Урок музичного мистецтва у 5-му класі. "Пісня-душа народу. Жанри українських народних пісень."

Про матеріал
Урок допоможе здобувачам освіти: - зорієнтуватися у жанрах українських народних пісень; - сформувати їх уявлення про інтонаційні особливості та своєрідність музики українського народу; - навчить розрізняти жанрову й естетичну виразність українськиї народних пісень; - допоможе зрозуміти роль народної пісні в українській музичній спадщині.
Перегляд файлу

                                                5 клас

Тема урока: «Пісня-душа народу. Жанри українських народних пісень»

I. Орієнтація, мотивація діяльності.

   Урок зорієнтовано на створення сприятливої атмосфери

                                 Епіграф: Наймудріший вчитель- народна пісня. Вона одвіку- найяскравіший виразник  народної етики і естетики…дум і сподівань,вічних протиріч і складностей життя. У цьому її правдивість і поетична сутність.  М.Сингаївський

Мотивація:прищеплювати здобувачам освіти зацікавленість музичною культурою українського народу на прикладі українських народних пісень.

II. Цілепокладання

Тема уроку: «Пісня-душа народу. Жанри українських народних пісень»

Мета уроку:

-освітня: розширити уявлення учнів про жанри українських народних пісень. продовжити формування уявлень про інтонаційні особливості та своєрідність музики українського народу, виховувати  почуття патріотизму, любов до народного мистецтва;

-розвиваюча: розвивати в учнів вміння аналізувати музичні твори ,між предметні компетентності вокально- хорові навички та емоційну сферу.

Завдання уроку: навчити дітей розрізняти жанрові особливості й естетичну виразність українських народних пісень, відчувати характер виконання пісні відповідно до її змісту

Тип уроку: комбінований

Форма проведення: урок-подорож

Прийоми і методи: інформаційно-рецептивний;

                                    репродуктивний;

                                    слухання;

                                    виконання

Мотивація  навчальної діяльності

Робота над епіграфом.  Щоб зрозуміти, що народна пісня дійсно – наймудріший вчитель, що   це наша спадщина ,яку ми маємо передавати наступним поколінням, ми вирушимо з вами у цікаву подорож світом народної пісні.

Визначення очікуваних результатів.

Результат уроку:учні орієнтуються у жанрах українських пісень та розуміють роль народної пісні в українській музичній спадщині.

 

 

Хід уроку.

I.Організаційний момент

Діти входять до класу під звучання пісні «Ой на горі,та й женці жнуть»

(перевірка класу до уроку ,музичне вітання)

III. Актуалізація опорних знань

Бесіда

Вчитель: Діти, чи звернули ви увагу на те, яка музика звучала на початку уроку-авторська чи народна?  (відповіді дітей)

Правильно,народна. Упродовж багатьох століть,ще до появи писемності, народ створював своє геніально просте й величне мистецтво:казки, . билини, прислів’я, думи й пісні,виникнення яких пов’язане із трудовими й обрядовими процесами. Ці твори передавалися з вуст до вуст,переходили від  покоління до покоління. Народне мистецтво – це наша спадщина,яку ми також маємо передавати наступним поколінням. Саме тому ми поговоримо сьогодні про народну пісню  і здійснимо цікаву подорож світом народної пісні.

Ось давайте послухаємо пісню «Грицю, Грицю! До роботи!»(слухання музичного твору)

Вчитель:  Якщо ви уважно слухали ,то легко відповісте, якою є ця пісня за характером.

Учні: Весела

Вчитель:   Правильно ,молодці! Українські народні пісні дуже різноманітні за змістом і характером музики. Серед них є ніжні колискові,яскраві обрядові (колядки,щедрівки,веснянки), співучі ліричні а також жартівливі  пісні.

          -до якого з перелічених жанрів належить пісня ,яку ви прослухали?

Учні: До жартівливих пісень.

Вчитель: Дійсно, це жартівлива пісня. Її співають люди,які мешкають у Місти жартівливих пісень. Це перше місто на нашому шляху. То ж .якби ви відповіли,що ж  таке жартівлива пісня? (відповіді дітей). Так, жартівлива народна пісня- це пісня , у якій передаються народний гумор, жарти. Такі пісні створюють веселий настрій ,підбадьорюють людину.

А тепер ми маємо вирушати далі, адже на нас чекає наступне місто - Місто колискових пісень. Усі жителі цього міста співають тільки колискові. Своєю красою,мелодійністю й добротою українські колискові пісні беруть за душу й серце будь-яку людину. Прослухайте колискову пісню,під час прослуховування підкресліть рухами особливості її ліризму й щиросердності. (слухання музичного твору).

Вчитель: На нашому шляху - Місто бандуристів. Зараз я прочитаю вам вірш  Людмили Чижової, а ви уважно послухайте. У цьому вірші є слово - підказка,що допоможе нам дізнатися ,про що співають у  Місті бандуристів.

                Вчитель читає вірш.

У кожній бандурі -коштовна перлина:

Душа Кобзаря - співця України.

Бо пісня про волю навік зостається,

Із серця у серце вогнем переллється.

А струни бандури сумують і плачуть.

В них наше минуле озветься неначе.

І ділиться болем, і душу лікує.

 Хто серцем багатий ,той спів цей почує.

  -Як ви гадаєте, що це за слово?(відповіді учнів)

  -Так. Це слово «минуле». Про минуле ми можемо дізнатися з історії та пісень, Що належать до історичного жанру. Послухайте одну з таких пісень. (Звучить пісня  «Їхав козак за Дунай»)

Вчитель:  Історичні  пісні -  це поетично -  пісенна біографія українського народу,ушанування імен славних синів нашої Батьківщини. Вони не тільки розповідають про подвиги героїв,але й передають найтонші  інтонації  відтінків їхніх почуттів.

  • Як  ви думаєте, чому козакові довелося їхати далеко від рідної оселі? (відповіді учнів)-
  • Охарактеризуйте засоби музичної виразності.
  • Яким ви уявили собі козака , слухаючи цю пісню?
  • Створіть ритмічний супровід до пісні (бубон)

           (слухання пісні з ритмічним супроводом)

Вокально - хорова робота.

Вчитель:  А зараз ми з вами розучимо ще одну  історичну пісню « Ой на горі та й женці жнуть», що звучала на початку уроку.

а) Українська народна пісня  «Ой на горі та й женці жнуть»  (слухання пісні)

- Як ви зрозуміли, про що  розказується в пісні?

- Яким є характер пісні?

- Як її потрібно виконувати?

б) розспівування

в) розучування української народної пісні « Ой на горі та й женці жнуть»

(опрацювання літературного й музичного тексті, робота над дикцією, ланцюговим диханням)

IV. Рефлексивно – оцінюючий етап.

Підведення підсумків уроку.

а) бесіда

- Назвіть жанри українських народних пісень, з якими ми сьогодні познайомились

- Які з них вам найбільше до вподоби і чому?

-  Хто помітив,До якого міста ми сьогодні ще не завітали (відповіді учнів)

Дійсно ми не відвідали Місто сімейно - побутових і календарно – обрядових пісень. Про них ми поговоримо на наступному уроці.

б) оцінювання роботи учнів на уроці

V. Домашнє завдання

Послухайте за власним вибором  сімейно - побутові і календарно-обрядові пісні.

docx
Додав(-ла)
Кривко Тамара
Додано
23 листопада 2021
Переглядів
1141
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку