Тема. ПІСНІ ЗИМОВИХ СВЯТ. ОРАТОРІЯ
Епіграф до уроку:
«Хай зима усіх дивує,
Музикою зачарує,
А Різдвяне гарне свято
Піснею дзвенить завзято».
Микола Яскулко
Підготувала вчитель музичного мистецтва Пащук Світлана Володимирівна, Красилівський ЗЗСО
Мета. Ознайомити з особливостями жанру ораторії, історією його розвитку, запам'ятати характерні риси жанру ораторії на прикладі ораторії Й. Баха, розглянути різницю між камерно-вокальними та хоровими жанрами. Закріпити знання учнів про народні обрядові пісні (колядки та щедрівки). Визначити особливості фортепіанного циклу В. Барвінського «Колядки і щедрівки».
Розвивати вміння учнів уважно слухати хорову музику та на прикладі твору Й. Баха знаходити на слух характерні ознаки ораторій, розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння виконувати сучасні пісні під фонограмний супровід, виразно виконувати пісні з елементами двоголосся.
Виховувати інтерес до слухання класичної хорової музики та виконання дитячих пісень українських композиторів. Виховувати інтерес до української обрядової пісні, творчості В. Барвінського, а також повагу та інтерес до народних традицій, української пісні.
Тип уроку: комбінований, урок поглиблення теми.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрети композиторів Й. С. Баха, В. Барвінського, М. Леонтовича
Основні поняття для засвоєння: характерні ознаки жанру ораторії, історія його розвитку, композиційна будова (форма) ораторії.
Твори, що вивчаються на уроці:
Хід уроку
1. Вхід під музику «Сім нот» Али Мігай. Організаційний момент. Мотивація до навчання.
2. 2. Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів.
— Із якою музикою, музичними навичками ви прийшли на урок?
— Яка музика вас зустрічала, коли ви заходили до класу?
Повідомлення теми, завдань уроку, очікуваного результату.
Наш урок є майже завершальним у семестрі, тема якого- «Жанри хорової музики », перевіркою знання навчального матеріалу.
Учні обирають певний варіант проведення уроку, за допомогою вчителя діляться на групи та добирають назви для них (приміром, «Поліфонія», «Гомофонія», «Симфонія», «Фуга» тощо).
(слайд2)
На Різдво на рік новий
На веселі святки.
Сивої старовини скарб
Несемо золотий, давнії ……(колядки)
2. Музичне сприймання. М. Леонтович «Щедрик»
— Упізнайте пісню за звучанням та дайте їй характеристику.
(Звучить фрагмент пісні «Щедрик»).
Музичне сприймання. «Carol of the Bell» у виконанні зведеного хору (хор хлопчиків «Libera» (Лондон), та «Щедрик» Київський хор хлопчиків та мішаний хор).
(слайд3-6) Ми з цим композитором уже зустрічались у цьому семестрі, давайте згадаємо про його творчість.
— Які обробки композитора М. Леонтовича ви знаєте? («Пряля», «Дударик», «Молитва за Україну», опера «Тарас Бульба»)
— Порівняйте пісню «Щедрик» у кількох різновидах її виконання.
1)До яких пісенних жанрів вони належать? Які почуття викликають?
2)Які види хорів ви знаєте?
3)За складом виконання хори є?
1 пелюстка повернулась до квітки Семипелюстки
3. Мотивація групової дискусії за темою «Пісні зимових свят».
— Яку роль відігравали в житті людини пісні зимових свят колядки та щедрівки?
Робота в групах
1 група- розказує про колядки
Друга група - про щедрівки
Доповідь дослідника № 1групи
Колись дуже давно, ще за дохристиянських часів, наші предки сповідували язичництво. Бога неба звали Колядою. Саме в цей час святкували свято Коляди. Уважалося, що в найдовшу ніч старе сонечко помирає, а нове народжується, і запалює цю зірочку Бог неба – Коляда. А люди, шануючи його, співали колядки – «колядували». Ця традиція збереглася і перетворилася на християнське свято. І сьогодні колядки – це пісні, у яких сповіщається про народження Ісуса Христа.
А на перший день різдвяних свят увечері починали колядувати. Молоді люди збирались у гурти, вибирали ватага — «березу» та міхоношу, запрошували музик.
Веселий гурт із «різдвяною зіркою» ходив від хати до хати. Зірку прикладали од вікна до вікна, запитуючи: «Чи можна колядувати?» Отримавши дозвіл, колядували врочисто й святково. Щасливі люди пригощали колядників різними ласощами.
Доповідь дослідника № 2 групи
За Різдвом наставало друге свято – Новий рік. А ще він зветься святом Святого Василя. Василь приходив не сам, а з дівчинкою Маланкою. За стародавнім міфом, окрім сина, у всеєдиного Лада, вірного побратима бога Місяця, була ще донька, яку всі називали Миланкою, бо вона була така мила й чарівна.
Одного разу коли князь-Місяць був на полюванні, лютий змій викрав із срібного терема Миланку й запроторив у підземне царство. Визволив її славний богатир Безпальчик-Васильчик і з нею одружився. Ось чому після Щедрого Вечора святкують Василя. Вшановували Меланку-Миланку за якомога багатшими столами, бо то є продовження Щедрого Вечора з усіма його добрими богами і душами предків. Меланка буває парубоча і дівоча.
Парубоча «Меланка»
За «Меланку» вбирається парубок, що вміє «штуки викидати» - добре жартує. «Меланка» має свій «почот», сама не ходить! Почот неабиякий: орач з чепігами від плуга, сівач з сівнею через плечі, дід з гарапником, ведмідь, коза, журавель, циган, циганка і чорт з ріжками.
Всі - в кожухах догори вовною, лахмітті, підмальовані білою глиною, замащені сажею, з клоччя зроблені бороди, вуса, патли... Одним словом - хто як зумів!
Ватага рухається селом з жартами, вигуком, сміхом. «Циганка» пристає ворожити, «циган» - коні міняти, «ведмідь» танцює, «коза» грає на скрипці, а «журавель» - найвищий парубок у селі - вибиває в бубон.
Діти юрбами бігають за парубочою «Меланкою», та й старі не раз вибігають на вулицю, щоб подивитись на веселу компанію...
Завітавши до хати, веселий гурт розігрував кумедні інсценівки, веселив господарів. Коза – одягнений у кожух навиворіт парубок – весело стрибала по хаті, чіпала присутніх, буцалась рогами, співала.
Дівоча «Меланка»
Водять «Меланку» й дівчата. Дівоча «Меланка» має поважніший характер. Дівчата вибирають найкращу з-поміж себе і одягають її «молодою» – вінок, багато намиста. Друга з дівчат убирається за молодого, що зветься Василем – жупан,шапка, шаровари, чоботи. Вся дівоча ватага іменується дружками.
Дівчата з «Василем» та «Меланкою» до хати не заходять - щедрують під вікном:
Ой, на річці, на Йордані,
Добрий вечір на Мелані.
Щедрий вечір, добрий вечір,
Добрим людям на здоров’я!..
2 пелюстка повернулась до квітки
— Чи потрібно сучасній людині знати колядки та щедрівки?
Сьогодні ми познайомимося з народними щедрівками та колядками, які прославляли народження Сина Божого, продовжимо ознайомлення з хоровою музикою, з її різновидами. Послухаємо як звучать колядки у академічному виконанні, народному та сучасному виконанні.
Вчитель. Українські народні колядки та щедрівки увійшли до скарбниці світового фольклору. Ці твори, починаючи з XIX ст., привертають увагу багатьох професійних музикантів.
Мистецькі обробки колядок та щедрівок є в хорових творах Й. С. Баха «Різдвяна ораторія», М. Лисенка, Філарета Колесси, М. Леонтовича, Василя Барвінського, а також в інструментальній музиці сучасних українських музикантів Анатолія Кос-Анатольського, Євена Станковича та інших.
Презентація- (слайд 9-13)
3 пелюстка квітки для Семипелюстки
Відомості про Барвінського (повідомлення 1 групи)
Видатний український композитор В. Барвінський протягом усього свого життя досліджував музичний фольклор різних регіонів України й використовував народні мелодії у власних творах, розкриваючи світові невичерпну скарбницю українського фольклору. Він хотів популяризувати укр.. нар. пісні, щоб підкреслити ту природну красу, яка криється в простенькій мелодії.
Одним із творів, у якому професійне поєдналося з народним, є його фортепіанний цикл «Колядки і щедрівки» (1935).
Збірка «Колядки і щедрівки» була створена саме з цією метою - популяризації української народної пісні.
Узагалі, композитор полюбляв створювати цикли, в яких поєднував кілька п'єс. Із 14 фортепіанних творів, що їх написав В. Барвінський, 12 є циклами. На жаль, деякі з них загублені.
4. Музичне сприймання В. Барвінський «Колядки та щедрівки».
Перегляд відео і порівняння їхніх стилів виконання (інструментальне, вокальне академічне і сучасне виконання, )
5. Аналіз музичного твору. Робота в групах
1група . Розкажіть про особливості звучання колядки Барвінського.
2група. Які голоси й музичні інструменти вам вдалося розпізнати?
4 пелюстка повернулась
6. Новий матеріал для засвоєння. Бесіда з учнями про жанр ораторії та історію його розвитку. (слайд 18)
Жанр ораторії виник в XVII ст. майже одночасно з кантатою і оперою. Маючи певну схожість з ними, відрізняється від кантати розгорнутим сюжетом і більшими розмірами, а від опери — переважанням оповідальності над драматургією фабули, а також відсутністю сценічної дії та, за окремими винятками, — художнього оформлення.
5 пелюстка
Відомості про музичні твори (повідомлення 2 групи)
Відомий німецький композитор Й.С. Бах створив дві ораторії, які називаються «Різдвяна» та «Пасхальна». Ці ораторії написані до свят та виконуються хором, солістами й оркестром. Найбільш популярною стала «Різдвяна ораторія», написана композитором у 1734 році. Ораторія — це цикл, що складається із шести кантат, які виконувалися в церкві під час Різдва. Розповідь про народження Христа композитор в Ораторії поділяє на 6 сюжетних частин:
1. Народження Ісуса;
2. Блага звістка;
3. Пастухи у ясел Немовляти;
4. Немовля названий Ісусом;
5. Волхви у царя Ірода;
6. Поклоніння волхвів.
Вчитель
Цікаво, що прем’єрне виконання “Різдвяної ораторії” також “розтягнули” на 6 днів – з 25 грудня 1734 р. – по 6 січня 1735 р. і відбувалося воно у двох найбільших церквах Лейпцига – св.Томи та св.Миколая.
“Різдвяна ораторія” Й.С.Баха складається із хорових епізодів, речитативів Євангелиста, а також багаточисельних сольних номерів і хоралів з оркестровим супроводом. Усього – це 64 (!) номери, а приблизна тривалість цілого твору – більше 2,5 год. Але послухайте хоч фрагмент – щоб сповнитися найбільш помпезною різдвяною музикою в історії композиторської творчості!
7. Музичний словничок
Ораторія (італ. oratorio, від лат. ого — говорю, благаю) — великий концертний твір на певний сюжет для солістів, хору і симфонічного оркестру.
Робота в групах
1 група
2 група
8. Музичне сприймання Й. С. Бах «Різдвяна ораторія»
Робота в групах
1 група- Спробуйте за допомогою фарб відобразити музику в кольорах. Які б ви використали кольори?
За допомогою комп’ютерної онлайн програми Weave silk спробуйте намалювати враження від прослуханої музики Баха.
2 група- відповість на питання: Яка музика за характером?
9. Розспівування. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).
10. Виконуємо пісню «Щедрівочка» та «Добрий вечір, пане господарю» ().
6 пелюстка
11. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
|
|
1. |
|
|
|
|
|||
2. |
|
|
|
|
|||||
|
3. |
|
|
|
|
||||
4. |
|
|
|
|
|
|
|
7 пелюстка
12. Домашнє завдання.
Прослухайте музичні твори, які «розповідають» про зиму. Уявіть картину зимового свята і намалюйте її акварельними фарбами.
Переглянути відео у ютюбі про творчість Й. Баха за адресою:- Енциклапедія -24- Й.С. Бах; - Казки старого піаніно: Й. С. Бах
13. Вихід з класу під музику Й. Баха.
13. Для допитливих — виконання музичного проекту.
Проект «Зимові казки»
Мета: навчитися створювати власні музичні казки на зимову тематику та записувати їх у музичні презентації або міні-книжки.
Очікуваний результат: презентація або міні-книжка.
План створення:
1. В історії музики є безліч музичних творів, присвячених зимовим святам. Спробуйте, прослухавши твір, вигадати власні казки на зимову тематику, навіяними музикою зими.
2. Свою казку розмістіть в презентації або міні-книзі. Не забудьте і про народні зимові пісні!