Список використаної літератури
1.Баханов К.О. Іноваційні системи, технологыъ та моделы навчання в школы:(монографічне видання)/ Констянтин Олексійович Баханов. Запорыжжя:Просвыта,200.-160с.
3. Хейердал, Тур В поисках рая. Аку-аку Издание: М.: Мысль ,1970.79
4. Хейердал, Тур Экспедиция Кон-тики. Ра Издание: Луйс.1983
5. Хейердал, Тур Древний человек и океанб Издание: М.: Мысль ,1970.
6.Хейердал, Тур Фату-Хива. Возврат к природе: Издание: М.: Мысль ,1980.73с.
7. www.kon-tiki.no
8.http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/29118
Управління освіти і науки
виконкому Криворізької міської ради
Комунальний заклад «Інноваційно-методичний центр»
Відділ освіти виконкому Саксаганської районної у місті ради
Криворізька загальноосвытня школа I-III ступенів № 43
Конспект уроку
до 100-річчя з дня народження Тура Хеєрдала
(для уроків географії 6-7кл)
Кандібор О.О.
учитель географії
Кривий Ріг
2015
Кандібор О.О.
Конспект уроку до 100-річчя з дня народження Тура Хеєрдала
(для уроків географії 6-7кл)
У посібнику пропонуються прийоми, що сприяють формуванню мотивації, методичні узагальнення, висновки, поради, спрямовані на формування креативної особистості, на вдосконалення навчання географії у сучасній школі.
Рекомендовано учителям географії загальноосвітніх навчальних закладів
Найоптимальнішими методами і прийомами мотивації навчальної діяльності вчителі вважають:
проблемно-пошукові, актуальні, практичні, інтерактивні, особистісно орієнтовані методи і принципи роботи;
індивідуальні, парні, групові форми роботи, співпрацю вчителя і учнів на уроці ; бесіда, лекція, змагання, гра та інші.
При підготовці до уроку, обираючи методи і прийоми мотивації, вчителі враховують специфіку класу та індивідуальні можливості учнів.
Зміст
Вступ………………………………………………………4
Формування навчальної мотивації школярів……………6
Розробка уроку…………………………………………….11
Высновки………………………………………………….20
Список використаної літератури………………………...22
ВИСНОВКИ
Для проблеми методів стимулювання і мотивації навчання дуже важливо те, що психологи одностайні у виділенні двох основних груп мотивів навчання: мотивів пізнавального інтересу і мотивів суспільної плану, які можна коротко і більш конкретно позначити як мотиви громадського обов'язку і відповідальності. Причому мотиви обов'язку і відповідальності стосуються не тільки широкого суспільного плану - борг перед Батьківщиною, а й відповідальності перед колективом, вчителями, батьками і перед самим собою, прагнення отримати їх оцінку, схвалення, бажання зайняти належне місце в навчальному колективі класу.
У педагогіці і методиках викладання давно вже сформувалася думка, що при підході до вивчення теми треба спеціально попрацювати над тим, щоб викликати в учнів інтерес до її вивчення. Свого часу активно застосовувалися для цього терміни "інтригуючий початок уроку", "емоційна зав'язка уроку", "активізація уваги до нової теми" і т.п. Багато вчителів і тепер не упускають можливості ретельно продумати початок уроку, щоб вiн захопив учнів своєю незвичністю, яскравістю, дивовижністю, яка дозволяє потім вдало організувати вивчення нового матеріалу. Для цього необхідно активно формувати у всіх учителів вміння застосовувати найрізноманітніші методи стимулювання і мотивації навчання.
Особистісні якості, необхідні вчителю для ефективної роботи:прагнення до максимальної гнучкості; здатність до емпатії (співпереживання, співчуття), сензитивність (сприйнятливість) до потреб учнів; вміння надати особистісну забарвлення викладання; володіння стилем легкого (неформального) спілкування з учнями; емоційна врівноваженість, впевненість у собі, життєрадісність; створення ігрових ситуацій; застосування цікавих розвивальних завдань; використання додаткових позапрограмних матеріалів.
Вступ
Будь-який вчитель знає, що зацікавлений школяр вчиться краще. У психолого-педагогічному плані саме на розвиток сталого пізнавального інтересу повинні бути спрямовані розвиваючі програми з предметів. Вирішенню цього завдання допоможуть чітке планування структури уроку, використання різних форм навчання, ретельно продумані методи і прийоми подачі навчального матеріалу.
Інтерес грає важливу роль в мотивації успіху. Щоб виховати у дитини здорове прагнення до досягнення наміченої мети, вчителі самі повинні відчувати щирий інтерес до своєї діяльності і об'єктивно ставитися до успіхів і невдач учнів. Поведінка, орієнтоване на досягнення бажаного результату припускає наявність у кожної людини мотивів досягнення успіху. Відомо, що учні, мотивовані на успіх, віддають перевагу середні по труднощі або злегка завищені цілі, які лише незначно перевершують вже досягнутий результат. Іншими словами, вони воліють ризикувати обачливо. Учні з установкою на невдачу схильні до екстремальних виборів: одні з них занижують, а інші завищують цілі, які ставлять перед собою. Після виконання серії завдань та отримання інформації про успіхи та невдачі в їх вирішенні ті, хто мотивований на досягнення, переоцінюють значення своїх невдач, а невпевнені в успіху, навпаки, схильні переоцінювати свої успіхи. У цьому зв'язку педагогу необхідно надавати допомогу дитині в адекватному виборі мети і диференційовано підходити до оцінювання результатів виконання поставлених завдань.
Оцінюючи результат, вчитель зазвичай порівнює досягнення одних учнів з досягненнями інших. Підставою для порівняння служить певний норматив. Психологічно більш виправдано порівняння сьогоднішніх власних результатів дитини з попередніми і тільки потім із загальним нормативом.
18 квітня 2002 серці цієї дивовижної людини зупинилося.
Хейєрдал помер у віці 87 років від пухлини головного мозку в маєтку Колла-Мікерена в італійському містечку Алассіо, в оточенні своєї родини - дружини Жаклін, синів Бйорна, Тура і дочок Маріан і Беттіни. На батьківщині йому ще за життя було встановлено пам'ятник Бюст Тура Хейєрдала на Тенеріфе поруч з пірамідами Гуїмар, а в його будинку відкрито музей. 18 січня 2011 до складу ВМС Норвегії увійшов сучасний фрегат «Тур Хейєрдал» (F312), названий на честь великого мандрівника.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
А.варіант –
бліц-опитування.
- Як називався перший пліт, на якому мандрівник перетнув Тихий океан? (Кон-Тікі)
- За який фільм Тур Хейєрдал отримав премію Оскар? (документальний фільм Кон-Тікі);
- У якій країні народився мандрівник? (Норвегія)
- Як називалася човен, на якому Тур Хейєрдал перетнув Атлантичний океан?(Ра 2)
- Скільки днів тривала подорож на Кон-Тікі? (101день)
V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.
Бесіда.
Сьогодні ми познайомилися з проектами ваших однокласників про життя і захоплюючі подорожі Тура Хейєрдала. Які риси характеру притаманні цій людині, що допомогло йому зробити такі відкриття? (Допитливість, прагнення до знань, працьовитість, бажання принести користь людям.)
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
1. повторити § 5.
Читати, відповідати на запитання після параграфа.
2. Продовжити спостереження за природою.
Пізнавальний інтерес формується і стає стійким тільки в тому випадку, якщо навчальна діяльність успішна, а здібності оцінюються позитивно.
Спрямованість навчальної мотивації школяра і його статус як учня в класному колективі взаємопов'язані. У доброзичливій атмосфері у школярів розвиваються позитивні навички спілкування. Проте часто трапляється так, що школярів сковують страх перед поганою оцінкою, критикою, боязнь скомпроментіровалі себе, бути не прийнятим як «свого». Нездатність (з різних причин) брати участь у житті класу, а також визначати свої цілі призводить до виникнення труднощів у школі частіше, ніж невисокі інтелектуальні можливості. Спеціальної уваги заслуговує аналіз негативних відносин (сварки, конфлікти і т.п.) в групі, так як вони ведуть до затримок у розвитку особистості, а в деяких особливо несприятливих умовах - і до її деградації. У разі тривалого перебування в такій групі негативні стосунки породжують тривожність і фрустрацію.
Наукове поняття «тривожність» у повсякденній мові виражають такі слова, як неспокій, страх, побоювання, боязнь, підвищена напруженість. Особистісна тривожність являє собою базову рису особистості, яка формується і закріплюється в ранньому дитинстві. Вона чинить негативний вплив на формування і розвиток інших властивостей і особливостей людини, таких, наприклад, як мотив уникнення невдачі, прагнення йти від відповідальності, боязнь вступати в змагання з іншими людьми. Учень, що має такий мотив, не прикладає максимуму зусиль у діяльності, а задовольняється мінімумом, достатнім для того, щоб його не покарали, хоча здатний, як правило, на більше.
6.Лодка «Тігріс»
У 1977 році Тур Хейєрдал побудував ще одну очеретяну човен, «Тігріс» (так по-англійськи звучить назва Тигра), завданням якої було продемонструвати, що між Месопотамією і Індської цивілізацією в особі сучасного Пакистану могли існувати торговельні та міграційні контакти. «Тігріс» був побудований в Іраку і вирушив у плавання з міжнародним екіпажем з 11 осіб на борту через Перську затоку в Пакистан, а звідти до Червоного моря.
Через приблизно п'яти місяців плавання «Тігріс», зберігав свої морехідні якості, був спалений в Джібуті 3 квітня 1978 на знак протесту проти воєн, що розгорілися в районі Червоного моря і Африканського Рогу.
7.Наступні роки життя
У наступні роки Хейєрдал був зайнятий багатьма експедиціями і археологічними проектами. Однак він залишився найбільш відомий своїми морськими подорожами на човнах і особливою увагою до питань культурного обміну.
У 1991 році 77-річний батько п'ятьох дітей Хейєрдал втретє поєднувався шлюбом. Його обраницею стала колишня Міс Франції 1954 Жаклін Бір, яка була молодша за чоловіка на 18 років. Багато років проживав на італійській Рив'єрі, Хейєрдал перебрався з дружиною на Тенеріфе.
У нього був рак. Дізнавшись про свій остаточний діагноз, Тур відмовився від медичної допомоги, віддавши перевагу провести останні дні в своєму будинку в Італії серед найближчих йому людей. Як розповів його син - Тур-молодший, - коли Хейєрдала виписали з госпіталю, він зібрав у себе рідню:
«Все, прощайте, я йду. Не хвилюйтеся, мені добре,
і зі мною все буде в порядку ».
Він гідно жив і гідно пішов ...
Формування навчальної мотивації школярів
Мотивацією обумовлюється цілеспрямованість діяльності, її організованість і стійкість. Інтереси, бажання, наміри, завдання і цілі грають інструментальну роль в системі мотиваційних факторів. У формуванні навчальної мотивації, безсумнівно, особливо значущим є інтерес. Інтерес дитини до навколишнього світу і конкретного навчального предмету служить необхідною передумовою навчання. При наявності стійкого інтересу значно полегшується процес розвитку у нього когнітивних (пізнавальних) функцій і життєво важливих умінь. Інтерес дитини до нового стає мотивом дослідницької діяльності, тієї, яку Жан Піаже називає «активним експериментуванням і виявленням нових можливостей». У школяра, що зазнає інтерес до теми, що вивчається, виникає бажання досліджувати, розширювати свій кругозір шляхом отримання нової інформації.
Навчальна діяльність завжди полімотивована. До внутрішніх мотивів навчальної діяльності можна віднести такі, як власний розвиток в процесі навчання; пізнання нового, невідомого, розуміння необхідності навчання для подальшого життя. Такі мотиви, як сам процес навчання, можливість спілкування, похвала від значущих осіб, є цілком природними, хоча вони більшою мірою визначаються залежністю від зовнішніх факторів.
Ще більш насичені зовнішніми моментами такі мотиви, як навчання заради лідерства, престижу, матеріальної винагороди або уникнення невдач. Тому одним з основних завдань вчителя має бути підвищення в структурі мотивації учня «питомої ваги» внутрішньої мотивації навчання. Розвиток внутрішньої мотивації навчання відбувається як зрушення мотиву на мету вчення. Кожен крок цього процесу характеризується накладенням одного, більш близького до мети вчення мотиву на інший, більш віддалений від неї. Тому в мотиваційному розвитку учня слід враховувати, так само як і в процесі навчання, зону найближчого розвитку.
У своїй статті «Слідами бога Сонця», опублікованій в каїрському журналі Egypt Travel Magazine, Тур Хейєрдал писав:
«Подібність між ранніми цивілізаціями Єгипту і Мексики не обмежується лише пірамідами ... І в Мексиці, і в Єгипті існувала високорозвинена система ієрогліфічної писемності ... Вчені відзначають схожість фрескового живопису в храмах і усипальницях, схожі конструкції храмів з майстерними мегалітичні колонадами.
Вказується на те, що при спорудженні зводів з плит архітектори по обидві сторони Атлантики не знали мистецтва спорудження справжньою арки. Звертається увага на існування циклопічних за розміром кам'яних людських фігур, на дивовижні астрономічні пізнання і високорозвинену календарну систему в Мексиці та Єгипті. Вчені зіставляють дивовижну по досконалості практику трепанації людського черепа, характерну для культур стародавнього Середземномор'я, Мексики і Перу, а також вказують на схожий єгипетсько-перуанський звичай муміфікації. Ці та інші численні свідчення сходності культур, взяті разом, могли б підтвердити теорію про те, що одного разу або неодноразово суду з берегів Середземного моря перетинали Атлантичний океан і принесли основи цивілізації аборигенам Мексики ».
Крім основних аспектів експедиції, Хейєрдал навмисно підібрав екіпаж, в якому зібрав представників різних рас, національностей, релігій і політичних переконань, з тим щоб продемонструвати, як на такому маленькому плавучому острівці люди можуть плідно співпрацювати і жити в світі. Крім цього, експедиція зібрала зразки забруднення океану і представила свою доповідь в Організацію Об'єднаних Націй. Про ці експедиції Туром Хейердалом була написана книга
«Єкспедиції на Ра» та створено документальну стрічку.
Для того щоб учень по-справжньому включився в роботу, потрібно, щоб завдання, які ставляться перед ним під час навчальної діяльності, були не тільки зрозумілі, а й внутрішньо прийняті ним, тобто щоб вони стали значущими для учня.
Тепер перерахуємо педагогічні чинники, що впливають на формування позитивної, стійкої мотивації до навчальної діяльності в учнів початкової та середньої школи.
1. Зміст навчального матеріалу.
2. Організація навчальної діяльності.
3. Стиль педагогічної діяльності вчителя.
4. Надання групові форми навчальної діяльності.
5. Оцінка навчальної діяльності школяра в безособовій формі, у порівняльній динаміці.
У контексті даної теми пропонуємо мотиваційний цикл, що дозволяє вчителеві наповнити психологічним змістом кожен етап уроку в початковій і середній школі.
1-й етап. Виникнення мотивації. На даному етапі потрібно зафіксувати у дітей мотиви попередніх досягнень. (Ми добре попрацювали над попередньою темою.) Викликати мотиви відносної незадоволеності. (Але не засвоїли ще одну важливу сторону цієї теми.) Посилити мотиви орієнтації на майбутню діяльність. (А тим часом це вам знадобиться в таких-то ситуаціях).
2-й етап. Підкріплення і посилення виниклої мотивації. На цьому етапі використовуються чергування різних видів діяльності, матеріалу різного ступеня труднощі та оцінювання, що викликає позитивні або негативні емоції, задоволеність і незадоволеність результатом діяльності. Доцільно також активізувати пізнавальний інтерес через пошукову діяльність самих учнів, підключення їх до самоконтролю і самооцінці.
5.Лодкі «Ра» і «Ра-II»
У 1969 і 1970 роках Тур Хейєрдал побудував два човни з папірусу і спробував перетнути Атлантичний океан, вибравши відправною точкою свого плавання берег Марокко в Африці. Метою експерименту була демонстрація того, що стародавні мореплавці могли здійснювати трансатлантичні переходи на вітрильних суднах, використовуючи при цьому Канарську течію.
Перший човен, назван «Ра», спроектований за малюнками і макетами човнів Стародавнього Єгипту, була побудована фахівцями з озера Чад (Республіка Чад) з папірусу, видобутого на озері Тана в Ефіопії, і вийшла в Атлантичний океан з узбережжя Марокко. По закінченні декількох тижнів «Ра» став згинатися через конструктивних недоліків, занурюватися кормою у воду і, врешті-решт, розламався на частини. Команда була змушена залишити судно.
На наступний рік інший човен, «Ра-II», допрацьована з урахуванням досвіду попереднього плавання, була побудована майстрами з озера Тітікака в Болівії і також з Марокко вирушила в плавання, на цей раз увінчалася повним успіхом - човен досягла Барбадосу, продемонструвавши тим самим, що стародавні мореплавці могли здійснювати трансатлантичні переходи. Незважаючи на те що метою плавання «Ра» було всього лише підтвердити морехідні якості стародавніх суден, побудованих з легкого очерету, успіх експедиції «Ра-II» був розцінений як свідчення того, що ще в доісторичні часи єгипетські мореплавці, навмисно або випадково, могли здійснювати подорожі в Новий Світ.
3-й етап. Мотивація завершення. Тут важливо, щоб кожен учень вийшов з діяльності з позитивним особистим досвідом, щоб в кінці заняття виникла позитивна установка на подальший процес навчання, тобто позитивна мотивація перспективи. Для цього необхідно посилити оцінну діяльність самих учнів, поєднуючи її з диференційованою оцінкою вчителя.
Позитивне сприйняття вчителем школярів і самого себе - одне з найважливіших чинників ефективності його роботи, так як сприяє розвитку у школярів позитивної самооцінки і внутрішньої навчальної мотивації. Іншими словами, діяльність вчителя буде ефективною, якщо він професійно компетентний, здатний створити в класі атмосферу взаємної поваги, довіри і тепла.
Для того щоб сформувати мотиви навчальної діяльності, необхідно використовувати весь арсенал методів організації та здійснення навчальної діяльності:
¨ словесні
¨ наочні і практичні методи
¨ репродуктивні та пошукові методи
¨ індуктивні і дедуктивні методи
¨ методи самостійної навчальної роботи або роботи під керівництвом учителя.
1) Розповідь, лекція, бесіда дозволяють роз'яснювати учням значимість навчання як в громадському, так і в особистісному плані - для отримання бажаної професії, для активної суспільного і культурного життя в суспільстві. Яскравий, образний розповідь мимоволі приковує увагу учнів до теми уроку. Під час педагогічної практики я відвідала уроки не тільки по своїх предметів, але і по різних інших дисциплін і переконалася в тій силі, яку слово може надати на учнів.
Ця експедиція заклала фундамент для багатьох археологічних досліджень, У її науковий штат були включені Вільям Маллой. Арне Шёльсвольд, Карлайл Сміт, Едвін Фердон і Хейєрдал разом з професійними археологами провели на острові Пасхи кілька місяців, досліджуючи ряд важливих археологічних об'єктів.
У книзі «Острів Пасхи: розгадана таємниця» (Random House, 1989) Хейєрдал запропонував більш деталізовану теорію історії острова. Грунтуючись на місцевих свідоцтвах та археологічних дослідженнях, він висловив твердження про те, що острів на самому початку був заселений «довговухих» з Південної Америки, а «коротковухих» прибули туди з Полінезії лише в середині XVI століття; вони могли потрапити на острів самостійно, або, можливо, були привезені в якості робочої сили. Відповідно до теорії Хейєрдала, щось сталося на острові в період між його відкриттям голландським адміралом Якобом Роггевеном в 1722 році і візитом сюди Джеймса Кука в 1774 році. Якщо Роггевен зустрів на острові і «зовсім білих», і індіанців, і полінезійців, що проживали у відносній гармонії і благополуччя, то до прибуття Кука чисельність населення вже значно скоротилася, і складалося воно в основному з жили в нужді полінезійців.
На підставі усних переказів місцевих жителів і результатів розкопок Хейєрдал висунув припущення, що на острові відбулося повстання «коротковухих» проти правиління «довговухих». «Довговухі» викопали оборонний рів в східній частині острова і заповнили його горючими матеріалами. В ході повстання, припускає Хейєрдал, «довговухі» підпалили рів і відійшли за нього, проте «коротковухі» знайшли обхідний шлях, зайшли з тилу і скинули всіх «довговухих», окрім двох чоловік, у вогонь. Радіовуглецевий аналіз деревного вугілля в цій «земляній печі», довів, що це було близько 300 років тому.
Захоплюючі розповіді вчителів з історії, біології, країнознавства та інших дисциплін викликають в учнів прагнення до подальшого навчання. Наприклад, один учень, який ось уже кілька років захоплюється біологією (відвідує гуртки, факультатив, бере участь у всіх олімпіадах) що потужним поштовхом до вивчення біології послужили уроки першого вчителя з біології, його образні захоплюючі розповіді.
2) Загальновідомо стимулюючий вплив наочності, яка підвищує інтерес школярів до досліджуваних питань, збуджує нові сили, що дозволяють подолати стомлюваність. Учні, особливо хлопчики, дозволяють підвищений інтерес до лабораторних, практичних робіт, які в цьому випадку виступають в ролі стимуляторів активності в навчанні. На своїх уроках я намагалася використовувати цей метод здійснення навчальної діяльності якомога частіше. Мені не раз доводилося бачити, як загорялися очі у дітей, які щойно прийшли на 5й по рахунку урок, при вигляді розкладених на партах наочних посібників, роздруківок вправ з картинками.
3) Цінним стимулюючим впливом володіють проблемно-пошукові методи в тому випадку, коли проблемні ситуації знаходяться в зоні реальних навчальних можливостей школярів, тобто доступні для самостійного вирішення. У цьому випадку мотивом навчальної діяльності учнів є прагнення вирішити поставлене завдання.
4) При відомих умовах стимулюючим впливом володіють дедуктивні та індуктивні методи. Коли, наприклад, учні за допомогою дедуктивних міркувань опановують єдиним, спільним способом розгляду багатьох завдань з фізики, математики, усвідомлюють, що вони оволоділи деяким універсальним засобом, за допомогою якого можна вирішити багато конкретні завдання, це викликає у них потужний приплив енергії.
3.Експедіція «Кон-Тікі»
До плавання на плоту через Тихий океан Хейєрдала підштовхнули старовинні літописи і малюнки іспанських конкістадорів із зображенням плотів інків, а також місцеві легенди та археологічні свідчення, що дозволяли припускати, що між Південною Америкою і Полінезією могли бути контакти.
У 1947 році Хейєрдал і ще п'ятеро мандрівників - Кнут Хаугланд, Бенгт Даніельссон, Ерік Хессельберг, Турстейн Робю і Герман Ватцінгер - прибули до Перу, де з бальсового дерева та інших природних матеріалів побудували пліт ПАЕ-ПАЕ, який вони назвали «Кон-Тікі» ,
7 серпня, після 101 дня мореплавання, «Кон-Тікі», що подолав в Тихому океані 4300 морських миль (8000 км), прибило до рифів атолу Рароіа островів Туамоту.
«Кон-Тікі» продемонстрував, що примітивний пліт, використовуючи протягом Гумбольдта і попутний вітер, дійсно міг відносно просто і безпечно переплисти Тихий океан у західному напрямку.
Завдяки системі килей і вітрилу пліт довів свою високу маневреність. Крім того, між бальсових колод в досить великій кількості накопичувалася вода, а це дозволяє припускати, що стародавні мореплавці могли використовувати її для втамування спраги в відсутність інших джерел прісної води. Натхненні плаванням «Кон-Тікі», та інші повторили цю подорож на своїх плотах. Книга Тура Хейєрдала «Кон-Тікі» переведена на 66 мов світу. Документальний фільм про експедицію, знятий Хейердалом під час плавання, отримав в 1952 році премію «Оскар» за кращий документальний повнометражний фільм.
4.Експедіція на острів Пасхи
У 1955-1956 роках Хейєрдал організував Норвезьку археологічну експедицію на острів Пасхи.
Точно також індуктивні міркування, які широко спираються на дані з навколишньої дійсності, враховують за принципом апперцепції життєвий і науковий досвід, активізують дії учнів.
5) Незмінно надихає школярів введення в навчальний процес елементів самостійної роботи, якщо, звичайно, вони володіють необхідними вміннями та навичками для її успішного виконання. В даному випадку в учнів з'являється стимул до виконання завдання правильно і краще, ніж у сусіда.
Таким чином, кожен з методів організації навчально-пізнавальної діяльності в той же самий час володіє не тільки інформативно-навчальними, а й мотиваційними впливами. У цьому сенсі можна говорити про мотиваційної функції будь-якого методу навчання. Педагогікою накопичено великий арсенал методів, які спеціально спрямовані на формування позитивних мотивів навчання, стимулюють пізнавальну активність, одночасно сприяючи збагаченню школярів навчальною інформацією. Функція стимулювання в цьому випадку як би виходить на перший план, сприяючи здійсненню освітньої функції всіх інших методів навчання.
У той же час Тур познайомився в Бергені з Бьёрном Крепеліном, норвезьким мандрівником, що жили в період Першої світової війни в Полінезії, на Таїті. Бйорн Крепелин, що заслужив повагу вождів острова Таїті, зібрав величезну колекцію предметів і книг. Тур отримав доступ до бібліотеки Крепеліна і самостійно вивчав історію та культуру Полінезії. Ця зустріч справила великий вплив на молодого студента, багато в чому визначивши вибір їм кар'єри дослідника і мандрівника.
Після семи семестрів навчання та консультацій у експертів в Берліні професора зоології Христина Бонневі і Яльмар Брок розробили і організували проект, який передбачав відвідання деяких віддалених островів Полінезії і вивчення того, яким шляхом туди могли потрапити тварини, що населяють острова в наші дні.
2.Сообщеніе про проведені роках на острові Фату-Хіва
Туру чекало не просто «наукове пригода», а й весільну подорож, тому що перед відплиттям на Маркізькі острови, в грудні 1936 року, Хейєрдал поєднався шлюбом з красунею Лів Кушерон-Торп, студенткою факультету економіки, з якою познайомився ще в 1932 році. Не все було так просто на острові: незабаром мешканці сусідніх островів, полінезійці, самі приїхали до подружжя і пояснили, що жити так довго в повній ізоляції і самотності просто небезпечно для життя. Як з'ясувалося згодом, вони мали рацію: мало хто здатний прожити удвох рік і зберегти почуття. Остров'яни стали часто приїжджати в гості і навіть показали ховалися в джунглях кам'яні статуї богів.
Через рік прийшов час покидати острова, хоча це і було проти планів: Тур підхопив небезпечну хворобу, а Лів повідомила йому радісну новину - вона чекала дитину. Так закінчилося перше подорож Хейєрдала.
Про експедицію на Маркізьких островах Тур розповів у своїй першій книзі «У пошуках раю» (1938), яка вийшла якраз напередодні Другої світової війни і пройшла практично непоміченою. У 1974 році Хейєрдал видав розширений варіант книги під назвою «Фату-Хіва».
Розробка уроку
Тема: 100-річчя з дня народження Тура Хейєрдала –видатного норвезького мандрівника, антрополога, автора науково-популярных книг.
Мета уроку: освітня - ознайомити учнів з життям відомого мандрівника і його внеском у вивчення природи, навчити дітей використовувати додаткові джерела інформації для виконання навчальних завдань, навчити самостійно структурувати набуті знання;
розвиваюча - підготувати дітей до використання вивченої природничо-наукової лексики в самостійних усних оповіщеннях, розвивати пізнавальні уміння і навички учнів, вчити орієнтуватися в інформаційному просторі;
виховна - привчати дітей до тривалої інтелектуальної діяльності, спрямованої на кінцевий практичний результат, виховувати впевненість у своїх силах.
Основні поняття і терміни: висотна поясність, систематика, мікробіологія, фізіологія, імунологія, генетика.
Тип уроку: комбінований (засвоєння нових знань, формування і застосування знань, умінь і навичок).
Методи навчання: словесний (заслуховування повідомлень), наглядний (демонстрація презентацій, про різні періоди життя мандрівника), репродуктивний (гра «Карусель», бліцопитування).
Обладнання: портрети; реферати та презентації, підготовлені учнями за завданням вчителя; обладнання для демонстрації презентацій;
ХІД УРОКУ
I. Актуалізація опорних знань учнів.
Слово вчителя.
Сьогодні , 6 жовтня, 100-річчя з дня народження Тура Хейєрдала –видатного норвезького мандрівника, антрополога, автора науково-популярных книг. На уроці нас чекає великий обсяг цікавої інформації.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку.
Слово вчителя.
«Я не шукаю пригод заради самих пригод. Повнота життя не обов'язково пов'язана з подоланням стихій - робота думки, досягнення гуманної мети прикрашають її сильніше ... »
Ці слова були сказані Туром Хейердалом в 1969 році під час його інтерв'ю журналу «Вокруг света». Тоді йому було 55. Вся його попередня життя ні в найменшій мірі не вступала у протиріччя зі сказаним. А вся наступна- лише зміцнила його в цій позиції. Про те, ким був і чим запам'ятався людям ця велика людина, зараз розповідають нам тих, хто підготував інформаційний проект під загальною назвою «Життя і дивовижні пригоди Тура Хейєрдала».
III. Виклад основного матеріалу.
Виступають учні, які готували міні-проекти з презентаціями(розповідь учнів супроводжуэться презентацією)
1. Ранні роки і пора юності мандрівника
Тур Хейєрдал народився 6 жовтня 1914 в невеликому містечку Ларвік на півдні Норвегії в сім'ї Тура і Алісон Люнг Хейєрдал. Батько володів пивоварнею. Мати працювала в антропологічному музеї, і юний Тур досить рано познайомився з дарвінівської теорією еволюції. З дитячих років Хейєрдал цікавився зоологією. У будинку, де Тур проживав у ті роки, він створив невеликий музей, в якому головним експонатом була гадюка.
У дитинстві Тур страшно боявся води, бо двічі мало не потонув. Як він сам згадував згодом, якби років в 17 йому хто-небудь сказав, що він буде плавати по океану на утлій човнику по кілька місяців, він вважав би ту людину божевільним. Розлучитися з цією боязню він зміг тільки в 22 роки, коли, випадково впавши в річку, знайшов в собі сили виплисти самостійно.
У 1933 році 19-річний Тур Хейєрдал вступив до університету Осло на природничо-географічний факультет. Там він вивчав зоологію і географію.