Конспект уроку з української мови
Дата:06.03.2024р Клас:3-Б
ТЕМА : Поняття про дієслово. Анатолій Костецький «Ранок»
МЕТА: Формування і розвиток ключових і придметних компетентностей, здатності спілкуватися українською мовою; сприяння індивідуальному самовияву учнів та взаємодії між ними через розвиток комунікативних умінь; розвиток уяви та творчого мислення, здатності спостерігати за дієсловом; виховання працелюбності. Вміння планувати свою діяльність.
ТИП УРОКУ: Урок формування компетентностей
Конспект з дотриманням авторського права
Обладнання: цеглинки лего, ілюстрації незвичайних тварин, фізкультхвилинка з бібліотеки Валентини Адамчук, ілюстрації природи.
ХІД УРОКУ
І. Вступна частина
1.Вправа « Поділись»
- Чим ви сьогодні можете поділитись?
- Який добрий учинок ви вчора зробили? Поділіться, розкажіть про цей учинок.
2. Вправа « Шість запитань»
- Як ви провели день учора? (Використовуємо цеглинки.)
Що робив?, Що робила?, Що робили?, Що зробив?, Що зробила?, Що зробили?.
- Чи можете назвати свій вчорашній день активним?
Чи можете стверджувати що прожили його не дарма?
- Чи готові поділитися добрим вчорашнім словом?
- Чи готові поділитися добрим вчорашнім вчинком?
- Чи готові поділитися доброю вчорашньою справою?
- Чи готові до роботи над новою темою?
ІІ. Основна частина
- Пострибайте. Присядьте. Підведіться. Поверніться. Нахиліться. Сядьте. Візьміть ручку. Запишіть … каліграфічно назву частини мови, яка…(продовжуйте)…( прочитайте на сторінці 45 у підручнику Вправа 1).
Назва/ дія |
Вчора/минуле |
Сьогодні /теперішнє |
Завтра / майбутнє |
Заєць |
Стрибав |
Стрибає |
Буде стрибати |
Птах |
Літав |
Літає |
Буде літати |
Крокодил |
Плавав |
Пдаває |
Буде плавати |
Фантастична тварина |
Стрибала |
Літає |
Буде плавати |
Наприклад. Моя фантастична тварина вчора срибала, сьогодні літає, а завтра буде плавати.
- Цей крокодил незвичайний він уміє робити все. Записуйте, що він робить. ( Вправа 2 сторінка 45). Дієслова підкреслюйте двома рисками.
Крокодил (Що робить?) плаває в річці, грає у футбол, катається на ковзанах, скейтборді , роликах, займається підводним плаванням, літає, грає в ігри, взуває чоботи, ходить по вулиці.
- Як вам допомогли дієслова? Як дієслова взаємодіють з займенниками?
- Яким займенником заманимо слово «крокодил»?
Стіна слів: Крокодил, рептилія, плазун, тварина, « плакати крокодилячими сльозами»
- Чи може крокодил плакати? ( Висунення гіпотез)
Це цікаво! У народі кажуть «плакати крокодилячими слізьми» і не дарма. Крокодили дійсно вміють плакати, тільки не від болю чи образ. У них є спеціальна слізна залоза, вона виводить з організму солі, яких забагато. Сльози крокодила- це природній процес.
- Перевіримо дії наших ніг під час виконання « Гопачка» https://www.youtube.com/watch?v=TXvo0QFqatU
- Крокодил виконував різні дії. Нумо спробуємо назвати якомога більше дій ніг. Ставимо питання « Що роблять?»
Танцюють, стрибають, підстрибують, чеберяють, притупують, ковзають, повзають, показують, повертають, згинають.
Пригадуємо: як називають ці слова одним словом? (Синоніми)
1)Письмо з коментуванням.
Добираємо і записуємо дієслова до іменників. Підкреслюємо дієслова двома рисками. Вправа 3, сторінка 46.
2)Парна співпраця.
Добираємо назви (хто?)до дії (що робить?) Вправа 4 сторінка 46 (усно)
3) Доладжуємо різні стани предметів.
Утворюємо дієслова. Вправа 5 сторінка 46.
- Як розрізнити частини мови?
Висновок: Дієслова відпочиває, хворіє, радіє, сумує, плаче, та інші називають різні стани предметів.
4) Досліджуємо зміну ознаку предмета.
- Що означають ці іменники? Утворюємо дієслова. Вправа 6 сторінка 46
Висновок: Дієслова можуть називати не тільки дію та стан предмета,
а й зміну ознаку предмета.
Робота з текстом. Читаємо вірш « Ранок» Анатолія Костецького сторінка 47.
Визначаємо тему і головну думку ( настрій, художні образи, описуємо емоції).
Повторне читання. Римуємо слова, задаєм ритм.
Досліджуємо дієслова вжиті в переносному значенні.
Стіна слів : сміється, сонце.
Синоніми: сміється, радіє, усміхається, веселиться.
Сонце (що робить?) гріє, світить, ясніє, іскриться, встає, заходить, сходить, дивиться, будить…
Сміється (колоситься) поле, (тече) річка, (шумить ) ліс
Сміються (тріпочуть ) гілочки беріз.
Птахи (щебечуть) сміються і (зеленіють)луги.
Сміються ( квітнуть) квіти навкруги.
ІІІ. Заключна частина
- Сьогодні я працював( ла) з дієсловами….
- Це було……
Вчитель: Тетяна Криворучко