Конспект заняття вокального колективу «Краплинка»
Керівник Валько Галина Василівна.
Тема уроку: «Українські сучасні пісні»
Мета уроку: збагачувати досвід учнів щодо жанру української сучасної пісні; розвивати чутливе ставлення до інтонаційної виразності музичної мови; виховувати гармонійну розвинуту особистість.
Музичний матеріал: українська пісня «Кольорова птаха», п’єса В.Косенко «Гумореска».
Тип уроку: урок введення в тему (подача нового матеріалу).
Обладнання: комп’ютер, відео та аудіо запис, колонки, синтезатор.картки.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
1. Вхід учнів до класу під музику. ( В.Косенко «Дощик» )
2. Музичне вітання.
- Діти, давайте привітаємось за допомогою музичного привітання.
II. Актуалізація опорних знань.
-
Сьогоднішній урок - це незвичайний урок – він присвячений жанрами української сучасної музики. Музичне мистецтво - це відображення явищ дійсності, навколишнього світу, духовного стану людини, її почуттів, настрою, переживань. На нашому уроці буде звучати українська сучасна музика, це допоможе нам відтворити життєвий шлях і духовний світ українського народу.
III. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
-
Протягом багатьох століть, ще до появи писемності, народ створював своє геніальне просте велике мистецтво, казки, прислів'я, думи й пісні, виникнення яких пов'язане з трудовими і календарно - обрядовими процесами. Ці твори передавалися з вуст у вуста, переходили від покоління до покоління. Народне мистецтво - це наша спадщина, яку ми також повинні передавати майбутньому поколінню. Щоб відповісти на питання про що ж піде мова на нашому уроці, послухаємо вірші українського поета Максима Рильського :
З народного напившись джерела,
Як із Дніпра бере веселка воду.
О рідна пісне, знову ти прийшла.
До матері й до батька – до народу.
О пісне! Від народу кров і плоть.
Ти узяла, щоб лиш йому служити,
Тебе ніхто не може побороть,
Бо вільний дух твій – правдою повитий.
-
Діти, так про що ми будемо зараз говорити? ( про укр.пісню)
-
Пісні живуть поруч з людиною багато тисячоліть. У них - минуле і сьогодення, його краса і велич. Що означає слово пісня?
-
Пісня – словесно музичний твір, призначений для співу .
-
А хто ж складає пісні? (пісні бувають композиторські, професійні і народні).
-
Тема нашого уроку «Українська сучасна музика». Як ви розумієте слово жанр?
-
Жанр - це різновид художнього твору.
-
Які жанри українських народних пісень вам знайомі? (календарно-обрядовими, колисковими, історичними, жартівливими, жниварськими).
-
Отже, сьогодні ми будемо розучувати з вами українську сучасну пісню « Кольорова птаха », прослухаємо музичний твір відомого композитора Віктора Косенко.
IV. Розспівування.
-
Розспівування
- Перш ніж приступити до розучування пісні, ви повинні підготувати свій голосовий апарат до роботи – розспіватися. Сіли всі рівно, прийняли співочу поставу, руки поклали на коліна.
V. Розучування пісні «Кольорова птаха»
- Як я вже говорила, ми сьогодні розучимо з вами нову українську пісню «Кольорова птаха». Прослухайте пісню і визначте її характер.
-
Показ пісні « Кольорова птаха »у виконанні вихованиці колективу Поліни Ткаченко.
-
Аналіз пісні.
– Яка пісня за характером? (Співуча, прозора, легка).
-
Засвоєння літературного тексту першого куплета.
- Пісня « Кольорова птаха » складається 2 куплетів. Приступимо до розучування літературного тексту першого куплету. Я зачитаю вам слова, а ви уважно послухайте. (Вчитель виразно читає слова першого куплету).
-
Засвоєння літературного тексту 2 куплету (спів 2 куплету);
-
Засвоєння літературного тексту 1 і 2 куплетів;
-
З’єднання всіх куплетів і закріплення виконання пісні;
-
робота над художнім виконанням пісні (спів по рядах, групами, з музично-ритмічними рухами).
-
виразне виконання;
Фізкультхвилинка.
– Діти, ми з вами трішки потрудились,
І, мабуть, уже втомились.
Тепер настав час відпочинку,
Ми проведем фізкультхвилинку!
Вітер квіточки гойдає
І додолу нагинає.
Вліво-вправо нахилив,
В танці знову закрутив.
Раптом тихо жук підліз,
Потягнувся на весь зріст,
Він розкинув крильця –
І кудись подівся.
-
Діти, я сподіваюсь, що ви помітили, яка прекрасна музика звучала під час нашої фізкультхвилинки.
-
Цей музичний твір називається «Дощик». А написав його відомий український композитор Віктор Степанович Косенко. П’єса «Дощик» входить до його фортепіанного альбому, який називається «24 дитячі п’єси для фортепіано».
VI. Слухання музики: ( «Гумореска» В. Косенко )
-
вступне слово
-
Віктор Степанович Косенко- український композитор, педагог, піаніст. На життя молодий творець заробляв ілюструючи музикою німі фільми. Сучасники розповідають, що глядачі бігали за ним із кінотеатру в кінотеатр, щоб послухати дивовижну гру музиканта. Адже Косенко був феноменальним піаністом. Він залишив по собі десятки творів, які увійшли у золотий фонд української фортепіанної музики. Серед них Альбом дитячих п'єс, на якому зростало багато поколінь юних піаністів, до якого ввійшли музичні твори різних жанрів, а саме : ліричні пісні, танцювальні пісні, епічні пісні, п’єси, народні піні та дитячі рухливі ігри. Одну з яких ми сьогодні прослухаємо.
-
слухання музичного твору
-
в музичних творах можуть бути присутні різні інтонації. Які ви знаєте? ( запитальна, стверджувальна, ритмічна, емоційно-експресивна, виражально-зображувальна, героїчна). Для того, щоб визначити музичну інтонацію наступного музичного твору, прослухайте його та виконайте завдання : 1) спробуйте дати свою назву твору; 2) та визначте який характер музики ?
( прослуховування пісні)
-
аналіз
-
Отже, яку назву пісні ви б дали?
-
Які емоції та почуття у вас виникли під час прослуховування композиції?
-
Яка інтонація в музиці ?
-
А тепер візьміть кольорові картки. Зараз ми спробуємо визначити який характер музики ? Я перераховуватиму характеристики, а ви, якщо згодні, підіймайте зелену картку, якщо ні, то червону. ( бадьорий, жартівливий, веселий )
-
Видатний український композитор Віктор Косенко назвав п’єсу «Гумореска». Такою назвою він підкреслив гумористичну інтонаційну виразність твору. У цьому йому допомогли швидкий темп, постійна зміна динаміки, акценти.
-
повторне слухання
-
аналіз на вищому рівні, узагальнення
-
який музичний жанр твору? ( пісня )
-
який вид музичного твору? (інструментальний )
-
які засоби музичної виразності в творі?
-ритм ( рівномірний )
-темп
-лад (мажорний )
-динаміка
-тембр ( дзвінкий )
-регістр
-
яка музична форма твору? ( варіація )
-
на якому інструменті була виконана пісня? (фортепіано )
-
чи відповідає музика композиції назві твору? ( так )
-
що можна робити під цю музику- танцювати чи крокувати ? ( танцювати)
VII. Узагальнення матеріалу уроку. Підсумок.
-
Отже, діти, пригадайте, яка тема нашого уроку?
-
Що таке пісня?
-
Який музичний твір ми сьогодні розучили?
-
Який музичний твір ми слухали?
-
Що означає слово «жанр»?
-
Яка називався альбом композиторва В.Косенко для фортепіано?
-
Що вам сподобалось на уроці найбільше?
-
Добре, діти. Ви сьогодні усі були активними, уважними. Ви гарно попрацювали. Хай музика завжди звучить у вашій душі.