
Фрукти
-
Хліб (білий, чорний)
-
Практичні вправи та кейси (~30 хвилин)
Робота в групах над кейсами:
Кожна група отримує випадок з описом ситуації учня з ООП, і працює над створенням адаптаційних вправ для нього. Наприклад: для учня з дислексією — завдання з використанням піктограм, аудіозаписів або візуальних підказок.
-
Рефлексія та підведення підсумків (15 хвилин)
-
Зворотній зв’язок через Google Forms: Коротке опитування, щоб оцінити семінар, запропонувати ідеї для майбутніх заходів та покращень.
-
Заключне слово (10 хвилин)
-
Підсумок основних ідей, які були розглянуті.
-
Подяка учасникам за активність та спільну роботу.
-
Запрошення до подальших семінарів та курсів для поглиблення знань про інклюзію.
Учасники отримають підтримку у подальшій реалізації інклюзивного навчання. Такий семінар дає змогу педагогам не лише здобути нові знання, а й отримати підтримку в практичних кроках впровадження інклюзії в їхніх класах.