Конспект. Тренінг – вимога сучасності у викладанні предмета «Основи здоров’я ».

Про матеріал

Конспект проведення тренінгу з чителями основ злоровя на тему

"Тренінг – вимога сучасності у викладанні предмета «Основи здоров'я »"

Перегляд файлу

 Тренінг – вимога сучасності у викладанні предмета «Основи здоров’я »

Мета : ознайомити учасників семінару з методико проведення тренінгів, відпрацювати практичні навички.

 

Обладнання: плакати з правилами, папір, бейджики, ручки, маркери, дерево (очікування), дошка, скотч, роздатковий матеріал.

Зміст  заняття:
I. Організаційна частина
1.Представлення тренера.
2.Оголошення теми та мети тренінгу.

Вступ. Тренер повідомляє тему заняття і ставить учасникам тренінгу питання, які спрямовані на актуалізацію знань.

Тренер: Тема сьогоднішнього заняття: «Тренінг - » і поговоримо ми про здоров’я, про активну життєву позицію, спробуємо визначити власні духовні цінності та їх вплив на наше життя.

1. Вправа «Знайомство».

Мета: знайомство з учасниками, презентація себе, налагодження контакту між учасниками, розширення відомостей про присутніх, позитивні емоції.
- Учасники сидять у колі. По черзі кожен називає своє ім’я і супроводжує це якимось рухом. Наступний учасник повторює ім’я і рухи попереднього учасника і представляє себе і т. д., останній учасник повторює імена і рухи усіх учасників тренінгу.
2. Прийняття правил роботи в групі  «Цеглини»

Правила – це закони групи, за якими вона живе, під час проведення тренінгу. Тренер з учасниками  приймає правила роботи групи.

- слухати і чути;

- бути активним;

- говорити тільки за темою і тільки від свого імені;

- не критикувати: кожен має право на власну думку;

- конфіденційність;

- взаємоповага;

- говорити коротко, по черзі;

- правило піднятої руки;

- право ведучого тощо.

3. Очікування учасників.

Мета: визначити сподівання й очікування учасників щодо проблематики заняття.
Хід вправи: Учасникам роздаються невеликі стікери (кольорові папірці) вирізані у формі насіння. Тренер просить написати на них, чого саме учасники чекають від заняття. Потім всі по черзі промовляють свої очікування та прикріплюють на плакаті із зображенням поля.

II. Основна частина

Бесіда тренера

Тренінг – це форма групової роботи, що забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою і з учителем.

На тренінговому занятті перевага віддається діяльності не вчителя, а учнів, особистий досвід яких є основою для навчання. Не варто читати лекцій, буде доцільно, якщо учні поділяться тим, що знають на цей момент, і самі відшукають та/або засвоять інформацію, якої не вистачає.

Учитель на тренінгу відіграє роль фасилітатора (від англ. facilitate — допомагати, полегшувати, сприяти). Він скеровує діяльність та взаємодію учасників на вивчення теми та досягнення мети тренінгу.

Вправа «Опозиційне навчання»

Гра – розминка  «Масаж».

Мета: релаксувати учасників, підвищити рівень групової згуртованості.
Хід вправи: Всі учасники встають у коло. Тренер пропонує повернутися праворуч і покласти руки на плечі учаснику, який стоїть попереду. Далі всі йдуть по колу і роблять масаж під час слів тренера: «Масажуємо плечі, потім руки до ліктів, вертаємось до плечей, масажуємо шию, хребет, талію, вертаємось по хребту до плечей. Зупинилися, зробили оберт на 180ºС. А тепер 2віддячимо» за завзятість своїх партнерів.

Об’єднання в групи

Слухач

Глядач

Кінестет

Опозиційне навчання

Завдання 1 група – виписати означення, визначення, поняття, терміни, пояснити їх значення, використовуючи Інтернет.

Завдання 2 група – створити схематичне зображення структури Декларації прав людини .

Завдання 3 група – створити емблему

Практичне заняття. Написати тренінг на тему «Спілкування з однолітками»

Вправа  «Вибір»

Рефлексія

ІІІ. Заключна частина

  • Вправа «Чи справдились очікування?»

Кожен учасник писав свої очікування від заняття на стікері-листочку Якщо його очікування справдились, прикріпіть до стебла.

 

Додоток 1

Зміст тренінгу

Форма проведення тренінгу має істотне значення, однак головним, усе-таки, є його зміст. Зміст тренінгу повинен:

  • орієнтуватися на досягнення оголошеної мети;
  • ґрунтуватися на результатах сучасних наукових досліджень;
  • давати відповіді на реальні потреби і проблеми учасників;
  • впливати на формування цінностей, знань, умінь і навичок, які є основою поведінки.

 

Тривалість тренінгу

Тривалість тренінгу може бути різною – від 20 хвилин до 7-8 годин. Для школярів ідеальна тривалість становить 60-90 хвилин, тобто півтора-два уроки. Цього часу вистачить для використання всіх елементів тренінгу та отримання повноцінного зворотного зв’язку. Тому, якщо є змога, треба поєднувати два уроки або використовувати години, передбачені для факультативних занять чи виховних годин відповідної тематики. Однак і в ході одного уроку можна провести тренінг чи використати кілька його елементів. У будь-якому разі це пожвавить навчальний процес, зробить його інтерактивним і цікавим для учнів.

Оцінювання ефективності тренінгу

Залежно від цілей і завдань одного або серії тренінгових занять, до і після їх проведення здійснюють вхідне та вихідне опитування. За допомогою вхідних анкет можна оцінити початковий рівень знань і ставлень учасників, а порівнюючи результати вихідного та вхідного опитування, – оцінити прогрес цих показників у ході тренінгів. Опитування «до» та «після», як правило, здійснюють анонімно, їх результати опрацьовують загалом для класу і вони є індикатором ефективності тренінгів, показують, яка інформація засвоєна краще/гірше та чи відбулася бажана зміна психологічних установок (ставлень).

Структура тренінгового заняття

Кожен тренінг складається із трьох частин: вступної, основної та заключної (див. схему).

http://multycourse.com.ua/public_html/files_uploaded/4_5.png

 

Вступна частина

Вступна частина є важливим і обов'язковим елементом кожного тренінгового заняття, але займає не більше 10-20 хвилин. Вона передбачає вирішення таких завдань:

  • актуалізація матеріалу попереднього заняття (отримання зворотного зв’язку). Зазвичай це відбувається у формі опитування («Що ми робили на минулому тренінгу?») або експрес-перевірки домашнього завдання;
  • актуалізація теми поточного тренінгу і з’ясування очікувань. Завдання цього етапу — допомогти учням актуалізувати наявні знання із заданої теми і сформулювати результати, яких вони хочуть досягти в ході її вивчення. Усвідомлення результатів навчання та їх особистої користі підвищує мотивацію;
  • створення доброзичливої та продуктивної атмосфери (цей етап називають загальним терміном «знайомство». Він проходить у формі само- чи взаємопрезентації учасників тренінгу);
  • підтримання демократичної дисципліни у формі прийняття, уточнення або повторення правил групи.


Основні правила поведінки під час тренінгу розробляють колективно або їх оголошує вчитель (у такому разі учням пропонується їх змінити чи доповнити). Основні правила передбачають, що учасники говоритимуть почергово; коротко і по темі; намагатися не повторювати, а доповнювати сказане іншими; виявляти активність, доброзичливість і повагу до думки кожного. Правила треба записати на великому аркуші паперу і прикріпити на видноті. Вони мають бути доступними на кожному занятті, щоб можна було, якщо треба, опертись  на відповідне правило. Для того щоб діти охоче дотримувалися правил, важливо, щоб вони погодилися з ними і прийняли їх (наприклад, за допомогою голосування, особистих підписів тощо).

Основна частина

Основна частина тренінгу – це кілька тематичних завдань у поєднанні з руханками (вправами на зняття м’язового і психологічного напруження).

В основній частині тренінгу іноді виокремлюють теоретичний і практичний блоки. Проте цей поділ є досить умовним. Адже знання (як і вміння та навички) на тренінгу здобувають у процесі виконання практичних завдань (міні-лекції, бесіди, мультимедійна презентація, взаємонавчання, виконання проекту, робота у групах).

Педагог повинен організувати весь матеріал із тематики тренінгу в логічній послідовності і відібрати ключові знання й навички, які можуть бути засвоєні за відведений час. Інформаційні блоки (розповідь, демонстрація, пояснення) мають бути короткими (до 5 хв) і чергуватися з інтерактивними (дискусія, мозковий штурм, аналіз історії, дебати). Для відпрацювання вмінь варто використовувати рольові ігри. Кожна інтерактивна вправа має завершуватися коротким обговоренням і підбиттям підсумку.

Завершальна частина

Завершальна частина тренінгового заняття включає:

  • підбиття підсумків усього заняття;
  • отримання зворотного зв’язку від учасників;
  • релаксацію і процедури завершення тренінгу.

Цей етап має об'єднати всі розглянуті впродовж заняття теми для логічного підбиття підсумку. Завершення — це можливість для відповідей на запитання і формулювання завдань на майбутнє. Вчитель може рекомендувати літературу, відеоматеріали, сайти в інтернеті для самостійного опрацювання. Важливо, щоб учні закінчували роботу із задоволенням і високою мотивацією застосовувати набуті вміння.

 

 

План проведення тренінгу

Типова структура, мета та завдання тренінгу разом слугують основою для складання плану його проведення. Такий план може мати різні форми (таблиця, перелік послідовних дій, схема, сценарій тощо), але принципово те, що його потрібно скласти обов'язково. Це не означає, що тренінг пройде повністю так, як було заплановано, проте план допоможе дотримуватись основних моментів, які мають бути опрацьовані, інакше дуже складно досягти поставленої мети. Під час тренінгу неодмінно виникає багато побічних тем для обговорення, і кожна з них виявляється більш чи менш привабливою для учасників. Тим часом хвилини заняття спливатимуть, й обов'язкові питання можуть залишитися не розглянутими. Тому завчасно складений план допоможе дотримуватись обраної теми, досягти бажаної мети. Приклади плану тренінгу подано у додаткових матеріалах.

 

docx
Додав(-ла)
Кошель Олена
Додано
1 березня 2021
Переглядів
1614
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку