Тема. Властивості складних систем. Біосфера. Основні положення вчення В.І. Вернадського про біосферу. Еволюція уявлень про роль і місце природи у житті суспільства.
Природа мудра.
Все створила мовчки.
Росинку, поту втерла
на брові...
Ліна Костенко
Мета: поглибити знання учнів про системи; розглянути властивості складних систем; розкрити основні положення вчення В.Вернадського про біосферу; сформувати знання про роль живої природи в організації біосфери, місце природи в житті суспільства; розвивати компетентності, критичне мислення; виховувати екологічну культуру.
Основні поняття: система, складна система, довкілля, біосфера, жива речовина біосфери, функції живої речовини, ноосфера, атмосфера, гідросфера, літосфера, озонова діра, кислотні дощі.
Обладнання: таблиці з теми «Біосфера», портрет В.Вернадського, фотоілюстрації до теми, відеофрагменти, слайди тощо.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
План-схема уроку
Етап уроку |
Час (хв.) |
Форми і методи діяльності вчителя |
Результат |
І. Розминка |
2 |
Вправа «Вільне письмо» (на базі епіграфа до уроку) |
Зв'язок із поезією, роздуми над темою, розвиток екологічного та критичного мислення |
ІІ. Актуалізація опорних знань |
5 |
Міні-лекція з елементами бесіди, складання схеми, вправа «Читання з зупинками» |
Розвиток критичного мислення, поглиблення знань учнів про властивості складних систем, біосферу як складну систему |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності |
2 |
Поетична хвилинка (зачитування віршованих рядків Ліни Костенко) |
Мотивація навчальної діяльності через поезію, виховання естетичної та екологічної культури |
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу |
20 |
Повідомлення учнів, читання тексту з використанням позначок, розповідь учителя |
Ефективне сприйняття і засвоєння нового матеріалу, розвиток соціальних, інформаційних та комунікаційних компетентностей, критичного мислення |
V. Осмислення об’єктивних зв’язків |
9 |
Робота в творчих групах |
Знаходження взаємозв’язків у вивченому матеріалі, розвиток полікультурних, соціальних та інформаційних компетентностей |
VІ. Узагальнення і систематизація знань |
4 |
Вправа «Визнач функцію» |
Закріплення вивченого на уроці матеріалу |
VІІ. Підбиття підсумків уроку |
2 |
Обговорення вислову |
Розвиток комунікативних компетентностей, критичного та екологічного мислення |
VІІІ. Домашнє завдання |
1 |
Творчі групові завдання, опрацювання матеріалу уроку та наступних тем |
Ефективне засвоєння матеріалу, розвиток уміння створювати колективні творчі проекти |
ХІД УРОКУ
І. Розминка
Вправа «Вільне письмо»
Учитель. Прочитайте початок вірша Ліни Костенко, що є епіграфом до нашого уроку. Продовжте думку поетеси у віршованій формі чи прозою.
II. Актуалізація опорних знань
1) Міні-лекція з елементами бесіди
— Пригадайте визначення поняття «система» з курсу природознавства.
(Відповідь. Система — це закономірне поєднання предметів, об'єктів, явищ чи частин у єдине ціле для забезпечення цілісності й виконання певних функцій.)
Система — сукупність взаємопов'язаних елементів, які впливають один на одного так, що зміна одного спричиняє зміну інших або всієї системи.
Основні ознаки будь-якої системи:
Простими називають стабільні системи, на які майже не вливають фактори середовища і всередині яких підтримується динамічно стабільний (стаціонарний) стан. Вони є відносно закритими.
Складними називаються відкриті системи, які постійно перебувають у стані внутрішньої зміни, відчуваючи при цьому вплив зовнішнього середовища і трансформуючись унаслідок впливу внутрішніх (системних) і зовнішніх (позасистемних) факторів. Відповідно до цього виділяють такі стани:
Існування кількох станів системи об'єктивно зумовлює можливість переходів із одного в інший.
2) Складання схеми
Учитель на дошці, а учні у робочих зошитах відтворюють можливі переходи між станами системи у вигляді схеми.
3) Вправа «Читання з зупинками»
Біосфера з Космосу У грудні 1990 р. американським ученим видалася чудова можливість подивитися на нашу планету з Космосу так, як би це могли зробити розумні інопланетяни, наближаючись до невідомої планети. Безпілотний апарат «Галілео» наблизився до Землі на 1000 км. І вчені апробували прилади для аналізу Землі, наче-вони вивчають невідому планету і не знають її особливостей.
Картина, що відкривалася, була дивовижна і захоплива: маленька блакитна кулька, оповита ніжним серпанком атмосфери, сяяла і вигравала, мов коштовний діамант, а прилади видали такі скупі результати:
Висновки
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Поетична хвилинка
Учитель зачитує продовження вірша Ліни Костенко.
Природа мудра. Все створила мовчки.
Росинку поту втерла на брові.
На буреломах сходять мухоморчики —
Театр ляльковий просто на траві.
Один великий, в брилику — озерце.
Оранжеві, червоні ковпачки.
Здається, вийде гномик в камізельці,
Застебнутий на срібні гаплички.
І вклониться. Задзвонить бубонцями.
Драбиночку приставить до гриба.
І краснолюдки підуть з куманцями
Повз гриб, що зветься Жаб'яча
Губа. Ідуть, ідуть, ідуть та спотикаються.
А на грибку, під криласом пташок,
З великим пензлем, у зелених капцях
Фарбує гном оранжевий дашок.
Йому злізати високо і круто.
Він пензель той тримає обома. Як гарно все! І все — така отрута.
І сіє дощ... І гномиків нема...
На перший погляд може здаватися незрозумілим і непотрібним якийсь організм, але насправді кожна жива істота є складовою частиною складної упорядкованої системи — біосфери.
(Оголошення теми й завдань уроку.)
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
1. Біографія В.Вернадського.
Повідомлення учнів (випереджальне завдання)
2.Основні положення вчення В.Вернадського про біосферу.
Читання тексту з використанням позначок (методична система «Поміч»)
Умовні позначки:
«V» — я це знаю;
«+» — нова інформація для мене;
«—» — суперечить тому, що я знав;
«?» — дивує мене.
Людина завжди стикалася з оточуючим її світом живої природи, з величезною різноманітністю рослин і тварин, здавна вивчила зовнішню і внутрішню будову живих організмів, дослідила особливості їх анатомії, фізіології, закономірності розвитку, взаємозв'язок із навколишнім середовищем. Було з'ясовано, що організми існують у найрізноманітніших умовах, і що життя є на поверхні материків, у товщі океанів та морів і навіть в атмосфері. Ця цілком очевидна істина привернула увагу українського мінеролога-геохіміка В.Вернадського. Базуючись на масштабних дослідженнях і розрахунках, він уперше показав глобальне значення сукупності організмів нашої планети.
Термін «біосфера» з'явився у науковій літературі у 1875 р. Його автором був Едуард Зюсс (із яким В.Вернадський був знайомий особисто), де вчений у межах земної кулі виділив кілька структурних частин — оболонок, які назвав геосферами. Одну з геосфер назвали біосфера.
Струнке вчення про біосферу розробив у 1926 р. В.Вернадський і цим же роком датована його книга «Біосфера», де він дав таке визначення біосфери: «Оболонка Землі, склад, структура й енергетика якої значною мірою обумовлені життєдіяльністю живих організмів». За теорією В.Вернадського, біосфера — це глобальна єдина система Землі, де існує або колись існувало життя і весь основний хід геохімічних та енергетичних перетворень визначається життям.
В.Вернадський показав значення біосфери в геохімічних процесах Землі. У його працях визначено місце і роль біосфери відносно геосфер, виявлено її якісні особливості. Біосфера займає особливе місце щодо геосфер. Біосфера — це своєрідна оболонка Землі, або ділянка поширення життя. Від геосфер вона відрізняється ще й тим, що в її межах проявляється геологічна діяльність живих істот: рослин, тварин, мікроорганізмів і людини.
Існує кілька визначень біосфери. Більшість сучасних екологів (Ю.Одум, В.Федоров, Т.Пльманов, М.Реймерс, К.Ситник) розуміють біосферу як об'єднання всіх живих організмів, що перебувають у взаємозв'язку з фізичним середовищем Землі. З цього погляду біосфера є сукупністю екосистем нашої планети.
Принципові положення теорії В.Вернадського
В.Вернадський виділяв рівні (основні структурні компоненти) речовин біосфери. Кожна з цих складових характеризується специфічною, динамічною структурою та організацією.
1. Жива речовина (сукупність організмів різних видів).
«Я називатиму живою речовиною сукупність живих організмів, виражену в вазі, хімічному складі, у мірах енергії та характері простору» (В.Вернадський).
Жива речовина характеризується також різноманітністю видів і їх чисельністю, а також тенденцією зростання їх кількості в процесі еволюції живої природи. Форми життя дуже різноманітні. Налічується майже 500 тис. видів рослин і 1,5 млн видів тварин. При всій різноманітності видів, маса живої речовини на Землі відносно невелика: 105—106 км3. Якщо цю величину прийняти за 1, то маса атмосфери — 10, гідросфери — 10 тис, літосфери —100 тис, а маса всієї Землі — 100 млн.
У колообігу речовин жива речовина біосфери виконує низку біогенних функцій.
Газова функція здійснюється зеленими рослинами у процесі фотосинтезу (при цьому атмосфера поповнюється киснем), а також рослинами й тваринами, які виділяють вуглекислий газ у процесі дихання. Відбувається також колообіг азоту, тісно пов'язаний із життєдіяльністю мікроорганізмів.
Концентраційна функція проявляється у здатності живих організмів акумулювати різноманітні хімічні елементи, зокрема й мікроелементи, із зовнішнього середовища (грунт, вода, атмосфера). Так, морські водорості концентрують йод, діатомові водорості й злаки — кремній, молюски та ракоподібні — мідь тощо.
Окислювально-відновна функція виражається у хімічних перетвореннях речовин у процесі життєдіяльності організмів. У ґрунті, водному та повітряному середовищах утворюються солі, оксиди, різноманітні нові речовини як результат окислювально-відновних реакцій. Із діяльністю мікроорганізмів пов'язане формування залізних та марганцевих руд, вапняків тощо.
Біогеохімічна функція здійснюється у процесі обміну речовин у живих організмах (живлення, дихання, виділення), розкладу відмерлих організмів і продуктів їх життєдіяльності до простих вихідних речовин.
I. Енергія Сонця — космічне джерело енергії в біосфері. Речовина біосфери приймає космічну енергію й стає активною. Організми трансформують променисту енергію Сонця в хімічну згідно із законами термодинаміки. Залежно від джерела енергії, В.Вернадський говорив про живу речовину І і II порядків.
II. «Тиск життя». В.Вернадський відзначав здатність живої
речовини постійно зростати, розрахував швидкість можливого заселення поверхні Землі деякими організмами за умов безперешкодного існування. Так, для
деяких бактерій достатньо 1,3—1,8 доби для заселення поверхні
планети.
Ще одним виявом активності живих організмів є інтенсивність розмноження. За ідеальних умов (теоретично) вона може сягати швидкості звуку. Так, одноклітинна водорість діатомея теоретично здатна за 8 днів утворити масу речовини, що дорівнює масі Землі, а наступного дня подвоїти її.
III. Роль живих організмів. В.Вернадський уперше відзначив
геологічну роль живих організмів. Саме завдяки їх діяльності відновний характер давньої атмосфери, в якій переважали NH3, СН4, CO, С02, змінився на окисний із переважанням N2, О2 та незначним вмістом С02.
Значення живих організмів:
IV. «Плівки життя». В.Вернадський підкреслював повсюдність життя, яке в біосфері поширене в трьох основних середовищах: літосфері, гідросфері та атмосфері.
Одна з основних особливостей живої речовини — неймовірно різноманітний розподіл у різних частинах біосфери. Життя слабко розвинене у пустелях, тундрі, на глибині океану, високо у горах, тоді як в інших ділянках біосфери дуже щільне і різноманітне. Найвища концентрація живої речовини перебуває на межах розподілу головних середовищ: у грунті як граничному шарі між атмосферою та літосферою; у поверхневих шарах океану, на дні водойм і особливо у лиманах, на літоралі, де всі три середовища — грунт, вода та повітря — перебувають поруч.
Місця найбільшої концентрації організмів називають «плівками життя».
V. «Ноосфера». В.Вернадський передбачав перехід біосфери в новий стан, так звану сферу розуму — «ноосферу» (noos — з грец. розум, дух), у якій людина стане основною геологічною силою.
Ноосфера — це етап розвитку біосфери, на якому людина, свідомо використовуючи свої знання, підтримуватиме існування біосфери та сприятиме її розвитку.
3. Еволюція уявлень про роль і місце природи в житті суспільства.
Розповідь учителя
Учені виділяють такі етапи у співіснуванні людського суспільства й природи:
1) первісний — від появи первісної людини (2—3 млн років тому) до появи Людини розумної (40 тис. років тому). У цей період біосфера не знала жодного впливу з боку людини;
2) етап становлення — 40 тис. років тому до середини XX ст.
3) сучасний етап розпочався після Другої світової війни і триває досі. Втручання людини у біосферний колообіг речовин значне.
4. Екологічні закономірності сучасного етапу.
Розповідь учителя
Американський еколог Баррі Коммонер у 1974 р. вдало узагальнив екологічні закони, підкресливши закономірності природи і циклічність у природі. Він проаналізував усі екологічні закони, вплив природи на життя людини, на людське суспільство і вивів 4 правила (закони).
Правила Коммонера
1) «Усе пов'язане з усім» — закон про екосистему та біосферу.
Чого хвилюються народи
І люди замишляють зло?
Хто їм сказав: «Вінець природи»
Хіба для них її чоло?
Ліна Костенко
2) «Усе повинно кудись діватися» — закон про господарську діяльність людини.
Земля — природи мати і могила —
В собі хоронить все, що породила.
В.Шекспір
3) «Природа знає краще» — закон про співпрацю, а не підкорення природи.
«Природа — такий же унікум, як картина Рафаеля. Знищити її легко, а відновити неможливо» (І.Бородін).
«Природа не храм, а майстерня, і людина в ній — працівник» (І.Тургенєв).
4) «Ніщо не дається задарма», або «За все потрібно платити» —
загальний закон раціонального природокористування.
В озонову дірку подивився Янгол: «Господи, скажи їм, щоб вони схаменулись!» (Ліна Костенко).
V. Осмислення об'єктивних зв'язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі
Робота в творчих групах
Учні об'єднуються в 4 групи, кожна працює над одним із правил Коммонера, ілюструє його прикладами і пояснює.
Так, правило «усе пов'язане з усім» можна пояснити на прикладі зв'язків в екосистемах між абіотичною та біотичною складовими та між живими організмами екосистем. Наприклад, завезення в Австралію плацентарних ссавців — кролів, коней, собак і кішок — порушило зв'язки в екосистемах і призвело до витіснення сумчастих тварин з їх природних екологічних ніш. Ці екологічні ніші зайняли плацентарні ссавці: кролі витіснили карликових кенгуру й погіршили існування багатьох інших травоїдних, ставши справжнім ненажерливим лихом для австралійських фермерів; собаки призвели до вимирання сумчастого вовка тощо.
VI. Узагальнення й систематизація знань
Вправа «Визнач функцію» Учитель наводить приклади, а учні визначають функції живої речовини біосфери.
VII. Підбиття підсумків уроку
Вправа «Поясни вислів» «Природа — такий же унікум, як картина Рафаеля. Знищити її легко, а відновити неможливо» (І.Бородін).
VIII. Домашнє завдання
«Сучасний антропогенний вплив на природу»;
«Ноосфера, її характеристика»;
«Небезпеки людської діяльності в Україні за останнє десятиліття»;
«Екологічні проблеми сьогодення».
1