Конспект уроку 4 клас "Художні образи в дитячому фольклорі"

Про матеріал

- Ознайомити з особливостями народних дитячих пісень, розглянути поняття дитячий фольклор, ознайомити з характерними особливостями колискових пісень, надати знання про художні образи в дитячих фольклорних піснях; - Розвивати вміння учнів розпізнавати на слух особливості колискових пісень, здійснювати аналіз дитячого фольклору, надавати характеристику художнім образам в дитячих піснях, виконувати вокальну імпровізацію

Перегляд файлу

4 клас                       Тема 3 Художні образи народного мистецтва

 

Урок 19                                                        Дата_______________

 

Тема уроку : Художні образи у дитячому фольклорі.

Мета уроку :

-        Ознайомити з особливостями народних дитячих пісень, розглянути поняття дитячий фольклор, ознайомити з характерними особливостями колискових пісень, надати знання  про художні образи в дитячих фольклорних піснях;

-        Розвивати вміння учнів  розпізнавати на слух особливості колискових пісень, здійснювати аналіз дитячого фольклору, надавати характеристику художнім образам в дитячих піснях, виконувати вокальну імпровізацію

Тип уроку : комбінований, урок заглиблення в тему

Обладнання : мультимедійний комплект, мультимедійна презентація, музичний інструмент (гармоніка).

Основні поняття для засвоєння : особливості та види  народних дитячих пісень: (дражнилки, лічилки, забавлянки, колискові), дитячий фольклор, особливості колискових пісень.

Твори, що вивчаються на уроці: дражнилки, лічилки, забавлянки , перегляд картин  із зображенням колискових пісень, українські колискові «Повішу я колисочку» (у виконанні О.Гури), виконання музично – ритмічної гри «Кошенята» та пісні І.Білик «Колискова».

 

І. Організаційний момент                                                                                   Слайд 1.    Вхід учнів до класу -  М. Ведмедеря «Козачата».

                           

                                     Музичне  привітання
«Проспівав дзвінок - починається урок.                                                               З Божої ласки, з маминої казки,                                                              Щирого старання, гомінких пісень                                                                     «Добрий день вам, діти! Добрий день!»

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вчитель:  Діти, на попередніх уроках ми знайомились з українськими народними піснями. Серед них жанр побутових пісень. Давайте спробуємо їх пригадати.

 

Слайд 2   «Щедрик, щедрик…Бог ся раждає…Родина, родина…

Слайд 3    Грицю, Грицю…      Вийшли в поле косарі…

Слайд 4    Вийди, вийди, сонечко… Засвіт встали козаченьки.."

 

Вчитель: Молодці! Гарно справилися із першим завданням!...

        Ще одне творче завдання, було задано вам додому та полягало в тому, щоб дослідити, які пісні співає ваша родина.                                      Тож хочемо послухати вас… Прошу….

 

Відповіді дітей……

 

Вчитель:   І знову молодці! Чудово виконали таке непросте  завдання!

 

     Ніхто мабуть не здивується, коли скажу, що душа України — це її пісня! Інколи радісна, щира, інколи тиха й сумна ... Тож ніколи не цурайтеся рідної пісні! Вивчайте та  бережіть її !...

ІІІ.    Мотивація навчальної діяльності

 

Вчитель: Продовжуємо! Сьогодні нас чекають нові жанри пісень! Познайомимось з ними.

 

Слайд 5 - 6  (картинки нових жанрів)

 

Відповіді дітей: Забавлянки, лічилки, дражнилки, колискові.

 

Вчитель: Давайте поміркуємо..!  А що ж об’єднує ці пісні?

 

Вчитель:  Так! Вірно! Це жанр дитячих пісень.                                        А чим особливі були ці пісні? Давайте прочитаємо.

Слайд 7  

     Дитячі  народні пісні  є невід'ємною частиною українського фольклору. Завдяки ним діти ознайомлюються з навколишнім світом, вчаться правильно поводитися. 

     Ці пісні виховують доброту, чесність, працелюбність, любов і повагу до родини та рідного краю. Більшість дитячих пісень звучить без музичного супроводу (а капела). 

    Окремі пісні  діти вигадували та виконували під час ігор.

 

IV.  Оголошення теми, мети, завдань уроку

 

Вчитель: І тому народні дитячі пісні складають дитячий фольклор. Тож тема сьогоднішнього уроку:

 

Слайд 8     «Художні образи у дитячому фольклорі»

 

Вчитель:   Сьогодні ми поговоримо про дитячий фольклор,               його особливості, визначимо, які ж пісні створювалися для дітей і поспіваємо їх самі.  Отож!   

    Дитячий фольклор — народна творчість, присвячена дітям і створена дорослими, або самими дітьми, що передавалася з уст в уста.

 V. Вивчення нового матеріалу

 

Вчитель:  Дитячий фольклор це дражнилки (прозивалки), лічилки, забавлянки, колискові.                                                                        А чи зможете ви їх розпізнати                                                                                                                                   Давайте переглянемо музичні приклади та спробуємо назвати до якого виду дитячих народних пісень  відноситься цей твір?

 

Слайд 9  (відео дражнилки «Катя»)

Відповідь дітей: Дражнилки!

 

Вчитель: А, що ж таке дражнилка, прозивалка?                                                     Дражнилка - римований твір, в якому когось дражнять, і називають прізвиськом.

Вчит ь: А чи прозиваєтесь ви у своєму класі? Признавайтеся!

Відповідь дітей: Так! (приклади)

Вчитель: Так, діти. Прозивалки це давня традиція. Тільки прошу вас, коли будете прозиватись постарайтеся нікого не образити! Домовились !                                                  А ми продовжуємо…

Слайд 10  (відео лічилки «Котилася торба»)

Вчитель:  Виконуємо разомТож лічилка це ?                           Лічилка — невеликий віршик, яким визначається роль і місце у грі кожного учасника.

Вчитель:  А чи знаєте ви ще інші лічилки?

Відповідь дітей: Так! (приклади)

Вчитель:  Давайте пограємо! Але сьогодні запрошую дівчат!

(діти стають півколом – лічать – хто буде жмуриться співає: «Досить вже чекати я іду шукати!». Всі повинні встигнути сісти на стілець.)

Вчитель: Як гарно вийшло! На наступному уроці учасниками будуть хлопці.

Слайд 11  (відео забавлянки «Гой – да, да» )

Вчитель: Виконуємо разом. Так – це забавлянка

Забавлянки - дитячі короткі пісеньки, шо  співають для створення гарного настрою у дитини.

VI.   Сприймання та інтерпретація мистецтва

 

Вчитель: Сподіваюсь, що у нас у всіх чудовий настрій тож              продовжуємо.

Слайд 12 

Серед безлічі народних пісень особливо виокремлюються колискові.

Колискова — лірична пісня, яку виконують, заколисуючи дитину, аби її приспати

Розгляньте картини. Зверніть увагу на образи матері і дитини. Які почуття викликають ці образи?

                                                                                                                                    (відповіді дітей)

Слайд 13     

     Вчитель: Заколихуючи свою дитинку, кожна матуся бажає їй здоров'я, добра та щасливого життя. В давнину спів над колискою мав магічний сенс: воно рятувало дитину від хвороб і негод. Колискові виконують тихо, мелодійно.                                           Ритм – повторювальний, темп – спокійний, монотонний з ефектом гойдання.

       Давайте послухаємо твір та по його завершенні поділимося своїми враженнями.

 Слухання української колискової пісні  «Повішу я колисочку»

                                                                                                                      Вчитель:  Прошу, діти. Поділіться своїми думками…..                                                 

  Так, діти. В кожній колисковій – любов мами до своєї дитини. Ніжність, турбота. Дитинка ще не розуміє слів, але інтонація і тихий голос присипляють, охоплюють теплом, і приходить сон. 

 

       VII.   Узагальнення та систематизація понять

 

Вчитель: Скажіть, а які герої приходять до дитинки в колискових? Давайте уважно послухаємо фрагменти пісень          і про це дізнаємося.

 

Співаю: Ой ходить сон коло вікон, а дрімота коло плота,     Питається сон дрімоти, де ж ми будем ночувати?

Відповідь дітей: Сон, дрімота                                                                                                                           

Співаю:  Котику сіренький, котику біленький,                                                  Котку волохатий не ходи по хаті.                                                  Не ходи по хаті, не буди дитяти.                                               Дитя буде спати, котик воркотати…

Відповідь дітей: Котик.

 

Вчитель: Так вірно! Котик!

       У більшості колискових пісень найголовнішим був образ Котика, тому що в давнину кіт вважався покровителем дитячого сну, оберігав дитину від злих сил.

       А у нас котики вміють не тільки присипляти, вони ще і ритм вміють показувати. Приєднуємося!

 

 Слайд 14  (музично- ритмічна гра «Кошенята»)

 

Вчитель:    Ось і підходить до завершення наш урок                           Але ми сьогодні ще не пригадали нашу улюблену пісню.                 Тож для початку пригадаємо «Секрети співу»                                        та виконаємо музичну розспівку.

 

Слайд 15  (вокальна вправа «Киця зажурилася»)

 

Повторення «Секретів співу» та виконання вокальної вправи  «Киця зажурилася»

 

Вчитель:   Ну а ось тепер ми готові співати.                                         Не забуваємо про секрети співу

Слайд 16  ( пісня «Колискова»)

Виконання пісні «Колискова» сл. Б. Сливчука  муз. І. Білика

 

VIII.  Підсумок уроку.

Вчитель: Сподіваюсь, любі учні, вам було цікаво!                                 Багато нового ви дізналися, То ж підведемо підсумки.

Слайд 17

Що таке дитячий фольклор?                                                                     (народна творчість, присвячена дітям і створена дорослими або самими дітьми, що передавалася з уст в уста)                                                                                                                         

Які народні пісні відносять до дитячих?                                                    ( дражнилки, забавлянки, колискові, лічилки)                                                                                                    

Яка особливість колискових пісень?                                                                        (вони спокійні, ніжні, виконуються для заколисування дитини)

Домашнє завдання

Слайд 18

Вчитель: Дякую вам за роботу. Всі були уважні, старанні та активні.  Вдома, будь ласка, пригадайте зі своїми батьками,                   які колискові вони співали вам? А ще – намалюйте героїв колискових, які вам сьогодні зустрілися.

Музичне прощання

Вчитель: « У нас урок незвичний, у ньому все музичне,               Казки, вірші, завдання і навіть вже - прощання!»

                 

                               «Допобачення! Допобачення!»

 

Слайд 19    Вихід учнів під пісню М.Ведмедері «Козачата».

 

docx
Додано
18 лютого
Переглядів
270
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку