УРОК – ТРЕНІНГ
ТЕМА: Чисті речовини і суміші.
ЦІЛІ УРОКУ: формувати уявлення про різноманітність речовин, поняття «чисті речовини» та «суміші», навчити розрізняти чисту речовину і суміш, наводити їх приклади; розвивати уявлення про різницю між речовинами, про
суть явища чистих речовин і сумішей, формувати спостережливість, творчі здібності; виховувати бережне ставлення до довкілля, акуратність,
взаємодопомогу.
ОБЛАДНАННЯ: малюнки тіл і речовин, зошити, підручник, аркуші формату А-4, стакери, магніти, маркери , фломастери , кольорова крейда, стікери, картки з текстовими завданнями
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: учні зможуть розрізняти чисті речовини і суміші, пояснювати різницю у властивостях чистих речовин і сумішей.
ХІД УРОКУ
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
Учасники по черзі називають своє ім'я. Проговорюють вислів: "Я такий, як я хочу…" та завершують речення, вказуючи свої особистісні якості.
Не зважаючи на те, що всі ми такі різні, сьогодні на уроці ми – одна сім’я
Наше коло мов сім`я
Наше коло мов сім`я.
Друзі ми: і ти, і я.
-Добрий день, сусіду зліва.
-Добрий день, сусіду справа.
Ми – одна сім`я.
Наше коло мов сім`я.
Друзі ми: і ти, і я.
Обніми сусіда зліва.
Обніми сусіда справа.
Ми – одна сім`я.
Обладнання: плакат із малюнками золотої рибки, стікери, фломастери.
Як ви пам’ятаєте, у казках золота рибка завжди виконувала бажання. Я пропоную вам записати свої бажання та очікування на час тренінгу на стікерах та прикріпити стікери з написами на малюнку і озвучити коментарі до них.
А я очікую, що здобуті сьогодні вами знання, стануть корисними для вас.
Під час роботи ми з вами дотримуємося правил пригадаємо їх.
Приходити вчасно.
Активність.
Говорити від власного імені.
Мобільні на «вібро».
Спілкування за принципом «тут і тепер».
Бути лаконічним у висловлюванні.
Оцінювати факти, а не людину.
Не перебивати одне одного.
Толерантність.
Чесність та щирість.
Відповідальність за свої слова та вчинки.
Поважати думку іншого.
Вправа «Творча лабораторія»
Завдання. Змалюйте схематично:
1) моделі, які зображують складну речовину та просту;
2) речовини з різною густиною;
3) розташування молекул у речовині, коли вона буде в різних агрегатних станах — рідкому, газоподібному і твердому;
4) явище дифузії;
Наприкінці виконання завдання усі обговорюють його, проводять само- або взаємоперевірку. Найкращі роботи вивішують на дошку.
Вправа «Чомучка»
Учні обмінюються підготовленими вдома запитаннями
ІІ ОСНОВНА ЧАСИНА
Демонструємо дослід: до води додаємо йодну настоянку.
Що відбулося, коли до води додали йод? Яке явище обумовило поширення забарвлення в склянці води? (Дифузія) Як правильно назвати речовину, що утворилася в склянці після досліду? Вода? Чи має вода колір? Йод? А який колір був у йоду до досліду? А якого ж кольору зараз рідина? То що ж ми отримали за рідину? Про це ми дізнаємося сьогодні на уроці!
Отже, тема нашого заняття «Чисті речовини і суміші»
Кожна речовина складається із властивих лише їй частинок. Наприклад, складна речовини вода складається з молекул води, у яких два атоми Гідрогену сполучені з атомом Оксигену. Молекули води відрізняються складом, формою, розмірами, властивостями від молекул інших речовин. Якщо в посудині містяться лише молекули води і відсутні частинки інших речовин, то ми говоримо, що там чиста вода.
Тож, стає зрозуміло, що поділ речовин на прості та складні, органічні та неорганічні не єдиний. Їх поділяють ще на чисті речовини та суміші. Як же відрізнити чисту речовину від суміші?
Уявіть собі, що всі ми - атоми, що рухаються в хаотичному порядку, іноді поєднуються в молекули, а потім розлітаються в різні боки, збираються в цілу клітину, організм.... Зараз заграє музика, і ми всі почнемо рухатися в просторі, як атоми в хаосі. А потім я назву будь-яке число, і таке число атомів об'єднається в одну молекулу, а потім кілька молекул - у клітину, клітини - в організм».
Звучить музика, усі учасники рухаються в хаотичному порядку. Тренер говорить «три атоми», потім «три молекули», «три клітини», «три організми». У результаті учасники поєдналися у три групи.
1 група – характерні особливості та приклади чистих речовин;
2 група – характерні особливості та приклади сумішей.
3 група – природні суміші та суміші, що створила людина.
Презентації груп.
Щоб з'ясувати, чи зберігають речовини свої властивості у складі суміші, виконаємо дослід.
Змішуванням двох чи більше чистих речовин можна приготувати будь-яку суміш. Візьмемо залізні ошурки та цукор. Це чисті речовини? Пригадайте фізичні властивості цукру та заліза.
Приготуємо суміш залізних ошурок та цукру. Піднесемо до суміші магніт. Залізні ошурки притягнуться до магніту, а цукор залишиться на папері. І ми знову побачимо його білий колір. Залізо в складі суміші не втратило своєї властивості притягуватися до магніту. Цукор також зберіг свій білий колір і твердий агрегатний стан. Помістимо цукор у посудину з водою. Він досить швидко розчиниться. Тож і ця властивість цукру збереглася. Так за допомогою досліду ми з'ясували, що в складі суміші цукор і залізо зберегли свої властивості.
А тепер давайте трішки відпочинемо
Учасники стають у коло. Ведучий запитує: «Чи знаєте ви , що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо який він.
Приготуємо чай та суміш води з піском. Чим відрізняються ці суміші?
Тож суміші бувають однорідні та неоднорідні.
В однорідних сумішах складові частини не можна помітити або виявити за допомогою оптичних приладів.
В неоднорідних сумішах складові частини видно неозброєним оком.
ІІІ ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
А чи справдилися ваші очікування на уроці?
Учні підходять до свого стікера і залишають або знімають його залежно від виправданих (або невиправданих) очікувань. Коментують своє рішення.
Закрийте очі та уявіть собі:
- ви літаєте між хмарами;
- ви гладите пухнасте кошеня;
- ви їсте смачне яблуко;
Приємні відчуття? Я бажаю вам ці відчуття зберегти на цілий день.
Учні стають у коло . По черзі кладуть руку на плече сусіду справа і висловлюють йому своє побажання. Руку не знімають.