ТЕМА: Рухи Землі, їх наслідки: добова і річна ритміка в географічній оболонці, час.
МЕТА: - навчальна: ознайомити учнів з рухами Землі навколо своєї осі та навколо Сонця, наслідками цих рухів — зміною дня і ночі, зміною пір року;
- розвивальна: формувати науковий світогляд, вміння працювати з різноманітними джерелами знань, аргументовано висловлювати свою відповідь, розвивати творче мислення, вчити застосовувати набуті знання в повсякденному житті;
- виховна: виховувати повагу до людини — носія наукових знань, формувати навички взаємодопомоги, вчити поважати думку іншого.
Пізнавальні задачі учнів (те, що повинні засвоїти учні):
Тип уроку: комбінований.
Методи навчання: пояснювально-ілюстративний, частково-пошуковий.
Засоби навчання: атласи, карта, підручник, зошит.
Структура уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (1-2 хв.)
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (5 хв.)
Прийом «Проблемне питання»
Що буде, якщо з неба зникне Сонце?
Чи всі куточки Землі освітлюються однаково?
Від чого залежить кількість сонячного тепла і світла на планеті?
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (7 хв.)
* Прийом «Доповни речення»
Сонячна система — це частина Галактики___________(Чумацький Шлях). Навколо Сонця____________(обертаються) різні___ (небесні) тіла. Час, протягом якого планети здійснюють оберт навколо _____________(Сонця), називається____________(рік). Чим далі розташована планета від Сонця, тим тривалість року на ній ___________(довша). Планета Земля має форму__________(кулі). Землю перетинає горизонтальна уявна лінія____________(екватор). Екватор поділяє Землю на_________(дві) півкулі_______________(Північну та Південну). Через центр Землі та______(полюси) проходить уявна лінія____________(вісь).
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (22 хв.)
Ознайомлення з моделлю Землі — глобусом дає нам змогу зрозуміти, як же відбувається рух планети навколо своєї осі. Сьогодні завдяки іншому приладу, який називається телурій, ми зможемо побачити і зрозуміти інший вид обертання Землі у космічному просторі та його важливі наслідки для всієї планети.
- Обертання Землі навколо осі
Наша планета постійно обертається навколо своєї осі. Але ми не відчуваємо цього обертання, тому що рухаємось разом з нею. У народі є вислови: «Сонце зійшло, сонце сіло», «Сонце сходить на сході, заходить на заході». Насправді ж це Земля рухається — обертається із заходу на схід (проти годинникової стрілки для спостерігача на Північному полюсі). Здається, що Земля залишається нерухомою, а рухаються Сонце, Місяць та зорі. Обертаючись навколо осі, земна поверхня освітлюється Сонцем то з одного боку, то з іншого. Таким чином на стороні, зверненій до Сонця, триває день, тоді як на протилежній стороні у цей час ніч. Повний оберт або відрізок часу, навколо своєї осі наша планета здійснює за 24 години. Цей період обертання отримав назву доба.
* Прийом «Віршовані рядки»
Земна вісь, навколо неї Крутиться стара Земля, Дуже швидко, дуже швидко Крутяться ліси й моря, І будинки, і квартали. Гори, села і поля. Світ увесь, і ти, і я.
- Рух Землі навколо Сонця
Земля як інші планети системи рухається навколо Сонця по своїй орбіті. Повний оберт робить за рік — 365 діб. У Землі орбіта має форму еліпса — витягнутого кола. Придивіться уважно на глобус. Ви помітите, що його вісь не вертикальна, а нахилена під кутом. Це має важливе значення для планети. Під час руху Землі навколо Сонця протягом року сонячні промені нерівномірно освітлюють і нагрівають Північну і Південну півкулі. Це спричиняє зміну пір року. Тільки біля екватора день постійно дорівнює ночі і зміни пір року не відчуваються. На полюсах відбувається інше явище: узимку триває ніч, а влітку Сонце не заходить зовсім. Ніч і день тривають по півроку.
- Особливі дні освітлення Землі
Протягом року бувають дні, коли одна з півкуль, обернувшись до Сонця, освітлюється найбільше, а інша — найменше, і потім навпаки. Це дні сонцестояння. Виділяють дні літнього та зимового сонцестояння. Вони припадають на такі числа: зимового — 22 грудня, а літнього 22 червня. Через три місяці від цих днів Земля займе таке розташування відносно Сонця, коли його промені однаково освітлюватимуть як Північну, так і Південну півкулі. На всій планеті, окрім полюсів, день дорівнюватиме ночі. Цей день 23 вересня назвали днем осіннього рівнодення, а 21 березня — днем весняного рівнодення.
Відповідно, протягом року ділянки Землі отримують різну кількість тепла. Це призводить до зміни пір року, змін у життєдіяльності організмів.
- ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Мікрофон»
- Які рухи у космічному просторі здійснює Земля?
- Завдяки чому земна поверхня отримує різну кількість сонячних променів?
- За який період відбувається проходження планети по орбіті?
- Чому відбувається зміна дня і ночі?
- Які уявні лінії нанесені на модель Землі?
* Прийом «Доповни речення»
Земля — планета___________(Сонячної) системи. Земля обертається____________(навколо) Сонця й навколо______________(своєї осі). Повний оберт навколо осі триває______ (24) години. Цей час отримав назву______ (доба). Унаслідок цього руху на Землі змінюються___________ (день
і ніч). Завдяки__________ (нахилу) осі, обертанню Землі в______ (один) бік та________ (рухові)
нашої планети навколо Сонця________ (змінюються) пори______________(року).
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ ( 7 хв.)
* Прийом «Роблю висновок»
- Земля у космічному просторі водночас обертається навколо своєї осі та навколо Сонця.
- Протягом року земна поверхня півкуль отримує різну кількість сонячного світла і тепла, внаслідок цих процесів відбувається зміна пір року. Ці зміни впливають на все живе на планеті.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (2 хв.)
- Опрацювати параграфи підручника.
- Знайти вірші, вислови, приказки, загадки про зміну пір року, дня і ночі.