Урок 45
Клас: 6
Тема: Поняття про класифікацію рослин (Слайд 1)
Мета:
Освітня. Зясувати особливості класифікації рослин; сформувати поняття про основні систематичні категорії.
Розвиваюча. Розвивати увагу, пам'ять та мислення учнів.
Виховна. Виховувати любов до рідного краю.
Тип уроку: комбінований.
Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда), наочні (демонстрування презентації).
Матеріали та обладнання: презентація.
СТРУКТУРА УРОКУ
№ П/П |
Назва етапу |
Час, хв.. |
1 |
Організаційний момент |
1 |
2 |
Мотивація навчальної діяльності |
7 |
3 |
Вивчення нового матеріалу |
30 |
4 |
Узагальнення та систематизація знань |
12 |
5 |
Підбиття підсумків уроку |
1 |
6 |
Повідомлення домашнього завдання |
1 |
ХІД УРОКУ
№ п/п |
Етап |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 |
Організаційний момент Привітання з учнями Перевірка відсутніх Налаштування учнів на роботу |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 |
Мотивація навчальної діяльності Слово вчителя У природі немає нічого зайвого. (М. Монтень) Заплющте очі й уявіть себе в осінньому лісі. Чи подобається вам там? Що вас оточує? Назвіть рослини, які вас оточують. (Учні розповідають про красу осіннього лісу, називають рослини й описують їх.) Кожний з вас назвав декілька рослин, які відрізняються між собою за багатьма ознаками, а всього відомо близько 500 тис. видів рослин. Як можна зорієнтуватися в такій різноманітності, як не заплутатися, ми й дізнаємося сьогодні на уроці. Повідомлення теми уроку. Формулювання разом з учнями мети і завдань уроку.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 |
Вивчення нового матеріалу План
Пригадайте: — На які дві великі групи поділяються всі живі організми? Очікувана відповідь учнів: Усі живі організми на Землі поділяють на дві великі групи — імперії: Клітинні та Неклітинні. — Що було взято за основу під час поділу живих організмів на дві імперії? (Обговорення відповідей учнів.) — Які царства утворюють живі організми? (Царства Рослини, Тварини, Гриби, Дроб’янки, Віруси.) Слово вчителя Для чого вивчати різноманітність живого? Як це робити? На ці та багато інших запитань відповідає наука систематика. Самостійна робота учнів з підручником Запитання для опрацювання: — Що таке систематика? Очікувані відповіді учнів: Систематика — це наука, яка описує і впорядковує різноманітні види, розподіляє (класифікує) їх на певні систематичні групи (таксони) та займається створенням природної системи органічного світу Розповідь учителя За допомогою свого власного досвіду ви можете відрізнити березу від клена, грушу від яблуні, а також можете встановити їхні спільні ознаки. (Далі вчитель демонструє фотографії (таблиці) із зображеннями рослин одного роду. Наприклад: деревій звичайний і деревій голий, або жовтець повзучий і жовтець золотистий, або сосна звичайна і сосна кримська.)
Завдання для учнів: — Установити спільні ознаки, притаманні цим рослинам. — Установити ознаки відмінності цих рослин. (Обговорення відповідей учнів.) Завдання для учнів: — Виберіть із запропонованих рослин ті, які вам здаються схожими. (Учитель демонструє фотографії рослин (бажано в період цвітіння) або проектує їх на екран.) За якими ознаками ви їх вибирали? Наприклад: яблуня, груша, огірок, картопля, шипшина, соняшник.
(Учні повинні об’єднати в одну групу яблуню, грушу, шипшину.) Розповідь учителя Отже, ми об’єднуємо в групу організми, подібні за певними ознаками, і відрізняємо їх від інших груп за відмінними рисами. Саме так учені, спираючись на всебічне вивчення організмів, а не лише на підставі особливостей будови, об’єднують їх у певні групи — систематичні одиниці. Основна одиниця систематики — вид. Вид — це група організмів, подібних за будовою та процесами життєдіяльності, які вільно схрещуються і дають плодюче потомство. (запис на дошці та в зошиті) • Подібні між собою види об’єднуються в один рід. • Близькі роди об’єднуються у родини. • Близькі родини об’єднуються у порядки. • Близькі порядки об’єднують у класи. • Класи входять до складу відділів. • Усі відділи рослин належать до царства Рослини. Найвищою систематичною одиницею є царство. Складання опорної схеми (учитель під час пояснення може використовувати таблиці або фотографії рослин)
ВИД → РІД → РОДИНА → ПОРЯДОК → КЛАС → ВІДДІЛ → ЦАРСТВО Наприклад:
Запитання до учнів: — Що означає класифікувати організм? Обговорення відповідей учнів і формулювання висновку: Отже, класифікувати певний організм — означає визначити його місце в системі органічного світу. При цьому вчені визначають приналежність певного виду до всіх основних систематичних одиниць — роду, родини, порядку, класу, відділу, царства. Завдання для учнів: — Установити відповідність між систематичними категоріями та їхніми назвами.
Відповідь: А — 4, Б — 6, В — 5, Г — 3, Д — 1, Е — 2.
Розповідь учителя Усім відомий міф про те, як люди, щоб дістатися неба, спробували збудувати Вавилонську вежу. Вони були покарані незвичним, але дуже дієвим способом — «змішуванням мов». Люди перестали розуміти один одного, і вежа залишилась недобудованою. Для біологів також було б неможливим спілкування без мови-«посередника», якою є латинська — класична мова науки Середньовіччя. Вона є універсальною мовою ботаніки. Запитання до учнів: — Які ще науки використовують латинську мову? (Медицина, фармакологія тощо.) Розповідь учителя Завдяки Карлу Ліннею, який запропонував давати видам подвійну назву, учені-систематики ніколи не сплутають рослини, бо користуються їхніми латинськими назвами. До Ліннея назву рослини складали з п’яти, шести і навіть дванадцяти слів, що являли собою короткий опис рослини. Звичайно, така громіздка назва була незручною. Широке й сміливе введення бінарної номенклатури в науку рівнозначне справжній реформі. Наприклад: Меліса лікарська. Перше з двох слів — Меліса — це назва роду, до якого належить указаний вид (рід — спільнота кількох подібних між собою видів). Це слово завжди пишеться з великої літери. Друге слово — лікарська — вказує на належність до певного виду, його пишуть з маленької літери.
Повідомлення учня про Карла Ліннея. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 |
Узагальнення та систематизація знань «Ти — мені, я — тобі» Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити його комусь зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.
Виконання тестових завдань Вибрати одну правильну відповідь. 1. Наукові назви видів складаються з: А одного слова В трьох слів Б двох слів Г чотирьох слів 2. Вид — це: А окремий організм Б сукупність організмів, які подібні за особливостями будови та процесами життєдіяльності, вільно схрещуються між собою та дають плодюче потомство В група подібних організмів Г клас організмів 3. Міжнародні назви організмів наводяться мовою: А англійською В українською Б латинською Г російською 4. Найвищою систематичною одиницею є: А вид Б родина В клас Г царство 5. Основною систематичною одиницею є: А вид Б ряд В порядок Г царство 6. Класифікувати організм означає визначити його: А середовище життя В спосіб життя Б місце у системі органічного світу Г хімічний склад 7. Близькі роди об’єднують у: А порядки В відділи Б родини Г класи Відповіді: 1 — Б, 2 — Б, 3 — Б, 4 — Г, 5 — А, 6 — Б, 7 — Б.
«Знайди правильні твердження» 1. Указати п’ять правильних тверджень про вид. А найменша систематична одиниця Б найбільша систематична одиниця В основна систематична одиниця Г окремий організм Д сукупність усіх організмів, які населяють певну ділянку місцевості Е група організмів, подібних за будовою та процесами життєдіяльності Є особини одного виду вільно схрещуються між собою Ж особини одного виду не схрещуються між собою З усі характерні ознаки виду нащадки успадковують від батьків Відповідь: А, В, Е, Є, З.
«Юні систематики» Учні з допомогою вчителя знаходять систематичне положення пасльону бульбоносного (картоплі): Царство Рослини Відділ Покритонасінні (Квіткові) Клас Дводольні Порядок Пасльонові Родина Пасльонові Рід Паслін Вид Паслін бульбоносний |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 |
Підбиття підсумків уроку Учні самостійно підбивають підсумки уроку, формулюючи висновки. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 |
Повідомлення домашнього завдання §____ Підготувати повідомлення про бурі водорості |