5 клас
Тема урока: «Пісня-душа народу. Жанри українських народних пісень»
I. Орієнтація, мотивація діяльності.
Урок зорієнтовано на створення сприятливої атмосфери
Епіграф: Наймудріший вчитель- народна пісня. Вона одвіку- найяскравіший виразник народної етики і естетики…дум і сподівань,вічних протиріч і складностей життя. У цьому її правдивість і поетична сутність. М.Сингаївський
Мотивація:прищеплювати здобувачам освіти зацікавленість музичною культурою українського народу на прикладі українських народних пісень.
II. Цілепокладання
Тема уроку: «Пісня-душа народу. Жанри українських народних пісень»
Мета уроку:
-освітня: розширити уявлення учнів про жанри українських народних пісень. продовжити формування уявлень про інтонаційні особливості та своєрідність музики українського народу, виховувати почуття патріотизму, любов до народного мистецтва;
-розвиваюча: розвивати в учнів вміння аналізувати музичні твори ,між предметні компетентності вокально- хорові навички та емоційну сферу.
Завдання уроку: навчити дітей розрізняти жанрові особливості й естетичну виразність українських народних пісень, відчувати характер виконання пісні відповідно до її змісту
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок-подорож
Прийоми і методи: інформаційно-рецептивний;
репродуктивний;
слухання;
виконання
Мотивація навчальної діяльності
Робота над епіграфом. Щоб зрозуміти, що народна пісня дійсно – наймудріший вчитель, що це наша спадщина ,яку ми маємо передавати наступним поколінням, ми вирушимо з вами у цікаву подорож світом народної пісні.
Визначення очікуваних результатів.
Результат уроку:учні орієнтуються у жанрах українських пісень та розуміють роль народної пісні в українській музичній спадщині.
Хід уроку.
I.Організаційний момент
Діти входять до класу під звучання пісні «Ой на горі,та й женці жнуть»
(перевірка класу до уроку ,музичне вітання)
III. Актуалізація опорних знань
Бесіда
Вчитель: Діти, чи звернули ви увагу на те, яка музика звучала на початку уроку-авторська чи народна? (відповіді дітей)
Правильно,народна. Упродовж багатьох століть,ще до появи писемності, народ створював своє геніально просте й величне мистецтво:казки, . билини, прислів’я, думи й пісні,виникнення яких пов’язане із трудовими й обрядовими процесами. Ці твори передавалися з вуст до вуст,переходили від покоління до покоління. Народне мистецтво – це наша спадщина,яку ми також маємо передавати наступним поколінням. Саме тому ми поговоримо сьогодні про народну пісню і здійснимо цікаву подорож світом народної пісні.
Ось давайте послухаємо пісню «Грицю, Грицю! До роботи!»(слухання музичного твору)
Вчитель: Якщо ви уважно слухали ,то легко відповісте, якою є ця пісня за характером.
Учні: Весела
Вчитель: Правильно ,молодці! Українські народні пісні дуже різноманітні за змістом і характером музики. Серед них є ніжні колискові,яскраві обрядові (колядки,щедрівки,веснянки), співучі ліричні а також жартівливі пісні.
-до якого з перелічених жанрів належить пісня ,яку ви прослухали?
Учні: До жартівливих пісень.
Вчитель: Дійсно, це жартівлива пісня. Її співають люди,які мешкають у Місти жартівливих пісень. Це перше місто на нашому шляху. То ж .якби ви відповіли,що ж таке жартівлива пісня? (відповіді дітей). Так, жартівлива народна пісня- це пісня , у якій передаються народний гумор, жарти. Такі пісні створюють веселий настрій ,підбадьорюють людину.
А тепер ми маємо вирушати далі, адже на нас чекає наступне місто - Місто колискових пісень. Усі жителі цього міста співають тільки колискові. Своєю красою,мелодійністю й добротою українські колискові пісні беруть за душу й серце будь-яку людину. Прослухайте колискову пісню,під час прослуховування підкресліть рухами особливості її ліризму й щиросердності. (слухання музичного твору).
Вчитель: На нашому шляху - Місто бандуристів. Зараз я прочитаю вам вірш Людмили Чижової, а ви уважно послухайте. У цьому вірші є слово - підказка,що допоможе нам дізнатися ,про що співають у Місті бандуристів.
Вчитель читає вірш.
У кожній бандурі -коштовна перлина:
Душа Кобзаря - співця України.
Бо пісня про волю навік зостається,
Із серця у серце вогнем переллється.
А струни бандури сумують і плачуть.
В них наше минуле озветься неначе.
І ділиться болем, і душу лікує.
Хто серцем багатий ,той спів цей почує.
-Як ви гадаєте, що це за слово?(відповіді учнів)
-Так. Це слово «минуле». Про минуле ми можемо дізнатися з історії та пісень, Що належать до історичного жанру. Послухайте одну з таких пісень. (Звучить пісня «Їхав козак за Дунай»)
Вчитель: Історичні пісні - це поетично - пісенна біографія українського народу,ушанування імен славних синів нашої Батьківщини. Вони не тільки розповідають про подвиги героїв,але й передають найтонші інтонації відтінків їхніх почуттів.
(слухання пісні з ритмічним супроводом)
Вокально - хорова робота.
Вчитель: А зараз ми з вами розучимо ще одну історичну пісню « Ой на горі та й женці жнуть», що звучала на початку уроку.
а) Українська народна пісня «Ой на горі та й женці жнуть» (слухання пісні)
- Як ви зрозуміли, про що розказується в пісні?
- Яким є характер пісні?
- Як її потрібно виконувати?
б) розспівування
в) розучування української народної пісні « Ой на горі та й женці жнуть»
(опрацювання літературного й музичного тексті, робота над дикцією, ланцюговим диханням)
IV. Рефлексивно – оцінюючий етап.
Підведення підсумків уроку.
а) бесіда
- Назвіть жанри українських народних пісень, з якими ми сьогодні познайомились
- Які з них вам найбільше до вподоби і чому?
- Хто помітив,До якого міста ми сьогодні ще не завітали (відповіді учнів)
Дійсно ми не відвідали Місто сімейно - побутових і календарно – обрядових пісень. Про них ми поговоримо на наступному уроці.
б) оцінювання роботи учнів на уроці
V. Домашнє завдання
Послухайте за власним вибором сімейно - побутові і календарно-обрядові пісні.